"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Binnenbekleding Excellent
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:32    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:

Volgens mij is de bekleding nooit massief geweest, als ik het goed zie. van buiten naar binnen: polyester-schuim-vinyl, en daar zit dus ook lucht tussen, dat is de isolatie. Of begrijp ik nou iets verkeerd?


Lucht wordt wel vaker als isolatie gebruikt!! Very Happy Wink
Dus dat lijkt me prima zo. Als er idd maar geen warme, vochtige lucht uit de caravanbinnenruimte in de lucht-isolatie-ruimte kan komen, niks aan de hand toch?

Lex M schreef:
Wat hem (PM3) niet zal lukken, is klittenband tegen het gvp (=GlasVezelversterkt Polyester) te lijmen (B). Tenzij hij eerst de isolatielaag open snijdt.


Lijmen lijkt me dan makkelijker en met de juiste lijm kun je nog wel wat "schuiven".
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Massieve platen, ja dat massief moet je eigenlijk weg denken, triplex plaatjes van de bouwmarkt, hoop alleen dat ze die lengte kunnen overspannen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:39    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Als dat zo is, en dat heeft een bepaald dikte, waarom krab je dat niet op verschillende plaatsen een beetje kaal, plak daar een klein stukje hout in dikte ietsjes smaller dan de isolatie (paar mm),En monteer die platen, neem de dunste die er zijn, die zet je vast met die latjes langs de kasten, maar zo dat die latjes nog te demonteren zijn. Neem nu mooi vinyl, plak het op die platen en klaar is Peter. Die platen kunnen geen kant op, zolang de kastjes blijven zitten.

Hier zit wel wat in. Maar dan moeten er uitsparingen in de isolatielaag gemaakt worden, zodat de stukken hout tegen het gvp geplakt kunnen worden. Als je meerdere kleine blokjes in een zeker patroon tegen het gvp plakt, kun je het vinyl of wat dan ook tegen het plafond prikken. Dit lijkt op het prikkersysteem van de BB en opvolgers.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Ma 09 Jan 2006 12:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:40    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Massieve platen, ja dat massief moet je eigenlijk weg denken, triplex plaatjes van de bouwmarkt, hoop alleen dat ze die lengte kunnen overspannen.

Dat lijkt op het systeem van Henk Schippers, dat ik al eerder vermeldde.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Zie je, we komen er wel uit. Dan zou ik dat hele platen gedoe vergeten, en ga met prikkers werken, zou dat niet lukken dan is er nog geen man overboord.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:53    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Zie je, we komen er wel uit. Dan zou ik dat hele platen gedoe vergeten, en ga met prikkers werken, zou dat niet lukken dan is er nog geen man overboord.

Dan moet je dus prikkers aan het plafond (gvp) polyesteren.
Jeroen kan dat Very Happy
Zou jij dat ook niet kunnen, Joop Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 16:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan kan ik Jeroen even bellen, welke probleempjes je kan verwachten, en dan doen we dat toch, no problem.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 17:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij is dat de beste en mooiste oplossing:
we hebben een prikkerateur nodig Idea Idea party jazeker wub
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 17:25    Onderwerp: Reageren met citaat

O, ik dacht dat ik al als slachtoffer was uitgekozen.
Zoveel tijd gaat daar toch niet inzitten. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 17:33    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
O, ik dacht dat ik al als slachtoffer was uitgekozen.

Heb ik je uitgesloten dan?
Ik vind het wel een mooie taak voor een niet BIOD-bezitter.
Dan komt hij toch nog een beetje aan z'n trekken Wink
Maar natuurlijk niet als slachtoffer, wel als deskundige.
En dat onder het motto:
"Dat doe je verkeerd Exclamation
??????
Dat moet je een ander laten doen Exclamation
"
Wink (Wim Sonneveld).
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Zo 08 Jan 2006 17:36; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 17:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Tsjongejonge, wat een gezeur om een redelijk eenvoudige klus!
Het enige werkelijk belangrijke voor de komende weken is de vochtafvoer, want het isolatieschuim is knap nat na een lekkage.

Verder zou ik graag zien, dat Uedele, om verwarring te voorkomen, een beetje onderscheid aanbrengt tussen "isolatieschuim" en "schuimrug" De schuimrug is een deel van het vinyl, het isolatieschuim is tegen de caravanhuid geplakt.

Het lijmen van klittenband op beide ondergronden is mogelijk en eenvoudig te verwezenlijken zonder montage of sloop van onderdelen. voor de rest is het inderdaad een kwestie van wat dun latwerk langs de kanten en eventueel als klemmende overspanning. De tekening van Peter was bijna helemaal compleet.

Benodigde materialen: wat kwaliteitsklittenband, dunne vuren en eiken latten, een nader uit te vinden contactlijm, houtlijm en een handvol stofferingsnieten, maar die heb ik nog wel op voorraad. Helaas kan er niet gespijkerd worden, dus komen er ook nog een paar fraaie koperen schroefjes aan te pas.

Er zijn inderdaad nog wat interessante mogelijkheden, maar die kosten heel wat meer tijd terwijl ze hetzelfde zichtwerk opleveren.

Joop, zag ik goed dat jij eventueel een paar fikse, millimetersdiepe krassen in het polyesther zou willen herstellen? Wink

babbel rammen babbel babbel
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 17:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Ho,ho,
We gaan te vlug
Die krassen weg werken terwijl het vriest, neem aan dat de caravan buiten staat, kan je vergeten. Zitten ze erg in het zicht?
Die prikkers, zijn die nog te koop? Of doen we dat niet meer.
Is het nog wel de caravan van Peter. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 18:01    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Die krassen weg werken terwijl het vriest, neem aan dat de caravan buiten staat, kan je vergeten. Zitten ze erg in het zicht?

Beetje geschikte plamuur en je ziet er geen barst meer van.
Excellent is waarschijnlijk langs een stenen muur of zoiets geschrapt.
Kan geen enkel kwaad, laagste prioriteit imho Very Happy
joop brand schreef:
Die prikkers, zijn die nog te koop? Of doen we dat niet meer.

Deze vraag spelen we door naar Jeroen B.
Imho blijft het mooiste en simpelste oplossing.
joop brand schreef:
Is het nog wel de caravan van Peter. Smile

Geldig voor elke Excellent, maar ook voor Extase, Expert en Bambi met 'hangend' plafond Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 18:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Die prikkers? Die zijn er in soorten, je kunt ze ook zelf maken.
Levert aan een geďsoleerd plafond veel werk op: Isolatie herbruikbaar verwijderen, prikker plakken (kan met elke lijm), isolatie terug aanbrengen over de prikker en hoogteverschil wegwerken. Heel erg lastig, als achter het vinyl gewerkt moet worden. Neemt ook erg veel tijd, maar is voor echte restauratie beslist een goede optie, omdat je dan alles opnieuw kan opbouwen en er dan optimaal naar toe kan werken.

Een andere mogelijkheid is het aanbrengen van een of twee latten tegen het dak, daar kun je dan bijvoorbeeld taatsen in slaan, of werken met afdopbare schroeven-en-ringen. dit is bijvoorbeeld op veel bioddeuren toegepast. Maar ook dit neemt veel tijd en is allemaal erg arbeidsintensief, ook weer een hele mooie manier van werken bij een restauratie.

Probeer in je denken even een verschil aan te brengen tussen repareren en restaureren, dat helpt!

In deze situatie is het vinyl afgescheurd of afgesneden langs de kastjes en zit nog vast aan voor- en achterkant. Langs de kastjes moet dus nieuw draagvlak aangebracht worden, waartegen het vinyl geniet kan worden. Deze nietenrij wordt weer afgewerkt met een mooi latje...
In het midden van het lantaarndak worden stukjes klittenband aangebracht, waarbij de helften gekruist tegenover elkaar staan. Je hebt daardoor dus altijd draagvlak. Als de lijm wil hechten, is dit het eenvoudigst aan te brengen, zonder die hele hemel lost te halen. Als de lijm niet wil hechten, treedt plan B in werking.

En anders bellen we Frank! jazeker
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan 2006 19:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Jouw methode beschouwend vraag ik me af of je wel een juist beeld hebt van de 'opbouw' van wanden/plafond. De gvp-romp van de Excellent is aan de binnenzijde bekleed met kwa vorm aan de rondingen van de romp aangepaste isolatieschuimplaten. Deze zijn gelijmd aan de romp. Het isolatieschuim blijft goed in de tijd, maar de verlijming kan al dan niet plaatselijk loslaten. Op deze laag isolatieschuim is vinyl-op-schuimrug gelijmd. Deze schuimrug verpulvert in de loop van de tijd en geeft veel losse troep en losse bekleding. Dit heeft vooral vervelende consequenties voor het plafond
Peter schreef:
Levert aan een geďsoleerd plafond veel werk op: Isolatie herbruikbaar verwijderen, prikker plakken (kan met elke lijm), isolatie terug aanbrengen over de prikker en hoogteverschil wegwerken. Heel erg lastig, als achter het vinyl gewerkt moet worden. Neemt ook erg veel tijd, maar is voor echte restauratie beslist een goede optie, omdat je dan alles opnieuw kan opbouwen en er dan optimaal naar toe kan werken.

De isolatie hoeft niet persé verwijderd te worden. Waarschijnlijk is het ook wel mogelijk met plaatselijke incisies.
Hoe zou jij dat willen doen met het aanbrengen van klittenband achter het isolatieschuim?
Het losgelaten vinyl aan het plafond is een troepje, er zit veel rotzooi (verpulverd schuim) achter. Hoe verwijder je dat? Echt mooi krijg je dat nooit meer (wel acceptabel). Om klittenband op het isolatieschuim te lijmen zul je eerst de plaat pulvervrij moeten maken. En dat allemaal terwijl het bestaande vinyl (een baan lopend van bovenkant voorraam naar bovenkant achterraam) er aan hangt.

Peter schreef:
Probeer in je denken even een verschil aan te brengen tussen repareren en restaureren, dat helpt!

Ik doe niet anders. Daarom verwijs ik steeds naar Hans Key die de bestaande bekleding alleszins acceptabel vastgezet heeft. Ik weet alleen niet meer hoe hij het in de bolling gedaan heeft.
Als het niet al te ingewikkeld blijkt prikkers aan te brengen, noem ik dat geen restauratie, maar reparatie. De handelingen daarna zijn namelijk betrekkelijk simpel imho. Het bestaande vinyl moet dan op een adequate wijze weggesneden worden, het isolatieschuim dan pulvervrij maken en een nieuwe plafondbekleding er aan prikken. En langs de randen vastzetten. Dat kan bijvoorbeeld nieuw vinyl-op-schuimrug zijn. Volgens mij is dat niet zo vreselijk duur. Frank Selen zal dat wel kunnen vertellen.

En nu houd ik er maar over op. Het onderwerp lijkt me voldoende uitgekauwd, tenzij iemand een geheel nieuwe visie heeft Very Happy Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.