"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

electrisch advies/uitleg

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 23:46    Onderwerp: electrisch advies/uitleg Reageren met citaat

We hebben sinds 2 dagen onze Biod 400 (1982), we hebben al veel gedaan. Gewassen, gepoetst, geschroefd, en de koelkast ligt er nu ook uit. Nu ben ik me aan het verdiepen in de electrische bedrading. Ik ben behoorlijk handig, maar van electriciteit snap ik niet zoveel. Kan iemand mij uitleggen wat ongeveer een standaard installatie is (in lekentaal svp) .
Ik zal even beschrijven wat ik zoal zie en weet.
Boven de wielkast achterin het keukenblok zie ik de 220volt stekker van de achterzijde (de camping aansluiting). Daar links komen de draden van de autostekker uit (7 polig/draden). Deze 7 draden worden verlengt (waarschijnlijk voor de remlichten etc. en 2 draden hiervan zijn doorgelust en aangesloten op de 12volt schakelaar van de koelkast.
Op de vloer zit een voetschakelaar met 2 draden die naar het waterpompje lopen in de disselbak. En 2 draden die in de bankkast uitkomen. Daar zat waarschijnlijk een accu. Nu niet meer.
Verder zijn er 2 lampjes die zowel op 220 als 12 volt kunnen werken. De 220 snap ik. Gewoon van de camping aansluiting. Maar hoe de 12 volt gevoed wordt??? Geen idee. Kan redelijkerwijs niet van de accu zijn. Want die voedt alleen de voetpomp. En hoe wordt de accu dan opgeladen?

Kan iemand mij de standaard route / installatie vertellen wat betreft 220 / 12 volt ; een omvormer en een acculader? En zekeringen??
Het is misschien een warrig verhaal. Maar eens zal ik het toch wel snappen.
Alvast bedankt. Groeten, Vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 25 Apr 2005 09:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal proberen je te helpen.
Wat je nu hebt is erg summier,waarschijnlijk erg standaard voor die tijd.
De 220V gaat alleen naar de lamp, en de koelkast?
Standaard. Magnetron? Radio? TV? Sateliet ontvanger?PC.
Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het ergens wel.
Zonder dollen.
220V:
vier wandcontactdozen
de koelkast
de verlichting
de omvormer
12V:
de verlichting
de koelkast
het waterpompje
de omvormer?
Die draad onder de bankkast was waarschijnlijk van een accu, alleen werd die dan niet opgeladen aan het aantal draden te zien.
De verlichtingsarmaturen zijn voor 220V en 12V tegelijkertijd, zoals je al zei.
De draden van de auto zijn er waarschijnlijk 7.
Op caravanhandboek kan je zien waar ze voor dienen.
Het beste is om een omvormer aan te schaffen.
De 220V aansluiting (nieuwe EEGnorm,blauw), daarna aardlek, met zekering. Kan als set aangeschaft worden.
Alle 220V draden in pijp aanleggen, handboek.
De plus van de auto moet zo dicht mogelijk bij het aftakpunt gezekerd zijn, bijv. vanaf de accu met een zweefzekering 20 Amp.
Draaddiktes, caravan handboek.
Zit automatisch omschakelen van 220V naar 12V, of van de auto 12V niet in de omvormer dan een wisselrelais toepassen, handboek.
Om het duidelijker te maken wil ik je wel een tekening door mailen.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Ma 25 Apr 2005 11:24    Onderwerp: Reageren met citaat

dankjewel. het begint me beetje bij beetje duidelijker te worden. Ik heb het caravanhandboek al doorgespit, maar een tekening zou zeer welkom zijn (vincentboon AT hotmail . com).

Wat er nu inzit is kennelijk wel HEEL basic.
Het lijkt me het handigst om het zo te bouwen dat er toch een caravan accu inzit. Om volledig selfsupporting te kunnen zijn. En dat de accu dan laadt tijdens het rijden of als er toch 220 in buurt is (campingpaal).

Wat de omvormer betreft; ik moet dus een apparaat hebben dat 220 naar 12 volt omzet en andersom, tegelijkertijd ook de accu kan laden.
Zijn er nog bepaalde merken omvormers die voorkeur genieten. En haal je zo'n ding bij de campingzaak? Net als de aardlekschakelaar. Of bij een electronicazaak?.

groeten vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 25 Apr 2005 20:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kan het natuurlijk doen met een gewone omvormer, maar met een laadstroomregelaar lukt het allemaal net ff beter.
Als je niet bekend bent met stroom, kun je het beter compleet laten installeren, dat is een stuk veiliger. Verkeerd aansluiten van elektriek kan een beste fik veroorzaken...

Kijk ook eens bij www.caravans.net , misschien staat daar nog wat wijsheid.
Bij www.caravancentrummeerkerk.nl zijn ze bekend met BIOD. Maar vooral is het een goed onderhoudsbedrijf. Wellicht niet goedkoop....

Groeten,
Peter
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 25 Apr 2005 23:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Lange dag vandaag geweest, morgenochtend maak en mail ik dat schemaatje.
Persoonlijk heb ik nog nooit een accu gemist in de caravan, de auto heeft een accu en dat vind ik genoeg. Geen TV, en andere toeters en bellen.
Voor die twee lampjes sávonds is het voldoende als je helemaal zelf supporting bent.
En anders neem ik stroom van de camping.
Heb zelf een simpel omvormertje, paar knaken van marktplaats.
Voor de duidelijkheid, de omvormer gaat van 220V naar 12V niet andersom.
Je hebt ze van alle vermogens en merken.
Vijf of zes ampere is in mijn geval voldoende.
Wat je ook doet, heb je vragen, dan horen we ze graag.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 26 Apr 2005 09:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Vincent,
Het schemaatje om een en ander duidelijker te maken is gemaild.
Heb bewust een schema met caravanaccu achterwege gelaten dit zou te gecompliceerd worden.( zou dan ook even achter m'n oor moeten krabben.)
Misschien overbodig, het is hier al gezegd, handboek verwijst er ook naar, begin er alleen aan als je weet waar je mee bezig bent.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 26 Apr 2005 15:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankjewel voor het schema; maat het een en ander wel duidelijker.
Ik heb inmiddels een aardlekschakelaar en een zekering/stop gekocht. Dit moet niet al te moeilijk zijn.
Na de 220 invoer (vanuit buitenzijde) eerst aardlek dan zekering dan stopkontakt voor koelkast en 12volt omvormer.
Omvormer (75watt) heeft in-en uitgang. Uitgang; daar doe ik de pomp/lampjes etc in. Ingang; daar gaat ook de 12volt van de auto in.
Zo moet het volgens mij wel een beetje werken. Alleen geen boordaccu inderdaad. Wordt iets ingewikkelder. Maar voornaamste reden is dat er toch niet zo vreselijk veel hoeft te draaien en het is weer extra gewicht/ruimteverlies.
Maar harstikke bedankt voor alle hulp. Ik ben weer een hoop wijzer!!!!
gr. vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.