"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Biod gekocht...

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 21:19    Onderwerp: Biod gekocht... Reageren met citaat

Zo, de kogel is door de kerk: we hebben vanmorgen een Biod gekocht: De 400TD uit 1993 die op de site te koop staat Smile

We hadden voor vanochted een afspraak gemaakt met de eigenaar in de polder bij Almere. Daar stond de Biod bij een boer gestald.

Zowel mijn vrouw als ik waren erg enthousiast. Eigenlijk alles wat me nodig hebben zat eraan. Alleen het fietsenrek op de achterzijde had voor ons niet gehoeven (zonde van de gaten in de schaal, maar ja, ze zitten er nu eenmaal).

De kwaliteit van de gebruikte materialen was boven mijn verwachting. Ik wist dat het allemaal degelijk zou moeten zijn, maar als je het ziet en voelt krijg je er pas een goed idee van.

Er zit een kras op de wielkuip rechts, maar volgens de verkoper is de caravan verder helemaal gaaf. Uiteraard heb ik mijn best gedaan om het ding goed te inspecteren: De bodem zag er pico-bello uit en ik kon ook geen rare zaken in het polyester ontdekken. Volgens de verkoper was het ding schadevrij en ik heb zelf ook niets raars kunnen ontdekken.
Alleen wat blaasjes op de buitendeur.

In de toiletruimte staat een Thetford C200 toilet die er volgens mij later is ingezet. Misschien kan iemand dat bevestigen...

Hetzelfde geldt voor de ringverwarming. Is volgens mij ook van 1998 of ergens in die buurt.

Het interieur ziet er netjes uit.
Alhoewel ik het niet zeker weet, denk ik dat de 4 wandspotjes origineel zijn. Boven tafel aan de voorzijde kwam wel een kroonsteentje uit het vinyl, maar ik zag geen (bevestigings-) sporen van een lamp.

Vraagje: kan het zijn dat er nooit een lamp gehangen heeft???

Uiteraard zou ik graag willen weten wat de exacte historie van de caravan is. Volgens de verkoper zijn er slechts zo'n 20 stuks gemaakt van de 'grijze 3 band' die de caravan heeft.

Uit de Biod historie op de site maak ik op dat alleen modellen van 1993 deze kleurstelling heeft.

Ik hoop natuurlijk, dat iemand van jullie me meer kunnen vertellen ober mijn caravan. Joop blijkt interieur foto's te hebben Smile

Over 2 weken ga ik het apparaat halen.
Wat ik in ieder geval wil veranderen is de 7-polige stekker vervangen door een 13-polige Jaeger en dan de electra goed aansluiten, mistlamp weer in werking (als deze er op zit), en goede constante spanning voor de omvormer en/of accu.

Helaas is er op Internet buiten deze site vrijwel niets te vinden..jammer...

Armand
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 21:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd, scheelt mij een concurrent bij marcar Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Nogmaals gefeliciteerd, Armand. bosjebloemen
En nu echt welkom bij de club die geen club is proost
Hopelijk krijgen jullie er net zoveel plezier als wij met de onze.
Heb je Joop meegevraagd, want volgens mij had die hem al gezien. jazeker

joop brand schreef:
Ik ben heel blij, scheelt mij een concurrent bij marcar Very Happy

Is dat de enige reden dat je blij bent? Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 21:51    Onderwerp: Reageren met citaat

dank je Lex,

Ben natuurlijk wel benieuwd wat Joop van de 400TD vindt....

Armand
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 21:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Armand,
Ik ga die foto verwijderen, want dat hoort niet in een bericht van mij.
Moet ik hem hier plaatsen, of die 5 ? foto's per e-mail versturen
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 22:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben even niet helemaal mee Joop...
Wat ga je verwijderen?

Als je de interieurfoto's wilt opsturen, dan gaarne per email (dank je daarvoor).

Wat vindt je verder van de caravan ? De prijs had je al goed Smile


Laatst aangepast door arde op Za 14 Jan 2006 22:54; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 22:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Armand,

IK heb die caravan in december oppervlakkig bekeken, volgens mij niks mis mee.
Ik zou persoonlijk dat dekseltje van ik dacht, de electriciteit, vervangen.
Hij heeft een goede poetsbuurt nodig.
Loop alles na, niks ten nadele van de verkoper, maar dan ga je met een goede betrouwbare caravan op stap.
Verder zijn het persoonlijke smaken.
Je hebt een koopje, was mijn bod. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Zo 15 Jan 2006 00:29; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 22:26    Onderwerp: Re: Biod gekocht... Reageren met citaat

arde schreef:
Vraagje: kan het zijn dat er nooit een lamp gehangen heeft???

Ja. Er hoort een stekkerdoosje te zitten.
arde schreef:
Wat ik in ieder geval wil veranderen is de 7-polige stekker vervangen door een 13-polige Jaeger en dan de electra goed aansluiten, mistlamp weer in werking (als deze er op zit), en goede constante spanning voor de omvormer en/of accu.

Zit er op de trekauto een Jaegerstekkerdoos?
Als je het goed wilt doen, moet je in de caravan extra draden aanleggen.
Waarschijnlijk zit er geen mistlicht op en dat hoeft ook niet.
Waarom wil je de 7pool vervangen?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 23:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Het dekseltje van de electra ga ik inderdaad vervangen. Het zit nu dicht met een sluitstrip en het pinnetje is weg.

Ook niet helemaal geweldig vind ik de constructie van vulopening van het toilet. Het werkt allemaal wel, maar het klepje kan zo open en iedereen kan er van alles inkieperen.

Verder roze gordijnen Smile
Ach, het heeft wel wat...
Terug naar boven
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 23:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,

Mijn auto heeft nog geen trekhaak. Deze moet er nog onder. Omdat er toch een 12V draad getrokken moet worden, kan ik er dan niet beter 2 laten trekken: één geschakeld en de andere permanent?

De verkoper vertelde me dat hij wel eens met een lege autoaccu gestaan heeft omdat de koelkast de boel leeggetrokken had.

Zou ik dan niet beter:

-de koelkast op de geschakelde 12V vanuit de auto kunnen zetten (en ook de lader voor de accu),
-de verlichting op de permanente voeding?

Ik moet je bekennen dat ik de omvormer wel heb gezien, maar niet precies weet hoe en wat de schakelingen lopen. In de dissel staat een joekel van een accu waarvan ik me afvraag hoe mijn auto-dynamo die gaat bijtanken.

Ik ga de caravan over 2 weken halen.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 14 Jan 2006 23:17    Onderwerp: Reageren met citaat

arde schreef:
Mijn auto heeft nog geen teekhaak. Deze moet er nog onder. Omdat er toch een 12V draad getrokken moet worden, kan ik er dan niet beter 2 laten trekken: één geschakeld en de andere permanent?

Dat doe je dan voor de toekomst, want de caravanbedrading is daar niet op ingericht.
arde schreef:
De verkoper vertelde me dat hij wel eens met een lege autoaccu gestaan heeft omdat de koelkast de boel leeggetrokken had.
Zou ik dan niet beter de koelkast op de geschakelde 12V vanuit de auto kunnen zetten (en ook de lader voor de accu), en bijvoorbeld de verlichting op de permanente voeding?

Alles kan altijd beter. Eerst goed uitzoeken hoe de bedrading in de caravan in elkaar zit.
Als je een trekhaak met bedrading moet laten aanleggen, zul je eerst een keuze moeten maken tussen 7draads en 13draads. Ik denk dat de 7draads een stuk goedkoper is omdat de stromen vanuit de achterlichteenheid betrokken kunnen worden. Je hebt dan geen (ruimte voor) een constante stroomdraad. Die mogelijkheid heb je wel bij een WeSt-stekkerdoos. Daarom zou ik altijd kiezen voor een WeSt-stekkerdoos op de auto met bijbehorende aansluitingen. Het handigst is om dan op de caravan ook een WeSt-stekker te plaatsen.
Als je 13draads laat plaatsen, zou ik ook kiezen voor de WeSt-doos. Daar past ook een (traditioneel aangesloten) 7pool-stekker in. Bij Jaeger moet je gaan werken met verlopen, tenzij je op de caravan een Jaeger-stekker zet. Maar dan heb je toch een verloop nodig als je bijvoorbeeld een fietsendrager wilt aansluiten.

Kijk in ieder geval eens in http://www.caravanhandboek.nl bij Stekkers.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Zo 15 Jan 2006 09:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 15 Jan 2006 00:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Proficiat!!
Super, veel plezier gewenst met jullie Biod!!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 15 Jan 2006 11:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ook niet helemaal geweldig vind ik de constructie van vulopening van het toilet. Het werkt allemaal wel, maar het klepje kan zo open en iedereen kan er van alles inkieperen.


Och, zolang niemand de cassette verwijdert, hoef je geen angst te hebben, de geur kan er nauwelijks op achteruit gaan Wink

Vervang wel meteen even de rubber manchet van de cassette, klusje van hooguit een kwartier, maar werkt ongeveer twee jaar in je voordeel! En voor wie nog nooit met een (half)vol toilet heeft gereden:
ALTIJD MET GESLOTEN KLEP RIJDEN EN ALTIJD DE EERSTE KEER DE SCHUIF OPENEN MET AFGEWEND GELAAT!
Ik heb er al veel spetterende verhalen over gehoord....
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Ma 16 Jan 2006 09:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Armand
veel plezier en veilige kilometers met de nieuwe aan winst
en tot ziens op het BIOD weekend Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.