"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

"Hoger op de benen"

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Nov 2003 23:23    Onderwerp: "Hoger op de benen" Reageren met citaat

Bij onze 400TL 1990 hadden wij altijd last bij het oprijden van veerboten (naar Engeland). De caravan helde wat achterover zodat de poten aan de achterzijde achter de oprijplaten haakten.
Daarom is hij door BIOD 4 cm hoger op de benen gezet door een extra balkje van 4 cm hoog (dat is het maximum) tussen de as en het onderstel te plaatsen. Alle oprijproblemen zijn nu de wereld uit en de caravan ligt nu mooi horizontaal achter de auto.
Aanbevolen dus als je vergelijkbare problemen ervaart.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 10 Jan 2004 11:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,
Mijn (onze) caravan hangt een beetje achterover, dat vind ik een rot gezicht, dus er moeten vulstukken tussen de padjes van de as en de langsliggers komen. Nu mijn vraag ter orientatie.
Neemt men daarvoor massieve stalen vulstukken met uiteraard langere bouten, of U-profiel op z'n kant, met tussen het U-profiel waar dan de bouten door heen gaan vast gelaste stevige pijp. Of is er een andere slimmere oplossing? Mijn dank is groot.
gegroet, joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 10 Jan 2004 11:52    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Neemt men daarvoor massieve stalen vulstukken met uiteraard langere bouten, of U-profiel op z'n kant, met tussen het U-profiel waar dan de bouten door heen gaan vast gelaste stevige pijp. Of is er een andere slimmere oplossing?

Ik heb de caravan hier niet staan, maar volgens mij is het kokerprofiel (kan dat?). Ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar het is gebeurd bij BIOD, dus Jeroen weet er alles van. De maximale verhoging is 4 cm, dat zal wel te maken hebben met de bevestiging van schokbrekers.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 10 Jan 2004 12:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Kokerprofiel, ja dat kan.
Eigenlijk wel makkelijker, busjes er tussen en klaar ben je.
Bedankt

joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Theo



Geregistreerd op: 10 Okt 2006
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 12:25    Onderwerp: hoger op de benen Reageren met citaat

Ik heb vierkante koker gebruikt van 40 bij 40 mm en 400mm lang.
Eerste gat (13mm)op 30 tweede op 190 en derde gat op 370 mm.
Verder moet je de middelste houten steun ook ophogen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 16:16    Onderwerp: Re: hoger op de benen Reageren met citaat

Theo schreef:
Ik heb vierkante koker gebruikt van 40 bij 40 mm en 400mm lang.
Eerste gat (13mm)op 30 tweede op 190 en derde gat op 370 mm.
Verder moet je de middelste houten steun ook ophogen.


Was het een beetje uitvoerbaar, of heb je ingewikkelde toeren moeten uithalen om het zelf te doen?
Wat is de dikte van dat kokerprofiel, 3 of 4 mm?
Zitten de gaten op de hartlijn van de koker?
Heb je het materiaal laten galvaniseren, of heb je het dik in de tjet gezet?

Heb je de houten steun ook meteen een beetje verdikt, ivm zijdelings gewrik?

Alvast dank voor je antwoorden!
Terug naar boven
Theo



Geregistreerd op: 10 Okt 2006
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Ma 23 Okt 2006 20:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter
Ik heb een RVS koker gebruikt van 3mm wanddikte.
De gaten zitten in het midden geboord.Lengte van de bouten M 12 x80 mm
Ik heb eerst alle 6 de bouten een stukje losgedraaid,daarna aan een kant alle bouten verwijderd. De bovenste bout van de schokbreker losmaken.
Met een krik vlak achter de as via de lengte balk voorzichtig omhoog gekrikt.De wielen kun je gewoon laten zitten.Koker er tussen, bouten van onder er in bovenkant de moer goed vastdraaien.(de originele moeren gebruikt deze zijn zelfborgend)Andere kant het zelfde.
Het houten steuntje zit tussen de as en de middelste lengte balk,omdat de as 4cm naar beneden gaat moet je dit opvullen.Het houten steuntje zit standaard met 2 ( 6 mm dikke )schroeven in de balk vastgezet.
Ik ben ± 1 uur bezig geweest met de-monteren.Het is goed zelf te doen.
M v Groet Theo
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 23 Okt 2006 23:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankjewel, Theo!
Stom van me, dat ik niet meteen aan RVS dacht, maar het is inderdaad de mooiste oplossing... Binnenkort eens met mijn zoon onder de caravan gaan liggen, want ik heb ook nog te maken met een mover Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.