"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Elektriciteit
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 19:28    Onderwerp: Elektriciteit Reageren met citaat

Hallo allen,

onze Bambi heeft geen zekeringsdoos 230 Volt.
Ik ben van plan om een zekeringsdoos 230 Volt/ 10A met aardlekschakerlaar te plaatsen. Maar is dit eigenlijk nodig?
Ze rijdt al 30 jaar rond zonder Confused

Een ander vraagje nog.
We nemen een kleine microgolfoven mee (700 W).
Dit mag normaal geen probleem zijn, maar nu zag ik in de handleiding dat deze 13A trekt (waarschijnlijk piekstroom bij het opstarten).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wij hebben de oven reeds gebruikt op een camping waar 10A geleverd werd, zonder problemen. Maar deze zomer gaan we naar Frankrijk op een camping met 6A. Is het riskant om hier de microgolfoven mee te nemen?

Ik weet dat er zoiets bestaat als een Fuse Control die ervoor zorgt dat het toegestane ampèrage van de camping niet wordt overschreden. Wat denken jullie van dit toestel?
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 20:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik ben van plan om een zekeringsdoos 230 Volt/ 10A met aardlekschakerlaar te plaatsen. Maar is dit eigenlijk nodig?
Ze rijdt al 30 jaar rond zonder

Bert, zeer verstandig.
Je hebt trouwens tegenwoordig aardlekschakelaars met 16 Amp. ingebouwde zekering. 10 Amp. is een beetje licht.
Let wel op de uitschakelstroom voor de aardlek, je moet de 30milli amp. hebben. 300milliamp. bestaan ook,industriele toepassingen.

Citaat:
Maar deze zomer gaan we naar Frankrijk op een camping met 6A. Is het riskant om hier de microgolfoven mee te nemen?

Welnee, niks riskants aan, als de boel het niet trekt dan vliegt die 6Amp. er misschien uit, daarin heb je weer trage die aanloopstromen kunnen verwerken.
Als op die camping van de 230V. door allerlei toestanden nog 200V overblijft dan gaat daardoor het amperage omhoog, om het vermogen van die magnetron te geven.
Citaat:
Fuse Control

Zal wel een instelbare zekeringautomaat zijn.
Geen idee, die heb ik persoonlijk nooit nodig gehad.

Vermogen van 700W, en 13Amp. is geen verhouding t.o.v. elkaar.
Je wasmachine vol bij, trekt al zowat 3000W op 16 Amp.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Do 26 Jan 2006 20:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 20:42    Onderwerp: Reageren met citaat

De 700 W. staat voor het nuttig vermogen, maar dat is niet het opgenomen vermogen (opgenomen vermogen is de electriciteit die er in moet : 13 X 230 Volt =2990 W.) dus mazzel gehad!
Op campings moet de stroomvoorziening al voorzien zijn van een aardlekschakelaar , dus als je er zelf ook 1 monteerd is dat dubbel ( niet nodig, maar mocht in landen komen waar de stroomvoorziening nog niet op West-Europees peil is is het geen overbodige luxe!)
Wat je aan vermogen kan benutten bij een 6 Ampère aansluiting is door een optelsommetje makkelijk uit te rekenen: 6 x 230 = 1380 W.
min de verbruikers in de caravan : 2 lampjes 30 W. , koelkast 50 W. , koffiezetapparaat 700 W. en blijft er nog 600 W. over
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 21:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Een eigen aardlekschakelaar behoed je ook voor het beschamende voorval dat de hele camping weer komt kijken als de stroom er uit ligt net op het moment dat je achter je laptop zit, je vrouw met twee koppen hete koffie de voortent uitstapt, je dochter achter de caravan haar haren aan het föhnen is, je zoon naar zijn tering-herrie aan het luisteren is, je andere dochter in haar microfoon aan het blèren is en de laatste zoon zijn eerste dons aan het scheren is.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 21:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Wacht even hoor,

wat Joop zegt, heb ik nog gehoord. In Campercenter in Turnhout sprak de uitbater ook over 'trage' zekeringen die de aanloopstromen kunnen verwerken, en hij beweerde dat die 13A wel degelijk de aanloopstroom was.
Maar Abel, bedoel jij dat die microgolfoven de hele tijd 13A trekt?
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 21:45    Onderwerp: Reageren met citaat

De Fuse Control is een apparaat dat je kan instellen op het toegestane/beschikbare amperage op de camping.Het schakelt de stroomtoevoer uit in het geval van een te hoog verbruik, zodat de aansluiting op de camping niet kan overbelast worden, zodat je de campingbaas en andere kampeerders niet lastig valt wanneer je (per ongeluk Wink ) een te zwaar apparaat inschakelt.
Ik vraag me alleen af of die microgolf zal starten, met de fuse control ingestel op 6A?
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 22:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik vraag me alleen af of die microgolf zal starten, met de fuse control ingestel op 6A?

Bert, dat is vrij makkelijk te controleren.
Maar je moet wel even oppassen, stuur iedereen weg, maak een stekker aan dat ding stop het in de "wandcontactdoos" en schakel je magnetron in. En je weet het.
Heb je thuis nog van die verwisselbare smeltpatronen, "zekeringen", kijk welke "groep" je kan gebruiken, schroef er eentje in van 6 Amp. en voila.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2006 22:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank,
Als de spulletjes die jij gebruikt goed zijn, en daar twijfel ik niet aan.
Dan blijft die aardlek lekker zitten.
Het is de automaat die het heeft opgegeven.
Waarschijnlijk zat je naar de Biod-site te kijken, anders kan ik me het niet voorstellen met die takke herrie en de koffie die naar de buren gaat. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan 2006 00:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Laat ik toch ook nog maar even een duit in de bambi doen.
Teneerste denk ik dat je best zonder aardlek kunt. Er zit tenslotte betrekkelijk weinig geleidend materiaal in en aan.
Een zekering lijkt me zeker overbodig. Kampen waar je 10, laat staan 16 Amp krijgt, zijn dun gezaaid. De kampbeperking treedt meestal in werking ruim voordat je aan de 10 Amp bent.
De opmerking van Abel begrijp ik niet. Volgens mij is het normaal opgenomen vermogen 700W. De aanloopstroom kan inderdaad pieken. In hoeverre de kampbeperking daardoor in werking zal treden, weet ik niet. Probeer het maar eens, zou ik zeggen. Bij bijvoorbeeld de Vrijbuiter worden wel kampeermagnetrons aangeboden. Die zijn ook zo'n 700W. Of dat een garantie is voor het al of niet geschikt zijn voor gebruik op een camping, is mij onbekend.
Mijn simpele magnetron thuis weigert af en toe wel eens dienst. In dat geval is de 10Amp-zekering die in de magnetron zit, er uit geklapt. Dat is me 2 keer overkomen en we hebben dat ding al jaaaaaren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Vr 27 Jan 2006 11:45; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan 2006 02:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Er worden bij magnetrons vaak over verschillende vermogens gesproken!
het ene is het nuttige vermogen (om bv iets te ontdooien)
het andere is het opgenomen vermogen, dus als Bert over 13 Ampère spreekt zal dat de hoogste stroom zijn die kan gaan vloeien (niet continu!)
Er worden op campings meestal wat tragere storz of smeltpatronen gebruikt die een piekje wel aankunnen!
Hang er een Amperetang aan en je weet het (heb ik!) wat de magnetron verbruikt!
Een dubbele aardlek is echt overbodig, want mocht er een aardsluiting ontstaan kan het best zijn dat je eigen aardlek in blijft en die van de camping het eerst aanspreekt!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan 2006 02:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Een dubbele veiligheid Car/camp. v/e aardlekschak.is nooit weg, maar dan wel een 30mA apparaat. En welke er dan eerder uitlvliegt bij een lekstroom is niet te zeggen. 16 A zekeren vind ik onzin, tenzij je in je Bambi een complete wasmachine of droger mee wilt nemen!
Als op je magnetron 700 watt staat aangegeven , is dat het van het net afgenomen vermogen. Bij 220-230 v betekent dat max. 3.25 ampere.

Bij lagere spanning, komt in het zuiden veel voor, stijgt het amperage niet! Het daalt. Niet het vermogen is de constante, maar de weerstand ofwel de impedantie.

13A kan de piekstroom zijn bij de inschakeling. Zeker bij apparaten die met transormatoren, gelijkrichters en grote afvlakcondensatoren zijn uitgerust kan die stroom hoog oplopen. En dat geeft problemen zeker als de camping snelle ipv trage zekeringen gebruikt.

Ik heb meegemaakt dat een 6 A eruit vloog bij het aanzetten van 38cm Sony TV.

Advies:
Bij veel campings 'word' je aangesloten. Laat de aansluiter even wachten en schakel de magnetron (zo heet dat ding bij ons) in en je weet of het goed gaat. Zo niet bespreek de zaken dan zijn er ook oplossingen te bedenken.
groeten,
Johan.
Voor het geval dat; ik heb nog een 5,5A aut. zekering voor 220v liggen. moet wel in een kastje ingebouwd worden. je mag hem hebben.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan 2006 22:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Alvast bedankt voor alle goede raad Very Happy

Ik zie wel uiteenlopende meningen, en eigenlijk heeft iedereen gelijk.
Misschien gaat het meer om 'veiligheidsgevoel'?
Het is inderdaad een dubbele veiligheid, als je ervan uitgaat dat op de camping alles in orde is. Is dit niet zo, dan ben je toch nog veilig met je eigen zekering en aardlekschakelaar. Ik ga ze toch plaatsen denk ik, de prijs valt mee en het is een kleine klus ...

Ik heb er ook aan gedacht een woonaccu te plaatsen voor wanneer we op doortocht zijn en geen stroom willen, of wanneer dat mooie plekje aan het water net geen stroomvoorziening heeft.

Wanneer we dan op een camping komen waar we wel stroom nemen, en ik hang een omvormer van 12V naar 230V achter de woonaccu, dan kan ik daarop toch altijd mijn microgolf aansluiten, zelfs al levert de camping maar 3A?
Of heb ik nu te veel fantasie Question
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jan 2006 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Bert, je hebt helemaal gelijk. Veiligheid voor alles.
Die 16Amp. waar ik het over had is misschien een beetje veel, maar die heb ik bij mij in de caravan gezet, en je weet nooit wat je nog eens mee neemt. Smile
Johan, dankzij jouw opmerking over weerstand/impedantie, moest het fijne er weer van weten, heb ik na 36 jaar het stof van het electrotechniekboek afgehaald, en weer eens bij de vectordiagrammen gekeken.
Dus conclusie: ik moet weer aardig bijspijkeren.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 28 Jan 2006 00:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Bert B. schreef:
Wanneer we dan op een camping komen waar we wel stroom nemen, en ik hang een omvormer van 12V naar 230V achter de woonaccu, dan kan ik daarop toch altijd mijn microgolf aansluiten, zelfs al levert de camping maar 3A?
Of heb ik nu te veel fantasie Question

De laatste vraag maar eerst: Ja.
Dat zou ik maar vergeten.
Even simpel: die 700W moet geleverd worden door die 12V. Dat vereist dus een stroom van een kleine 60 Amp. Zie je dat zitten?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Za 28 Jan 2006 18:13    Onderwerp: Reageren met citaat

motor van de auto laten draaien en dikke kabels gebruiken (en niet te veel buren!)!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.