Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 10 Jul 2016 17:13 Onderwerp: Let op het laadvermogen van je fietsendrager! |
|
|
Onze caravan is ooit voorzien van een Omnibike fietsendrager, een geweldig ding in het gebruik, tot we voor een vakantie rit de E-bikes er op vervoerden. Draagvermogen: 50 kilo
Bij aankomst hing de vlakke draagbeugel met de rails er helemaal scheef bij en was van opzij duidelijk te zien dat de verticale beugels waarmee de drager aan de wand bevestigd was, iets waren uitgebogen.
Om toch met het hele spul zonder brokken naar huis te kunnen, heb ik een van de rails op de disselkap gemonteerd, de duwhandgrepen van de caravan versterkt en de fiets er rechtop aan vastgezet, met nog eens twee ratelspanbanden naar een bevestigingsmogelijkheid aan de koppeling. Op zich een technisch keurige oplossing.
De draagbeugel heb ik met scheerlijnen horizontaal getrokken, de fiets extra beveiligd tegen afvallen en mede daardoor is de thuisreis voorspoedig verlopen bij een snelheid van meestal rond de 120 km/h.
Omnibike heet tegenwoordig Thule en uit hun aanbod heb ik de Elite G2 standaard lange versie gevonden en gekocht in Schijndel.
De montage verliep vlot, want ik kon de bestaande bevestigingspunten gebruiken, alleen moest hier en daar binnen hetzelfde vlak een gat bijgeboord worden.
Technisch gezien is het een veel sterkere en betere drager, al is het draagvermogen "slechts" 60 kilo. De rails zijn veel minder slap en de wielbevestiging is min of meer perfect. Ook de afstandhouders zijn veel beter, steviger en eenvoudiger aan de fiets te zetten.
De horizontale drager heeft plaats voor drie fietsen, standaard zijn er echter twee goten, waarvan de achterste ook daadwerkelijk in de achterste stand staat. Het gewichtsverschil met de middelste stand is niet meer dan twee kilo, dus heb ik gekozen voor het gemak en de achterste gaatjes
Uiteraard ken ik alle verhalen al over de juiste plek op/in de combinatie voor het vervoer van fietsen, maar daar wil ik het nadrukkelijk niet over hebben, ook niet over de door mij gereden snelheden. Normaliter rijd ik 90 km/h, maar ik probeer altijd zo te laden, dat 130 km/h technisch veilig kan.
Nee, ik wil met dit bericht duidelijk waarschuwen voor het vervoer van twee E-bikes op een drager voor max 50 kilo: DOE HET NIET!!! |
|
Terug naar boven |
|
 |
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 11 Jul 2016 09:41 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de fotootjes bekeken van de Thule Elite G2, de bevestiging van de wielen op de drager lijkt me perfect.
Zoals bekend, braken bij mij de afstandhouders door wiebelen van de fietsen op de Omnibike, ondanks vast zetten van de wielen met sjorbandjes. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 12 Jul 2016 00:34 Onderwerp: |
|
|
Dat horizontaal schuiven blokkeerde ik met gekruiste banden op zadelhoogte, maar deze vakantie zag ik een uitstekende oplossing van een tachtiger, die spieën had gemaakt in de ronding van de fietswielen en eigenlijk zijn die dingen de voorlopers van wat Thule nu op zijn dragers gebruikt.
Die goten zijn sowieso een stuk sterker bij de Elite G2, ze zijn niet of nauwelijks verwringbaar, dit in tegenstelling tot de Omnibike-goten van weleer  |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|