"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Doorverende vloer Bambi 2L
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma 17 Okt 2005 20:57    Onderwerp: Doorverende vloer Bambi 2L Reageren met citaat

Hallo,

enkele maanden geleden kochten wij een Bambi 2l bwj 1975.
Deze is in goede staat, maar de vloer veert wel wat door. Je kan
onderaan de caravan de polyester zien bewegen als er iemand in de
caravan loopt. Is dit ernstig? Er zijn geen krakende geluiden te horen.
Moet dit verholpen worden om problemen in de toekomst (doorzakken?)
te vermijden, of is dit ongevaarlijk?
Ik heb gehoord over injecteren van vloeren, maar dit zou duur zijn en het
probleem niet oplossen?

Alvast bedankt voor enige reacties,
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 17 Okt 2005 23:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja, moeilijk te beoordelen van een afstand.
Mijn ervaring is dat vloeren van Bambi's en Extase's wel enigszins kunnen bewegen.
De vloer is een multiplexplaat die op de polyester bodem ligt.
Als daar door de een of andere oorzaak water ingekomen is, kan rotting opgetreden zijn.
Waar het om gaat, is te bepalen of de vloer al of niet verrot is. Dus moet je eens proberen onder de vloerbedekking te kijken.
Als de vloer verrot is, moet hij (gedeeltelijk) vernieuwd worden.
Injecteren is mijns inziens geen optie voor dit type vloer. Dat gebeurt bij gelamineerde vloeren waarvan de lagen losgekomen zijn.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 00:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Injecteren is mijns inziens geen optie voor dit type vloer. Dat gebeurt bij gelamineerde vloeren waarvan de lagen losgekomen zijn.


Toch vraag ik me wel eens af of bij een NIET rotte, maar SLAPPE vloer de ruimte tussen polyesther en onderkant vloer misschien volgespoten zou kunnen worden met PUR-schuim. Dat is dan simpelweg een kwestie van wat 8 mm-gaatjes boren in de vloer en daar dat buisje in steken en maar blazen...

Nu schijn je verschillende soorten in dat schuim te hebben. Zo heb ik eens twee bussen leeggeblazen tussen multiplex panelen van een vierkante meter. De andere dag stonden die 15 mm-panelen behoorlijk bol.... Met datzelfde spul zou ik het bij mijn eigen caravan niet durven... Maar misschien is hier iemand op de hoogte van moderne, wat meer geremde bouwschuimen?
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 00:32    Onderwerp: doorverende vloer Reageren met citaat

Bij mijn Extase heb ik in 30 jaar 2x de vloer moeten vernieuwen. De Constructie van de Bambi is m.i. gelijk. Als de multiplex vloerplaat van 8-12 mm op de polyesterbodem ligt en daarbovenop ligt een afsluitende vloerbedekking zoals Novilon dan ligt het dauwpunt in de houtplaat en deze vepulverde bij mij in het loopgedeelte.
M.i. : volg eerst het advies van Lex en kijk onder de vloerbedekking.
Blijkt dat er vertering optreedt dan zijn er met mij velen die kunnen adviseren wat je moet doen. En m.i. niet gaan experimenteren met het inspuiten van polyuretaan schuim.
succes, Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 18:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Blijkt dat er vertering optreedt dan zijn er met mij velen die kunnen adviseren wat je moet doen.


Als er rotting in het spel is, moet de vloer vervangen worden, liefst door een goede soort betonplex of door WBP multiplex. Vooral als de meubels direct op de vloer zijn bevestigd, is er een dikke kans dat het rot daarheen doortrekt.

Als de vloer niet rot blijkt te zijn en alleen maar veel te slap, kun je overwegen om er een dekvloer overheen te lijmen en te schroeven.
Een andere optie (indien vodoende ruimte tussen vloer en plastic) is het zagen van een luikje om van daar uit een paar latten op z'n kant door de vloer vast te schroeven, liefst met gebruik van verlijmende kit.
(Koest, Frank!) Wink
Door ook rond het luikje die latten te monteren, verstijf je die plek heel redelijk.
Terug naar boven
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 18:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben net gaan kijken onder de vloerbedekking, en het hout ziet er nog prima uit. Ik heb de bedekking enkel losgemaakt onder de keukenkast en in de hangkast, maar het hout was telkens nog mooi blank zonder sporen van rot. Ik heb gezien dat er een gat was in de vloer voor de afvoer van het water, en hier kan je de opbouw mooi zien. Een plaat van +- 10mm,enkele cm piepschuim en dan de polyester. Het chassis geeft in de breedte maar alle 60cm een steunbalk, dus met een houten plaat van maar 10mm (en 30 jaar oud) verbaast het me niet dat deze constructie doorbuigt. Waarschijnlijk is ook het piepschuim op de loopvlakken al samengedrukt.
Peter, ik had er ook al aan gedacht een dekvloer te plaatsen, maar ik heb
in het zichtbare deel net een nieuwe vinylbekleding (over de oude) gekleefd.
Is het niet mogelijk extra steunen op het chassis te bevestigen? Ik zie op verschillende plaatsen boutverbindingen, misschien kan ik daar een extra metalen profiel op bevestigen in de breedte?
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 18:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Als de houten vloer OK is hoef je niet ongerust te zijn , want bij het grotere vloeroppervlak (oa. Biod Expert) beweegt de vloer nog meer!
Is ook heel normaal , want hout en polyester mag bewegen (beton niet)!
Niet verstevigen ,want dat is echt niet nodig alleen de biod wordt er wel zwaar van en daar heeft de Biod wel moeite mee.

Er zijn caravans waarvan de vloer verrot is en nog stap je niet door het sterke polyester heen! (alleen gaan op den duur de wanden wel om het chassis heen zakken, omdat zonder steun van de vastgepolyesterde vloer kunnen de wanden het gewicht van de hangkastjes niet houden!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 19:34    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Als de houten vloer OK is hoef je niet ongerust te zijn , want bij het grotere vloeroppervlak (oa. Biod Expert) beweegt de vloer nog meer!
Is ook heel normaal , want hout en polyester mag bewegen (beton niet)!
Niet verstevigen ,want dat is echt niet nodig alleen de biod wordt er wel zwaar van en daar heeft de Biod wel moeite mee.

Er zijn caravans waarvan de vloer verrot is en nog stap je niet door het sterke polyester heen! (alleen gaan op den duur de wanden wel om het chassis heen zakken, omdat zonder steun van de vastgepolyesterde vloer kunnen de wanden het gewicht van de hangkastjes niet houden!


Dank je, Abel.

Ik ben er nu helemaal gerust in.
Het hout zag er echt nog goed uit en van enige verzakking van de wanden of kastjes is geen sprake. Er is ook absoluut geen rot of verminderde stevigheid te bemerken aan de zit/slaapbanken.
Wij gaan nu gewoon genieten van onze Bambi.
Vorig weekend stonden we er nog mee op camping en het was zalig.

PS. Het is fijn op dit forum te zijn !!! Very Happy
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 21:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik ben net gaan kijken onder de vloerbedekking, en het hout ziet er nog prima uit. Ik heb de bedekking enkel losgemaakt onder de keukenkast en in de hangkast, maar het hout was telkens nog mooi blank zonder sporen van rot


Inderdaad niets aan doen. Hooguit, als je alsnog ongerust wordt, inderdaad een dekvloertje over het zichbare deel leggen, dus niet eens onder de meubels.
Als je naar goede plaat zoekt, kijk dan even rond naar 12 mm occoumé (WBP) Dat is niet zwaar, wel prettig te verwerken en watervast verlijmd, en duur. Let wel op, dat eventuele deurtjes nog open kunnen Wink
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:

(Koest, Frank!) Wink


nee
(ik zei niks...)
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 22:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Bert B. schreef:

PS. Het is fijn op dit forum te zijn !!! Very Happy


banaan banaan banaan
Ja he!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 22:50    Onderwerp: Re: doorverende vloer Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Als de multiplex vloerplaat van 8-12 mm op de polyesterbodem ligt en daarbovenop ligt een afsluitende vloerbedekking zoals Novilon dan ligt het dauwpunt in de houtplaat en deze verpulverde bij mij in het loopgedeelte.


Dit pleit er dus voor om geen afsluitende vloerbedekking zoals Novilon of Vinyl te gebruiken!?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 23:06    Onderwerp: Re: doorverende vloer Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Johan de Jong schreef:
Als de multiplex vloerplaat van 8-12 mm op de polyesterbodem ligt en daarbovenop ligt een afsluitende vloerbedekking zoals Novilon dan ligt het dauwpunt in de houtplaat en deze verpulverde bij mij in het loopgedeelte.


Dit pleit er dus voor om geen afsluitende vloerbedekking zoals Novilon of Vinyl te gebruiken!?


Dit pleit vooral voor de keuze van goed plaatmateriaal en gezien de rest van het verhaal misschien ook voor de keuze van een wat dikkere (=stijvere) plaat.

Ik zou kiezen voor een betonplex van zo'n 18 mm...

En dat extra gewicht?
Kamperen is toch vooral de kunst van het weglaten?
Op de meeste vakantiebestemmingen hebben de supermarkten vast wel ergens blikbier en aardappelen staan... Wink
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 18 Okt 2005 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Peter schreef:

(Koest, Frank!) Wink


nee
(ik zei niks...)


Volgens mij lag het op het puntje van je toetsenbord om me te vertellen, dat ik weer zo nodig iets over Bison Polymax moest gaan vertellen...... jazeker Rolling Eyes jazeker Rolling Eyes jazeker
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 19 Okt 2005 00:45    Onderwerp: verende vloer Reageren met citaat

gelukkig geen rot. Kan ook niet want tegen mijn verwachting in heeft de Bambi tussen het polyester en de vloerplaat een paar cm polystreenisolatie. Dan is ook een Novilonbedekking geen probleem. Bij de laatste vervanging van mijn vloerplaat heeft de Biodfabriek ook voor die oplossing gekozen. 10 jaar eerder had ik zelf de plaat vervangen door een 10mm Okume maar had deze wel 2-zijdig geimpregneerd. Na 10 jaar kwam die er als nieuw uit. Is de doorbuiging, want dat loopt niet lekker in de caravan, ook op te vangen door houten balken tussen de chassisbalken te slaan en tegen de onderkant van de polyestervloer, zoals anderen met mij hebben gedaan bij de 420?
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.