"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

hete wiellagers?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 03 Mei 2005 14:20    Onderwerp: hete wiellagers? Reageren met citaat

Van de week de wiellagers en remmen nagekeken.
De wiellagers zijn kegellagers, afstelbaar met de welbekende moer met splitpen. Laatste controle drie jaar geleden.
Gebruik al jaren Shell Alvania vet , te gebruiken van -30 tot +120 graden celsius, tot volle tevredenheid, bij zowel auto's als caravans/karretjes.
Het "probleem"
Aan beide kanten is het vet dat in het kleine buitenste lager zit helemaal donker grijs geworden, zelfs zowat tot in het afdichtdopje.
De rest is niet verkleurt, vet op de binnenlagers ziet er prima uit.
De binnenringen van de lagers hebben niet meegedraait om de as.
De hersencellen, zover nog aanwezig, hebben overuren gemaakt.
Denk dat ik eruit ben.
De buitenlagers zitten het dichtst bij het remgedeelte van de trommelrem, vorig jaar de Simplonpas afgekomen, waar de caravan lekker heeft staan drukken tegen de auto, daardoor de oplooprem in werking gesteld.
Temperatuur is hoog genoeg geworden bij de buitenlagers om vet te oxideren.
Wat moet ik hier nu mee?
Er zijn vetten die een hogere temperatuur kunnen hebben.
Maar als de caravan dit jaar is nagekeken, en men gaat ook dit jaar een colletje pakken, dan zou ik de wiellagers na de vakantie na (laten) kijken.
Misschien is dat afdalen met de caravanrem bekend, ik dacht wat maakt die 5km. afdaling uit. Evil or Very Mad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 03 Mei 2005 16:59    Onderwerp: Re: hete wiellagers? Reageren met citaat

joop brand schreef:
Misschien is dat afdalen met de caravanrem bekend, ik dacht wat maakt die 5km. afdaling uit. Evil or Very Mad

Stop eens tijdens zo'n afdaling en voel hoe heet de wielen zijn.
Bij afdalen komen de tekortkomingen van de oplooprem aan de oppervlakte, een bron van mogelijke problemen.
Nooit te lang achter elkaar dalen. Regelmatig stoppen om af te laten koelen. Vraag me niet wat 'te lang' is.
Indien mogelijk af en toe de oplooprem proberen te lossen door gas te geven, maar dat werkt meestal maar heel kort.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 03 Mei 2005 17:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb m'n oploopdemper laten vervangen. Dat scheelt nogal...

Dacht het eerst zelf te kunnen, maar het gat moest uitgehoond worden, omdat het daar een tikkie onregelmatig was ingesleten.

Tussen de andere bedragen vielen de kosten niet tegen..Sad Helaas kan ik het niet voor je terugrekenen, want de werkplaatsuren zijn samengevat in een totaalplaatje...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 03 Mei 2005 19:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat oploopgedeelte is met de hand haast niet in te drukken.
Rem ik voorzichtig dan geeft die caravan geen krimp, rem ik fors dan blokkeren de caravanwielen en lossen direct weer bij iets vooruit rijden.
Zet ik de combinatie hier op een helling van ongeveer 15 procent dan gaat de caravan tegen de rem duwen.
De boel uit elkaar gehad, de telescooppijp loopt soepel.
De meeste dempers van caravans hier aanwezig gaan makkelijker, sommige zijn soepeler dan een trekharmonica.
Doe er voorlopig niets aan, mocht er zich ergens een afdaling voordoen dan zal ik zeker een parkeerplaats opzoeken .
Eigenlijk vind ik het ook een waardeloos systeem.
Zou je dat remsysteem electrisch vanuit de auto mogen blokkeren bij afdalingen?
Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Wo 04 Mei 2005 00:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij moet dat geen probleem zijn
om det electries op te lossen of dat mag Question Question Question Question
appels jaten uit de boom van de buren mocht vroeger
ook niet, maar smaakten wel erg lekker Joop dus Question
mvrgrBob.
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 04 Mei 2005 16:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Denk toch maar niet dat ik het doe, die dienders begrijpen daar natuurlijk geen jota van.
Trouwens vroeger was alles veel beter.
Pikte je een appel, dan kon je een knal voor je kop krijgen. Alleen kon je harder lopen.
Pikken ze nu een appel van je, dan ben je die dus kwijt, en zeg je daar wat van, kan je zelf een knal voor je kop krijgen. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.