"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Tweedehands kopen: Lander of Biod?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Wo 20 Jul 2005 22:42    Onderwerp: Tweedehands kopen: Lander of Biod? Reageren met citaat

Eigenlijk een domme vraag op dit forum: zal ik een tweedehands Lander of Biod aanschaffen?
Maar eerst me even voorstellen: mijn internet-nickname Sundance heb ik ontleend aan de film Butch Cassidy and the Sundance Kid. Ja, ik ben dus 50+ Rolling Eyes .
Ik heet Peter Jan van Haastert, ben getrouwd en heb 2 studerende kinderen waarvan er 1 (nog) thuis woont. We zijn geen kampeerders, maar willen dat toch wel gaan doen. Een jaar of vijftien geleden kwam ik wel eens bij een kennis in zijn Lander met blauw/witte interieur. Hartstikke modern; vooral voor die tijd. Ik heb altijd de Biod, Lander en Eriba Touring mooi gevonden. En een 2ehands past beter binnen ons budget dan een nieuwe.

Terug naar mijn vraag: wie kan aangeven wat de belangrijkste (gebruikers)verschillen zijn tussen een Lander en de Biod? Hoe zit het met de duurzaamheid van beide merken? Ik weet dat de Lander uit productie is; is dat bezwaarlijk voor onderdelen en onderhoud? Doet de nieuwe Biod-fabrikant ook iets aan onderhoud en onderdelen van de oude Biod-modellen? Wat zijn de grootste valkuilen bij de koop van een tweedehands Biod?
Ik woon in Ede; ik las ergens dat een van de bezoekers van deze site in Ede woont. Mag ik eens langs komen om over de Biod te praten?

Deze site vind ik overigens zeer informatief en heb er al de nodige uurtjes op door gebracht.

Groeten, Peter Jan alias Sundance
email: sundance@macuser.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 20 Jul 2005 23:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Jan, voor antwoorden mbt Lander ben je hier waarschijnlijk verkeerd.
Voor BIOD ligt dat anders.
Ik denk dat in het algemeen de kwaliteit van de BIODs vanaf model BruineBand goed is. Voor een individueel exemplaar wordt dat bepaald door manier hoe hij gebruikt is. De oudere modellen van voor 1980 vergen meestal enige restauratie.
Van de genoemde BIODs is het onderstel verzinkt. Het zijn ook degelijke onderstellen. De polyester-romp is gemakkelijk repareerbaar. De andere onderdelen zijn spullen die in andere caravans ook gebruikt worden.
Elke goede caravangarage kan het onderhoud van een BIOD uitvoeren.
De reparatie-/restauratie-activiteiten worden overgenomen door dealer Marcar in Eibergen.
De fabriek van de nieuwe fabrikant van BIOD staat in Ede ( http://www.biod.nl).
Het BIOD-weekeinde is dé gelegenheid om kennis en ervaringen te verzamelen.
Voor info over Lander kun je je beter wenden tot de Lander-club (waar ik geen gegevens van heb).
Tenslotte: als je meer specifieke info wilt, is het handig als je eerst voor je zelf bepaalt, wat voor type (niet merk) caravan je zoekt.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Wo 20 Jul 2005 23:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Lex,
Bedankt voor je reactie. Ik had al het idee om een Biod van na 1980 aan te schaffen. Een klusser ben ik niet, dus hoe beter de conditie, hoe minder zorgen en werk; sommige klussers zijn trouwens wel erg inventief!
De 350TL lijkt me een geschikt formaat, maar de wat grotere 400TL of 400TD biedt wellicht meer leefruimte. Ik overweeg idd om in september een dagje langs te komen en me door de enthousiaste biod-eigenaren te laten inspireren.

PS Lander heeft geen eigen website. Wel een contactadres dat via de post is te benaderen. Blijkbaar zijn er geen Lander-eigenaren die zoals jullie op internet actief zijn. Maar misschien zijn er ex-Lander eigenaren ... Question Question
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 21 Jul 2005 09:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Jan,
Ik ben ex-eigenaar van een Lander Graziella 4.74 en Biod 350 bruine band.
Lander was prima, echter de spatbordjes en de koelkast roosters waren een beetje slapjes gemaakt.
Wat me nu opvalt bij de oudere Lander: de romp wordt bobbelig, lijkt wel of het spul los laat.
Kwalitatief vind ik de romp van de Biod (zeker de bruine band) veel beter.
Succes met de aanschaf.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Do 21 Jul 2005 19:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor je reactie, Joop.
Kan je nog iets over het interieur en het weggedrag van Lander zeggen? Biedt de Biod bijvoorbeeld meer en handigere kastruimten? Hoe zijn de bedden van de Biod (ik lees dat sommigen er een 'eigen' lattenbodem inbouwen) i.r.t. de Lander?
Wat miste je toen je van de Lander overstapte naar de Biod?
De Lander die je had was volgens mij 50 cm groter dan de Biod. Wat vonden jullie daarvan?
Wat had de Biod meer waar je 'blij van werd'?
Was de overstap een bewuste keuze? Wat waren je overwegingen?

(Ik zal maar stoppen, anders lijkt het een kruisverhoor ...)
Embarassed

Groeten, Peter Jan


Laatst aangepast door sundance op Vr 22 Jul 2005 00:34; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 21 Jul 2005 19:23    Onderwerp: Reageren met citaat

sundance schreef:
Wat waren je overwegingen?

Joop vindt beide niks, nietwaar Joop? schaamte
Joop heeft eindelijk de ware gevonden: een Det'slef stomstom
rotfl
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 21 Jul 2005 21:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Interieur:
Lander paste suede toe, wat toendertijd wel mooi was.
Biod heeft ook een goed afgewerkt interieur, waar ik vooral het plafond netjes vind.
Kastruimte zat, voor ons in ieder geval.
Beiden tafel naar beneden en maffen.
Weggedrag:
Beiden geen slingerbedwinger.
De Lander werd getrokken door een dikke Volvo, ik houd er niet van maar de 130km/uur werd wel eens aangetikt.
Met m'n huidige TDI'tje met de Biod reed ik andere caravans zoek, wat dat betreft zal ik wel een veer moeten laten.
Wat mis ik in de Biod t.o.v. de Lander?
De tweede zitgroep om een bed te maken.
De ruimte in een grotere caravan vinden wij een groot voordeel.
De overstap naar de Biod was zeer bewust genomen.
Door persoonlijke omstandigheden (gezondheid) in 1996 gestopt met caravannen, dacht er nooit meer aan te kunnen beginnen.
In 2001 echter de kleinere 350 aangeschaft, toch na een aantal jaren misten wij de tweede zitgroep.
Het valt me op dat van sommige Landers de romp bobbels gaat vertonen, geen gezicht. De Pierre Cardin uitvoering heeft natuurlijk wel wat .(1986)
DE compakte afmetingen van de Biod heeft grote voordelen, je ploft die caravan met de auto zo op de stek neer, kan dat niet dan is die met het handje ook wel te hanteren.
De afwerking aan de buitenkant van de Lander is iets minder degelijk dan van de Biod, weet nog dat ik veel werk heb gehad om de breedtelichtjes aan de voorkant waterdicht te krijgen.
Dat was het wel.
Nog meer vragen? Hoor het wel.
Trouwens "kruisverhoor"viel voor mij wel mee.
En Lex, je lijkt wel de "Officier van Justitie" die probeert te interrumperen.
Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 21 Jul 2005 22:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
En Lex, je lijkt wel de "Officier van Justitie" die probeert te interrumperen.


Als Lex het naar z'n zin heeft, lijkt-ie het meest op een stoorzender..
vrolijk banaan rotfl banaan vrolijk
Terug naar boven
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Do 21 Jul 2005 23:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Joop.
Op internet trof ik een advertentie aan waarop iemand een Biod 350 te huur aanbiedt voor €100 per week. Dat lijkt me een mooie manier om met de Biod en dit formaat kennis te maken.

Ja Lex, Joop heeft een overstap gemaakt maar bezoekt nog steeds dit stekje. Goed, toch!? Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr 22 Jul 2005 06:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij zijn lid van de Oldtimer Caravan Club geweest en daar werd altijd beweerd dat toen het nog geen Lander was maar Levante het een hele goede caravan was!
Wat de exacte reden daarvan is weet ik niet , maar ik zal het eens voor je vragen.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Vr 22 Jul 2005 11:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Fijn! Ik wacht met belangstelling de reacties af.

Groeten, Peter Jan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Za 23 Jul 2005 19:35    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn woonwijk heeft iemand een Lander. Die was vandaag terug van vakantie en ik heb een gesprekje met hem gevoerd. Hij heeft een Lander van 1986. Er waren al aardig wat zaken versleten/kapot zoals de plastic luchtroosters. Hij vertelde dat hij niet meer aan reserve onderdelen kan komen.

Hoe zit dat met de Biod? Ik weet inmiddels dat Roos en Abel een Biod-magazijn hebben en dat in Ede de Biod-fabriek zit. Kan je op beide adressen makkelijk aan onderdelen voor een Biod komen?
Dat zou een extra reden kunnen zijn om voor een Biod te kiezen Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 23 Jul 2005 21:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Zolang het gaat om koelkasten, roosters, Peitz assen en dergelijke, zal het met een BIOD wel loslopen. denk ik.

De meeste BIOD's kun je helemaal leeghalen en daarna naar eigen smaak met modern spul weer inrichten in de ouwe stijl.
Ik zou er niet aan beginnen, maar ik ken zo wat "liefhebbers"

geintje Idea kijk Idea geintje
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2005 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Zal wel een Lander zijn geworden Shocked Laughing Sad Question
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
sundance



Geregistreerd op: 20 Jul 2005
Berichten: 7
Woonplaats: Ede (Gelderland)

BerichtGeplaatst: Zo 30 Okt 2005 21:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Neen, ik ga toch voor de Biod. Maar eerst wil ik er een huren. Dat zal wel voorjaar 2006 worden. Tot zo lang volg ik met interesse alle aanbiedingen om daarmee een idee te krijgen wat een redelijke prijs is voor een Biod-occasion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.