"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Caravan mug dicht maken

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Zo 18 Aug 2013 12:28    Onderwerp: Caravan mug dicht maken Reageren met citaat

Dag allen,
Sad Ik ben niet zo heel blij want drie, vier keer per nacht moet ik een kwartier lang op muggenmoordjacht. Trek je niet aan, denk je dan misschien, maar in mijn geval kan ik daar niet aan voorbij gaan. Ik krijg namelijk plekken van 3 bij 4 centimeter van 1 steekje en wordt echt helemaal gek van de jeuk, dagenlang.
Tot nu toe hebben Ad en ik het volgende gedaan om de caravan mugdicht te maken:
1) alle bekende ventilatiegaten voorzien van extra muggengaas in twee lagen, diagonaal van elkaar gelaagd. Vastgeplakt met super ducktape.
2) het dakraam aangepakt: ik heb strookjes muggengaas tussen de sleufjes gepierd, de roostertjes kunnen we niet bij zonder het dakraam helemaal los te maken. (zie foto) Uiteraard is altijd het muggengaas dicht bij het dakraam
[img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=345829710&key=Z4RADYUR[/img]
3) er hangt een deken of grote handdoek over de kachel die voor zover wij kunnen zien, alles afdicht
4) de hele dag is de hordeur dicht

Op enig moment is de caravan mugvrij. Dat weten we dan zeker. Toch komt er daarna nog een aantal binnen. Hoe? Waar? Heeft iemand enig idee? Welk gat zien we over het hoofd of waar kunnen we nog wat verbeteren? Help aub. Onze nachtrust gaat eraan Confused .

Muggenmelk etc helpen niet of zijn niet geschikt ivm allergie. Muggenstekker Vapona kan ook niet, elektrische muggenstekker met piepgeluid helpt niet.

Iemand?
p.s. zien jullie de foto wel? Ik zelf niet. Hier nogmaals de link naar de foto:
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=345829710&key=Z4RADYUR

Groeten, Judith
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Aug 2013 14:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Judith,

Gewoon muggengaas is niet goed genoeg meer.
Je moet "knuttengaas" hebben, dat is een stuk fijner gemaasd.

Soms is per meter het te koop bij buitensportzaken en tentenmakers als Bever, Tatteljee, Zwerfkei, Birdland en dergelijke.

Het enige lek, dat ik in je verhaal tegenkom, is eigenlijk het dakluik.
Dat luik heeft een dwangventilatie van ongeveer 15% en dat is alleen af te dichten met een volledig muggengaas. Het heeft te veel kieren om dicht te stoppen en ook waar je niet bij kan komen.

Je hebt ongetwijfeld ook een hordeur: bij in- en uitstappen vliegt daar nogal eens iets mee, of blijft in de rand zitten en komt later binnen. Misschien kun je deze randen eens inspuiten met insecticide voor kruipende insecten?

Muggen lijken ook op lichaamsgeuren af te komen, misschien is daar nog iets extra's op te verzinnen? Het moet er natuurlijk niet op gaan lijken, dat er een ontploffing is geweest in een parfumerie.... Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma 19 Aug 2013 21:32    Onderwerp: Reageren met citaat

oei oei oei ...akelig

Vaststellingen:
Horren sluiten niet helemaal af tegen knotjes: doe keukenraam open en sluit het met de hor, kijk naar binnen vanuit de buitenkant. Je zal de opening zien aan de zijkanten.

Verder zag ik ze ooit echt binnenkomen tussen de twee metalen latjes die het verduisteringsdeel aan de hor koppelen (aan eindjes wat wc-papier tussen stoppen). De 2 ijzeren latjes sluiten niet perfect aan op elkaar. Dit is slechts één keer gebeurd en de dag nadien zijn we weggegaan...

Vloerventilatiegaten in kasten en banken allemaal nagekeken? Ook het gaatje onder de trumaverwarming? Alle aan- en afvoergaten van draden en buisjes thv de bodemplaat? Onder de Biod kijken gaat makkelijk als je met een leveler een hoge stoep oprijdt aan de ene kant en vervolgens een meter verder de andere kant ook op een leveler trekken. Dat voelt veiliger dan een krik vind ik.

Als het dakluik 15% open zou zijn: je kan er een dun touwtje rond doen aan de binnenzijde = tussen de isolatiemousse en het dakluik aantrekken (op die manier een extra gaas errond bevestigen?). Nu alle die ventilatiegaten dicht zijn is de verluchting ook weg?

Indien je geen gepast (zacht plooiend) gaas vindt : glasgordijn (Nl= vitrage?) werkt meestal heel goed (niet te strak trekken dan) of klamboe kopen en daar stukken uitsnijden. Of slapen in een klamboe?

Ik zal de komende dagen mijn oog meer richten om eventuele 'lekken' te zoeken...

Veel sterkte met de jeukende bobbels (ook eventueel bestrijdbaar met medicatie per os als het zo ernstig is?)...

groeten uit België
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 20 Aug 2013 19:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
3) er hangt een deken of grote handdoek over de kachel die voor zover wij kunnen zien, alles afdicht


Is dit met de bedoeling muggen niet via de kachel binnen te krijgen?

Heeft de kachel ook een airmix? Dan is er een verbinding vanaf onderzijde caravan naar het verwarmings/ventilatiesysteem. Alle luchtuitblaasopeningen in de caravan maken daar deel van uit.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Di 20 Aug 2013 21:11    Onderwerp: Reageren met citaat

we gaan alle tips eens goed bekijken en waarschijnlijk gebruiken, dank daarvoor!
Ja we hebben airmix, ik had zelf ook al zo'n vermoeden dat ze daar uit zouden kunnen komen, maar zit dan het gat naar buiten hiervan?
We hebben pas onder de caravan gelegen, en hebben de kachelpijp afgeplakt met duckttape en gaas. deze constructie zijn we verloren onderweg van London naar Nederland. We durfden de pijp niet helemaal met tape af te plakken.
we gaan aan de slag!
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo 21 Aug 2013 11:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Een oude nylonkous dubbelgevouwen over de luchtinvoer van de kachel spannen dan komt er geen knut meer door. Is mij ook overkomen..
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Wo 21 Aug 2013 11:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Airmix neemt idd lucht van onder de caravan. Zo kan je bij grote hitte ook luchtventilatie gebruiken om de caravan af te koelen (emmertje koel rivierwater er onder zetten en laten draaien...). Onder de caravan is het meestal koeler dan ernaast (onze toller kruipt daar altijd onder bij grote warmte). Ik zou de uitgang/ingang niet [url]dicht[/url]stoppen maar wel gaas er over doen oid. Anders belast je de ventilator onnodig mocht je deze gebruiken...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 31 Aug 2013 17:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien nog een muggenlek...
De koelkast heeft ventilatieroosters die bij de achterkant van de koelkast uitkomen. In onze Biod is er een open verbinding tussen keukenkastje en achterzijde koelkast. En dan is het voor de mug nog maar een kleine stap om helemaal binnen te zijn...
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Caroline



Geregistreerd op: 05 Mei 2004
Berichten: 170
Woonplaats: Nijverdal

BerichtGeplaatst: Za 31 Aug 2013 18:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Als aanvulling zou je de dry-oil "skin so soft" (huidspray) kunnen gebruiken. Niet gemaakt als anti-mug, maar het schijnt goed te helpen tegen het krijgen van muggenbeten en overlast van knutjes. Googel er maar eens op.
_________________
Groet, Caroline

2006 - nu: Biod 400 TD Exclusief - Nuance 1991, wordt getrokken door Renault Kadjar EDC 2017

2004 - 2006: Biod 400 TD De Luxe- Nuance 1989 (gecrasht)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 04 Sep 2013 19:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien mag ik hier ook wat opmerken?
"Vroeger" werd ik ook altijd helemaal verr*t gestoken.
Tot mijn huisarts me adviseerde te stoppen met zeep en deo.
Nu word ik nog maar zelden gestoken.
Gewoon wassen met water, desnoods meerdere keren per dag, en, uiteraard, elke dag schone kleren aan.

Een caravan krijg je nooit mugdicht, maar je kunt jezelf minder aantrekkelijk maken voor stekers.

Voor de goede orde: ik was me nooit met zeep, gebruik geen deo of aftershave en werk de hele dag met mensen, maar ik stink absoluut niet.
Grappen zijn uiteraard van harte welkom, maar gaan helemaal nergens op slaan!

Suc6!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Do 05 Sep 2013 11:25    Onderwerp: mug Reageren met citaat

BINGO
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.