"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

electriciteitsschema

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank



Geregistreerd op: 06 Jan 2005
Berichten: 3
Woonplaats: Oisterwijk

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 21:27    Onderwerp: electriciteitsschema Reageren met citaat

Hallo allemaal,
vanuit Oisterwijk, van een kersvers lid een hagelnieuwe vraag.
Ben sinds 2 jaar in het bezit van een biod extase 4l uit 1976.
Het onderstel heb ik opgeknapt en de binnen bekleding is in Oldenzaal vernieuwd.Het interieur heb ik weer keurig kunnen aanpassen en opknappen en mijn vriendin is bezig om de kussens te vervangen.Verder wil ik de Extase zo orgineel mogelijk laten.
Is er iemand die mij aan een electriciteitsschema kan helpen van deze caravan ?

Bij voorbaat dank,

vriendelijke groet Frank T
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 22:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom, Frank.
Schema durf ik het nauwelijks te noemen, dwz als je de oorspronkelijke uitvoering bedoelt.
Kijk naar de bedrading van de 7-polige stekker en je weet wat er in de caravan aan bedrading ligt. Dat wat betreft 12V. Zie bijvoorbeeld http://www.caravanhandboek.nl
Wat betreft 230V. Waarschijnlijk bestaat de verlichting uit 3 (?) lichteenheden waarin een 230V contactdoos (stopcontact), een 230V lampje (geschakeld met een trekkoordje) en een 12V lampje (geschakeld met een drukknop). Dan weet je nu ook waar de 230V heen gaat.
De manier waarop het aangelegd is, voldoet in het geheel niet meer aan de huidige eisen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 22:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank,
Kan je nog wel een kabeltje trekken nu de nieuwe bekleding er in zit?
Gaat het om 12V of 220V.
Origineel houden slaat toch niet op de technische installatie?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank



Geregistreerd op: 06 Jan 2005
Berichten: 3
Woonplaats: Oisterwijk

BerichtGeplaatst: Vr 07 Jan 2005 02:09    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Frank,
Kan je nog wel een kabeltje trekken nu de nieuwe bekleding er in zit?
Gaat het om 12V of 220V.
Origineel houden slaat toch niet op de technische installatie?


Beste Joop,
het merendeel van de kabels is al vervangen voordat ik de caravan kocht.
Dat zal dus wel geen problemen opleveren.In de caravan is zowel 220 als 12 volt aanwezig.Zelf wil ik nog een zware caravan accu plaatsen.
Nadat alles uit de caravan is gesloopt is mij op dit moment van opbouw nog niet precies duidelijk hoe ik alles moet aansluiten vandaar mijn vraag.
Gr Frank T
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank



Geregistreerd op: 06 Jan 2005
Berichten: 3
Woonplaats: Oisterwijk

BerichtGeplaatst: Vr 07 Jan 2005 02:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Welkom, Frank.
Schema durf ik het nauwelijks te noemen, dwz als je de oorspronkelijke uitvoering bedoelt.
Kijk naar de bedrading van de 7-polige stekker en je weet wat er in de caravan aan bedrading ligt. Dat wat betreft 12V. Zie bijvoorbeeld http://www.caravanhandboek.nl
Wat betreft 230V. Waarschijnlijk bestaat de verlichting uit 3 (?) lichteenheden waarin een 230V contactdoos (stopcontact), een 230V lampje (geschakeld met een trekkoordje) en een 12V lampje (geschakeld met een drukknop). Dan weet je nu ook waar de 230V heen gaat.
De manier waarop het aangelegd is, voldoet in het geheel niet meer aan de huidige eisen.


Lex,
bedankt voor de snelle reactie.Met jouw verwijzing naar het handboek kan ik weer een beetje verder .
Zit alleen nog met het plaatsen van een extra accu.Met wat tijd en zoeken zal ik er wel uitkomen,maar ik dacht dat er misschien al meer mensen hun extase opnieuw bekabeld hadden en min of meer de oorspronkelijke kleurcode's en plaatsen hadden gehandhaafd.
Gr Frank T
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 07 Jan 2005 07:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank schreef:
Zit alleen nog met het plaatsen van een extra accu.
Als het gaat om het plaatsen van de accu, dan zou ik gelijk extra draden leggen om uit te komen bij iets wat lijkt op de moderne 13-polige uitrusting. Dat betekent in ieder geval extra draden voor accu en koelkast. Kun je er ook nog een mistachterlicht bij doen.

Maar, waarom wil je eigenlijk een caravanaccu plaatsen?
Heb je aan de auto-accu niet genoeg?
Een alternatief is de caravanaccu niet 'vast' plaatsen, maar buiten de caravan houden en aansluiten buiten op de stekker.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 08 Jan 2005 02:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank,
Misschien totaal overbodig, maar wil het toch even melden.
Het chassis, en het roestvast stalen aanrechtblad moeten geaard worden.
Zou zeker een aardlek toepassen (nu verplicht).
Alle 12V apparatuur mag geen aarding hebben met de caravan, dus de min moet terug naar de auto, of caravan accu.
Geen massieve koperdraad zoals thuis.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 08 Feb 2005 19:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank,
Heb je misschien interesse naar de bekabeling zoals het bij mij in de caravan zit? Standaard 220V uiteraard en omvormer naar 12V met automatische omschakeling.
Dan zal ik kijken of de scanner het nog doet en Lex om medewerking vragen.
Hoor het wel.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.