Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
frits
Geregistreerd op: 18 Jan 2006 Berichten: 1 Woonplaats: Barneveld
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 13:31 Onderwerp: Fietsendrager |
|
|
Ik heb sinds 2 jaar een BIOD 350 deluxe met een kopkeuken en dat deze al behoorlijk veel gewicht heeft op de kogel kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het beste 2 fietsen kan vervoeren , met welke fietsendrager, en hoe deze te bevestigen
Alvast bedankt voor jullie reacties op mijn vraag
Frits Broekhuis |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 13:46 Onderwerp: Re: Fietsendrager |
|
|
frits schreef: | Ik heb sinds 2 jaar een BIOD 350 deluxe met een kopkeuken en dat deze al behoorlijk veel gewicht heeft op de kogel kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het beste 2 fietsen kan vervoeren , met welke fietsendrager, en hoe deze te bevestigen |
Dag Frits, welkom hier
Vervoer van fietsen: een steeds weer terugkerend probleem.
Ik geef je een aantal alternatieven, in volgende van (mijn) voorkeur.
- in de caravan (als het laadvermogen het toestaat).
- op de auto
- vouwfietsen aanschaffen
- achterop als de fietsen niet te zwaar zijn.
Deze laatste mogelijkheid raad ik altijd af, maar de 350 is niet zo vreselijk lang.
Als de fietsen niet te zwaar zijn, je de caravan zorgvuldig belaadt en je rijstijl aanpast aan 'fietsen achterop', maak ik in dit geval een voorzichtige uitzondering.
Zie ook http://www.caravanhandboek.nl bij Fietsen mee. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 19:05 Onderwerp: |
|
|
Wij hebben nu de tweede caravan met fietsen achterop en hebben nog nooit de bezwaren ondervonden die anderen toedichten aan montage achterop. Zowel met als zonder fietsen is onze veilige maximumsnelheid 120 km/uur en de prettigste maximumsnelheid ongeveer 110. Ik rijd dat ook graag en regelmatig, zodra dat op mijn route is toegestaan.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat we op beide caravans een Stabifix gebruikten en beide caravans van zichzelf al heel stabiel gebouwd zijn.
:toppie: |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 19:18 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | bezwaren die anderen toedichten aan montage achterop. |
Ik wil geen discussie hierover starten, maar het is geen kwestie van "toedichten".
Dat ELKE caravan minder stabiel wordt door fietsen achterop, is simpelweg een gevolg van natuurwetten. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 20:15 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Dat ELKE caravan minder stabiel wordt door fietsen achterop, is simpelweg een gevolg van natuurwetten.
|
Veel natuurwetten zijn ook te compenseren. In het geval van onze caravans is het belangrijk om ook nog te vermelden, dat ze beiden een lange dissel hebben en dat ik niet bespaar op banden. |
|
Terug naar boven |
|
|
arde Gast
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 21:34 Onderwerp: |
|
|
Peter,
Wat is zo'n beetje de extra 'reserve' die je opbouwt bij montage van een Stabifix?
Mijn auto heeft niet heel veel reserves in termen van stabiliteit en vermogen dus ik zit ernstig te denken aan zo'n ding... |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 21:54 Onderwerp: |
|
|
Arde, omdat je een bent op caravangebied, adviseer ik je van harte eerst eens het CaravanHandhoek goed te bestuderen.
Je probeert nu vrij ongestructureerd kennis op te doen.
Probeer het eens wat gestructureerder aan te pakken.
En helaas is het onmogelijk natuurwetten te compenseren, tenzij je gelooft in een 'hogere' macht die dat zou kunnen. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
arde Gast
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 22:01 Onderwerp: |
|
|
Lex, dank je voor de tip.
Ik ben geen newbie op caravangebied maar het is me nu wel helemaal duidelijk. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 22:24 Onderwerp: |
|
|
arde schreef: | Ik ben geen newbie op caravangebied |
Excuus. Ik dacht dat begrepen te hebben _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
arde Gast
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 22:47 Onderwerp: |
|
|
Lex,
Jouw caravanhankboek is inderdaad een uiterst compleet naslagwerk (en ik had er al heel wat in gelezen). In het hoofdstuk over de stabilisatoren (wel nieuw voor me) wordt nogal met percentages 'gegooid'. Vroeger heb ik auto's gehad waarbij ik me absoluut geen zorgen maakte over wat erachter hing en knorde met 100km per uur de Brenner over... (met flinke caravan).
Dat is echter al weer wat jaartjes geleden en mijn huidige auto zit heel wat minder in het gewicht en vermogen. Mijn vrouw is ijverig spulletjes (=gewicht ) aan het kopen voor in de caravan en ik maak me steeds meer 'zorgen' over hoe we dat veilig op de weg houden.
Vandaar ga ik ook die Stabifix bestellen en waarschijnlijk de 2 stalen 11 liter jongens vervangen door wat kleiners en lichters. (kunststof BP, RVS JSP ???)
Alle beetjes helpen....en over 10 dagen weten we het |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:02 Onderwerp: |
|
|
arde schreef: | Jouw caravanhankboek is inderdaad een uiterst compleet naslagwerk (en ik had er al heel wat in gelezen). In het hoofdstuk over de stabilisatoren (wel nieuw voor me) wordt nogal met percentages 'gegooid'. Vroeger heb ik auto's gehad waarbij ik me absoluut geen zorgen maakte over wat erachter hing en knorde met 100km per uur de Brenner over... (met flinke caravan).
Dat is echter al weer wat jaartjes geleden en mijn huidige auto zit heel wat minder in het gewicht en vermogen. Mijn vrouw is ijverig spulletjes (=gewicht ) aan het kopen voor in de caravan en ik maak me steeds meer 'zorgen' over hoe we dat veilig op de weg houden.
Vandaar ga ik ook die Stabifix bestellen en waarschijnlijk de 2 stalen 11 liter jongens vervangen door wat kleiners en lichters. (kunststof BP, RVS JSP ???) |
Achter dat handboek zit een heel verhaal. De originele basis is niet van mijn hand.
Wat voor auto heb je eigenlijk? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
pm3
Geregistreerd op: 02 Jan 2006 Berichten: 259 Woonplaats: Heusden
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:29 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: |
En helaas is het onmogelijk natuurwetten te compenseren, tenzij je gelooft in een 'hogere' macht die dat zou kunnen. |
Ik ben het niet helemaal met je eens. Nastuurwetten kan je wel compenseren. Zo compenseer je de zwaartekracht met een vliegtuig... _________________ vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:40 Onderwerp: |
|
|
arde schreef: | ......en waarschijnlijk de 2 stalen 11 liter jongens vervangen door wat kleiners en lichters. (kunststof BP, RVS JSP ???)... |
Zoiets?
Of zoiets?
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Laatst aangepast door Frank Selen op Wo 18 Jan 2006 23:41; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:41 Onderwerp: |
|
|
pm3 schreef: | Lex M schreef: |
En helaas is het onmogelijk natuurwetten te compenseren, tenzij je gelooft in een 'hogere' macht die dat zou kunnen. |
Ik ben het niet helemaal met je eens. Nastuurwetten kan je wel compenseren. Zo compenseer je de zwaartekracht met een vliegtuig... |
Je kunt hoogstens de uitwerking van een natuurwet compenseren, niet de natuurwet zelf. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 19 Jan 2006 00:16 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Wat is zo'n beetje de extra 'reserve' die je opbouwt bij montage van een Stabifix?
Mijn auto heeft niet heel veel reserves in termen van stabiliteit en vermogen dus ik zit ernstig te denken aan zo'n ding... |
1] Voor je een stab monteert, moet je combinatie al in een veilige balans zijn.
2] Als je auto instabiel is, kun je beter aan de auto werken dan aan de koppeling.
Veilige balans:
Goede kogeldruk, correcte belading met laag zwaartepunt en ook een correct beladen auto, alles op goede banden met een minimale profieldiepte van 3 mm en op goed werkende schokbrekers.
Instabiele auto:
Indien dat niet hersteld kan worden, zul je je snelheid in de veilige modus moeten zetten om rustig te kunnen sturen.
Stabilisator:
Brengt nóg meer rust in een al goede combinatie. Daarbij moet je denken aan slingerdemping als je wordt ingehaald door vrachtwagens en het dempen van deining op al te golvende wegen. Vooral dat laatste is hét kunstje van Stabifix. Het voorkomt dat je voortdurend voor- en achteruit beweegt in je stoel, een bijzonder hinderlijke beweging, als die langer duurt dan twee keer.
Bij een stabilisator wordt nooit een zware rechtervoet geleverd, het is geen vrijkaartje voor sneller rijden!
Kortom: Werk eerst aan de combinatie en je rijstijl, voor je een stabilisator in dienst neemt...
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|