"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Fietsendrager
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 19 Jan 2006 00:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dat is echter al weer wat jaartjes geleden en mijn huidige auto zit heel wat minder in het gewicht en vermogen. Mijn vrouw is ijverig spulletjes (=gewicht ) aan het kopen voor in de caravan en ik maak me steeds meer 'zorgen' over hoe we dat veilig op de weg houden.


Spreek met haar af, dat je met elk te laden ding over een personenweegschaal loopt en registreer het totaal behaalde gewicht.
Spreek ook af, dat wat tijdens drie kampeertochten nooit uit de kast is gekomen, ook weer thuis blijft.
Het lijken lullige afspraken, maar bij een "kleine" auto is dit een verschrikkelijk handig hulpmiddel om veilig te rijden en ook om wat brandstof te besparen.

Verder kan ik je aanraden om goede banden onder je caravan te monteren, let vooral op het draagvermogen en de toegestane snelheid!

Terug naar boven
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Vr 20 Jan 2006 22:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn ervaring met onze BB 350 TL dus met kopkeuken is dat je met de fietsen achterop en de voortent onder de bank, dus achter de as, nog ongeveer 50 kg kogeldruk over hebt.

Voorin hebben we de levensmiddelen in de keuken en een gasfles 11 kg en beide jerrycans 10 liter per stuk ongeveer half vol.

Dit leverde tijdens het rijden, ook bij hogere snelheid (115 km/h) geen problemen op ook niet met inhalen.

Wel is de combinatie voorzien van een westfalia SSK 2 stabilisator en staat er een relatief grote auto voor.


opjagen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Wel is de combinatie voorzien van een westfalia SSK 2 stabilisator en staat er een relatief grote auto voor.


Kun je nagaan, deze stab staat niet eens bekend als een hele goede en toch heb je stabiliteit!
(Hoort ook wel een beetje bij een kopkeuken, natuurlijk...)

Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 11:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ex-eigenaar van een 350 Bruin Bander moet ik natuurlijk ook een duit in het zakje doen Smile
Ik denk nog met veel plezier terug aan de kronkelige provinciale weg van Karlovac naar de Plitvice meren in Kroatie, vorig jaar.
Ik reed voorop (met caravan) met een paar auto's achter me.
Persoonlijk heb ik een hekel om het verkeer op te houden, en om even aan de kant te gaan, wat ik soms wel doe, had ik net even geen zin in, had al de hele dag gereden.
Dus gordel strak en gaan, het ging niet om de snelheid, kwam niet boven de 70km, maar het bochten werk.
M'n vrouw vroeg al:"Moet je plassen?" Sad
Tot er een oud Volkswagen busje 5km. voor de camping er een eind aan maakte, ( en die auto's weer achter me reden ) die camper stond trouwens op de camping naast me, aardige vent.
Allemaal zonder stabilisator, 70 kg kogeldruk.
Er gaat trouwens niets boven het geluid van een turbo-fluit. Smile

Wat moeten jullie nou met dit verhaal? Niks.
Kan ook zeggen: De 350 is stabiel!
Maar ja, je moet het tegenwoordig onderbouwen. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 14:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, met uedeler welnemen: uwes verhaal slaat niet echt op datgeen waar een stabilisator voor bedoeld is, dus is het een tikkie tang en varken.

Bij max 70 km/uur op elk bochtig paadje haal ik elke aanhanger uit de slinger, daar is geen fluit aan. Maar bij een hogere snelheid, met wind- en verkeersinvloeden, ligt de taak van de slingerbedwinger.

Passerende, stormverplaatsende vrachtwagens, onverwachte uitwijkers, gemene windvlagen zijn de vijand van de caravancombinatie.
Met mijn eerste caravan moest ik op de Franse snelwegen steeds terug van 95 naar 80, als ik een vrachtwagen in mijn spiegel zag.
Die caravan was best wel goed beladen, maar door de korte dissel wat "staartlastig"

De volgende caravan lag vaster, maar ook met die combinatie bleef ik in m'n spiegel loeren naar boze vrachtauto's, die me opzij gingen blazen of naar zich toe zuigen.
Na aanschaf van een AK 1300 (koop die NOOIT!!!) werd het al wat beter, maar toen ik in een clubblad de advertenties zag van Sanders, was ik helemaal om en heb me dat ding tijdens een Nederlandse vakantie bij hem thuis opgehaald en meteen na aankomst op de camping gemonteerd.

Meteen de eerste reis was al een feest door het afdempen van het doordeinen, op sterkgolvende polderwegen zat ik niet meer op mijn stoel van voor naar achter te duikelen. Die beweging lijkt bijna niets, maar op een lange reis ging ik dat toch goed merken aan vermoeidheid en zo...
En later op de snelweg was het helemaal goed: doordeinen weg en ook rust in de keet doordat deze Stabifix de invloed van zuigende vrachtwagens nagenoeg helemaal uitschakelde.
Persoonlijk vind ik dus die rust het grote doel van een stab, het maakt je minder moe op lange ritten en het is bovendien ook nog eens een beveiliging van je combinatie.

AlKo is al heel lang bezig om de werking van dit ding na te bootsen, maar slaagt daar nauwelijks in.

ola ola
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Citaat:
Bij max 70 km/uur op elk bochtig paadje haal ik elke aanhanger uit de slinger, daar is geen fluit aan.

Dus dat een caravan bij 70km kan gaan slingeren ben je met me eens,en hoe we die uit de slinger halen, beetje remmen en het is weer voor elkaar.
En het is toch wel vervelend als je al remmend en gasgevend "en route " bent, bij de 350 gebeurt dat dus niet.

Moest 2 maanden geleden een aanhanger met een onthardingsinstallatie van Groningen naar Amersfoort brengen, doordat deze achter mijn auto iets meer achterover hing, was de kogeldruk iets van 5 kg.
Kon net met het vrachtverkeer meerijden, maar het was kiele kiele.
Op de terugweg een paar stenen voorin.

Citaat:
onverwachte uitwijkers

Het rijden op een slingerende weg kan je hiermee wel vergelijken denk ik.

Citaat:
Na aanschaf van een AK 1300 (koop die NOOIT!!!)

Nu ga ik even een paar veren afschieten.
Ik heb ook zo'n 1300, waarvan achteraf bleek dat de remcupjes versleten waren,
Als ik s'morgens door een Frans dorp ging, vluchtte iedereen naar binnen, men dacht dat het luchtalarm afging zo gilde dat ding, heb het ook afgekoppeld, uiteraard helemaal geen verschil in rijden geconstateerd. Sad
Thuis dat ding even uit elkaar gehaald, en bij de dealer gedeponeerd, duizend maal excuses en nieuwe cups uiteraard.
Geinformeerd naar de Sanders, kon 10% korting krijgen.
Maar ga eerst met nieuwe cups op weg.

Mijn verhaal beperkte zich slechts tot dat slinger weggetje. Sad
Dat een Sanders/Winterhoff niet te verslaan is, om verschillende redenen, dat is duidelijk.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 17:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:



Quote:
Bij max 70 km/uur op elk bochtig paadje haal ik elke aanhanger uit de slinger, daar is geen fluit aan.

Dus dat een caravan bij 70km kan gaan slingeren ben je met me eens,en hoe we die uit de slinger halen, beetje remmen en het is weer voor elkaar.
En het is toch wel vervelend als je al remmend en gasgevend "en route " bent, bij de 350 gebeurt dat dus niet.

Quote:
onverwachte uitwijkers

Het rijden op een slingerende weg kan je hiermee wel vergelijken denk ik.


Het eerste zal een goede chauffeur niet overkomen.
Het tweede is niet vergelijkbaar, omdat je bochten ziet aankomen, maar idioten niet.

Bij die AK 1300 ligt het probleem niet in die cupjes, maar in de aanklemming. Bij nogal wat exemplaren is die knop pas te verdraaien met behulp van een hamertje en een klosje. In sommige gevallen krijg je hem daardoor niet óp en in andere gevallen niet ván de kogel dan na een hele berg getob.
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 17:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Moest 2 maanden geleden een aanhanger met een onthardingsinstallatie van Groningen naar Amersfoort brengen, doordat deze achter mijn auto iets meer achterover hing, was de kogeldruk iets van 5 kg.
Kon net met het vrachtverkeer meerijden, maar het was kiele kiele.
Op de terugweg een paar stenen voorin.


Het kwoten ging niet helemaal goed, vandaar een antwoord in twee delen.

Joop, je bent heel gevaarlijk bezig geweest, door met zo'n lage kogeldruk te vertrekken. Dat moet je echt nooit meer doen!
Één klein foutje van jou of een medeweggebruiker en je had in de krant gestaan!

ZORG ALTIJD VOOR VOLDOENDE KOGELDRUK!

Misschien vind je me nu erg betuttelend, maar liever tien ton tuttel, dan de foto van iemand met een laken over z'n lijf... Sad
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 18:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het eerste zal een goede chauffeur niet overkomen

Met bovenstaande kan ik je even niet volgen.

Citaat:
Het tweede is niet vergelijkbaar, omdat je bochten ziet aankomen, maar idioten niet

Als je een S-bocht nadert krijgt die koppeling aardig op z'n donder om die caravan in bedwang te houden.
Bij een idioot ga je vaak op je rem staan, en dat doe je ook om een caravan uit de slinger te halen. Smile

Peter, ik had het alleen over versleten remcupjes.
Ik heb dat ding helemaal uit elkaar gehad, en als ik die constructie zie, kan ik me voorstellen dat die remcupjes door vervuiling vast gaan zitten waardoor die knop ook niet te draaien is.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 18:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Joop, je bent heel gevaarlijk bezig geweest, door met zo'n lage kogeldruk te vertrekken. Dat moet je echt nooit meer doen!
Één klein foutje van jou of een medeweggebruiker en je had in de krant gestaan!

Ik was me bewust dat ik niet boven de 90km/uur moest komen.
Zelfs bij het iets omhoog gaan bij een viaduct moest ik terug, door het verplaatsen van het vrij hoge zwaartepunt t.o.v. de as.
En inderdaad eens maar nooit meer.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 18:53    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Het eerste zal een goede chauffeur niet overkomen

Met bovenstaande kan ik je even niet volgen.

Citaat:
Het tweede is niet vergelijkbaar, omdat je bochten ziet aankomen, maar idioten niet

Als je een S-bocht nadert krijgt die koppeling aardig op z'n donder om die caravan in bedwang te houden.
Bij een idioot ga je vaak op je rem staan, en dat doe je ook om een caravan uit de slinger te halen. Smile

Peter, ik had het alleen over versleten remcupjes.
Ik heb dat ding helemaal uit elkaar gehad, en als ik die constructie zie, kan ik me voorstellen dat die remcupjes door vervuiling vast gaan zitten waardoor die knop ook niet te draaien is.


Ik begon met een negatief koopadvies voor die 1300. Dat jij doorging over die cupjes, tsja... Wink

Als de bovenvermelde idioot achter het stuur van een naast jou rijdende vrachtwagen zit en bij een redelijke snelheid naar jouw baan komt, doe je twee dingen: uithalen en remmen. Meestal kom je daardoor in een slinger. Als je in een dubbele s-bocht gaat slingeren, kun je niet rijden!

En wie bij 70 km/uur zijn combinatie niet uit een slinger kan krijgen, of zelfs in een slinger raakt, kan ook niet rijden!


Laatst aangepast door Pieter op Za 21 Jan 2006 19:58; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 19:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik begon met een negatief kopadvies voor die 1300. Dat jij doorging over die cupjes, tsja

Dat ik versleten cupjes had, en daardoor dat ding uit elkaar haalde en nu mijn ervaring vertel is "ter lering en vermaak".
Ik denk dat ik niet alleen met zo'n kl... ding rij.

Citaat:
En wie bij 70 km/uur zijn combinatie niet uit een slinger kan krijgen, of zelfs in een slinger raakt, kan ook niet rijden!

Nou als ik dit op me zelf betrek ga ik toch nog vrolijk de zaterdagavond in.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 20:02    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Ik begon met een negatief kopadvies voor die 1300. Dat jij doorging over die cupjes, tsja

Dat ik versleten cupjes had, en daardoor dat ding uit elkaar haalde en nu mijn ervaring vertel is "ter lering en vermaak".
Ik denk dat ik niet alleen met zo'n kl... ding rij.

Citaat:
En wie bij 70 km/uur zijn combinatie niet uit een slinger kan krijgen, of zelfs in een slinger raakt, kan ook niet rijden!

Nou als ik dit op me zelf betrek ga ik toch nog vrolijk de zaterdagavond in.


Jouw verhaal over die 1300 versterkt wat ik al zei, dus het is daardoor nóg duidelijker, dat een AK 1300 geen fijn apparaat is... Wink

En verder: Je gaat "toch nog" vrolijk het weekend in, was je chagrijnig dan?

vrolijk
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 21:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Jouw verhaal over die 1300 versterkt wat ik al zei, dus het is daardoor nóg duidelijker, dat een AK 1300 geen fijn apparaat is

Hoe kom je daar nou bij, remcupjes zijn er om te slijten.
dat Sanders/Winterhoff een ander systeem toepassen doet niet ter zake.
Als bij jouw fiets de remcupjes zijn versleten gooi je dat ding toch ook niet op de vuilnisbelt. Sad
Citaat:
verder: Je gaat "toch nog" vrolijk het weekend in, was je chagrijnig dan?

Ja,natuurlijk word ik een beetje chagrijnig. Smile
Ga ik lekker vertellen over dat leuke weggetje bla bla,...
Kom jij aandenderen, over windvlagen, vrachtauto's enz.
Je trok dit hele draadje in een verkooppraatje voor de Sanders/Winterhoff.
Als ik ergens "lyrisch" over ben, moet daar toch wel wat tegenover staan.
Maar ik ga er niet nogmaals over beginnen. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 21 Jan 2006 23:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Hoe kom je daar nou bij, remcupjes zijn er om te slijten.


Dat klopt.
Maar je geeft ook aan, dat het mechaniek makkelijk zal vervuilen en dat daardoor inderdaad die dikke moer vast kan komen te zitten.
Kijk die cupjes doen echt hun werk wel, maar het is dus inderdaad de rest van het mechaniek, die de boel voor AlKo verknalt.

Citaat:
dat Sanders/Winterhoff een ander systeem toepassen doet niet ter zake.


Ja, natuurlijk wel! Dat mechaniek is gewoon een stuk degelijker en niet vatbaar voor vervuiling. Naar een AlKo koppeling mag je nog niet eens vet kijken! Wink
Alhoewel dat inderdaad ook voor een Winterhoff geldt, die mag ook geen vet zien, maar dat heeft verder niets met het mechaniek te maken.

Citaat:
Als ik ergens "lyrisch" over ben, moet daar toch wel wat tegenover staan.


Uiteraard! Maar het rijden op bochtige weggetjes heeft geen ene moer te maken met stabilisators, maar vooral met genieten en rijvaardigheid.

Verder moet je eens proberen om je ideeën over andermans persoonlijke ervaringen en reclame beter voor je zelf te scheiden, anders kan hier niemand nog doodgewoon enthousiast vertellen over zijn spullen, toch?



ola ola
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.