"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Voorstellen en Aanschaf Biod
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 00:46    Onderwerp: Voorstellen en Aanschaf Biod Reageren met citaat

Allemaal een heel voorspoedig 2006!

Laat ik beginnen met me voor te stellen: Ik ben Peter Polling, huisman, met vrouw en twee dochters. Tot nu toe kamperen wij met tent (korte vakanties) of vouwwagen. (zie site voor reisverslagen).

Wij willen nu over naar een kleine caravan, en willen een polyester-caravan, omdat we die mooi vinden, omdat de kwaliteit onovertroffen is, zeker als je tweedehands moet kopen. Dan kom je dus al gauw terecht bij Predom of Biod. En dan lijkt Biod ons dus een stuk robuuster.

Omdat wij al jaren meelezen en schrijven in nl.reizen.caravan, en ook meekamperen in de nieuwsgroepkampjes, zijn we mensen met een Biod tegengekomen, die voorzichtig gezegd zeer enthousiast zijn over deze caravan. Wij inmiddels ook al een beetje, hoewel mijn vrouw nog niet zeker weet of de kleinere ruimte (niets zo groot als een vouwwagen) niet zwaarder weegt dan het reis- en opzetgemak.

Maar goed, wij denken dus aan een 300, een 350 of een 400. Gewoon met twee zitjes, zodat normaal gesproken het bed kan blijven liggen. (Kinderen hebben hun eigen tent).
De Postcodeloterij heeft gezorgd dat wij eerder konden gaan zoeken dan we zelf dachten, we hebben nu een budget van 2,.500 euro (ongeveer).

Graag allerlei input:
- Waar op letten?
- Wat zijn de zwakke punten?
- Waar kan ik zoeken?
- Enz. enz.

Groeten,
PM3
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 04:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Peter,
hartelijk welkom bij de club die geen club is, zou Lex zeggen, hetgeen ik best vrijelijk durf te vertalen naar: hartelijk welkom bij de verzameling Wink

Ik heb je hele verhaal gelezen en denk, dat ik het wel met moeders eens ben over het grote verschil in ruimte, vergeleken met de vouwwagen.
De wanden van de caravan gaan niet opzij, dus is wat elleboog- en staruimte belangrijk. Het is wel zo, dat de meiden in hun tent bivakkeren, maar als er gegeten moet worden bij kil weer, zit iedereen toch graag binnen.
Koken en afwassen doe je op een kleiner terein en als je 's avonds een boek wilt lezen, zit je graag riant.
Een grotere lengte BIOD brengt alleen maar meer gewicht en een hogere stallingsprijs als nadeel, maar van tegenwind zul je nauwelijks meer last hebben door de ruime rondingen.
Het voordeel zit 'm dus in de binnenruimte.

Van het onderstel zijn alle onderdelen nog steeds verkrijgbaar, bij aankoop verdient de vering aandacht, evenals de demper van de koppeling. Daar zou de boel wat vast kunnen zitten door gebrek aan smering.

Verder zitten hier best wel allerhande polyestherkanjers, die je kunnen vertellen hoe de huid er uit moet zien.
Voor vragen over het timmerwerk kun je ook bij mij terecht.

Het bouwprincipe van de BIOD heeft een groot voordeel: je kunt hem helemaal leegplukken en daarna van een nieuwe indeling voorzien, het gebeurt regelmatig... Of de meubels in huis halen om te schrappen en opnieuw af te lakken..

Kortom: 't is een bijzonder ding, en dát is het!


toppie jazeker toppie
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 09:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Van het onderstel zijn alle onderdelen nog steeds verkrijgbaar, bij aankoop verdient de vering aandacht, evenals de demper van de koppeling. Daar zou de boel wat vast kunnen zitten door gebrek aan smering.

Dat zijn dus dingen waar ik inderdaad op moet (laten) letten. Zelf geen verstand van, helaas...
Citaat:
Verder zitten hier best wel allerhande polyestherkanjers, die je kunnen vertellen hoe de huid er uit moet zien.
Voor vragen over het timmerwerk kun je ook bij mij terecht.

Kijk,. dat is een mooi aanbod. Zelf weinig technische kennis of -ervaring, dit wordt mijn eerste echte klus...
Citaat:
Het bouwprincipe van de BIOD heeft een groot voordeel: je kunt hem helemaal leegplukken en daarna van een nieuwe indeling voorzien, het gebeurt regelmatig... Of de meubels in huis halen om te schrappen en opnieuw af te lakken..

Ik hoop er eentje te kopen waarbij dat niet nodig is, maar aan de andere kant biedt het wel leuke mogelijkheden een caravan te hebben waarbij dat kan, en waar kastjes niet met 28 schroeven moeten vastzitten om te blijven staan... Wink

Ik heb inmiddels email-contact met Lex, en die heeft een excellent staan met meer binnenruimte dan wat ik op het oog had....

Bedankt voor je reactie!
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 10:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom Peter,
Aan de uitleg boven over de "Biod " hoef ik niets toe te voegen.
Misschien vind je een toiletruimte (nog) niet belangrijk, maar het is wel ontzettend makkelijk.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 02 Jan 2006 10:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 10:44    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
Ik heb inmiddels email-contact met Lex, en die heeft een excellent staan met meer binnenruimte dan wat ik op het oog had....

De Excellent zit kwa grootte in tussen de 350 (370) en 400 (420).
Dan heb je dus een 350 BB of 300 BB op het oog?
Want dat zijn de enige 2tafel-modellen.
En inderdaad zonder toiletruimte, een ook voor mij zeer belangrijke ruimte ola
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Ma 02 Jan 2006 10:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 10:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom PM3!!!
Wij hebben Peter hier op het forum gevraagd 's nacht wakker te blijven en regelmatig het forum te controleren op nieuwe leden met brandende vragen. Aardig van hem, dat hij dat doet !!! Wink

En die 2.500 euro is het bedrag dat overbleef nadat jullie een nieuw huis, een nieuwe auto en boot hebben gekocht? Laughing Laughing Laughing

Hoop dat jullie een geschikte Biod vinden!!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 20:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zelf weinig technische kennis of -ervaring, dit wordt mijn eerste echte klus...


Citaat:
die heeft een excellent staan


Ik heb weinig verstand van excellents, maar als die een doorlopende polyesther bodem met een daarop rustende houten vloer heeft, moet je er niet aan beginnen als je niet zo'n klusser bent. Die vloer wordt namelijk niet geventileerd en is daardoor gevoelig voor rotting. Voor een klusser is dat geweldig, want dan mag de caravan helemaal leeg.

Daarna moet er een nieuwe vloer in, waarvan je niet weet hoe lang die het gaat volhouden (toekomstmuziek voor de ware klusser) Laughing En dan mogen alle meubels etcetera er weer in worden teruggeplaatst, uiteraard na een stukkie keurig schuur- en lakwerk! toppie

Veiligheidshalve kun je er als onervaren klusser van uit gaan, dat je een caravan zoekt met een keurige sandwichbodem.

Verder kampeer jij toch ook in de winter? In dat geval is isolatie belangrijk. Als ik het goed begrepen heb, zit bij de meeste geïsoleerde caravans piepschuim tegen de binnenkant gelijmd. Er bestaan ook uitvoeringen zonder die luxe. Klopt toch, Frank?

Hoe zit dat eigenlijk bij de bruinbanders, Joop?


indewar indewar
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Citaat:
Zelf weinig technische kennis of -ervaring, dit wordt mijn eerste echte klus...


Citaat:
die heeft een excellent staan


Ik heb weinig verstand van excellents, maar als die een doorlopende polyesther bodem met een daarop rustende houten vloer heeft, moet je er niet aan beginnen als je niet zo'n klusser bent. Die vloer wordt namelijk niet geventileerd en is daardoor gevoelig voor rotting. Voor een klusser is dat geweldig, want dan mag de caravan helemaal leeg.

Fantastische generalisatie Sad
Als het vocht er niet uit zou kunnen, hoe komt het er dan in?
Volgens jouw theorie moeten al die ongeventileerde vloeren dus kurkdroog zijn Very Happy
Vele vloeren van oudere BIODs zijn al jarenlang prima.
Ook de vloeren van mijn beide Excellents zijn keihard. Niks mis mee dus.
Mijn vroegere Extase verkeert nog steeds in een prima conditie na 28 jaren gebruik. Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 21:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Isolatie bij de bruin-bander?
Wat ik heb gezien, en dat was aan de achterkant een heel groot gedeelte:
piepschuim!! Bij gefriemel in de toiletruimte, bedrading aanleggen, ook trouwens.
Nou ben ik geen klusser om te klussen, (dat wordt trouwens steeds sterker)
Stel nou, dat ik zo'n vloer zou hebben waar de houten plaat op de polyestervloer zou liggen. En door een gebrek aan onderhoud/etc.is die plaat nat geworden. Nogmaals : Stel........
En de hele boel moet er uit, eerst de oorzaak van lekkage weg halen, en dan zou ik voordat de nieuwe plaat er in gaat, als er ruimte voor is, langs de wanden, op de vloer, een opstaand randje maken, met op verschillende afstanden een afwateringsgaatje a la bruin bander.
Het probleem is dat je het niet doet voor de jaren dat je zelf nog gebruik maakt van de caravan, maar voor de eigenaar van pak hem beet over 15 jaar.
Mijn Bruin-Bander was eigenlijk helemaal naar mijn zin, wat uitvoering betrof, alleen wilde ik nog met de cirkelzaag door de deur gaan (horizontaal). Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 02 Jan 2006 21:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 21:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Zelf weinig technische kennis of -ervaring, dit wordt mijn eerste echte klus...


Peter schreef:
die heeft een excellent staan


Peter schreef:
Daarna moet er een nieuwe vloer in, waarvan je niet weet hoe lang die het gaat volhouden (toekomstmuziek voor de ware klusser) Laughing En dan mogen alle meubels etcetera er weer in worden teruggeplaatst, uiteraard na een stukkie keurig schuur- en lakwerk! toppie
Veiligheidshalve kun je er als onervaren klusser van uit gaan, dat je een caravan zoekt met een keurige sandwichbodem.


Als deze caravan na 25 jaar nog een goede bodem heeft, mag je er toch vanuit gaan dat ie nog wel even meegaat? En ach, een keer alles vervangen moet kunnen, is misschien veel en nauwkeurig werk, maar of het ook moeilijk is... Ik denk dat dat meevalt, eerlijk gezegd.
En een sandwichbodem: bestaat dat van BIOD?

Peter schreef:
Verder kampeer jij toch ook in de winter?


Alleen in de herfstvakantie, tnt. De Excellent van Lex is een wintersportcaravan, dus goed geisoleerd. En in de vouwwagen zijn we wel wat kou gewend, gelukkig.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Soms zijn wij hier op het forum een beetje aanmatigend, dus ook nu.
Als ik voor de keuze sta, nam ik de Excellent. Serieus.
Waarom? Ik vind hem mooier, neem nou dat lantaarndak, hij ziet er iets gladder uit. enz.
In een caravan kan 30cm in de lengte, een wereld van verschil uit maken. Claustrofobisch, of net niet.
Maar het is allemaal persoonlijk.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 21:51    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
En een sandwichbodem: bestaat dat van BIOD?

De modellen vanaf de BruineBanders hebben een min of meer standaard bodemplaat, een sanwichplaat.
De vloer van de Excellent bestaat de polyester onderzijde van de romp, waarop een houten raamwerk waartussen piepschuim (of zoiets) als isolatie. Daarop ligt een plaat multiplex. De ZW is een goed geïsoleerde wintercaravan met een Primus vloeistofverwarming, ideaal in de winter volgens zeggen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 22:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor zover het hier over het verschil tussen die excellent en die BB-350 gaat, zou ik, net als Joop, kiezen voor de excellent.
Technisch zitten ze allebei goed in elkaar, maar in de excellent is meer aandacht aan isolatie besteed. Hij is bovendien een stuk beter gestroomlijnd en dat ga je merken met je brandstof.
Ook de iets grotere lengte is een voordeel waardoor je binnen net iets meer verkeersruimte hebt.

Ik wil ze allebei wel met je gaan bekijken, mocht je daar prijs op stellen.
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 23:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, heeft een BIOD volgens jou eigenlijk wel nadelen?

Ik vind zelf bijvoorbeeld de bovenkastjes aan de kleine kant, dat wordt veroorzaakt door de ronding van de caravan.
In onze caravan is het bed wat kort, 190 cm, maar daar kan ik met mijn lengte van 180 net mee leven.
Die excellent is toch iets breder?

Vroeger hadden wij een kipkompakt, die was een stuk smaller, maar had een geweldig bed. Verder was het verschrikkelijk tobben in het smalle looppaadje en het krappe tweede zitje... Met een vast bed kon je geen visite hebben, maar de bovenkastjes waren erg ruim...

Nu kan ik redelijk simpel 2 à 3 personen op de koffie hebben, zelfs een vierpersoons maaltijd hoort tot de mogelijkheden.




galant galant galant galant galant galant galant galant galant galant
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan 2006 23:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Natuurlijk zullen er wel nadelen zijn, maar nogmaals zeer persoonlijk.
De Lander die ik heb gehad had ook kleine bovenkastjes, door de ronding van het dak. Vond ik helemaal geen probleem
Allemaal dingen die je van te voren uit kan vinden.
Maar daar gaat het helemaal niet om.
Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.