"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

lampjes vervangen achterlichten Albino

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 27 Mei 2018 11:10    Onderwerp: lampjes vervangen achterlichten Albino Reageren met citaat

De achterlichten van de Albino geven erg weinig licht. In de melding van PieteR heb ik gezien dat je dit kunt oplossen door de hele units te vervangen, maar dat vind ik een prijzig plan. Zijn er ook voorzover jullie weten, gekleurde lampjes te koop met meer licht opbrengst? Ik las ergens dat lampjes wanneer ze ouder worden, zelf al minder licht kunnen gaan geven omdat ze door het branden vanzelf al wat zwarter zijn geworden. Ik vroeg me af of dit ook de oorzaak van het zwakke licht bij de Albino is. Wie weet?
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 27 Mei 2018 16:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Eerst de spanning op aansluitcontacten lampje controleren, voor je andere stappen onderneemt.
Mocht je "zwarte" lampjes hebben, vervang ze, dan is dat probleem in ieder geval opgelost, ze zullen het ook niet lang meer doen.
Meer licht opbengst?
In ieder geval niet voor je richtingaanwijzerlampjes, ga je daar iets aan veranderen dan gaat het knipperrelais opspelen.
LED lampjes?
Kans dat het nog slechter gaat worden.
Ik heb ook na advies van Pieter heldere units genomen, op de Duitse Autobahn in de stromende regen is de caravan van achteren aangereden. Oorzaak? Die Duitse dame. ( en misschien mijn oude acherlichtunits)
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 27 Mei 2018 18:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik weer zakgeld heb, ga ik nog eens op deze site kijken:
https://www.led-voordeel.nl/a-27063468/bay15d-dubbele-pin/bay15d-p21-5w-44smd-canbus-1setje/

En natuurlijk helpt het misschien om die zwarte armaturen te vervangen, het doorkomende licht is dan een stuk helderder.
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 27 Mei 2018 20:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kijk ze de eerst volgende keer na Joop. Maar ze zijn zelf ook gekleurd en misschien zijn die niet meer te koop...
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 27 Mei 2018 20:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Nieuwe armaturen is zeker de gemakkelijkste optie Very Happy
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 28 Mei 2018 19:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Moderne auto's detecteren of een lampje van de caravan/aanhanger defect is. Als een LED lampje geplaatst wordt zou het maar zo kunnen dat de auto die niet 'ziet'. Er zijn wel speciale weerstanden te koop om dat dan weer op te lossen maar dan gaat men er van uit dat de led lamp het altijd blijft doen.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do 28 Jun 2018 17:27    Onderwerp: gekleurde lampjes Reageren met citaat

Nog eens naar de lampjes in de achterlichten van de Albino gekeken en gezien dat het linker knipperlicht meer licht geeft dan het rechter. Kan zijn dat de eerste meer stroom krijgt of de rechter op knappen staat. Het licht van de linker vind ik voldoende, dus ik zal binnenkort eens kijken of ik toch nieuwe gekleurde lampjes kan vinden. In mijn Forester van 2011 zitten die lampjes ook.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 29 Jun 2018 00:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een klein vermoeden dat de fittingen van de gekleurde lampjes van BIOD en Forester niet op elkaar lijken Wink
Terug naar boven
MvdWinden



Geregistreerd op: 24 Sep 2014
Berichten: 58
Woonplaats: ut wilde westen

BerichtGeplaatst: Vr 29 Jun 2018 15:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mijn driekleur 400TD uit 1990 waren er ook kleine verschillen in lichtsterkte achter. De kapjes eraf gehaald en goed met een sopje - ook en vooral van binnen - goed schoongemaakt. Daarna alle contacten losgemaakt, met contactspray ingespoten en terug geplaatst. probleempjes opgelost.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 29 Jun 2018 17:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat zou geweldig zijn Rien, slechte contacten en vervuilde achterlicht behuizing. De behuizing ziet er zo op het oog nog best schoon uit, maar het lampje ook, nog goed helder. Dus een slecht contact zou het kunnen zijn. Bedankt!
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Wo 11 Jul 2018 13:27    Onderwerp: Dwaze mode rond 1990: "smokeglas" Reageren met citaat

Rond 1990 was het mode om autoachterlichten uit te voeren met “smoke-glas”. Mijn Citroen BX had het en, helaas, mijn Biod Albino ook.

Met het preventief vervangen van de lampen ondervang je de terugval van de lampen door veroudering.
De uitval van de verlichting voorkom je er niet mee. De verzinkte plaat waarin de fittingen zijn uitgestanst oxideert waardoor het contact met de lampen verloren gaat. Jaarlijks schoonmaken en wat WD40 o.i.d. erop helpt.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do 12 Jul 2018 09:20    Onderwerp: Re: Dwaze mode rond 1990: "smokeglas" Reageren met citaat

Bedankt voor deze info Hans. Ik heb geen ervaring met veroudering van lampen, laat staan dat ik ervan wist. Maar ik had nu al wel zo'n vermoeden. Verzinkte plaat inspuiten ook goed idee.
Nu heb ik al wel de schroefjes proberen los te draaien, maar ben daarmee gestopt toen ze vastgeroest leken. Het gekke is dat er bij alle eerst al wel beweging in kwam, maar daarna dat ze echt nog op de een of andere manier vast zaten. Heeft dat ook iets met die verzinkte plaat te maken?
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.