"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

muis aan boord...

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Vr 15 Mei 2015 18:43    Onderwerp: muis aan boord... Reageren met citaat

Er blijkt een veldmuisje in onze 420 TLH geweest te zijn. Uiteraard de nodige uitwerpselen (voornamelijk in het kastje onder het aanrecht) en op een paar badslippers na geen vraatschade (opluchting). Ook heeft de deugniet een nootje mee naar binnen genomen. Nu wacht er een moderne muizenval...

De afgelopen jaren geen last van muizen gehad en had ze ook niet verwacht. Ik heb eigenlijk geen idee waar ie naar binnen is gekomen. Iemand een suggestie?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 15 Mei 2015 21:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Heeft de vorige eigenaar eens een draad naar voren aangelegd, in een van de hoeken van de bankkasten , dat gaatje hoef je niet vanuit de caravan te zien , maar wel van onderen af.
Dat was bij mij het geval bij de vorige aanleg van de moverdraden.
Waarschijnlijk heb je daar al naar gekeken, de beluchting van de bankkasten, plastic nog heel.
Het rooster onder de koelkast? Dakraam? Die knapen kunnen overal naar binnen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 18 Mei 2015 00:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is helemaal niet belangrijk om te weten hoe ze binnen komen, maar te weten waarom ze binnenkomen, is dat wél!
Meestal ruiken ze iets lekkers, dus is het zaak om te zorgen dat eetbare waar in een luchtdichte verpakking zit, als het in de caravan wordt achtergelaten.
Meestal is dit ook de beste manier om weer van de muis af te komen: maak geen kruimeltjeshotel van je caravan (of je huis)
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 18 Mei 2015 12:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Meestal ruiken ze iets lekkers,

Badslippers Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 18 Mei 2015 18:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Het waarom is mij een raadsel. Op de plaats waar ie zich voornamelijk heeft opgehouden stonden alleen pannen en er was echt niets te eten. Voordat de Biod gestald werd was ie helemaal uitgezogen.
Aan de sporen/keutels te zien heeft de muis één keer een rondje door de kastjes/zitbanken gemaakt en is ie uiteindelijk bij de badslippers terechtgekomen. Wat de badslippers betreft had ie trouwens snel in de gaten dat ze anders smaken dan ruiken... Allemaal kleine stukjes blauwe plastic naast de slippers.
Maar de schrik was er toen ik het kastdeurtje open deed. Vroeger kennissen gehad die tijdelijk een deel van hun meubels in een boerenschuur gestald hadden. Het bankstel was een gatenkaas geworden en was rijkelijk voorzien van tunnels en nesten...
Het waarom kan natuurlijk ook een droog/rustig plekje zijn. Welke muis wil er nu niet in een Biod wonen??
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 27 Jun 2015 19:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Het muisprobleem is gevonden. Inderdaad het gaasrooster onder de koelkast.



Het vliegengaas is ook behoorlijk vuil dus ik denk dat ik het er maar helemaal uithaal en vervang door fijn RVS-gaas dat ik tegen de bodem aanschroef. Heeft de volgende muis die probeert binnen te komen stalen tanden nodig...

Wat me opviel toen ik de spat-plaat onder het ventilatiegat weghaalde en naar de bodemopbouw keek, is dat de sandwichbodem niet alleen uit bovenplaat-piepschuim-onderplaat bestaat maar dat er ook houten dwarslatten in verlijmd zijn. Is dat altijd zo bij sandwichbodems?

_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 28 Jun 2015 01:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi! Ik ga fijn een plaat tegen dat gat schroeven ,met een klein roostertje er in voor de afvoer van gelekt gas. In de winter komt er erg veel kou langs dat gat naar binnen.

En dat er latten in de sandwichplaat zitten? Lijkt me wel goed, want dat piepschuim kan niet zoveel trek hebben.
Terug naar boven
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 28 Jun 2015 14:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik ga fijn een plaat tegen dat gat schroeven ,met een klein roostertje er in

Is dat wel verstandig? Het gat zit er niet voor niets. Als BIOD de koelkast juist gemonteerd had (tochtvrije inbouwnis) zou er geen gat in de bodem nodig zijn en heeft de koelkast voldoende aan zijn twee wandroosters.
De koelkast staat overigens half over het gat heen. Links van het muisgat is net de koelkastbodem te zien.
Misschien is een fatsoenlijke inbouwnis een klusje voor later. Wordt meteen de warme lucht goed afgevoerd en blijft niet hangen onder het RVS aanrecht.

Wat de sandwichconstructie van de vloer betreft lees en hoor je vaak dat deze doorbuigt of kraakt (zachte vloer). Vaak bij het aanrecht... Dan wordt ie nogal eens geïnjecteerd met wisselend succes.
Als ik het fotootje zo bekijk dan zijn er dus doorgezaagde latten op het meest belopen deel van de (TLH/TD/T) vloer. En ook nog eens precies waar een naad in de onderste plaat zit. Misschien eens een raveelbalk(je) erin/erom zien te frutselen.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Jun 2015 16:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed idee Idea
De achterkant koelkast inclusief vloeropening scheiden van keuken/woonruimte. Wil ik ook wel doen, maar iets simpeler dan bij de 350 uitvoering, jaren geleden, minder ventilatoren. Overigens werkt een ventilator perfect, De natuurlijke ventilatie van de koelkast bij de 350 was slecht, kon ook niet anders, de roosters moesten aan de zijkant van de koelkast in de zijwand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 29 Jun 2015 00:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Het gat dichtmaken is heel verstandig bij onze caravan, er zit een koelkast in, die voldoende heeft aan de gaten in de wand en in hete tijden aan de ondersteuning van een fannetje.

Een raveelbalkje gaat weinig uithalen, omdat dan de dragende balkjes te licht zijn uitgevoerd. Onder het meestbelopen deel van onze caavan heb ik twee balkjes klemgezet in het chassis en die ook vastgelijmd aan de onderplaat van de vloer. Die kraakt dus echt niet meer! Wink
Bovendien loopt onder onze caravan een dubbele chassisdrager onder de koelkast door.

Het gaat dus gewoon een dikke plaat worden, volgens mij heb ik hier nog iets van een strook 15 mm watervast verlijmd multiplex liggen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.