Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
JelleAdeJong
Geregistreerd op: 03 Mrt 2015 Berichten: 6
|
Geplaatst: Zo 05 Apr 2015 10:57 Onderwerp: Hulpveren voor BMW 3-serie touring |
|
|
Geachte forum,
Wij zijn sinds kort de blijde eigenaren van een biod 450TD 2004, de trekauto is een BMW 318i Touring. Zoek een advies over wel of niet hulpveren en evtl type? |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Ma 06 Apr 2015 19:42 Onderwerp: |
|
|
Hallo Jelle,
welkom bij de club die geen club is!
Even over je vraag, als het goed is en je de caravan goed hebt beladen (het zwaarste materiaal plaatsen boven de as) en een druk op de trekhaak van ongeveer 60 kilo , dan is het bijna ondenkbaar dat je hulpveren nodig hebt, echter als je vering van de trek auto niet meer je dat is, zou je kunnen overwegen om hulpveren te monteren, maar persoonlijk zou ik het eerst zo proberen. Kijk eerst eens op het onvolprezen http://www.caravanhandboek.nl/ hier vind je antwoord op bijna al je vragen!!
anders kan je voor hulpveren bij carsupport in krimpen mogelijk wat info krijgen.
Veel kampeergenoegen toegewenst!
Arie _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
JelleAdeJong
Geregistreerd op: 03 Mrt 2015 Berichten: 6
|
Geplaatst: Ma 06 Apr 2015 20:21 Onderwerp: |
|
|
Beste Arie,
Bedankt, ga je advies opvolgen. Bedankt voor je reactie... |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Ma 06 Apr 2015 20:59 Onderwerp: |
|
|
Ha Jelle,
Ik was nog vergeten door te geven dat je (voor het maximaal toelaatbaar gewicht van de caravan het toelaat ) bagage in de caravan kan plaatsen, dit in tegenstelling van kamperen waar je alles in de kofferbak van de auto hebt. De wegligging van alle Biod"s is perfect (mits goed beladen!!)
De kogeldruk van de caravan van 60 tot 75 kg is nu ook weer niet een dermate grote last voor de achter-veren van de auto dat er hulpveren nodig zouden zijn toch?
kijk voor beladen van de caravan ook hier eens : https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
GRTN,
Arie _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
JelleAdeJong
Geregistreerd op: 03 Mrt 2015 Berichten: 6
|
Geplaatst: Ma 06 Apr 2015 22:02 Onderwerp: |
|
|
Arie,
We gaan het allemaal meemaken, for better or for worse |
|
Terug naar boven |
|
|
mennovdh
Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 65 Woonplaats: Wageningen
|
Geplaatst: Ma 06 Apr 2015 23:11 Onderwerp: |
|
|
60 kg kogeldruk voor een Nomade vind ik weinig. Als de auto het aan kan, en dat lukt wel bij een BMW 3-serie, toch rond de 75 kg gaan zitten.
Of je hulpvering nodig hebt moet je in praktijk maar ervaren als je vind dat de auto te ver doorzakt. Bij een achterwiel aandrijver heeft het verder weinig toegevoegde waarde.
Ook bij de reviews op caravantrekker zie ik niet dat men rijdt met hulpveren. Wel dat het veergedrag aangepast automatisch aangepast kan worden bij aangekoppelde caravan. _________________ BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno |
|
Terug naar boven |
|
|
JelleAdeJong
Geregistreerd op: 03 Mrt 2015 Berichten: 6
|
Geplaatst: Di 07 Apr 2015 09:57 Onderwerp: |
|
|
Beste Mennovdh,
Wb de kogeldruk mag ik gaan tot 75 kg, vraag is dan moet dit? Liever zou ik een kg of 60/65 willen aanhouden? Wat het doorzakken betreft is het niet verwonderlijk wanneer deze met een caravan in de kont wat doorzakt. Me dunkt dat ik het inderdaad eerst maar ga uitproberen met een uitgekiende belading. De vraag mbt de testen daar heb je helemaal gelijk in en wordt het niet genoemd, nog geadviseerd. Groet |
|
Terug naar boven |
|
|
mennovdh
Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 65 Woonplaats: Wageningen
|
Geplaatst: Di 07 Apr 2015 21:01 Onderwerp: |
|
|
Niets moet..... Maar bij een beladen gewicht van 1300 kg is 60 kg kogeldruk niet zo veel. Ik ga uit van 5 a 7% van het gewicht als kogeldruk. De stabiliteit is bij een dergelijke kogeldruk optimaal. Maar zeker ook belangrijk is de verdeling van de lading en het gewicht. Dus 15 kg extra voorin in de disselkast stoppen om een hogere kogeldruk te krijgen is geen goed idee.
Speel maar eens met de belading bij het model van caravantrekker en bekijk de invloed op de stabiliteit (d.w.z de kracht die de caravan op de auto uitoeffent):
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/kogeldruk.php
Voor een Nomade 6.20 totaallengte en opbouw 4.80 m.[/url] _________________ BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno |
|
Terug naar boven |
|
|
JelleAdeJong
Geregistreerd op: 03 Mrt 2015 Berichten: 6
|
Geplaatst: Di 07 Apr 2015 21:59 Onderwerp: |
|
|
Beste Menno,
Goede tip van die 5-7% van het beladen gewicht als kogelgewicht gebruiken.
Plus ik zal zeker u advies ter harte nemen en ook spelen met de modellen.
Groet |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|