"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

12volt meten ??

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 01 Mei 2005 19:41    Onderwerp: 12volt meten ?? Reageren met citaat

hallo,

ik dacht al een heel eind te zijn met de electrisch installatie, maar ik heb nog steeds geen 12 volt in de Biod (220 werkt prima). Wie kan me vertellen hoe ik kan meten of er uit een auto stekker 12 volt (dus constante stroomdraad aansluiting rechtsboven (2 of 54G/caravanhandboek) komt????
Met mijn voltmetertje meet ik op de accu ongeveer 12 volt. Ik dacht dit ook te moeten kunnen meten op de autostekker. Rode pen (plus) op 54G en zwarte pen (min) op massa (31). Waarom meet ik daar geen 12 volt??? Terwijl ik bijna zeker weet dat daar een constante stroomdraad loopt.

En klopt het dat het in ieder geval moet werken als ik een draad van de plus van de accu naar 54G laat lopen (met zweefzekering) en een draad van de min pool naar de massa. En moet de massa die er nu al inzit er dan uit of kan ik de draad van de min van de accu er gewoon bij pluggen???
Ingewikkeld verhaal, maar OOIT moet het me toch lukken!!!!????!!!!
groeten Vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 01 Mei 2005 21:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Vincent,
Wanneer 54G op de plus van de accu is aangesloten met een zweefzekering
(daarin uiteraard een zekering) en 31 gaat naar de massa van de auto (geeft niet waar) dan moet het werken.Is het een polyester auto dan gaat dit verhaal niet op, dan moet de massa echt terug naar de min van de accu. Om de massa te overbruggen, kan je de bestaande laten zitten, een losse draad
van de min naar achteren en tussen 54G en deze losse draad 12 V meten.
Wat wel eens gebeurt, dat is dat het kaal gemaakte uiteinde van een draadje in zo'n zweefzekering (ook in dobbelsteentje) niet via het schroefje of het metalen gedeelte, verbinding maakt, en dus de boel blokkeert.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Za 07 Mei 2005 10:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wilde even laten weten dat de boel WERKT Rolling Eyes Very Happy Very Happy Very Happy Rolling Eyes
Ik heb gewoon maar een nieuwe draad van de accu naar de stekker getrokken, zekering ertussen en klaar. Later wil ik nog eens een 2e accu in de auto plaatsen (ik heb er speciaal ruimte voor onder de motorkap). Die dan de startaccu niet leeg kan trekken, met diode schakeling etc.
Maar bedankt voor de hulp.
Gr. Vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 07 Mei 2005 22:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Niet te danken, graag gedaan Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.