"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Binnenbekleding Excellent
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 10:54    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
plafondbekleding herstellen / vastzetten....


Peter, heb je al enig idee wat voor een soort spul dit is? En of het te lijmen is of dat het vervangen moet worden? Wanden zijn nog goed?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 11:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
pm3 schreef:
plafondbekleding herstellen / vastzetten....

Peter, heb je al enig idee wat voor een soort spul dit is?

Het 'spul' is het zelfde materiaal als de bekleding van de modellen Bambi, Extase en Expert vanaf 1973.
Dat is bij de Excellent niet direct op het polyester geplakt.
In de Excellent is die bekleding geplakt op een laag isolatiemateriaal (hardschuim-achtig).
Het grootste probleem is het plafond.
De wanden zijn niet zo'n probleem.
In de hoeken zit het meestal ook los (spanning), maar door bijvoorbeeld de schapjes boven de ramen wordt het redelijk op de plaats gehouden.
Voor het plafond zijn er verschillende mogelijkheden:
- aanwezige bekleding (anders) opnieuw vastmaken (Hans Key),
- bekleding vervangen door dunne hardboardplaten (Henk Schippers),
- nieuw vinyl bevestigen op 'prikkers' zoals in de BB, 3kleur, Albino (Bob Hissink).
- .......
Meer alternatieve ideeën zijn van harte welkom. Idea danku
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Zo 08 Jan 2006 12:59; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 11:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Het 'spul' is het zelfde materiaal als de bekleding van de modellen Bambi, Extase en Expert vanaf 1973.


Dus met de schuimrubberenlaag die bijna is verpulverd of bijna gaat verpulveren?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 11:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Lex M schreef:
Het 'spul' is het zelfde materiaal als de bekleding van de modellen Bambi, Extase en Expert vanaf 1973.
Dus met de schuimrubberenlaag die bijna is verpulverd of bijna gaat verpulveren?

jazeker , maar het zal wel schuimplastiek zijn.

stomstom

_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 13:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
pm3 schreef:
plafondbekleding herstellen / vastzetten....


Peter, heb je al enig idee wat voor een soort spul dit is? En of het te lijmen is of dat het vervangen moet worden? Wanden zijn nog goed?


Het is een sooert dunne vinyl, ik las dat Lex er ook al iets over schreef. Het schuim eronder begint inderdaad te verpulveren.

Op dit moment denken we erover om:
het aan de zijkanten los te maken (is grotendeels al los) de voor en achterkant vast te laten zitten (zit achter de kastjes)

Dan losse schuim verwijderen, grote strip klittenband van voor tot achter in het midden aan te brengen. Op het vinyl dan elke 25 cm. of zo dwars een strip van 15 cm klittenband aanbrengen, daarmee kan je het vinyl dan aan het plafond bevestigen.

Tot slot aan de zijkanten een balkje langs de kastjes monteren, op 3 mm van het plafond, en daartussen dan over de hele hoogte dunne latjes spannen, die door eigen spanning klem tegen het plafond komen te liggen. Die houden dan het vinyl op de plaats.
Tot slot tussen plafond en balkje ook latjes lijmen, voor het zicht.



Nog een mogelijkheid is dan om nieuwe vinyl te gebruiken, dat je wat ruimer snijdt, en dat mee te schroeven/plakken achter het latje (G). Je kan dan ipv een latje ook een mooie plafondplint gebruiken.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 14:08    Onderwerp: Risico bij deze oplossing! Reageren met citaat

Technisch gesproken aardig bedacht maar wel een groot risico: vocht!
Het bekleden van de wand heeft behalve een estetische functie ook een ander effect, namelijk voorkomen dat er condens ontstaat (eenvoudig natuurkundig begrip: warme lucht die op een koud oppervlak overgaat in een ander aggregatietoestand) Door een luchtlaag te creëren is het risco van vochtverzameling niet denkbeeldig. Dit zal het ontstaan van nare luchtjes en het verpulveren of verrotten van materialen bevorderen. Daarom is het aan te bevelen om de bekleding met een goede lijm (spuiten i.p.v. strijken) direct op de wand te plakken!

Succes.
Groet,
Anton Zwart
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 14:26    Onderwerp: Re: Risico bij deze oplossing! Reageren met citaat

antonzwart schreef:
Daarom is het aan te bevelen om de bekleding met een goede lijm (spuiten i.p.v. strijken) direct op de wand te plakken!

Anton, de Excellent heeft in tegenstelling tot de Extase c.s. een isolatielaag tegen de romp geplakt. De vinylbekleding ligt op die isolatielaag en niet direct op de gvp-romp. Zo zit het ook in de jeugdiger modellen. Mbt de laatste heb ik nog nooit gehoord van de door jou genoemde vochtproblemen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 14:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, ik begrijp niet goed waarom je met klittenband wil gaan werken. Het hoeft er toch niet later nog eens een keer vanaf? Waarom niet gewoon alles lijmen? Is de "schuim-plastic-rubberen-rug" van het spul nog goed? En ook, nog over vijf jaar goed?
Heb je mijn Strijd met het vinyl al gelezen? En de discussie hierover?
Laughing Laughing
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kan Anton geen ongelijk geven.
Voorkom dat er tegen het uiteindelijke dak een luchtlaag zit/ontstaat, deze luchtlaag zal altijd via kiertjes en spleetjes verbinding hebben met de binnenruimte van de caravan. Gevolg: condens.
Ik ben in het gelukkige bezit van een week-end kruiser waarvan het plafond niet geheel is afgesloten, op het ogenblik hangen daar de druppels aan, dit onderwerp, condensatie is al eens voorbij gekomen.
Peter, probeer die plafondafwerking zo "massief" mogelijk te maken.
Moet even precies lezen wat je nu wilt. Smile
Ok, is het de bedoeling dat je alleen tussen de kastjes gaat werken?
Zo ja, dan heb je geluk, ik begrijp uit je tekening dat er nog isolatie tegen dat plafond zit?
Als dat zo is, en dat heeft een bepaald dikte, waarom krab je dat niet op verschillende plaatsen een beetje kaal, plak daar een klein stukje hout in dikte ietsjes smaller dan de isolatie (paar mm),En monteer die platen, neem de dunste die er zijn, die zet je vast met die latjes langs de kasten, maar zo dat die latjes nog te demonteren zijn. Neem nu mooi vinyl, plak het op die platen en klaar is Peter. Die platen kunnen geen kant op, zolang de kastjes blijven zitten.
Jammer dat Heusden toch wel een tikkie uit de buurt is.
Klittenband, voor dit doel, vergeet het.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Zo 08 Jan 2006 16:20; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Peter, ik begrijp niet goed waarom je met klittenband wil gaan werken. Het hoeft er toch niet later nog eens een keer vanaf?

Het werkt veel gemakkelijker, omdat je een en ander bij plaatsing kan corrigeren als je met klittenband werkt.
Citaat:
Waarom niet gewoon alles lijmen? Is de "schuim-plastic-rubberen-rug" van het spul nog goed? En ook, nog over vijf jaar goed?

Wie het weet, mag het zeggen... Ik denk het wel, maar het isolatieschuim wat er tussen zit (het is een wintercaravan) is wel grotendeels vergaan.

Frank Selen schreef:
Heb je mijn Strijd met het vinyl al gelezen?

Ja, ik word al moe al ik er naar kijk...
Citaat:
En de discussie hierover?

Ook gelezen ja... Wink
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:12    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Voorkom dat er tegen het uiteindelijke dak een luchtlaag zit/ontstaat, deze luchtlaag zal altijd via kiertjes en spleetjes verbinding hebben met de binnenruimte van de caravan. Gevolg: condens.

Ooit problemen gehad met je ex-BB ? Daarin is de bekleding ook niet gelijmd, maar hangt los.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:13    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Peter, probeer die plafondafwerking zo "massief" mogelijk te maken.
Moet even precies lezen wat je nu wilt. Smile


Volgens mij is de bekleding nooit massief geweest, als ik het goed zie. van buiten naar binnen: polyester-schuim-vinyl, en daar zit dus ook lucht tussen, dat is de isolatie. Of begrijp ik nou iets verkeerd?
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:22    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
Volgens mij is de bekleding nooit massief geweest, als ik het goed zie. van buiten naar binnen: polyester-schuim-vinyl, en daar zit dus ook lucht tussen, dat is de isolatie. Of begrijp ik nou iets verkeerd?

Beter: gvp, laag isolatiemateriaal, vinyl-op-schuimplasticrug.
Die schuimplasticrug is het probleem: die verteert in de tijd als gelijmd. Smile

Wat hem (PM3) niet zal lukken, is klittenband tegen het gvp (=GlasVezelversterkt Polyester) te lijmen (B). Tenzij hij eerst de isolatielaag open snijdt.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Ma 09 Jan 2006 12:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, het plafond kan dan wel los hangen , maar ik zou me wel heel erg vergissen als er niks tegen het dak zit.
En mocht dat wel zo zijn, dan is die ruimte zo afgesloten dat de lucht daar niet wordt ververst.
En dat wordt juist nu, met het werken met massieve platen toch wel een beetje riskanter.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:28    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
massieve platen

Wat versta jij hieronder, Joop?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.