"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Kraken van wand toiletruimte

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HenkEikenaar



Geregistreerd op: 26 Jul 2014
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Do 25 Sep 2014 12:35    Onderwerp: Kraken van wand toiletruimte Reageren met citaat

Ik heb in 2013 een 450 TD uit 2003 overgenomen. Bevalt op zich goed, maar heel irritant is het kraken van de wand van de toiletruimte als je in de caravan loopt. M.i. wordt dit veroorzaak doordat de wand te strak gemonteerd is. Kent iemand dit verschijnsel c.q. is er een oplosing voor?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
TomSanders



Geregistreerd op: 17 Aug 2014
Berichten: 8
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Do 25 Sep 2014 17:11    Onderwerp: Kraken van wand toiletruimte Reageren met citaat

Ik herken het probleem.
Ik heb een BIOD scout uit 2004 met de toiletruimte achterin naast de keuken.
Het krakend geluid heb ik, na veel zoeken, opgelost door het kozijn aan de de onderzijde (ca.20 cm van de vloer) vast te zetten met schroeven.
Ik zal je een PB sturen met mijn mailadres. Als ik dan jou mailardres mag zal ik je in het weekend een foto sturen van de bevestiging.

Gr. Tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 01 Okt 2014 14:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Kan het niet zo zijn dat de wand pas kan kraken als de vloer, waar de wand (al dan niet te strak gemonteerd) aan vast zit, doorbuigt?
Persoonlijk zou ik het probleem in de vloer zoeken, tenzij je steeds tegen de wand aanloopt, bijvoorbeeld omdat de wand uitsteekt.

Over een krakende vloer is hier al eens iets geschreven (door Pieter???) en het werd toen volgens mij opgelost door balkjes van tuinhout tussen het frame van het onderstel te plaatsen om de vloer te ondersteunen.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Wo 01 Okt 2014 17:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt.
Wel goed vastzetten.niets is zo erg dan balkjes verliezen onderweg.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
TomSanders



Geregistreerd op: 17 Aug 2014
Berichten: 8
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Wo 01 Okt 2014 19:05    Onderwerp: Kraken van wand toiletruimte Reageren met citaat

Tijdens mijn zoektocht heb ik tussen het reservewiel (zit tpv het toilet) en de vloer stroken hout aangebracht, om zo de vloer vast te zetten. Dit hielp niet. De stijlen aan de onderzijde vastgezet met schroeven en geen kraak meer te horen.
Mijn theorie is als volgt; als je over de vloer loopt beweegt de vloer (ca. 1 mm). Deze kleine beweging is voldoende om de kozijnstijlen, die via de rand van de douchebak, aan de vloer is bevestigd doen kraken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
HenkEikenaar



Geregistreerd op: 26 Jul 2014
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Vr 03 Okt 2014 16:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor de reacties. Het vastzetten van de vloer lijkt mij inderdaad de oplossing. Tom, wat bedoel je met "de stijlen aan de onderzijde vastgezet"? Zijn dat die stroken hardhout?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
TomSanders



Geregistreerd op: 17 Aug 2014
Berichten: 8
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Vr 03 Okt 2014 19:03    Onderwerp: Kraken van wand toiletruimte Reageren met citaat

Dag Henk,

Ik heb je een PB (persoonlijk bericht) gestuurd met mijn mailadres.
Als je me een mailtje stuurt dan mail ik je een foto.

Gr. Tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ceesz



Geregistreerd op: 04 Sep 2008
Berichten: 12
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Za 04 Okt 2014 21:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Het kraken van de wand komt inderdaad door de beweging van de vloer. Je kan inderdaad het probleem oplossen door de vloer te stabiliseren, maar volgens mij is enige beweging nooit helemaal uit te sluiten. Het probleem werd veroorzaakt doordat de wand strak op de vloer stond en er bovendien vuil tussenkomt, het hout van de wand fungeerde bovendien nog als een soort klankkast.
De vloer verstijven leek mij niet het beste. Ik heb wel eerst gecontroleerd of het bewegen van de vloer niet werd veroorzaak door het loslaten van de verlijming.
Ik ben uitgegaan van het principe dat iets wat beweegt ook moet kunnen bewegen. Ik heb daarom met een multitool en een dun zaagblad de onderkant van de wand een millimeter of twee ingekort. Wel de vloer afgeplakt met dun karton (was meteen een 'diktemal' voor het zagen, helemaal uit de vrije hand werken leek mij iets te risicovol). Met een klein wigje (ik gebruikte gewoon een halve wasknijper) de naad iets breder gemaakt en er toen een elastische kit tussen gespoten. De vloer en de wand langs de naad afgeplakt om het teveel aan kit makkelijk te kunnen verwijderen. Na het uitharden de knijper er uit gepeuterd en de kit netjes bijgesneden. Het kleine (in mij geval witte) randje valt niet op en het kraken was over. Op zich viel de klus wel mee ( een paar uur werk). Ik zal binnenkort dit nog een keer herhalen omdat de andere wand van het toilet nu ook begint te kraken. Zal wel iets lastiger zijn omdat hier de keuken tegenaan is gebouwd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.