"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Polijsten Biod extase 1973

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EdwinWillemsen



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Di 28 Apr 2015 23:16    Onderwerp: Polijsten Biod extase 1973 Reageren met citaat

nu de binnenkant van onze extase bijna klaar is moet ik gaan nadenken over het polijsten van de buitenkant. Welke pasta te gebruiken, werkwijze enzovoort. Iemand tips of ervaringen ??
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 29 Apr 2015 18:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Edwin,
heb je al op http://biod.info/biod/ gekeken onder onderhoud romp?
ikzelf gebruik Epifanes bootwas deze is te koop bij de watersport winkel
ik heb, als het echt verweerd is, de volgende tip,
schuur met zeer fijn schuurpapier 800 / 1000 met overvloedig water (uit een bloemenspuit) zeer licht op, 5 x schuurbeweging, afspoelen enz bedenk dat je zeer snel door de kleurlaag schuurt!! , daarna de waslaag opbouwen ,eerst met cleaner daarna met wax.
Als je het goed hebt gedaan glimt tie weer als nieuw!
en daarna.... proost
grtn,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 29 Apr 2015 19:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Hangt er vanaf of de buitenlaag de originele gelcoat heeft of dat de Extase al een keer geverfd is.
De gelcoat van onze 420-albino was ook toe aan een opfrisbeurt. De vorige eigenaar was het dak meestal vergeten... Als je er met de hand overheen ging poederde er wit-grauw stof vanaf en een beetje glans was alleen nog op de zijkant te vinden. Behoorlijk verweerd dus.
De producten van Epifanes Seapower kan ik van harte aanbevelen. De BIOD glimt weer als nieuw na de volgende behandeling gehad te hebben:
1. Goed schoonwassen met Seapower Wash ‘n’ wax boat soap
2. met Seapower Color Restorer de Biod gepolijst. Eerst een keer met de hand gedaan maar dat gaf een vlekkerig resultaat. Van een kennis kon ik een langzaam draaiende polijstmachine lenen en daarmee heb ik hem het jaar erop helemaal behandeld. En toen begon die goed te glimmen! De polijstmachine was van het model haakse slijptol, schijfdiameter ca 180mm en ongeveer 1200 Watt vermogen. Zwaar werk! De polijstmachine was voorzien van een lamsvacht die op een tussenlaag van schuim zat zodat de rondingen goed gevolgd werden en er niet plaatselijk teveel gelcoat verwijderd werd. De Color Restorer is feitelijk een fijn polijstmiddel waarvan de deeltjes tijden het polijsten steeds fijner worden. De schijf niet te hard laten draaien omdat anders kans bestaat dat de gelcoat te heet wordt en verkleurt/vervormd.
Dan ziet de Biod er eigenlijk al perfect uit wub .
3. Daarna had ik ter bescherming Seapower Super Poly Boat Wax aangebracht (dak 2x). Niet te dik want je poets je (met de hand!) het ram-bam om de overtollige was weer te verwijderen. Hij glanst daarna helaas iets minder dan zonder de wax...

Ik bestelde de Seapower producten bij http://www.polyshop.nl/p/jacht-onderhoud-1/jacht-onderhoud

De gedeeltelijk behandelde zijkant:

_________________
BIOD 420 TLH 1999


Laatst aangepast door Pieter H op Zo 21 Jun 2015 14:00; in totaal 4 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EdwinWillemsen



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo 29 Apr 2015 19:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt Arie,
Wel heel spannend met schuurpapier! Weet niet of ik dat wel durf. Welk merk cleaner adviseer je?
Groet Edwin.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EdwinWillemsen



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo 29 Apr 2015 19:56    Onderwerp: Polijsten Reageren met citaat

bedankt Pieter,
Goede tip!! Geen idee of de originele laag er nog opzit maar ik denk het wel. Is in ieder geval volgens mij niet gespoten of geschilderd.
Ik ga je tips proberen.
Edwin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 29 Apr 2015 20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Edwin,
Ook de cleaner van Epifanes, het zelfde als Pieter.
over het schuren , kijk maar hier https://www.youtube.com/watch?v=3x9_GX6zvEs
de eerste minuut van het filmpje, je ziet, het is bijna niets wat er af gaat!
Ik hoop dat het wat inspiratie geeft,
ik ben 3 jaar Twisted Evil bezig geweest met mijn driekleur die een doffe plek had op het bruine gedeelte, ik heb werkelijk alle middelen en methoden geprobeerd , schuren, met super fijn schuurpapier, was het enige dat werkte. Very Happy
GRTN,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Do 30 Apr 2015 19:19    Onderwerp: Reageren met citaat

@Frank: bedankt dat de foto en link nu goed zichtbaar zijn. Waarom het bij mij mis ging is me niet duidelijk. Zal wel wat verkeerd gedaan hebben...

@Edwin: kleine correctie. Ik gebruikte een 130 mm lamsvacht (klitteband) met verende tussenschijf op de polijstmachine en geen 180mm schijf. En telkens een klein deel polijsten (ca 50x50cm).
Omdat door het polijsten de poriën van de gelcoat open komen te liggen niet te lang wachten met aanbrengen van de wax (zeker als ie buiten staat). paraplu
http://www.sonax.nl/Product-Search/%28node%29/13125/493141-SONAX-Lamsvelschijf-klein-130-mm
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 12:57    Onderwerp: Reageren met citaat

@Frank:
ik heb nog eens geprobeerd om foto's op het forum te plaatsen maar dat lukt van geen kant. Zowel met Microsoft OneDrive als met Google(+, Drive, Photo) geprobeerd. Het lijkt er op dat die sites wat informatie/intelligentie aan de foto's toevoegen wat het forum niet slikt. De jpg extensie is immers verdwenen.

Welke methode raad je aan?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 13:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter H schreef:
@Frank:
ik heb nog eens geprobeerd om foto's op het forum te plaatsen maar dat lukt van geen kant. Zowel met Microsoft OneDrive als met Google(+, Drive, Photo) geprobeerd. Het lijkt er op dat die sites wat informatie/intelligentie aan de foto's toevoegen wat het forum niet slikt. De jpg extensie is immers verdwenen.

Welke methode raad je aan?

Ik heet wel geen Frank, maar toch: via http://mijnalbum.nl kan het wel.
Voorbeeld: http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VVUASU84.jpg


_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 13:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt Lex! Via MijnAlbum lukt het wel.
Misschien een idee om de "Handleiding foto's plaatsen op het forum" wat aan te passen? Van OneDrive en Google al een aardig punthoofd gekregen...
_________________
BIOD 420 TLH 1999


Laatst aangepast door Pieter H op Za 04 Jul 2015 16:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 15:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter, mijnalbum staat reeds in het bericht van Frank. Met Google+ kan het ook.
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1921
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 17:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt helemaal. Bij het starten werd ik met MijnAlbum doorgeschakeld naar MyAlbum en daar lukte het (mij) niet meer... stomstom
Nu dus wel weer Very Happy.
Maar met Google+ lukt het nog steeds niet Sad
Met aanpassen van de handleiding bedoel ik meer hoe je het voor elkaar kunt krijgen met Google+ of Onedrive. Of, als het klopt dat het daar niet meer mee kan dat er maar bij te zetten.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EdwinWillemsen



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2015 17:22    Onderwerp: Polijsten enzo Reageren met citaat

Beste allemaal,

Ons "EI" is herboren! Na een intensieve restauratie, alles eruit, vloeren kasten, keuken en plafond. Onderstel gestraald en hersteld. Nieuwe (lariks) balken, pur isolatieplaten en betontriplex vloerdelen. Nieuwe onderkasten in rondzit, andere tafel, nieuwe kussens, nieuwe kast met lades (kachel is niet terug geplaatst) keuken met pannencarousel, koelkast hersteld en gespoten. Daarna een grondige polijstbeurt (iedereen bedankt voor de tips) ben ik zeer tevreden over het resultaat.

Graag zou ik jullie een foto gunnen maar dat is te ingewikkeld voor mij.

Mocht jullie de eerste 3 weken van augustus een glimmende BIOD 2 GL tegenkomen in Frankrijk, dat zijn wij 😃

Dankzij Abel nog 3 goede bovenlichten kunnen scoren dus helemaal mooi. Met een beetje hulp hoop ik na de vakantie de raamrubbers te vervangen, dat lukte nu echt niet meer dus eerst afgekit (trouwens best netjes geworden) zodat we waterdicht op vakantie kunnen.

Voor andere poetsers en polijsters heb ik nog wel een goedkope tip: Jif werkt prima voor de eerste schoonmaak van diepliggend vuil. Onze Biod was de afgelopen 10 jaar waarschijnlijk niet meer onderhouden dus bestwel verweerd. Dan polijsten met pasta en te eindigen mer wax.

Fijne vakantie allemaal!!
Edwin
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 25 Jul 2015 12:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is een hele klus geweest! Ben wel heel benieuwd... Foto's plaatsen via MijnAlbum blijkt minder moeilijk dan gedacht. En... een mens is nooit te oud om te leren. De restauratie van julllie "EI" lijkt me veel moeilijker indewar
In ieder geval een fijne vakantie gewenst!
Wij zitten nu startklaar te wachten tot de ergste windstoten geweest zijn (hoewel een gestroomlijnde Biod er wellicht niet veel last van zal hebben).
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.