"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Move control II Reich/Lood-calcium accu

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Di 24 Sep 2013 15:25    Onderwerp: Move control II Reich/Lood-calcium accu Reageren met citaat

Bijna 7 jaar heeft de mover én accu uitstekend gewerkt, toen was het na 14 dagen kamperen plotseling weer drukken en trekken. Ach, hulp van omstanders is altijd aanwezig. De accu was wel wat (te?) warm, terwijl de acculader (AccuGard 1800) bleef laden tot maximaal "half-vol" stand.

"Verklikkertje" acculading gaf wel groen aan. Het lijkt er m.i. op dat de zwavelzuur concentratie goed is, maar de vraag is of dit geldt voor alle cellen; ik vermoed dat één of meer cellen kortsluiting heeft.

De ontvanger van de Mover reageert enkel met een relais-klik, en geeft verder geen sjoege. M.a.w. dondert te spanning in elkaar van de accu?

We staan dus volgend jaar voor de aanschaf van een nieuwe tractie-accu. Kiezen uit Lood-calcium semitractie óf de AGM accu?

Wie heeft er al ervaring of goede raad?

Is een acculader met druppellading als eerder genoemde, geschikt voor AGM?

Winteropslag van de accu's is naar ik begrijp optimaal door een (kleine) lamp Idea op de polen aan te sluiten, tot de accu leeg is. Of dit alleen geldt voor oude lood-accu's weet ik niet.

Dan pas weer opladen met overgang op druppellading

_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 24 Sep 2013 19:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
We staan dus volgend jaar voor de aanschaf van een nieuwe tractie-accu. Kiezen uit Lood-calcium semitractie óf de AGM accu?


Die keuze moest ik dit voorjaar maken.
Waarom heb ik gekozen voor Optima YTS 4.2?
De loodaccu Centurion X-celler woog 29 kg, dat was me een beetje veel.
De Optima weegt 19 kg, geeft tijdens lading geen gassen af.
Grootste voordeel, kan tijdens stalling in de caravan blijven, mits opgeladen en afgeschakeld van het systeem (losse pool of schakelaar).
De prijs is een nadeel ik ga er van uit dat die accu de twee jaar garantie wel overleefd, daarom dat ding uit Duitsland laten komen.
Citaat:
Is een acculader met druppellading als eerder genoemde, geschikt voor AGM?

Volgens mij wel, hier staat er een C-tek druppellader op tijdens gebruik van de caravan.
Citaat:
Winteropslag van de accu's is naar ik begrijp optimaal door een (kleine) lamp Idea op de polen aan te sluiten, tot de accu leeg is. Of dit alleen geldt voor oude lood-accu's weet ik niet.

Als je dat doet kan je de lood-accu weg gooien, en waarschijnlijk overleefd de AGM de garantieperiode ook niet. Nooit een accu "leeg " laten gaan.

Note:
Schakel niet de 220V weer op de caravan als de accu losgekoppeld is van het caravannet. De lader heeft geen referentiespanning en gaat jutteren tussen min. en max. laden. stomstom ( ik dus)

http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=63&t=20583
Hier zou ik zelf geen probleem mee hebben.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Wo 26 Feb 2014 13:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Alle tijd nog voor oriëntatie accu ontwikkelingen. Ik was onlangs bij een behoorlijk gesorteerde accu leverancier.

De vraag was: "waar gaat u de accu voor gebruiken?"
tent-mens-caravan met een Reich mover; gewicht max een 1000 kg
accu-man-dus enkel én alléén voor de mover?
tent-mens:in principe wel!

accu-man: er is nu iets nieuws: de Lithium-Fe accu met als electrolyt PO4
In het kort: LiFePO4; 12 Volt, een 22Ah.
Grootte twee "halve liter melk(vla)pakjes tegen elkaar gezet, met een gewicht geschat op slechts een kilo of twee.

Desgevraagd: Deze accu's worden al toegepast bij caravanmovers.

Ook was de capaciteit meer dan voldoende om een zwaardere caravan op z'n plek te zetten.

Ik had van dit type accu nog nooit van gehoord! Lijkt wel een onwikkeling uit de ruimtevaart. Bij Conrad kan ik hem nog niet vinden.

Kosten van dit ultra light geval een twintig euri duurder dan de Yellow TOP 55 Ah mét laadapparaat.
Wie van onze club, die geen club is, heeft hier kennis van of ooit van gehoord.

Er zijn ook Yellow tops verkrijgbaar. Voor mij is slechts de kwestie die geld t van de "remmende voorsprong" en aantal gebruiksjaren.[/i]
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 26 Feb 2014 17:24    Onderwerp: Reageren met citaat

In de KCK van december 2013 staat een uitgebreide test van mover accu's.
De winnaar is de LIAO Enginely Power mover LAF12V30Ah, maar die kost wel 479 Euro inclusief lader. Weegt 6,6 kg.
Alle goede LiFePO4 accu's zitten in deze prijsklasse.
Zelf zou ik kiezen voor voor de AGM accu Optima Yellow Top S 2,7 L
Weegt 13,1 kg., is goed genoeg voor jouw BIOD en kost 221 Euro.

Even naar de bieb?
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Zo 20 Apr 2014 13:16    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote=Even naar de bieb?[/quote]

Kopietje van de KCK inmiddels gekregen, en de Optima Yellow Top S 2,7 L komt er als "tussenfase" van loodzuur accu naar de Lithium variant goed uit.

Naar de Caravan handelaar stelt : "alle huidige caravans worden uitgerust met LiFePO4 accu's" dat zegt me nog niet zoveel. Ik hoorde van een monteur dat je de Enduro Li 1220 (€ 395) vooral af moet halen van de lader al tie volledig opgeladen is. Schijnt te maken te hebben met het aantal laadcycli wat in inwendig geheugen/electronica wordt bijgehouden.

Mijn idee: het is allemaal zo "state of the art." Question Wat is de levensduur! Des te ingewikkelder hoe meer kans op storingen.

Voor de komende jaren is de keus niet zo moeilijk Idea

Aan Allen: "Kommen Sie gut nach Hause".

TenT
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Zo 20 Apr 2014 13:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Als gewicht belangrijk is is li-po de juiste keuze.
Wil je gewoon een accu die voor meerdere doeleinden
geschikt is is een semi-tractie goed genoeg.
En als je hem moet vervangen dan kost hij niet de hoofdprijs.
Die van mij heb ik inmiddels 8 jaar en hij werkt nog als de dag
dat ik hem kocht.
Hij staat het hele jaar aan de druppellader.
Rond de 100 euro heb je al een semi-tractie accu.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.