"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Excellente klussen
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 23 Nov 2003 07:40    Onderwerp: Excellente klussen Reageren met citaat

We hebben er een BIOD bij. Een Excellent R van 1978.
De buitenkant is prima. Binnen is het een 'puinhoop'.
We gaan proberen er wat van te maken. (Misschien uiteindelijk met hulp van Jeroen c.s.)

Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 23 Nov 2003 16:19    Onderwerp: Re: Een tweede BIOD Reageren met citaat

Lex M schreef:
We hebben er een BIOD bij. Een Excellent R van 1978.
De buitenkant is prima. Binnen is het een 'puinhoop'.


Lijkt me een heerlijke tijdvulling voor de nakende oudedag, Lex. Gefeliciteerd met je aanwinst! Very Happy
De schil ziet er inderdaad erg goed uit, maar doe eens een fotootje van het inwendige, dan kunnen Bob en ik even voor je inschatten hoeveel jaar arbeid je nog te gaan hebt Laughing Embarassed Rolling Eyes Embarassed Laughing

FF onder ons: Gaan jullie nu apart slapen? Embarassed Wink Embarassed
Terug naar boven
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 23 Nov 2003 17:06    Onderwerp: Reageren met citaat

De belangrijkste hobbels van het inwendige:
- vuil,
- wasruimte,
- plafondbekleding,
- in eerste oogopslag is de elektra een puinhoop,
- idem de kachel met de luchtverwarming,
- de gasfittingen lijken ook niet zo jofel.

Als dit weer in orde is, is hij weer goed bruikbaar.

Bob weet er alles van, hij heeft hem eerder gezien dan ik.

Ik denk dat hij zijn leven begonnen is als RW.

Het bed van 2 x 2 m geeft vele mogelijkheden. Wink

En hij is een lust voor het oog (uitwendig) Very Happy Very Happy Very Happy
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Ma 24 Nov 2003 09:47    Onderwerp: Excellent Reageren met citaat

Ja inderdaad Lex gefliciteert met ie nieuwe aanwinst Laughing Laughing Laughing
Welkom in de EXCELLENT wereld, je weet het al, maar toch nog nog een keer ,EVEN APELDOORN BELLEN . of MAILEN voor raad en eventuel advies , groet Bob.
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 25 Nov 2003 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
De belangrijkste hobbels van het inwendige:
- vuil,
- wasruimte,
- plafondbekleding,
- in eerste oogopslag is de elektra een puinhoop,
- idem de kachel met de luchtverwarming,
- de gasfittingen lijken ook niet zo jofel.


Als hij van binnen ook nog stinkt, heb je er een grotere kluif aan, dan je ooit voor mogelijk hield. En met een kennersblik op je foto's ben ik bang, dat het ook wat stinkt, klopt dat?

Maar ik zei al, dat je binnenkort zeeën van tijd zal hebben Wink
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Di 25 Nov 2003 01:10    Onderwerp: stinkt Reageren met citaat

Ha Peter
Nee de caravan van Lex stinkt niet van binnen,ruikt ook niet muf van eventuel vocht, ik denk dat Lex er met zijn "vrije tijd straks iets moois van kan maken .
aan de buiten kant is het een plaatje van een caravan. Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 25 Nov 2003 01:33    Onderwerp: Re: stinkt Reageren met citaat

Bob schreef:
Ha Peter
Nee de caravan van Lex stinkt niet van binnen,ruikt ook niet muf van eventuel vocht,


Dat is dan heel mooi mazzel, want "geurtjes" krijg je er zelden met gemak uit. Aan de verkleuringen op de foto te zien, verwachtte ik toch wel wat vocht- of condensschade, en meestal gaat dat inderdaad behoorlijk muffen.

Zoiets komt meestal neer op opnieuw stofferen, soms inclusief de kussens.
Bij een BIOD betekent het dan denkelijk ook het vervangen van de geschuimde wandbekleding........

Dat hoeft dus gelukkig niet............ Very Happy
Wát een mazzelaar, die Lex!
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Wo 26 Nov 2003 00:41    Onderwerp: biod Reageren met citaat

Hallo Lex
even een opmerking mijnerzijds,volgens mij is jouw nieuwe aanwist een verbouwde RW ikbazeer dit op het volgende: op je dissel bak zit een rooster voor de Primus, waar je eens naar kijken moet ,is het volgende,achter de banken op de vloer kan het zijn dat daar nog leidingen liggen van het vloeistof systeem, als dat zo is dan is het inderdaad een verbouwde RW
gr Bob. Wink Idea
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 26 Nov 2003 01:07    Onderwerp: Re: biod Reageren met citaat

Bob schreef:
achter de banken op de vloer kan het zijn dat daar nog leidingen liggen van het vloeistof systeem, als dat zo is dan is het inderdaad een verbouwde RW

Ik dacht het niet Bob, dus het zal toch wel een T zijn, waar ooit een afzuigkap ingezet is.
Heb je trouwens gezien dat de 510 op marktplaats staat, vraagprijs 12000, valt me eigenlijk wel mee.
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Wo 26 Nov 2003 10:45    Onderwerp: 510 Reageren met citaat

Lex
Nee ik heb het nog niet gezien dat de 510 TLD op marktplaats staat,zal vanavond eens kijken ,de prijs van 12.000 euro is niet verkeerd
Het is tenslote een speciale BIOD,ben toch blij dat ik hem ondekt heb en er foto,s voor de site van heb kunnen maken. Laughing Laughing
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
brandweer tom



Geregistreerd op: 26 Nov 2003
Berichten: 5
Woonplaats: Arnhem

BerichtGeplaatst: Vr 28 Nov 2003 00:08    Onderwerp: dit is leuk Reageren met citaat

Hallo allemaal,

Ik heb me gisteren pas aangemeld op deze site, maar dat had ik al veel eerder moeten doen. Hartstikke leuk. Het lijkt trouwens wel of jullie elkaar al veel langer kennen, klopt dat?

Waar waren jullie toen ik met m'n "project" bezig was, toen had ik wel wat kennis kunnen gebruiken. Ik heb het wiel weer eens zelf uit moeten vinden. Maar goed, ik hoop dat jullie kennis mij in de toekomst nog van pas gaat komen. Eerst maar weer eens een redelijke biod zien te vinden.

groetjes Tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 28 Nov 2003 01:21    Onderwerp: Re: dit is leuk Reageren met citaat

brandweer tom schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb me gisteren pas aangemeld op deze site, maar dat had ik al veel eerder moeten doen. Hartstikke leuk. Het lijkt trouwens wel of jullie elkaar al veel langer kennen, klopt dat?


Ik ken Lex al een tijdje irl en de rest via zijn al dan niet handgeknutselde forums, Laughing Het is mijn ervaring, dat mensen irl net eender zijn als op internet of usenet. Waar je hier goed mee omgaat, kampeer je ook lekker mee, dus.

Dit forum bevalt me heel goed. het is gemoedelijk en iedereen is erg betrokken Very Happy
Terug naar boven
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Za 29 Nov 2003 18:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Over de Excellent, want daar ging dit draadje over.
Het eerste vuil is verwijderd. Ongelooflijk wat is tie vuil van binnen.
En je merkt goed dat hij al tijden ongebruikt en onverwarmd buiten staat. Veel condensatievocht op de bodem. Hij zou eens een tijd in een droogkamer moeten staan.
Elektra werkt.
Gas doet het ook. Alleen de koelkast stinkt (niet van binnen) op gas, dus daar zal wel iets niet goed zitten.
De kachel nog niet getest, onsteking met batterijen. Hoe werkt dat? Question
Dan de omvormer. Hier een plaatje:



Wit / zwart is 12V / aarde.
Bij meting lijkt bruin / blauw ook 12V / 0V
Groen lijkt ook 12 V
Maar waar dienen deze draden voor? Question Question
Bob weet jij dat??
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 29 Nov 2003 22:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb je voor de werking van de kachel al in het handboek gekeken?
Anders heb ik hier waarschijnlijk nog wel iets voor je.

Zowel de brander van de kachel als die van de koelkast moeten gereinigd worden, alvorens ze te ontsteken. Wat je ruikt, is voor 80% brandend vuil.
Dat kun je met de kachel er wel enigszins van afbranden, maar de koelkastbrander kent waarschijnlijk niet zo'n hoge stand.

Electra zoek je maar mooi zelf uit. (democratie, weetjewel) Laughing

Voor het vocht in de caravan ken ik één goede remedie, mocht je geen verwarmde plek kunnen vinden: Ventileren.

En dat gaat als volgt: Bij mooi vriezend weer stook je de kachel hitsig op tot je zwetend de keet uit rent. Vóór je vertrek uit je hut zet je alle ramen en kleppen open gedurende een half uur. Hete lucht kan veel vocht opnemen, koude lucht dus niet. Gedurende dat halve uur verdwijnt de zo vochtig mogelijke lucht en komt drogere koude lucht binnen. Eigenlijk kun je dit kunstje altijd wel uitvoeren, behalve bij erg natte mist.

Bij vorst lukt het een paar keer per dag........
Terug naar boven
Lex
Gast





BerichtGeplaatst: Za 29 Nov 2003 23:53    Onderwerp: Reageren met citaat

*Peter* schreef:
Heb je voor de werking van de kachel al in het handboek gekeken?

Ja, maar daar staat de batterijvonker niet vermeld. Maar ik ga het morgen gewoon proberen.

*Peter* schreef:
Zowel de brander van de kachel als die van de koelkast moeten gereinigd worden, alvorens ze te ontsteken. Wat je ruikt, is voor 80% brandend vuil.
Dat kun je met de kachel er wel enigszins van afbranden, maar de koelkastbrander kent waarschijnlijk niet zo'n hoge stand.

Het leek alsof de afvalgassen binnen bleven, dus ik moet dat maar eens bekijken.

*Peter* schreef:
Voor het vocht in de caravan ken ik één goede remedie, mocht je geen verwarmde plek kunnen vinden: Ventileren.
En dat gaat als volgt: Bij mooi vriezend weer stook je de kachel hitsig op tot je zwetend de keet uit rent. Vóór je vertrek uit je hut zet je alle ramen en kleppen open gedurende een half uur. Hete lucht kan veel vocht opnemen, koude lucht dus niet. Gedurende dat halve uur verdwijnt de zo vochtig mogelijke lucht en komt drogere koude lucht binnen. Eigenlijk kun je dit kunstje altijd wel uitvoeren, behalve bij erg natte mist.
Bij vorst lukt het een paar keer per dag........

Ik heb vandaag al een elektrisch kacheltje laten branden. Maar het weer werkt niet echt mee. Wachten op beter weer dus.

Die elektra werkt volledig. Op 230 en op accu.
Er bleken wel een paar open draadjes te hangen met 230 v erop. Schokje dus, maar gelukkig sloeg de stop door, in huis.
Het naast elkaar liggen van 12v- en 230v-draden zou nu niet meer door de keuring (als die er was) komen Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 1 van 7

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.