"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Constante stroomdraad
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 22:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
dat het in het laatste geval gaat om een kwalitatief slechtere accu parallel aan een kwalitatief betere accu waarbij de laadtoestand niet van belang is. Is dit juist?

Leen, dat is juist, tot die conclusie kom ik ook.
Vandaar dat men zelfs zegt, gelijke accu's, even oud.
En waarbij het gebruik, en daardoor de "slijtage " ook meespeelt.
Het gaat dus om de inwendige weerstand die bij een oudere accu hoger is.
Nu zal ik een voorbeeld geven uit de praktijk van de afgelopen 10 jaar.
Wij zijn samen met goede vrienden in het gelukkige bezit van een bootje. Daar staan twee accu's in, cap. 45 Amp/uur, dat was voldoende voor een Renault 4, zo'n motortje staat trouwens ook in dat bootje.
Die accu's worden geladen via een diode brug, dat wil alleen zeggen dat de voedingsdraad vanaf de dynamo naar die brug gaat en vandaar een draad naar elke accu. Je kan zeggen in elke draad naar de accu zit een diode. Dat is alles, en verder niks, om te voorkomen dat de boord accu voor verlichting en rand apparatuur, de startaccu leegtrekt, of andersom.
Er wordt helemaal niet naar spanning en zo gekeken.
Vorig jaar begaf mijn startaccu het, die was gewoon op, na 9 jaar.
De twee accu's omgewisseld, starten draaien.
De Voltmeter ging na een tijdje weer naar z'n normale 14,5V.
Uiteraard een nieuwe accu gekocht, en die wordt weer gebruikt als startaccu. Nou m'n toeter en verder spullen op die andere accu doen het gewoon.
Wat wil ik hier nu mee vertellen?
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. ( met de caravan dan)
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 22:36    Onderwerp: Reageren met citaat

In http://www.hrps.demon.nl/jwbus/Nederlands/Tweede_accu.htm vond ik een mogelijk antwoord op ons probleem: het laden van een tweede accu. Het tussenschakelen van een lampje zou de oplossing zijn. Ik ben benieuwd naar wat de deskundigen hiervan vinden.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 22:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Weet ik veel Wink ik weet het ook niet Embarassed

Lex, we gaan lekker doorkauwen.
Dat ding kan twee accu's die niet met elkaar in verbinding staan laden .
Wat dat betreft wel een mooi apparaat. Very Happy
Vanuit de paal.
Volgende week donderdag moet ik weer werken dus...... Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 23:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
tussenschakelen van een lampje zou de oplossing zijn.

Leen,
Zo te zien is dit een pracht stroombegrenzer, het is ook "fail-proof" als het lampje kapot gaat, laadt alleen je accu niet op.
De schrijver is wel een beetje pessimistisch met laden van een lege accu.
Dat gebeurt s'winters met een beetje kou dagelijks. (A.N.W.B., buurman)
Jammer dat ik geen antwoord krijg op m'n vraag over die diode in de draad naar de caravan. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 08 Feb 2006 23:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Jammer dat ik geen antwoord krijg op m'n vraag over die diode in de draad naar de caravan. Smile


Citaat:
Leen, een handig apparaat alleen kan ik er niet uit opmaken of die helemaal compleet is, als je dan toch 220V moet gebruiken is een opladertje voor alleen de caravan misschien ook te overwegen.
Dan het toepassen van een diode in de voedingsdraad naar de caravanaccu, wat is daar het nut van? Daardoor kan volgens mij bij aansluiten van auto en caravan, de accuspanning auto zakken naar spanning caravan, want in die richting kan stroom lopen. Zie ik hier iets finaal over het hoofd. Sad

Joop, het schema is het aansluitschema. Volgens mij komt dat apparaatje tussen de oplader en de 2 accu's en in het schema wordt met de diode enz. de oplader aangeduid, denk ik. Het schema heeft n.m.m. geen betrekking op het apparaatje.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Joop, het schema is het aansluitschema. Volgens mij komt dat apparaatje tussen de oplader en de 2 accu's en in het schema wordt met de diode enz. de oplader aangeduid, denk ik. Het schema heeft n.m.m. geen betrekking op het apparaatje.

Leen, we hebben een spraakverwarring.
In die tekening staat een trafo naar 15V, en daarachter een gelijkrichter.
Dus als je dat ding koopt, het is een module, moet je de rest erbij maken.
Ik heb hier thuis een oplader maar die levert mooi geen 15V.
Nou zegt dat ook niet alles
Dat ding heeft 15V nodig om de verliezen in het apparaat te compenseren
Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben eens teruggegaan in het verleden en vond mbv Google in nl.reizen.caravan de volgende draad.
Zo ben ik dus aan mijn oplossing gekomen Smile

===========================
1. Lex Meuldijk
4 jul 2000 08:00 opties weergeven
Nieuwsgroepen: nl.reizen.caravan
Van: l.h.meuld...@GEENTROEPhetnet.nl (Lex Meuldijk) - Berichten van deze auteur zoeken
Datum: 2000/07/04
Onderwerp: Laden caravanaccu
Auteur beantwoorden | Doorsturen | Afdrukken | Afzonderlijk bericht | Origineel weergeven | Misbruik melden

Ik wil de caravan accu laden in de auto met behulp van een simpele bedrading.
Kan dat door een plusdraad te trekken van de plus van de autoaccu met een
aan/uitschakelaar in die draad?
Omdat ik moeilijk vanuit de motorruimte naar het interieur kom, kan de plus
draad ook aangesloten worden op bijv de plus van de sigarenaansteker?
Moet ik letten op "overlading"?
Wat is de laadstroom?
Meer tips?
Bedankt alvast.

--
Hgr. Lex
http://w3.fwn.rug.nl/mdk/ng


2. TU DELFT
4 jul 2000 08:00 opties weergeven
Nieuwsgroepen: nl.reizen.caravan
Van: TU DELFT <g...@ei.et.tudelft.nl> - Berichten van deze auteur zoeken
Datum: 2000/07/04
Onderwerp: Re: Laden caravanaccu
Auteur beantwoorden | Doorsturen | Afdrukken | Afzonderlijk bericht | Origineel weergeven | Misbruik melden

In article <8F6741D7Dlhmeuldijkhetne...@129.125.32.169>,
l.h.meuld...@GEENTROEPhetnet.nl says...
> Ik wil de caravan accu laden in de auto met behulp van een simpele bedrading.
> Kan dat door een plusdraad te trekken van de plus van de autoaccu met een
> aan/uitschakelaar in die draad?
> Omdat ik moeilijk vanuit de motorruimte naar het interieur kom, kan de plus
> draad ook aangesloten worden op bijv de plus van de sigarenaansteker?
> Moet ik letten op "overlading"?
> Wat is de laadstroom?
> Meer tips?
> Bedankt alvast.

Beter niet doen zo.
--------------------------------------------------------
Waarom niet ??

De caravan accu staat nu parallel aan de motoraccu,
met als gevolgen :
1) De motoraccu levert wellicht stroom aan de caravan accu
of omgekeerd, afhankelijk van de ladingstoestand
en conditie van beiden.
Die stromen kunnen flink groot zijn:
De zekering van de sigarenaansteker zal ( kan) doorsmelten.
De caravan accu is niet gemaakt om grote stromen te leveren
( bij starten van de motor bv.) --> platen trekken krom.
Omgekkerd: Motoraccu ontlaad in de caravanaccu: Kun je in extreme
gevallen niet meer starten.

Hoe dan wel??

Via een zgn. diodebrug ( die zijn vrij duur )of koop
een zgn. "schottky diode" voor grote stromen in
een electronica winkel ( goedkoper) en schakel
die op de juiste wijze in serie met de steker
van de sigarenaansteker.

Functie hiervan:
- Begrenzing van de laadstroom tot 1--3 ampere.
( hangt af van de toestand van de accu(s))
- Voorkomt ontlading van de caravan accu naar de motoraccu

Succes :

G. de Graaf
g...@ei.et.tudelft.nl


3. Bert Wijnen
5 jul 2000 08:00 opties weergeven
Nieuwsgroepen: nl.reizen.caravan
Van: "Bert Wijnen" <bert.wij...@hccnet.nl> - Berichten van deze auteur zoeken
Datum: 2000/07/05
Onderwerp: Re: Laden caravanaccu
Auteur beantwoorden | Doorsturen | Afdrukken | Afzonderlijk bericht | Origineel weergeven | Misbruik melden

In mijn caravan zit een lader, voorzien van een diodebrug (dus alleen
stromen ri. caravan = belangrijk). 't Ding is tevens voorzien van een
booster. De stromen kunnen daarmee flink oplopen (tot zo'n 8 à 9 A). De 1-3
die je aangeeft lijkt me een beetje weinig als je de c.accu echt wil opladen
en misschien ook nog de kk van prik wil voorzien. Ik heb wel twee + én twee
massadraden van zo'n 6 mm2 getrokken vanaf de autoaccu. De één via een
scheidingsrelaistje (Koelkast) zodat alleen stroom geleverd wordt als de
motor draait. De andere combinatie voor bijlading c.accu (dus constante
stroomdraad). Dit alles op de 13-polige van Feder/Multicon. Voldoende
zekeren natuurlijk. Werkt perfekt. Volle accu en ijsklontjes....

Groet, Bert W


4. JohnM
4 jul 2000 08:00 opties weergeven
Nieuwsgroepen: nl.reizen.caravan
Van: "JohnM" <red...@gelrevision.nl> - Berichten van deze auteur zoeken
Datum: 2000/07/04
Onderwerp: Re: Laden caravanaccu
Auteur beantwoorden | Doorsturen | Afdrukken | Afzonderlijk bericht | Origineel weergeven | Misbruik melden

Ik heb de caravanaccu-polen aan z.g.n. apparatenstekker (is zo'n stekker die
aan computer snoer zit) (vrouwtje) en in de caravan een mannetje (is wat
moeilijker te verkrijgen) gezet. In de kofferbak van de auto heb ik via de
trekhaak spanning (is al gezekerd als het goed is, bij mij met 20 Amp) een
draad met een vrouwtjes aparatenstekker gemonteerd.
Als voorzorg maatregel heb ik tussen de accu stekker en de accu polen een
extra zekering gezet (7,5 Amp voldoet bij mij ).
Bij mij gaat het altijd prima, ik kampeer al jaren zonder stroom en doe
alles op mijn accu (wel natuurlijk geen koffie zetten). Als ik merk dat hij
wat leger word en ik ga een dagje rijden, hup stekker uit de caravan eruit
accu in de kofferbak van de auto en gelijk de stekker erin. Je hoeft bij
zo'n aparaten stekker er maar een keer op te letten dat de polariteit goed
is nl. als je de draden er aan monteerd. Mocht je accu echt een keer
helemaal
leeg raken dan heb je mogelijk het probleem dat de laadstroom te groot
wordt, in dat geval zou dus de zekering van 7,5 ampere stuk gaan. Wel ik heb
nog een kleine weerstand met een hoog vermogen welke ik dan in serie kan
zetten maar met een gewone autolamp moet het ook wel lukken volgens mij. Er
kan nu nooit een te grote laadstroom lopen (die extra weerstand hoef ik
overigens nooit te gebruiken).Voor de zekerheid zou ik er voor zorgen dat je
wel een aantal zekeringen hebt. Aan mijn acculader thuis heb ik ook zo,n
aparatenstekker gezet, hoef ik er ook al niet over na te denken hoe ik hem
aansluit. Wel misschien een heel verhaal maar het werkt simpel en bij mij
voldoed het al jaren en ik zou niet weten wat er verkeerd kan gaan.Ik heb
een hele tijd de zaak gecontroleerd met een ampere meter. Ik zou er wel op
letten dat je voldoende dikte snoer neemt. (2,5 of misschien 4 mm2)
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Zo ben ik dus aan mijn oplossing gekomen

En Lex, wat is de oplossing geworden?
Die man van T.U. Delft heeft duidelijk nog nooit gekampeerd, en denkt dat je de auto naar de caravan duwt en daarna de motor strart. Wat een theoreticus. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:31    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Zo ben ik dus aan mijn oplossing gekomen

En Lex, wat is de oplossing geworden?
Die man van T.U. Delft heeft duidelijk nog nooit gekampeerd, en denkt dat je de auto naar de caravan duwt en daarna de motor strart. Wat een theoreticus. Sad

De oplossing van de man van de TU.
En jij moet beter lezen Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
En jij moet beter lezen

Nou aan dat lezen van mij mankeert niets.
Lees het nog maar eens over, hij heeft het over laden van de autoaccu door de caravan. Dat kan niet.
Ik ben ook tot een oplossing gekomen. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:37    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
En jij moet beter lezen

Nou aan dat lezen van mij mankeert niets.
Lees het nog maar eens over, hij heeft het over laden van de autoaccu door de caravan. Dat kan niet.

Geef maar aan waar dat staat.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De motoraccu levert wellicht stroom aan de caravan accu
of omgekeerd, afhankelijk van de ladingstoestand

_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:40    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
De motoraccu levert wellicht stroom aan de caravan accu
of omgekeerd, afhankelijk van de ladingstoestand

En dat kan niet?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Alles kan, maar waarom zou die caravan accu, de autoaccu, waarvan de motor net heeft gedraaid,( ik heb nog nooit zo gestaan dat ik direct weer kan aankoppelen), gaan opladen. Terwijl we er alles aan doen om juist die caravan accu van ontladen te behoeden.
Dat vind ik dus theoretisch geleuter.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 09 Feb 2006 00:54    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Dat vind ik dus theoretisch geleuter.

Dat vind ik nu flauwekul.
Alles is in eerste instantie theorie.
Ik vind het een redelijk verhaal.
En zolang jij er alleen maar dit soort uitspraken tegenover kunt zetten, blijf ik het redelijk vinden.
En met mijn vorige auto heb ik het systeempje zo gebruikt. Het werkte Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.