"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Let op het laadvermogen van je fietsendrager!

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 10 Jul 2016 17:13    Onderwerp: Let op het laadvermogen van je fietsendrager! Reageren met citaat

Onze caravan is ooit voorzien van een Omnibike fietsendrager, een geweldig ding in het gebruik, tot we voor een vakantie rit de E-bikes er op vervoerden. Draagvermogen: 50 kilo
Bij aankomst hing de vlakke draagbeugel met de rails er helemaal scheef bij en was van opzij duidelijk te zien dat de verticale beugels waarmee de drager aan de wand bevestigd was, iets waren uitgebogen.

Om toch met het hele spul zonder brokken naar huis te kunnen, heb ik een van de rails op de disselkap gemonteerd, de duwhandgrepen van de caravan versterkt en de fiets er rechtop aan vastgezet, met nog eens twee ratelspanbanden naar een bevestigingsmogelijkheid aan de koppeling. Op zich een technisch keurige oplossing.

De draagbeugel heb ik met scheerlijnen horizontaal getrokken, de fiets extra beveiligd tegen afvallen en mede daardoor is de thuisreis voorspoedig verlopen bij een snelheid van meestal rond de 120 km/h.

Omnibike heet tegenwoordig Thule en uit hun aanbod heb ik de Elite G2 standaard lange versie gevonden en gekocht in Schijndel.
De montage verliep vlot, want ik kon de bestaande bevestigingspunten gebruiken, alleen moest hier en daar binnen hetzelfde vlak een gat bijgeboord worden.
Technisch gezien is het een veel sterkere en betere drager, al is het draagvermogen "slechts" 60 kilo. De rails zijn veel minder slap en de wielbevestiging is min of meer perfect. Ook de afstandhouders zijn veel beter, steviger en eenvoudiger aan de fiets te zetten.

De horizontale drager heeft plaats voor drie fietsen, standaard zijn er echter twee goten, waarvan de achterste ook daadwerkelijk in de achterste stand staat. Het gewichtsverschil met de middelste stand is niet meer dan twee kilo, dus heb ik gekozen voor het gemak en de achterste gaatjes Wink

Uiteraard ken ik alle verhalen al over de juiste plek op/in de combinatie voor het vervoer van fietsen, maar daar wil ik het nadrukkelijk niet over hebben, ook niet over de door mij gereden snelheden. Normaliter rijd ik 90 km/h, maar ik probeer altijd zo te laden, dat 130 km/h technisch veilig kan.

Nee, ik wil met dit bericht duidelijk waarschuwen voor het vervoer van twee E-bikes op een drager voor max 50 kilo: DOE HET NIET!!!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 11 Jul 2016 09:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de fotootjes bekeken van de Thule Elite G2, de bevestiging van de wielen op de drager lijkt me perfect.
Zoals bekend, braken bij mij de afstandhouders door wiebelen van de fietsen op de Omnibike, ondanks vast zetten van de wielen met sjorbandjes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 12 Jul 2016 00:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat horizontaal schuiven blokkeerde ik met gekruiste banden op zadelhoogte, maar deze vakantie zag ik een uitstekende oplossing van een tachtiger, die spieën had gemaakt in de ronding van de fietswielen en eigenlijk zijn die dingen de voorlopers van wat Thule nu op zijn dragers gebruikt.

Die goten zijn sowieso een stuk sterker bij de Elite G2, ze zijn niet of nauwelijks verwringbaar, dit in tegenstelling tot de Omnibike-goten van weleer Rolling Eyes
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.