Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 00:21 Onderwerp: |
|
|
pm3 schreef: | Plafondbekleding zit er weer strak in, |
Dat ziet er prima uit. En snel klaar
Heb je de verkruimelde schuimplastic rug nog 'opgeschoond'?
Ik vraag me af hoe je de eerste langslatten vastgemaakt hebt. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 03:22 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | pm3 schreef: | Plafondbekleding zit er weer strak in, |
Dat ziet er prima uit. En snel klaar
Heb je de verkruimelde schuimplastic rug nog 'opgeschoond'?
Ik vraag me af hoe je de eerste langslatten vastgemaakt hebt. |
De eerste langslatten zijn, evenals alle andere latten, geschroefd.
De verkruimelde rug is hopelijk zelfreinigend, want wij hadden niet zo'n behoefte.... En dan de rekening: plm drie tientjes, met een Expert zou dat (met minder lol) hoger uitgevallen zijn!
(Met een Extase zou het trouwens voordeliger kunnen)
Laatst aangepast door Pieter op Zo 19 Feb 2006 12:51; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 09:17 Onderwerp: |
|
|
Mooi resultaat.
Citaat: | De eerste langslatten zijn, evenals alle andere latten, geschroefd. |
Als dat vrij platte latten zijn, zie ik alleen maar kans om die recht omhoog, dwars door het dak vast te zetten.
Dus wat was hier de truk, om dat schroefbaar aan de kastjes te monteren. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 09:26 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Mooi resultaat.
Citaat: | De eerste langslatten zijn, evenals alle andere latten, geschroefd. |
Als dat vrij platte latten zijn, zie ik alleen maar kans om die recht omhoog, dwars door het dak vast te zetten.
Dus wat was hier de truk, om dat schroefbaar aan de kastjes te monteren. |
Joop, je haalt me de woorden uit de mond _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 11:17 Onderwerp: |
|
|
Begrijp ik het goed dat er tussen de bekleding en het dak ruimte zit? In ieder geval langs de latten zoveel afstand als de latten dik zijn. En dan naar het midden toe komt de bekleding tegen het dak aan (door de spanlatten)? Wat zit er verder nog aan isolatie tussen? De oude schuimrubber is toch vergaan he? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Bob
Geregistreerd op: 03 Nov 2003 Berichten: 530 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 11:33 Onderwerp: |
|
|
De hor is voor het grote raam, past dus zowel
aan de voor en achter ruit van de ZW en ZT _________________ Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 11:36 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Begrijp ik het goed dat er tussen de bekleding en het dak ruimte zit? In ieder geval langs de latten zoveel afstand als de latten dik zijn. En dan naar het midden toe komt de bekleding tegen het dak aan (door de spanlatten)? Wat zit er verder nog aan isolatie tussen? De oude schuimrubber is toch vergaan he? |
Dat heb je al eerder gevraagd, Frank
Bij de Excellent is op het polyester een laag isolatieschuim gelijmd. Met deze laag is niets mis.
Op die laag zit het vinyl-op-schuimplastic-rug gelijmd, hetzelfde als bij de Bambi, Extase en Expert vanaf 1973. Dit schuimplastic is verteerd.
Zie ook:
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=418 en
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=36 _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 12:43 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Begrijp ik het goed dat er tussen de bekleding en het dak ruimte zit? In ieder geval langs de latten zoveel afstand als de latten dik zijn. En dan naar het midden toe komt de bekleding tegen het dak aan (door de spanlatten)? Wat zit er verder nog aan isolatie tussen? De oude schuimrubber is toch vergaan he? |
Pffff...
Ga eens bij praxis de doorsnede van een vuren glaslat bestuderen, dan zul je zien, dat de vlakken, die de sponning en de ruit raken, niet haaks zijn, maar enigszins schuin.
Die schuinte is, samen met de schuinte van de zichtkant, voldoende om de schuinte van het dak te volgen. Die glaslatten worden, met veel schroeven, op zijn kant tegen de bovenkastjes geschroefd, zodat je dus een niet-oppervlak hebt met een breedte van ongeveer 2,5 cm.
Tegen die latten wordt de skai geniet met stoffeerdersnieten.
Je verlaagt daar dus inderdaad het plafond met ongeveer 12 mm, maar je zit wel meteen in de lijn te werken.
Zodra de skai verdeeld is over de lengte en de breedte, worden spanlatten aangebracht, waarbij je niet uitgaat van maximale druk, maar van eerbied voor het oude materiaal, plaatselijk kan dus wat ruimte overblijven tussen isolatie en skai. De latten worden bevestigd met een schroef in de uiteinden.
Vervolgens worden vullatten tussen de spanlatten aangebracht, daarmee dek je de nieten af en klem je de skai tegen de glaslatten.
Uiteindelijk komen over die latten de uiteindelijke afwerklatten.
Alles wordt geschroefd, alles wordt voorgeboord en verzonken.
Waar bestaande bolkoppen in de weg zitten, worden die vervangen door platkopschroeven.
Je hebt het over verdwenen isolatie: Die is er gewoon nog, zoals de bouwer die heeft aangebracht.
De schuimrug van de skai is verteerd, zit daardoor dus niet in de weg...
Als je het nu nog niet begrijpt, moet je zelf maar gaan kijken, dacht ik zo..... |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 12:57 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Je verlaagt daar dus inderdaad het plafond met ongeveer 12 mm, |
En dankzij het ontbreken van lantaarntjes kan dat zonder probleem _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 13:04 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | De verkruimelde rug is hopelijk zelfreinigend, |
Peter schreef: | En dan de rekening: plm drie tientjes, met een Expert zou dat (met minder lol) hoger uitgevallen zijn!
(Met een Extase zou het trouwens voordeliger kunnen) |
Bij de Expert en Extase valt er niets te schroeven, tenzij je eerst houten bekleding aanbrengt op de zijkanten van het lantaarndak.
En hoe ga je met de lantaarntjes om?
Daarentegen kan het kale dak van Expert e.a. gemakkelijk beplakt worden.
Expert van Frank _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 13:10 Onderwerp: |
|
|
Lex, over dat bevestigen van die lat, op de site van PM3 bij klussen, kan je de schroeven zien zitten.
Netjes om de 25cm.
Eigenlijk 15 cm. _________________ Joop, helaas zonder Biod
Laatst aangepast door joop brand op Zo 19 Feb 2006 13:15; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 13:11 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Lex, over dat bevestigen van die lat, op de site van PM3 bij klussen, kan je de schroeven zien zitten.
Netjes om de 25cm. |
Ik heb het gezien. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 13:44 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Peter schreef: | De verkruimelde rug is hopelijk zelfreinigend, |
Peter schreef: | En dan de rekening: plm drie tientjes, met een Expert zou dat (met minder lol) hoger uitgevallen zijn!
(Met een Extase zou het trouwens voordeliger kunnen) |
Bij de Expert en Extase valt er niets te schroeven, tenzij je eerst houten bekleding aanbrengt op de zijkanten van het lantaarndak.
En hoe ga je met de lantaarntjes om?
Daarentegen kan het kale dak van Expert e.a. gemakkelijk beplakt worden.
|
Geen idee, dan zou ik het moeten zien, dingen kunnen uitproberen, misschien zou een omtimmering iets zijn in plaats van bekleding...
Hangt vooral af van de lantaarntjes...
Maar zoals ik al zei: minder lol, want dit gaat verdacht veel op werken lijken! |
|
Terug naar boven |
|
|
pm3
Geregistreerd op: 02 Jan 2006 Berichten: 259 Woonplaats: Heusden
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 23:01 Onderwerp: |
|
|
Bob schreef: | De hor is voor het grote raam, past dus zowel
aan de voor en achter ruit van de ZW en ZT |
Hoe monteer je dat ding? Heb je er een foto van? _________________ vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Zo 19 Feb 2006 23:53 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Dat heb je al eerder gevraagd, Frank |
(Lex, heb jij twee dezelfde auto's? ) _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|