"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Constante stroomdraad
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 18:01    Onderwerp: Constante stroomdraad Reageren met citaat

De stekkerdoos van mijn auto is niet voorzien van een constante stroomdraad. Die moet ik nog aanleggen. Ik heb al veel gelezen o.a. in het Caravan Handboek (belangrijke informatiebron) over minimum dikte vanwege spanningsverlies enz. Liefst 2 x 2,5 mm2 of 4 mm2 met een scheidingsrelais. Maar nu de vraag: hoe zit het ingeval de caravan voorzien is, zoals in mijn geval, van een on-boardaccu, en stel dat je niet aan-de-paal hebt gestaan en de accu aardig is leeg geraakt, hoeveel gaat de accu dan wel trekken. Kan de CS-draad dat wel aan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 19:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Leen, ook welkom!
Zie ook hier onder vragen de draad 'electriciteit '.
De constante stroomdraad wordt - bij het aanwezig zijn van een caravanaccu- eigenlijk alleen gebruikt voor het voeden van de koelkast tijdens het rijden.
Aande paal de koelkast op 220 en niet aan de paal op gas ( 0ngeveer 3 weken op 6kg gas dus dat valt wel mee).
EEn koelkast neemt ongeveer 100watt bij 12 v is dat dus 8 ampere.
Met een 100 ampere/uur caravan accu, en nog wat lampjes aan , kun je dus niet meer moven, als de koelkast een nacht op de accu staat aangesloten.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2006 19:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
hoe zit het ingeval de caravan voorzien is, zoals in mijn geval, van een on-boardaccu, en stel dat je niet aan-de-paal hebt gestaan en de accu aardig is leeg geraakt, hoeveel gaat de accu dan wel trekken. Kan de CS-draad dat wel aan?


Daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad, als ik erg hard moet opladen, zet ik onder het rijden de koelkast niet aan op 12 V en rijd ik zonder verlichting, terwijl ik die normaal gesproken altijd wel aan heb.
Meestal hebben we onder het rijden toch al geen koeling nodig, het blijft best een paar uur redelijk op temperatuur.

De draad kan het dus wel aan, het is eerder de vraag, of je dynamo de hulpvraag aankan terwijl je een hele trits gebruikers aan het voeden bent.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 00:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Maak je geen zorgen. De 12v dynamo's van autos zijn wisselstroomgeneratoren ( met diodegelijkrichters) met een hoog vermogen ( ik schat 300-600(diesel)watt). Dat is meer dan voldoende om de autolampen te laten branden, te koelen en de caravanaccu mee op te laden. Laat dan wel de achterruitverwarming uit, want dat is een echte stroomvreter.
Maar waarom zou je de caravanaccu willen opladen via de constante stroomdraad als je met regelmaat aan de paal staat?
Ik betwijfel ook, of deze accu wel is aangesloten op de cs aansluiting van de caravanstekker.
Wil je toch opladen via de cs, dan minimaal 6mm2 draad van het autostopcontact naar de autoaccu met een zwevende zekering bij de aotoaccu van 20 ampere.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou vooral mijn caravan-accu willen opladen met de auto, als ik die accu op een terrein zonder paal leeggezogen heb en het volgende terrein waarschijnlijk weer geen paal heeft.
Is airco overigens ook zo'n stroomvreter als de achterruitverwarming?
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 01:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja Peter in dat geval is laden van de boordaccu tijdens de rit de aangewezen weg. Zet er wel eens een 10 ampere meter tussen om te zien of de accu ook echt oplaadt. De Lidl verkocht ze (multimeter) voor nog geen 4 euro.
Ik weet niet zoveel van airco's. Maar in mijn auto werkt de airco(climate control) met een compressor die via de aandrijfriem van de motor loopt. Dus niet op 12 volt. Dat kost wel diesel - tot 5%- maar geen stroom. Dit i.t.t de caravanairco's die op 220v draaien en naar ik meen dan 5 ampere of meer consumeren.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 02:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan schreef:
Citaat:
Maar waarom zou je de caravanaccu willen opladen via de constante stroomdraad als je met regelmaat aan de paal staat?
Ik betwijfel ook, of deze accu wel is aangesloten op de cs aansluiting van de caravanstekker.

Het lijkt mij dat als gedurende een reisdag de koelkast op de accu heeft gestaan zonder bijladen via de cs, de accu de Mover niet meer vooruit krijgt.

Of de accu wel is aangesloten op de cs-aansluiting van de caravanstekker, weet ik niet zeker, (gaan we na als hij uit de stalling komt) maar ik veronderstel van wel, omdat de koelkast zijn stroom onttrekt van de accu.
In ieder geval is het mij duidelijk dat ik geen probleem heb te verwachten met de cs mits van 6 mm2.

De koelkast een paar uurtjes niet aan hebben, zoals Peter schreef, lijkt mij ook niet zo'n probleem, maar bij lekker warm vakantieweer de hele dag de koelkast niet aan met bederfelijke waar in de koelkast? 'Crying or Very sad'
Daarom toch maar een cs-aansluiting.
Met vriendelijke groet,
Leen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 11:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen, ik raad je echt aan de koelkast niet te voeden uit de caravanaccu, ook niet tijdens de reis.Standaard is dat dit via de cs plaatsvindt. Door een diode te plaatsen tussen de cs en de caravanaccu bereik je dat de caravanaccu wel door de cs wordt opgeladen maar dat de caravanaccu geen stroom kan leveren aan de koelkast. Een diode laat de stroom maar in een richting door. Hiermee voorkom je de verrassing dat de accu wordt ontladen door de koelkast en de mover geen vermogen meer heeft en dat geeft een lllg gevoel. Sta je daar op een buitenlandse camping, afstandsbediening in de hand, de halve camping kijkt want ze kennen het niet en dan alsnog duwen en trekken.(uit ervaring!)
Een koelkast trekt een caravanaccu van meestal zo'n 100 AH in 8 uur echt helemaal leeg, en bij half leeg werkt de mover al niet meer optimaal.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 19:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Een koelkast trekt een caravanaccu van meestal zo'n 100 AH in 8 uur echt helemaal leeg,

En een leeg getrokken accu is misschien wel rijp voor de sloop. Crying or Very sad

Ik vind dat als je en koelkast en accu van stroom wilt laten voorzien tijdens de rit, een goed bedrade 13polige aansluiting noodzaak is.
Ik heb ooit eens een aansluiting gemaakt op de 7pool om de koelkast van stroom te voorzien tijdens de rit.
De eerste rit leek er niets aan de hand.
Tijdens de tweede rit rook ik al snel een schroeilucht in de auto.
Snel gestopt om koelkast uit te zetten. Ook in de caravan een schroeilucht.
Ik heb niet meer de moeite genomen een poging te doen de oorzaak te achterhalen.
Ik rij weer gewoon met koelkast uit.
Als je goed plant, is dat prima te doen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 19:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Ik rij weer gewoon met koelkast uit.
Als je goed plant, is dat prima te doen.

Vooral als je in één of twee dagen naar je vakantiebestemming reist is dat prima te doen: Wij leggen net voor de reis een aantal koelelementen in de koelkast. Deze houden de koelkast minstens een dag koel.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan, je antwoord is duidelijk. Als de caravan uit de winterstalling komt zal ik nagaan hoe de koelkast is aangesloten. Zo nodig afkoppelen van de caravanaccu.

Het probleem met een diode tussen de c.s. en de caravanaccu is dat er, volgens het Caravan Handboek, ca. 0,7 V spanningsverlies optreedt. Ik denk dat dat voor het bijladen van de accu een probleem vormt. Een accu met ladingstoestand op 50% heeft een spanning van 12,4 V. Een volle accu heeft een spanning van ca. 12,7 á 12,8 V. Tijdens rijden zal er wel een hogere spanning op staan vanuit de spanningsregelaar. Maar toch, met een spanningsverlies in c.s. + diode van ca. 1 V wordt het laden van de caravanaccu problematisch, lijkt mij.

En als ik de raad van Lex en Frank opvolg, dan is dat probleem ook gelijk opgelost. Niet opladen van koelkast, geen diode nodig, simpel. En anders moet ik een tweede c.s. aanleggen met een 13-polige stekkerdoos.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Het probleem met een diode tussen de c.s. en de caravanaccu is dat er, volgens het Caravan Handboek, ca. 0,7 V spanningsverlies optreedt. Ik denk dat dat voor het bijladen van de accu een probleem vormt. Een accu met ladingstoestand op 50% heeft een spanning van 12,4 V. Een volle accu heeft een spanning van ca. 12,7 á 12,8 V. Tijdens rijden zal er wel een hogere spanning op staan vanuit de spanningsregelaar. Maar toch, met een spanningsverlies in c.s. + diode van ca. 1 V wordt het laden van de caravanaccu problematisch, lijkt mij.

Als het goed is, is de laadspanning van de dynamo zo'n 14,4V. Zelfs met een spanningsval van 1V is er nog steeds over.
Opladen gaat zo niet, maar bijladen werkt wel, voorzover ik heb kunnen constateren.
Ik heb een losse accu en in mijn vorige auto had ik een aansluiting gemaakt voor (het bijladen van) de accu.
Tegen het mogelijk leegtrekken van die accu heb ik er wel zo'n diode (die 8Amp of zoiets kan hebben, een Schottky-diode) in de plusdraad gezet.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Za 11 Feb 2006 10:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2006 20:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Btw, hoe heet zo'n diode ook al weer? Het lukt mij niet die naam te onthouden


Om twee accu's onafhankelijk van elkaar te laden met dynamo, diodebrug.
Gebruik ik al 10 jaar, zonder spanningscompensatie.
De duurdere uitvoeringen compenseren het spanningsverlies over de brug.
Op het paneel geeft die voltmeter 14,5 V. aan, is trouwens het maximum.
Nooit problemen ondervonden.
Gebruik één accu als startaccu, en de ander als boordaccu. (bootje).

Ben een keer vergeten de koelkast van de 12V af te zetten, jaren geleden, stond toendertijd uit kosten overwegingen niet aan de paal, nou die was dus de volgende zo leeg, als mijn jeneverfles na een week vakantie.
Accu heeft het toch nog zeker een jaar uitgehouden, de auto ging de deur uit.
Daarna op de koelkast een verklikkerlampje gemonteerd.
Drie jaar geleden problemen ondervonden met de constante stroomdraad zoals Lex ook mee maakte, schroei lucht, bleek achteraf dat de zweefzekering te heet werd, geloof dat er 15Amp in zat , daarna 20Amp.
hele electrische systeem van die koelkast nagelopen en geen problemen meer gehad.
Heb die koelkast altijd op 12V staan wanneer we "en-route" zijn.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 06 Feb 2006 21:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 01:23    Onderwerp: Reageren met citaat

De vraag ging over de aansluiting van een constante stroomdraad (cs) tbv de koelkast en evt. het opladen van de boordaccu. Van dat laatste ben ik geen voorstander. Je wil niet weten wat voor vermogens er vrij komen als er in het leidingnet ergens iets fout gaat. Zeker het in elk geval aan beide kanten (bij auto- en caravanaccu) goed af.
Maar het kan allemaal. CS alleen voor de koeling, 2,5mm2 kan maar 4mm2 is beter. Ook daarnaast nog de accu opladen? Dan 6mm2 en een diode met een lage overgangsspanning. Let wel: DE DRAADDIKTE GELDT NIET ALLEEN VOOR DE + 12 volt (aanvoer)leiding MAAR OOK VOOR DE -12 volt (retour)LEIDING.
En daarom is een 13 polige aansluiting wenselijk omdat daar 2x plus en 2x min leidingen lopen. En 6mm2 monteer je moeilijk in een stekker.
Wij maken meerdaagse tochten naar zuid-europa en dan is het uitlaten van de koeling bij 30-40 graden absoluut geen optie.Bovendien vul ik thuis het vriesvak met ijsblokjes, 1 diepgevroren 1literpaksap in het koelvak en alles blijft bevroren of goed koud en daar hebben wij de koelkast ook voor.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2006 01:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Om te laten blijken dat ik niet met de noorderzon ben vertrokken, bij deze mijn reactie.

Ik denk dat ik er uit ben. Als ik nu toch bezig ga, dan doe ik het maar gelijk goed, 13-polige stekker + 2 afzonderlijke c.s.'n.
En ook weer wat geleerd: scottkydiode, nog nooit van gehoord.

Het is wel grappig hoe je zo van de ene mening na de andere mening je eigen oplossing gevormd wordt, van een c.s. voor koelkast + boordaccu naar alleen c.s. voor boordaccu met de koelkast niet aangesloten tot 2 c.s. voor koelkast en boordaccu afzonderlijk.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.