"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Voorstellen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 09:27    Onderwerp: Voorstellen Reageren met citaat

Hallo, na lang de kat uit de boom te hebben gekeken, heb ik mij net geregistreerd op dit interessante en prettige forum en wil mij nu voorstellen. Wij, mijn vrouw en ik (64 resp. 64 jaar) waren/zijn fervente fietsers. Onze vakanties waren fietsreizen in ons land en veel daarbuiten. Met heel veel plezier gedaan. We hadden een tentje bij ons in een aanhanger achter mijn fiets. Maar met het ouder worden ging het liggend je broek aantrekken toch wat tegenstaan. Met het oog op mijn pensioenering a.s. april besloten we om ons te oriënteren op een caravan. 't ging wat sneller dan voorzien. Vorig jaar juni hebben we onze Biod 400TL exclusief, bouwjaar 1992, gekocht. De fietstocht van Berlijn naar Kopenhagen die we al in ons hoofd hadden hebben we wel gemaakt, met de caravan zijn we in september twee weken weg geweest. Pure luxe. Daar is het woord kamperen niet op van toepassing.
De caravan is al voorbereid op het ouder worden, want hij is voorzien van een PowrMover. Verder een zonnecollector en allerlei zaken om het toch al zo luxe campingleven nog meer te veraangenamen, en die ik nog verder wil uitbreiden met vloerverwarming en Stabifix. Inmiddels heb ik nog wel enkele technische vragen, waarvan ik heb begrepen dat die in andere forums thuishoren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 09:47    Onderwerp: Re: Voorstellen Reageren met citaat

Allereerst natuurlijk hier van harte welkom, Leen, bij de club die geen club is.
Fantastisch al die fietsreizen, ik word bijna jaloers.
Maar als je eenmaal een caravan, hoe eenvoudig ook, geproefd hebt, ......
Je noemt de 400TL pure luxe, maar de gemiddelde caravanner van tegenwoordig vindt die maar niks: stel je voor, telkens weer het bed opmaken en afbreken. Wink Wink Wink
Ik vind de indeling van de 400TL nog steeds ongeevenaard practisch. jazeker jazeker jazeker
Stel je vragen gerust, indien nodig verplaatsen we die wel.
Veel plezier met deze voor jullie nieuwe manier van reizen excellent
Je laat de fietsen toch niet thuis Question Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Zo 05 Feb 2006 14:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 10:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom Leen!
Veel plezier met jullie 400 TL.
Benieuwd naar de technische vragen Wink
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 14:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Hartelijk welkom, Leen!
Wij zijn ook van origine fietskampeerders, ooit ook nog met fietskar, maar die lieten we al snel thuis, toen de jongens hun eigen fietstassen baas konden.

Zelf heb ik ook nog redelijk vaak met de rugzak op m'n nek gelopen en vanuit die achtergrond redenerend, zie ik in onze reizende manier van caravannen eigenlijk maar twee verschillen: We maken meer kilometers en we zitten wat hoger en aan een tafel.

De rest is bij ons niet veranderd, nog steeds koken we graag buiten, maakt stroomuitval ons niet echt ongelukkig en als het gas op is, zijn we verplicht om buiten (op benzine) te koken en daarmee is de kring weer rond.

Natuurlijk hebben we onze caravan wel langzamerhand voorzien van veel luxe, zoals een mover en een verlichting voor het opstapje, Wink als je dan tóch eenmaal die stap naar de caravan hebt genomen, moet je er ook maar wat moois van maken, vind je ook niet?
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 17:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je wel voor jullie hartelijk welkom bij de club die geen club is.
Lex M schreef:
Je noemt de 400TL pure luxe, maar de gemiddelde caravanner van tegenwoordig vindt die maar niks: stel je voor, telkens weer het bed opmaken en afbreken. Ik vind de indeling van de 400TL nog steeds ongeevenaard practisch.

Helemaal mee eens. Wij hebben deze indeling juist gekozen omdat we dan ons bed niet hoeven op te maken en tussendoor kan je even onderuit zonder veel toestanden. Voorbereid op de oude dag. Very Happy

Als je gewend ben om op self-infalting matjes van 60 cm breed te slapen, dan lukt dat op de bank van 70 á 80 cm breed, na verwijdering van de rugkussen, uitstekend. Wel zijn de zitkussen tamelijk hard, en zo hoort het ook voor zitkussens, maar we willen de volgende keer de self-inflating matjes op de kussens leggen. Kijken of dat nog beter slaapt.

De fietsen laten we zeker niet thuis. De vorige eigenaar, wsch. wel bij jullie bekend, had al een Omni-bike fietsenrek gemonteerd, dus dat zit wel goed.

Peter, begrijp ik het goed dat je je benzinebrander ook mee neemt met de caravan? Wel eens nodig gehad? 'k was het eigenlijk niet van plan, maar ja, ik heb er twee staan.

Omdat mijn trekauto een Mercedes 230 van 1972 is met maar 50 kg toelaatbare kogeldruk, moet ik wel voorzichtig zijn met de belading in de disselkast. Daarom heb ik een kunststof gasfles van 10 kg gekocht. Voordeel is dat je de gasstand in de gaten kan houden, maar ik heb (nog) geen tweede fles om over te schakelen. Dus misschien nog niet zo gek om een benzinebrander mee te nemen. Anderzijds als je je voor alle risico wilt indekken, dan sleep je, voor je het weet, je hele huis mee. De Biod heeft wel een behoorlijk laadvermogen, maar we waren gewend om het met zo weinig mogelijk bagage te doen.

Peter, tussen reizen met de fiets/lopend of met de caravan bestaat natuurlijk geen fundamenteel verschil, maar dat zou je ook kunnen zeggen van reizen en vernachten in hotels. Maar het verschil in gemak en luxe maakt voor mij toch een enorm verschil in belevingswaarde. Overigens wat dat laatste betreft, als je loopt of fietst 'beleef' je pas echt het landschap. Daarom wil ik de fietsen zeker meenemen.

De technische vragen zal ik zo in de rubriek 'vragen' zetten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 19:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Leen,
Wij hebben nog jarenlang met onze thermarest-matjes op de kussens geslapen en dat is echt een heel goed alternatief.
Maar om echt goed te slapen, lieten we ze iets leeglopen, dat beviel op kussens wat beter.

Wat die brander betreft: We hebben ons een Coleman tweepitter aangeschaft, met een teflon bakplaat er op. Lex wil daar vast wel een mooie foto van showen? Die tweepitter is natuurlijk niet echt een MSR whisperlight, maar bevalt bij de caravan en tijdens reizen met de losse bus werkelijk uitstekend. Maar met hetzelfde gemak had ik inderdaad die whisperlight standaard bij me gehad, want het is natuurlijk gewoon lekker om buiten je potje te koken. Soms overweeg ik het sowieso, want op een fietstochtje is natuurlijk niets zo lekker als versgezette koffie Wink

En dan die gasfles: Ik gebruik er twee van 5 kg, op die manier lukt het altijd met wisselen.

Verder hebben we een gaslampje aan boord en ook een paar petzl hoofdlampjes, tegenwoordig met led's...
Waarschijnlijk ligt ook nog ergens een Ortlieb waterzak, maar die hebben we al lang niet meer gebruikt!
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 19:19    Onderwerp: Reageren met citaat

En zo heeft iedereen z'n eigen oplossing.
Wij hebben 1 zgn duitse gasfles met 5kg gas en een 907 Campingazfles met 2,5 kg + een kraanaansluiting op het boordbnet.
Ik kan buiten braaien, bbq-en, koken en het is tevens de reservefles voor het boordnet en.... overal te verkrijgen!
groeten Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.