"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Geschuurd eikenhout: hoe te behandelen?
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2005 15:24    Onderwerp: Geschuurd eikenhout: hoe te behandelen? Reageren met citaat

Ik heb mijn Black&Decker-muis ter hand genomen om de vieze verflagen op het eikenhout van de Excellent te verwijderen.
Het liefst zou ik het zo kalig laten, maar dat is niet mooi.
Wat voor mogelijkheden zijn er om het op te fleuren zonder dat er later opnieuw vieze bladderende verflagen ontstaan?
En wat zou de beste kunnen zijn?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2005 17:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,
Wat wil je?
Glans? Of minder glans? Glans, dan lak, minder glans, dan olie.
Kijk uit met schuren, dat je schuurapparaat voor het oppervlak niet te klein is, zodat het golvend gaat worden, zie je na het lakken duidelijk.
Ik gebruikte vroeger bij hardhout, deuren en kozijnen, Cetol van Sikkens, kost wat maar dan heb je ook wat. Geeft een bolle diepe glans.
Zit een kleurpigment in, zodat je ook nog licht/donker eiken kan nemen.
Was daar erg tevreden over. Very Happy
Natuurlijk zijn er meerdere fabrikanten, maar dit is mijn ervaring.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Di 28 Jun 2005 01:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2005 17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Glans? Of minder glans? Glans, dan lak, minder glans, dan olie.

Glans liever niet.
Dat olie-en lijkt me wel wat.
Wat is dat voor olie?
Wat zijn de consequenties?
Kan dat ook als er resten van lak op zitten, want helemaal schoon krijg ik het waarschijnlijk niet. Wel mooi glad.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2005 19:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Kan dat ook als er resten van lak op zitten, want helemaal schoon krijg ik het waarschijnlijk niet. Wel mooi glad.


Smeer wat afbijt op die plekken en behandel dat eiken daar met een staalborsteltje. Zolang je in de lengte van de nerf blijft werken, kan dat geen kwaad. Goed afwassen met natte doeken en na droging ff fijn schuren.
Een hele mooie manier van bewerken is met wasbeits. Aanvankelijk poets je dat met een borstel uit en de laatste laag doe je eerst met een borstel en daarna voor die mooie zachte glans met een pantij of ander nylon kledingstuk (Panty geeft het mooiste resultaat).

Er is wat mij betreft niets mooiers (als afwerking van eiken) dan die ingetogen glans van boenwas, daar kan geen modern spul tegenop!
Het is iets meer, maar gemakkelijk werk...

Als je het echt mat wilt hebben, kun je het beter op kleur brengen met waterbeits en het daarna afwerken met matte Glitsa. Geen mat zo mat...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2005 22:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, door het vermelden van wasbeits herinner ik mij dat in lang vervlogen dagen ik dat ooit eens gebruikt heb. Het was geen succes. Ik denk dat ik daar niet het geduld voor heb.
Ik zoek een methode die een zo mooi mogelijk resultaat geeft en zo min mogelijk onderhoud behoeft.
En glans of niet, dat is niet doorslaggevend. Ik zou het wel zo licht mogelijk willen houden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 27 Jun 2005 23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Waterbeits of iets vergelijkbaars in de huidige kleur of net iets donkerder en eiglans Glitsa dan dus. Wel effe die ouwe verfresten wegborstelen. Smile
Die waterbeits heb je nodig om de verschillen wat weg te werken, je kan het desnoods met een doek opbrengen, geen kunst aan...

Daarna twee keer Glitsa en je bent voor heel lang klaar.

Veel plezier!
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 28 Jun 2005 08:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Daarna twee keer Glitsa en je bent voor heel lang klaar.

Daar heb ik ervaring mee, positief.

Ik vond deze tekst op www:

"Onderstaand geven wij u een advies voor onderhoud van uw meubel(s) in de olie:
# Karakter:
Een ontwikkeling van de laatste tijd is de opkomst van massief geolied eikenhout. Door de toepassing van de olie komen de eigenschappen van het edelhout duidelijk naar voren. Haarscheurtjes, noesten en kleurnuances zijn tekenen van echtheid van eikenhout.

# Onderhoud:
Voor behoud van de natuurlijke uitstraling dient u twee weken na aflevering het eikenhout wederom in de olie te zetten. De olie dient met een doek te worden aangebracht. Na enkele minuten met een doek nawrijven. Deze behandeling kan regelmatig worden herhaald. Reinigen van het meubel kan geschieden met een licht vochtige doek.
Opmerkelijk is dat hardnekkige vlekken te verwijderen zijn door het hout met een fijn schuurpapier licht op te schuren en vervolgens te behandelen met olie. Een praktische behandeling die het natuurlijke basismateriaal een kenmerkend karakter geeft."

Dat spreekt mij ook wel aan.

Daarom nogmaals de vraag: als je eenmaal met olie begonnen bent, kun je dan later nog naar bijvoorbeeld Glitsa?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 28 Jun 2005 15:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,
De olie waar je het nu over hebt, gaat waarschijnlijk in de richting wat je ook voor waterbestendig parket en gelakt hout kan gebruiken, niet voor laminaat.
Heb het hier staan, van Pledge, geeft glans en reinigt.
Dat is inderdaad waar, je kan het verdunnen met water.
Daarna kan je het gebruik van Glitsa wel vergeten, volgens mij.
Over dat weghalen van de laatste stukjes verf heeft Peter volkomen gelijk, met verfafbijt, alleen gebruikte ik soms ook een metalen pannenspons, omdat het moeilijk werken is in de hoekjes met een staalborstel.
Dan is er nog de olie, als alternatief voor lak, dat al jaren bestaat, als voorbeeld Benar olie, daar ben ik vroeger mee begonnen, blijft wel lang nattig, en glimt niet zo.
Doe een beetje terpentine op een doekje, wrijf een gedeelte van je geschuurde hout in met dat spul en je ziet hoe het ongeveer gaat worden als je niet glimmend spul gaat gebuiken.
Je ziet dat de structuur helemaal naar naar buiten komt.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
wendy



Geregistreerd op: 10 Nov 2004
Berichten: 77
Woonplaats: Uden

BerichtGeplaatst: Di 28 Jun 2005 17:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Dat spreekt mij ook wel aan.

Daarom nogmaals de vraag: als je eenmaal met olie begonnen bent, kun je dan later nog naar bijvoorbeeld Glitsa?

nee, dan breng je regelmatig een nieuw laagje aan en ruikt het weer lekker ouderwets naar de teakolie Razz
_________________
extase 2L bezitster
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 28 Jun 2005 23:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een dilemma indewar
Het wordt
- of olie
- glitsa (wel op waterbasis)
Eerst maar eens een nachtje over slapen.
Misschien heeft iemand nog een overtuigend argument in de la liggen Question
help!
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 29 Jun 2005 00:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Er bestaan ook licht getinte parketlakken. (Je moet wel enige kleuring toepassen om het mooi te krijgen.)
Vaak zijn die lakken wat rossig, dat geeft wel een mooi effect op eiken.
En wat die staalborstel betreft Joop, er zijn van die kleintjes, net iets groter dan een tandenborstel. Daar krijg je die hoekjes erg mooi mee.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jun 2005 00:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Cetol GTL+ van Sikkens is ook in mat satin verkrijgbaar maar het blijft een transparante lak die minder krasbestendig is dan Glitsa. Dan heb ik het niet over de tradionele Glitsa maar over Glitsa Acryl parketlak die ook in een satin uitvoering is te verkrijgen. Deze gebruik ik ook in de 420T voor het onderhoud van het gehele filmfineerinterieur (wateenwoord!). Lijkt me trouwens ook wel wat voor het echte eikenhout van Lex. Onze kinderen hebben heel goede ervaringen met olie op een hardhouten keukenwerkblad en een massieve hardhouten vloer, wil je weten wat ze gebruiken, dan vraag ik ze dat. Maar een ding is duidelijk; het is kiezen tussen olie, glitsa of een al of niet getinte transparante lak en mijn keus zou na een proefje gaan tussen de 1e twee.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jun 2005 10:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Goede morgen Lex,
En? Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jun 2005 10:28    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Goede morgen Lex,
En? Very Happy

Ik neig naar oliλn. Welke?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Wo 29 Jun 2005 23:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 29 Jun 2005 10:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
420T van 1986

Dat zal wel 1996 zijn Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.