"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Gasfornuis floept uit met steekvlam uit luchtbuis

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jul 2015 18:18    Onderwerp: Gasfornuis floept uit met steekvlam uit luchtbuis Reageren met citaat

Als we een gaspit van het gasfornuis van een normale stand naar de laagste stand draaien gaat vaak de vlam met een plof uit en geeft dan vaak ook een steekvlam uit de luchtaanvoerbuis aan de voorzijde...
In eerste instantie dacht ik dat dit door slechte pakkingringen onder de branders veroorzaakt werd maar die heb ik al vernieuwd. Omdat de branders wat krom waren ook meteen de onderkant van de branders afgevlakt.
Maar nog steeds regelmatig een plof met steekvlam (terugslag).
Vandaag de gasfles vervangen maar nog steeds geen verbetering.
Iemand een idee of oplossing? help! Het gebeurt dus alleen als het gas op de laagste stand gezet wordt. Het eten is verder wel goed Very Happy
_________________
BIOD 420 TLH 1999


Laatst aangepast door Pieter H op Wo 29 Jul 2015 19:59; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jul 2015 19:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk allemaal bekend.
De pakkingringen in twee diktes te krijgen zijn?
1 en 1,5 mm. Ergens heb ik wel geschreven welke dikte nodig is, weet het niet uit m'n hoofd.
Hoe is de vlam? Mooi blauw? Probleem sinds kort? Goede reduceer, tegenwoordig 30mbar.
Ik begrijp dat alle drie de mengbuizen het probleem van terugslag hebben.
Door de terugslag zullen de mengbuizen wel schoon zijn.
Volgens mij zit het probleem bij de branderkoppen, ook al omdat je schrijft over kromme branders. Vernieuwen zou ik zeggen.


http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/Page6888.htm
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jul 2015 20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

De pakkingring heeft dezelfde dikte als de oude (de groene pakkingring voor RVS). Dat moet dus goed zijn (de dunnere is voor ge-emailleerde gasstellen). Ook zijn de onderkant van de branderkoppen nu vlak en glad.
De vlammen waren eerst wat minder maar zijn na de het vlak maken van de koppen en na het plaatsen van de nieuwe pakkingringen perfect blauw van kleur. Gas-lucht mengsel lijkt nu dus o.k. en de branders trekken geen valse lucht (meer).
Het probleem is afgelopen najaar voor het eerst opgetreden en inderdaad bij meerdere branderkoppen. Dus een gezamenlijke oorzaak? Ik begin dan te denken in de richting van de gasdrukregelaar/reduceer (30mbar). Als die te weinig druk geeft wordt de gas-luchtverhouding misschien erg verstoord bij de laagste branderstand?

Tja typefoutje.. Embarassed die muis is nu weer een nuis. Nadat het horrengaas vervangen is door rvs-gaas nog geen last van ongewenst bezoek gehad.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 30 Jul 2015 11:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Zoals in het bijgevoegde internetadres staat, de pakkingen onder de kookplaat moeten ook heel zijn. Ik had vanmorgen de caravan nog naast het huis staan en heb even gekeken, branderkoppen weghalen dan kan je zien of die andere pakkingen heel zijn.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 30 Jul 2015 16:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Pieter,
weet je zeker dat de gasdrukregelaar goed is?
Is deze niet ooit vervangen door een andere? 50 of 30 mbar.
ter controle even kijken aan de binnenkant van de koelkast, op het typeplaatje staat de juiste gasdruk Very Happy
Pieter haal deze plaktroep onder de brander maar weg! de brander heeft primaire lucht nodig , via pijpje naast de knop aan de voorkant, deze zorgt samen met het gas dat er een brandbaar mengsel in de juiste verhouding uit de brander-kop komt , ECHTER IS ER OOK SECUNDAIRE LUCHT NODIG OM HET GAS LUCHT MENGSEL GOED TE LATEN VERBRANDEN!Embarassed
door het afplakken kan er mogelijk onvoldoende lucht komen bij de brander komen.
ik hoop dat je er mee verder kan!
proost
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Do 30 Jul 2015 19:20    Onderwerp: Reageren met citaat

@Arie: welke plaktroep bedoel je?
Alleen de bovenste pakkingringen zijn vernieuwd. Bij het vernieuwen heb ik ook meteen naar de onderste gekeken (voorzover dat van bovenaf te zien was). Die leken nog goed en die dus laten zitten. Temeer ook omdat ik niet weet hoe ik daar bij zou moeten komen (koelkast verwijderen??).
Overigens ik heb niets afgeplakt!
De druk die op de sticker in de koelkast staat (28-30mbar) klopt met de drukregelaar (30mbar).
Wat soms bij het uitfloepen ook gebeurt is dat er een vreemd flubbergeluidje te horen is. Dan blijkt dat er na de terugslag -in- de gasmengbuis een klein vlammetje te branden bij het messing buisje (totdat de gasaanvoer stopt). Overigens: daar zit toch ook de sproeier? Hoe is die schoon te maken?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 30 Jul 2015 20:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb je mogelijk iets gedaan met het schoorsteentje van het spul?
Daar hangt een spiraliserende strip in, die ook altijd weer correct moet worden opgehangen. Soms gaat het mis bij het terugplaatse van het bovenste rooster of met het uiteinde van dat schoorsteentje.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 30 Jul 2015 20:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is niet nodig, maar om bij de onderste pakkingen te komen,branderkoppen los,
De drie voelers los, plaat aan de zijkanten los, daarna omhoog halen. Haal nooit de alluminium brandervoeten uit elkaar, ik had de grootste moeite dat weer in elkaar te zetten, het vrat op elkaar.Als de vlam op de grootste stand goed brandt dan zijn de sproeiers wel schoon, het schoonmaken doet men vaak met een dun adertje van een koperen snoer. Maar wees voorzichtig hiermee.
Stopt dat kleine vlammetje als je de tik hoort van de vlambeveiliging?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 30 Jul 2015 22:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Pieter, ik werk met een kleine tablet en las afgeplakt , maar er stond afgevlakt!Embarassed Embarassed
Even over de inspuiter, als er gas door komt is het in principe goed, vervuilt bijna nooit, tenzij dat er lpg gebruikt word, truma levert hiervoor speciaal gasfilters. Wat wel kan dat er vuil / spinrag in de aanzuigbuis voor de primaire lucht zit!, dit kan je er uit halen met een pijpenrager of ouderwetse flessen rager , even de stofzuiger voor de opening van het pijpje en alles is weer ok!

heb je bij de montage van de pakkingen ook wat[siliconen] vet of olie gebruikt voor een betere afdichting?
als niets verder help toch maar even de leverancier van het kooktoestel consulteren denk ik.
grtn, Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 08 Aug 2015 20:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Beetje late reactie maar de regen verdween en de zon kwam te voorschijn dus andere zaken kregen prioriteit.
Ook weinig last meer gehad van steekvlammen. Blijkbaar heeft mooi weer (en met name weinig wind) een positieve invloed op het gasfornuis.

@Joop: met de plaat omhoog halen bedoel je de complete RVS bovenbouw? Die zit bij ons zo te zien aardig ingebouwd. Links verdwijnt ie onder het kunststof aanrechtblad en rechts eindigt er de hoek van de kledingkast precies boven.
@Joop: vlambeveiliging in die specifiek situatie niet getest. Meteen knop uitgedraaid. Kan me een beetje voorstellen wat er gebeurt als het gas weer hoog gezet wordt... Maar even over de sproeiers. Kan ik daar alleen bijkomen als alles gedemonteerd is? Het gaatje zal aan de achterzijde van het messing buisje zitten en is niet te zien.

@Arie: nee, perfect afgevlakt! Ronddraaien op fijn schuurpapier en telkens checken op een glasplaat/spiegel of het gewiebel verdwenen is.
@Arie: vanmiddag na thuiskomst een lapje aan een koperdraad gebonden en die een paar keer in de aanvoerbuis heen-en-weer gehaald. Daarna stofzuiger.
Ik heb alleen wat hittebestendig (keramisch) vet gebruikt om de bajonetverbinding te smeren.

Binnenkort nog een keer een nieuwe drukregelaar er op zetten en dan maar afwachten hoe het in de herfstvakantie zal gaan. Tijdens de winterstop gaat ie toch voor een 3-jaarlijkse onderhoudsbeurt en als het dan nog nodig is kan er een professional naar kijken.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 08 Aug 2015 23:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
@Joop: met de plaat omhoog halen bedoel je de complete RVS bovenbouw? Die zit bij ons zo te zien aardig ingebouwd. Links verdwijnt ie onder het kunststof aanrechtblad en rechts eindigt er de hoek van de kledingkast precies boven.


Ja, aanrechtblad is weg te halen en dan trek je, als ik erg goed nadenk, de RVS bovenbouw weg van de kledingkast. De noodzaak zie ik voorlopig niet.

Citaat:
@Joop: vlambeveiliging in die specifiek situatie niet getest. Meteen knop uitgedraaid. Kan me een beetje voorstellen wat er gebeurt als het gas weer hoog gezet wordt... Maar even over de sproeiers. Kan ik daar alleen bijkomen als alles gedemonteerd is? Het gaatje zal aan de achterzijde van het messing buisje zitten en is niet te zien.

Ja, alles zit gemonteerd onder de RVS plaat
Als het gas mooi blauw brandt dan mankeert er niets aan de sproeiers.
Dat zou ik inderdaad niet doen, in die situatie het gas weer hoog draaien.
Pieter, wat is er gebeurt, nu de branders het weer "prima" doen?
Hoe doet je koelkast het op gas? Kachel?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Zo 09 Aug 2015 00:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Nadat ik alle correspondentie gelezen heb: probeer eens een nieuwe drukregelaar op de gasfles.
Gewoon om te proberen. Zou zo maar kunnen werken.

Succes!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.