Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
adriano560417
Geregistreerd op: 16 Dec 2004 Berichten: 8 Woonplaats: eindhoven
|
Geplaatst: Zo 03 Apr 2005 16:59 Onderwerp: omvormer 220V\12V |
|
|
L.S.
Ben in bezit van een Biod 420T 1998.
Heb een probleem met de omvormer.
Normaal aan 220Volt via omvormer 12Volt.
Alles funcioneert goed, maar als de 220Volt wordt uitgeschakeld, moet het 12Voltnet via de batterij gevoed worden. Dit gebeurd niet.
De batterij is opgeladen en in goede conditie.
Tot voor kort funcioneerde alles perfect.
Wie weet raad?
m.v.g.
Adriano |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 03 Apr 2005 18:59 Onderwerp: |
|
|
Wat is het merk van die oplader? |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Zo 03 Apr 2005 19:25 Onderwerp: |
|
|
Zekering 12 Volt gedeelte stuk? _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 03 Apr 2005 22:19 Onderwerp: |
|
|
Die zekering is zo goed als zeker automatisch. |
|
Terug naar boven |
|
|
adriano560417
Geregistreerd op: 16 Dec 2004 Berichten: 8 Woonplaats: eindhoven
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 17:02 Onderwerp: |
|
|
De zekering 10 amp is goed.
Merk van de omvormer SCHAUDT automatik netzgerät KA120
dat schaudt, geen 100% zekerheid. (er staan door de naam wat tekentjes, een soort logo)
Voorts zit er een aan/uit sxhakelaar op, deze staat op ein.
Voorts een rood ontgrendelstiftje, dit heb ik enige malen ingedrukt.
De batterij is aangesloten en in de kledingkast zit daarvoor een meterje welke het voltage aanheeft. Ook nog een soort indicator met de lampjes rood-geel-groen.(geeft groen aan)
De radio welke rechtstreeks via zweefzekeringen op de batterij is aangesloten werkt prima. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 20:01 Onderwerp: |
|
|
Helaas ben ik niet bekend met dit merk en type.
Via Google heb ik wel gevonden, dat na twee jaar nog steeds iemand op antwoord wacht na een vraag om documentatie
Vraag 2:
Heb je na de winterstop alles opnieuw geplaatst en aangesloten? Is het dan mogelijk, dat je twee stekkers verwisseld hebt? Daarbij denk ik aan laadstroom van de auto en de uitgang naar de caravan...
In dat geval zet je boordaccu stroom op je stekker via het apparaat
Laatst aangepast door Pieter op Ma 04 Apr 2005 20:07; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 20:05 Onderwerp: |
|
|
Even om misstanden te verkomen!
Een omvormer is een spanningsbron die van een bepaalde spanning omzet in de benodigde spanning ! bv. : 230 V.wisselspanning in 12 V. gelijkspanning of van 12 V. naar 230 V.
Een laadapparaat is stroombron die een batterij(accu) kan opladen!Daarom is de spanning altijd iets hoger als de batterij als je deze onbelast meet. Als de batterij ook is aangesloten daalt de spanning weer naar de normale waarde. Gevoelige apparatuur zal ook sneuvelen als de batterij afgekoppeld is!
In dit geval kan ik niet opmaken of de 12 V. apparatuur ook daadwerkelijk op de "omvormer" werkt , want dan zou een relaiscontact moeten zorgen voor omschakeling van omvormer naar batterij (wat dan nu waarschijnlijk niet werkt!)
Ik denk dat z.g. "omvormer" een laadapparaat is waarbij er nu een onderbreking is tussen laadapp. en batterij (en zodoende de verbruikers die bij het laadapp. geen 12 V. meer krijgen van de accu als de netspanning weggehaald wordt. Hier zit meestal ook een zekering tussen (glaszekering) die puur voor het laden van de batterij is! DUS NIET EEN AUTOMAAT!!!
Ik hoop dat je hier iets verder mee komt!
Succes _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 20:19 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Hier zit meestal ook een zekering tussen (glaszekering) die puur voor het laden van de batterij is! DUS NIET EEN AUTOMAAT!!! |
Op mijn digitaallader zit geen glaszekering, maar een automaatje.
Dat rode drukknopje op die Schaudt is waarschijnlijk ook een automaatje.
Nog even over mijn avento laadregelaar:
Aan de paal regelt dat ding het opladen en omvormen/verdelen van de 230 V wissel naar 12 V gelijk.
Aan de auto wordt ook het opladen en verdelen geregeld.
Vrijstaand verdeelt de regelaar 12 V naar de drie groepen.
De werking van de Schaudt zal weinig afwijken, dus is het heel goed mogelijk, dat twee stekkers of draden verwisseld zijn.
Volgens mij moet dan het apparaat de accu aanzien voor de auto en de autokabel voor de caravan.
En als dat zo is (maar dat gaat-ie nooit bekennen), lach ik me hier mooi een bult! |
|
Terug naar boven |
|
|
adriano560417
Geregistreerd op: 16 Dec 2004 Berichten: 8 Woonplaats: eindhoven
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 22:40 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties.
Ik probeer nu duidelijk te maken hoe een en ander werkt.
1...Alles heeft vorige zomer goed gefuncioneerd. Er is niets verandert aan de aansluitingen.
2...Alle stroomgebruikers in de caravan werken als de caravan is aangesloten op het 220volt net, zowel het 220v net als het 12v net.Het 12v net gaat dan via de omvormer.
3...De batterij wordt opgeladen via een acculader, niet via de auto (geen constante draad aansluiting).
4...De batterij is opgeladen en aangesloten op omvormer. Nu wordt de 220v aansluiting afgesloten.
5...Het 12v net moet nu werken op de batterij via de omvormer.
En dit is nu het probleem. Het 12vnet werkt niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 23:07 Onderwerp: |
|
|
In die omvormer zal wel een relais zitten, dat ding doet het nu niet zodat het in de stand "220V" blijft staan, en de 12V dus onderbroken is. Zoals Abel al zei.
Succes. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 04 Apr 2005 23:25 Onderwerp: |
|
|
Ter verdere info.
Het kan een wisselrelais zijn.
Waar op contacten 85 of 86(spoeltje) en 87 de 12V uit omvormer op staan, dus dan hang je aan het 220V net.
Op contact 87a is de plus 12V van de batterij.
En contact 30 is uiteindelijk de 12V naar je gebruikers.
Hier wisselt het contact tussen 87 (omvormer) en 87a (batterij)
Als nu dat wisselcontact op 87 blijft kleven, dan kan je wachten tot St.Juttemis, maar krijg je nooit een verbinding naar 87a.
Dat wisselcontact wordt door het spoeltje naar 87 getrokken , bij geen spanning valt het in zijn ruststand 87a en dat is de batterij.
Hoop dat je er wat aan hebt .Heb een tekening van zo'n wisselrelais , bij interesse kan ik het mailen. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
adriano560417
Geregistreerd op: 16 Dec 2004 Berichten: 8 Woonplaats: eindhoven
|
Geplaatst: Di 05 Apr 2005 11:33 Onderwerp: |
|
|
Het wordt me nu duidelijk dat het probleem zit in het relais van de omvormer.Is dit los verkrijgbaar?
Beste Joop,
Ben zo goed en mail de tekening van het relais naar rosseduif@rosseduif.demon.nl.
Bij deze dank voor alle adviezen.
groeten,
Adriano560417 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 05 Apr 2005 20:16 Onderwerp: |
|
|
HO, ho Adriano.
Het zijn natuurlijk altijd suggesties hier op het forum.
Wat ik zou doen, is zo'n wisselrelais kopen (Brezan, Halfords), pak hem beet 10euro. De plus 12, uit de omvormer aansluiten op zowel 85 en 87 .Vanaf contact 30 gaat de 12 plus het boordnet in.
De min uit je boordnet die terug naar de omvormer gaat, via 86 laten lopen.
De plus en min van de batterij loshalen van de omvormer en de plus tijdelijk aansluiten op 87a (losse draadjes)
De min van de batterij aansluiten op de min draad naar de omvormer.
Zou het voorlopig nog niet netjes maken. Je hebt nu het schakelsysteem in de omvormer overruled.
Volgens dit principe werkt het weer, en dan weet je ook wat er aan je omvormer mankeert. Kan je dat ding open maken en heb je er plaats voor
dan is het netter om het relais in de omvormer te plaatsen.
Ik zal een tekening e-mailen dan is het zeker duidelijk.
Succes. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
|