"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fietsendrager
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
frits



Geregistreerd op: 18 Jan 2006
Berichten: 1
Woonplaats: Barneveld

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 13:31    Onderwerp: Fietsendrager Reageren met citaat

Ik heb sinds 2 jaar een BIOD 350 deluxe met een kopkeuken en dat deze al behoorlijk veel gewicht heeft op de kogel kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het beste 2 fietsen kan vervoeren , met welke fietsendrager, en hoe deze te bevestigen

Alvast bedankt voor jullie reacties op mijn vraag

Frits Broekhuis
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 13:46    Onderwerp: Re: Fietsendrager Reageren met citaat

frits schreef:
Ik heb sinds 2 jaar een BIOD 350 deluxe met een kopkeuken en dat deze al behoorlijk veel gewicht heeft op de kogel kan iemand mij misschien vertellen hoe ik het beste 2 fietsen kan vervoeren , met welke fietsendrager, en hoe deze te bevestigen

Dag Frits, welkom hier bosjebloemen
Vervoer van fietsen: een steeds weer terugkerend probleem.
Ik geef je een aantal alternatieven, in volgende van (mijn) voorkeur.
- in de caravan (als het laadvermogen het toestaat).
- op de auto
- vouwfietsen aanschaffen
- achterop als de fietsen niet te zwaar zijn.

Deze laatste mogelijkheid raad ik altijd af, maar de 350 is niet zo vreselijk lang.
Als de fietsen niet te zwaar zijn, je de caravan zorgvuldig belaadt en je rijstijl aanpast aan 'fietsen achterop', maak ik in dit geval een voorzichtige uitzondering.
Zie ook http://www.caravanhandboek.nl bij Fietsen mee.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 19:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben nu de tweede caravan met fietsen achterop en hebben nog nooit de bezwaren ondervonden die anderen toedichten aan montage achterop. Zowel met als zonder fietsen is onze veilige maximumsnelheid 120 km/uur en de prettigste maximumsnelheid ongeveer 110. Ik rijd dat ook graag en regelmatig, zodra dat op mijn route is toegestaan.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat we op beide caravans een Stabifix gebruikten en beide caravans van zichzelf al heel stabiel gebouwd zijn.

excellent :toppie:
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 19:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
bezwaren die anderen toedichten aan montage achterop.

Ik wil geen discussie hierover starten, maar het is geen kwestie van "toedichten".
Dat ELKE caravan minder stabiel wordt door fietsen achterop, is simpelweg een gevolg van natuurwetten.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 20:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dat ELKE caravan minder stabiel wordt door fietsen achterop, is simpelweg een gevolg van natuurwetten.


Veel natuurwetten zijn ook te compenseren. In het geval van onze caravans is het belangrijk om ook nog te vermelden, dat ze beiden een lange dissel hebben en dat ik niet bespaar op banden.
Terug naar boven
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 21:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,

Wat is zo'n beetje de extra 'reserve' die je opbouwt bij montage van een Stabifix?

Mijn auto heeft niet heel veel reserves in termen van stabiliteit en vermogen dus ik zit ernstig te denken aan zo'n ding...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 21:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Arde, omdat je een bent op caravangebied, adviseer ik je van harte eerst eens het CaravanHandhoek goed te bestuderen.
Je probeert nu vrij ongestructureerd kennis op te doen.
Probeer het eens wat gestructureerder aan te pakken.
En helaas is het onmogelijk natuurwetten te compenseren, tenzij je gelooft in een 'hogere' macht die dat zou kunnen. Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 22:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, dank je voor de tip.
Ik ben geen newbie op caravangebied maar het is me nu wel helemaal duidelijk.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 22:24    Onderwerp: Reageren met citaat

arde schreef:
Ik ben geen newbie op caravangebied

Excuus. Ik dacht dat begrepen te hebben Embarassed
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arde
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 22:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,

Jouw caravanhankboek is inderdaad een uiterst compleet naslagwerk (en ik had er al heel wat in gelezen). In het hoofdstuk over de stabilisatoren (wel nieuw voor me) wordt nogal met percentages 'gegooid'. Vroeger heb ik auto's gehad waarbij ik me absoluut geen zorgen maakte over wat erachter hing en knorde met 100km per uur de Brenner over... (met flinke caravan).

Dat is echter al weer wat jaartjes geleden en mijn huidige auto zit heel wat minder in het gewicht en vermogen. Mijn vrouw is ijverig spulletjes (=gewicht Sad Sad ) aan het kopen voor in de caravan en ik maak me steeds meer 'zorgen' over hoe we dat veilig op de weg houden. Rolling Eyes Rolling Eyes

Vandaar ga ik ook die Stabifix bestellen en waarschijnlijk de 2 stalen 11 liter jongens vervangen door wat kleiners en lichters. (kunststof BP, RVS JSP ???)

Alle beetjes helpen....en over 10 dagen weten we het bosjebloemen
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:02    Onderwerp: Reageren met citaat

arde schreef:
Jouw caravanhankboek is inderdaad een uiterst compleet naslagwerk (en ik had er al heel wat in gelezen). In het hoofdstuk over de stabilisatoren (wel nieuw voor me) wordt nogal met percentages 'gegooid'. Vroeger heb ik auto's gehad waarbij ik me absoluut geen zorgen maakte over wat erachter hing en knorde met 100km per uur de Brenner over... (met flinke caravan).

Dat is echter al weer wat jaartjes geleden en mijn huidige auto zit heel wat minder in het gewicht en vermogen. Mijn vrouw is ijverig spulletjes (=gewicht Sad Sad ) aan het kopen voor in de caravan en ik maak me steeds meer 'zorgen' over hoe we dat veilig op de weg houden. Rolling Eyes Rolling Eyes

Vandaar ga ik ook die Stabifix bestellen en waarschijnlijk de 2 stalen 11 liter jongens vervangen door wat kleiners en lichters. (kunststof BP, RVS JSP ???)

Achter dat handboek zit een heel verhaal. De originele basis is niet van mijn hand.

Wat voor auto heb je eigenlijk?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:

En helaas is het onmogelijk natuurwetten te compenseren, tenzij je gelooft in een 'hogere' macht die dat zou kunnen. Wink


Ik ben het niet helemaal met je eens. Nastuurwetten kan je wel compenseren. Zo compenseer je de zwaartekracht met een vliegtuig...
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:40    Onderwerp: Reageren met citaat

arde schreef:
......en waarschijnlijk de 2 stalen 11 liter jongens vervangen door wat kleiners en lichters. (kunststof BP, RVS JSP ???)...


Zoiets?


Of zoiets?

_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75


Laatst aangepast door Frank Selen op Wo 18 Jan 2006 23:41; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jan 2006 23:41    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
Lex M schreef:

En helaas is het onmogelijk natuurwetten te compenseren, tenzij je gelooft in een 'hogere' macht die dat zou kunnen. Wink


Ik ben het niet helemaal met je eens. Nastuurwetten kan je wel compenseren. Zo compenseer je de zwaartekracht met een vliegtuig...

Je kunt hoogstens de uitwerking van een natuurwet compenseren, niet de natuurwet zelf. Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 19 Jan 2006 00:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Wat is zo'n beetje de extra 'reserve' die je opbouwt bij montage van een Stabifix?

Mijn auto heeft niet heel veel reserves in termen van stabiliteit en vermogen dus ik zit ernstig te denken aan zo'n ding...


1] Voor je een stab monteert, moet je combinatie al in een veilige balans zijn.

2] Als je auto instabiel is, kun je beter aan de auto werken dan aan de koppeling.

Veilige balans:
Goede kogeldruk, correcte belading met laag zwaartepunt en ook een correct beladen auto, alles op goede banden met een minimale profieldiepte van 3 mm en op goed werkende schokbrekers.

Instabiele auto:
Indien dat niet hersteld kan worden, zul je je snelheid in de veilige modus moeten zetten om rustig te kunnen sturen.

Stabilisator:
Brengt nóg meer rust in een al goede combinatie. Daarbij moet je denken aan slingerdemping als je wordt ingehaald door vrachtwagens en het dempen van deining op al te golvende wegen. Vooral dat laatste is hét kunstje van Stabifix. Het voorkomt dat je voortdurend voor- en achteruit beweegt in je stoel, een bijzonder hinderlijke beweging, als die langer duurt dan twee keer.

Bij een stabilisator wordt nooit een zware rechtervoet geleverd, het is geen vrijkaartje voor sneller rijden!

Kortom: Werk eerst aan de combinatie en je rijstijl, voor je een stabilisator in dienst neemt...

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.