"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Elektriciteit
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za 28 Jan 2006 18:30    Onderwerp: Re: Elektriciteit Reageren met citaat

Bert B. schreef:

We nemen een kleine microgolfoven mee (700 W).


Hallo,
Die 700 W is geen probleem bij max 6 Ampere en ik denk niet dat de piekstroom voor problemen zorgt, maar waarom in frankrijk een magnetron, daar barbeknoeien we altijd.
Neem je ook een zonnebank mee ?


Groet, Ben
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jan 2006 11:26    Onderwerp: Re: Elektriciteit Reageren met citaat

Ben schreef:

Neem je ook een zonnebank mee ?



Neen, want die kan niet in de Bambi Laughing

De magnetron is wel handig om vb aardappelen te koken.
Dat duurt redelijk lang, en bij een gasvuur moet je er toch altijd bijblijven.
De magnetron zet je gewoon op, en terwijl je onder de luifel geniet van een glaasje wijn ... is toch leuker dan 20min naar je gasvuur kijken kijk
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 00:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen.
Inverters kunnen ook een hoge aanloopstroom verwerken.Koop er wel een die een behoorlijke Sinus (spanningsvorm) afgeeft.
Maar accu, inverter en magnetron ; toch al gauw zo'n kilootje of 30/40.....
Ik braai wel met m'n scottel, ja met glaasje wijn erbij.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 01:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen.

Johan, heb je enig idee welke draaddikte je daarvoor nodig hebt?
Ik sprak een dezer dagen met iemand van Powr-mover. Zij gebruiken 10 mm2. En die worden nogal heet, gedurende die korte tijd.
Kortom, theoretisch kan het, maar practisch????
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 01:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Tienkwadraat?

Bij de Reichmover wordt vier- en zeskwadraat geleverd en dat wordt echt niet warm...

Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 02:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan is of was Reich goed verkeerd bezig. Veilige waarden zijn: bij 40A=10, bij 70A=16 en bij 115A=25mm2.
In 2003 werd bij mijn Reich mover 10mm2 meegeleverd voor de voeding vanaf de accu en 6 mm2 van regelunit naar de 2 motoren.
Dat was al een de krappe kant. Bij de installatie werd ook nog eens de vergissing begaan en werd ook de voeding vanuit de accu in 6 mm2 uitgevoerd. Prompt gaf dat storing, dwz uitval van de regelunit omdat deze een te lage voedingsspanning 'zag'. N.B. bij een te dunne draad en een hoge stroomsterkte van bijv. 50A heb je zo een spanningsval van 1 of 2 volt op 12 en dat is veel.
Ik heb daarop de voeding van 6 mm2 laten verdubbelen en daarna geen probleem. Kortom: 10 mm2 is aan de krappe kant, 16 is goed ook voor de 'microgolf.
Lex, ik bedoelde dat het technisch allemaal kan, gewoon, het is niet extreem. Ik 'vraag ' ook van de 100A accu om met de mover de 420 op zijn plek te zetten en dat duurt soms 1 en ook wel 10 minuten.
Wat me wel is opgevallen, dat bij de installatie van een mover de hoofdschakelaar ( tussen accu en regelunit) wordt weggegalaten.
Dat kan leuke effecten geven als de afstandsbediening en/of de regelunit niet goed werkt. Een naderende boom/ caravan / afgrond; zie je het voor je? De schakelaar zit bij mij in de disselkast en die staat bij 'moven'altijd open.
Het is al laat en ik kan zo snel geen stroom/draad/weerstandstabel vinden om mijn inbreng te onderbouwen.
Tot morgen,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 08:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Dan is of was Reich goed verkeerd bezig.

Powr-mover is niet hetzelfde als Reich, toch?

Johan de Jong schreef:
Het is al laat en ik kan zo snel geen stroom/draad/weerstandstabel vinden om mijn inbreng te onderbouwen.

Mijn vertrouwen in jouw deskundigheid is heel groot. jazeker jazeker jazeker
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 11:33    Onderwerp: Reageren met citaat

volgens mij zijn er nu 3 grote merken movers op de markt, Truma, Reich en Powr-mover. In tests heb ik gelezen dat er niet veel verschil in vermogen is. Dus zal de opgenomen stroom ook niet veel van elkaar verschillen. Maar nogmaals, bij een lage spanning van 12 volt, is de draaddikte van groot belang omdat het spanningsverlies relatief groot is.
De hoogspanningsleidingen voeren niet voor niks 380KV
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 12:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Johan de Jong schreef:
Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen.

Johan, heb je enig idee welke draaddikte je daarvoor nodig hebt?
Ik sprak een dezer dagen met iemand van Powr-mover. Zij gebruiken 10 mm2. En die worden nogal heet, gedurende die korte tijd.
Kortom, theoretisch kan het, maar practisch????


Ik hanteer altijd als veilig 3 amp per mm2, misschien iets overdreven. Idea
Dus bij 700 W van de 12-volts accu naar de omvormer 700/12 is dat ca 60 amp/3 en geeft dat zelfs 20 mm2 (hoeft maar een kort stukje te zijn).
Verder van omvormer (220V) naar de veelbesproken magnetron wordt dat globaal 700/220 = 6 amp/3 komt uit op 2 mm2.
En dat allemaal omdat in Frankrijk de aardappelen gekookt moeten worden
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 12:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben schreef:
Lex M schreef:
Johan de Jong schreef:
Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen.

Johan, heb je enig idee welke draaddikte je daarvoor nodig hebt?
Ik sprak een dezer dagen met iemand van Powr-mover. Zij gebruiken 10 mm2. En die worden nogal heet, gedurende die korte tijd.
Kortom, theoretisch kan het, maar practisch????


Ik hanteer altijd als veilig 3 amp per mm2, misschien iets overdreven. Idea
Dus bij 700 W van de 12-volts accu naar de omvormer 700/12 is dat ca 60 amp/3 en geeft dat zelfs 20 mm2 (hoeft maar een kort stukje te zijn).
Verder van omvormer (220V) naar de veelbesproken magnetron wordt dat globaal 700/220 = 6 amp/3 komt uit op 2 mm2.
En dat allemaal omdat in Frankrijk de aardappelen gekookt moeten worden


Correctie: indewar
Verder van omvormer (220V) naar de veelbesproken magnetron wordt dat globaal 700/220 = 3 amp/3 komt zelfs uit op 1 mm2.

Blijft toch dat de piepers gekookt moeten worden rotfl
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 13:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben schreef:
Ik hanteer altijd als veilig 3 amp per mm2, misschien iets overdreven.

In http://www.caravanhandboek.nl hanteren we zelfs 2 Amp per mm2 als veilig. Misschien erg overdreven ??? Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 15:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Met onderstaande gegeven kunnen jullie het allemaal zelf uitrekenen en je eigen keuze maken. Omdat ik na 55 jaar alle schoolboeken had weggegooid werd het google.
De koperdraad weerstandtabel:
1,5mm2 - 12.1 mili ohm per meter (ohm is weerstand is R in de formule
2.5 - 7,41
4 - 4,61
6 - 3.08
10 - 1.83
16 - 1.15
25 - 0.727 uit www.et-installateur.nl
(Link hersteld; Frank)

De formule is V(olt)=I(stroom in A) X R ( weerstand in ohm)
Watt = V X I ofwel Ampere
Stel we hebben 10 meter ( heen en terug rekenen!) 10mm2 kabel en sturen daar 60 ampere door
De weerstand van de draad is 0,0183 ohm X 60 A geeft een spanningsverlies van 1.098 Volt, dwz we zijn al bijna 10% van het vermogen kwijt en dan nog het vermogensverlies ofwel de warmte ontwikkeling in de kabel. Dat is dus 60X 1,1 V= 66 watt. Dat is vergelijkbaar met de warmteafgifte van een normale gloeilampvan 75w.
Nu is dat voor kort en repeterend gebruik geen probleem, die warmteont-wikkeling zal niet snel problemen geven, belangrijk is dat de spanningsval niet te groot wordt. ( zie hiervoor mijn probleem 6mm2 voeding op de mover)
Bij langdurig gebruik, bijv. Koelkast op accu tijdens het rijden.
koelkast = 100 watt:12v=8ampere continue.
Een 6 mm2 kabel van accu naar koelkast v.v. stel 15 mtr
15x0.0038X8=0.37volt spanningsverlies en 3watt vermogensverlies. En dat is zeer acceptabel.
2a3 ampere per mm2 is dus voor continuegebruik absoluut veilig en geeft op deze caravan afstanden weinig spanningsverlies. Bij kort gebruik mag de stroomsterkte best wat hoger zijn, tenzij een te grote spanningsval gaat ontstaan waardoor de mover niet moovt en de piepers alsnog op het gas moeten.
Ik hoop niet dat ik kommafouten heb gemaakt, maar zoals gezegd ik stam uit de tijd van de rekenlineaal(wie weet nog wat dat is?) en toen leerde je dat wel af of aan.
Kunnen jullie hier wat mee?
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2006 16:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:

Ik hoop niet dat ik kommafouten heb gemaakt, maar zoals gezegd ik stam uit de tijd van de rekenlineaal(wie weet nog wat dat is?) en toen leerde je dat wel af of aan.
Kunnen jullie hier wat mee?
groeten,
Johan


Beste Johan,
Bedankt voor de opfriscursus van de "Wet van Ohm". toppie Het is toch allemaal zo simpel en een rekenlineaal heb ik ook nog.
Groet, Ben
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2006 01:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb altijd geleerd dat P(Watts)=U(Volts)xI(Ampères) en V=snelheid.
Schoonheidsfoutje zullen we maar denken!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2006 01:45    Onderwerp: Reageren met citaat

nee Abel, generatieverschil. Ik benoem de begrippen nog vanuit de 50 en 60er jaren, maar ik neem aan dat je mijn uitleg wel begrijpt .
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.