"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Omnistep, opstapje, trapje
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 08:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Ik heb nooit begrepen waarom alle campers deze voorziening wel hebben en je het bij de caravans , voor zover ik weet , nergens standaard ziet.

Bij de Eriba-touring is het standaard, heb ik gezien.
Maar nog een vraag: ik gebruik met veel plezier een 2treeopstapje. Dat gebruik ik ook bijvoorbeeld bij het inschuiven van een tentpees in de tentrail. En bij het uit- of oprollen van de CaravanStore. Hoe doe jij dat? Of ben je zo lang dat je geen verhoging nodig hebt?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 12:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Maar nog een vraag: ik gebruik met veel plezier een 2treeopstapje. Dat gebruik ik ook bijvoorbeeld bij het inschuiven van een tentpees in de tentrail. En bij het uit- of oprollen van de CaravanStore. Hoe doe jij dat? Of ben je zo lang dat je geen verhoging nodig hebt?

Bij de aanschaf van mijn caravan heb ik ook overwogen om een omnistep te monteren. Leek mij wel handig, je kan hem niet vergeten en het is minder zwaar dan een degelijk stalen opstapje, staat niet in de weg enz. En, niet onbelangrijk, zijn ook een stuk veiliger. De losse opstapjes kunnen wegkantelen als je je voet aan de kant zet. Daar schijnen ongelukken mee te zijn gebeurd.
Maar ik heb die beslissing toen maar wat voor mij uitgeschoven en ben inmiddels 2 weken met de caravan op stap geweest. Ik heb toen van dat losse opstapje best gemak gehad, want daarmee kon ik tenminste de luifelstokken aan de caravan haken en het doek goed op de plaats brengen. Met een omnistep zou ik toch nog gedwongen zijn om een los opstapje mee te nemen. Maar ik hoop dat Johan daar een betere oplossing voor heeft, ik ben benieuwd.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 12:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
De losse opstapjes kunnen wegkantelen als je je voet aan de kant zet.

Ik heb een paar jaar terug de QuickStep 4 van Dukdalf gekocht.
Volgens mij voldoende stabiel en heel comfortabel. Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 20:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Ik heb een paar jaar terug de QuickStep 4 van Dukdalf gekocht.
Volgens mij voldoende stabiel en heel comfortabel.

Ik heb een zwaar stalen standaardopstapje van merk onbekend. Doordat hij zo zwaar is, zal je hem niet zo snel omver krijgen, maar het lijkt mij niet onmogelijk met een verkeerde stap uit de caravan. Als de caravan bij mij op straat langs het trottoir staat, dan heb ik geen opstapje nodig en staat hij dus binnen hinderlijk in de weg. Ik zou, om eerder genoemde reden, niet weten hoe het kan zonder opstapje, anders zou het toch een omnistep worden. Exclamation
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 01:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben een Altrex 2 trees alu trapje ( ingeklapt ongeveer 4cm dik) in de hangkast staan. Kost 25 euro. En dat is inderdaad de consequentie van een vast trapje. Wij hebben dat er graag voor over, ook al omdat wij een los opstapje te gevaarlijk vonden. Zeker bij het wat ouder worden. Lex heeft een 2 trees en dat is inderdaad veel beter dan een enkele opstapje maar ook weer veel groter en dat wilden wij niet.
Ik kom nog even terug op de Omnistep en de Bambi.
Als er niet aan het chassis kan worden bevestigd, dan lijkt het mij aan te raden onder de vloerbedekking een aluminiumplaat van 2 mm te leggen waardoorheen dan de slotbouten voor de bevestiging van het trapje kunnen worden gestoken. Dat geeft een betere krachtverdeling dan ringen.
Trouwens goed van Eriba, standaard een vast uitkliktrapje. Het zou mij niet verbazen als binnen een paar jaar alle kwaliteitscaravans , waar het minder om de prijs gaat, dat ook hebben.
Ik zag in de mid negentiger jaren bij de Schakel een 420 die werd voorzien van een electrisch uitschuifbare Omnistep. Dat hoeft van mij nu ook weer niet. Maar goed, stel je bent gehandicapt, dan kan het handig zijn.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 09:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Lex heeft een 2 trees en dat is inderdaad veel beter dan een enkele opstapje maar ook weer veel groter en dat wilden wij niet.

De Quickstep 4 is inklapbaar, tot de grootte van een 1tree.
Is goed te zien op de stek van Dukdalf, kies Nederlands, Camping, Artikelen, enz.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 10:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:


Nu met de 420 een omnistep laten monteren in Oldenzaal. Met 2 hoekijzers geschroefd aan de 2 chassisbalken die daar aan de rechterkant zitten.


Johan,

hoe groot en hoe dik zijn die hoekijzers ongeveer? Moeten ze dan door het midden van de chassisbalken bevestigd worden?
En aan die hoekijzers dan gewoon de omnistep bevestigen?
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 14:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als er niet aan het chassis kan worden bevestigd, dan lijkt het mij aan te raden onder de vloerbedekking een aluminiumplaat van 2 mm te leggen waardoorheen dan de slotbouten voor de bevestiging van het trapje kunnen worden gestoken. Dat geeft een betere krachtverdeling dan ringen.


Dat is inderdaad de mooiste optie, maar je kan ook met strips werken van minstens vier cm breed, waarmee je twee boutgaten afdekt en het gebied er tussen.
Bij gebruik van slotschroeven is het aan te bevelen om de gaten in de plaat of de strip vierkant te vijlen, zodat die slotschroeven niet meedraaien.

En ja, ik heb het over slotschroeven en niet over slotbouten.
Het zijn, samen met kolomschroeven, de enige bouten, die schroeven worden genoemd....
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 01:44    Onderwerp: Reageren met citaat

O.K. Peter, ik houd het maar op slotbouten, dan weet ik dat er een moer op moet.Bij aluminium (plaat of strip) boor je 1 a 2 mm minder dan de diagonaalafstand van het vierkant onder de boutkop. Bij het aantrekken van de moer trekt de bout zich in het aluminium en hoef je niets te vijlen.

De caravan staat in de stalling, maar ik schat het hoekijzer op 20x20mm en het zal 2 a 3 mm dik zijn. Je boort in het hart van de chassisbalk. Maar let wel; ik ken het onderstel van de Bambi niet en weet dus niet of die situatie te vergelijken is met de 420!

Het opstapje van Lex kende ik niet, ziet er mooi uit. Maar bij 32,5 cm hoogte moet je nog behoorlijke rekoefeningen doen.
Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bert B.



Geregistreerd op: 17 Okt 2005
Berichten: 65
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 02:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
O.K. Peter, ik houd het maar op slotbouten, dan weet ik dat er een moer op moet.Bij aluminium (plaat of strip) boor je 1 a 2 mm minder dan de diagonaalafstand van het vierkant onder de boutkop. Bij het aantrekken van de moer trekt de bout zich in het aluminium en hoef je niets te vijlen.

De caravan staat in de stalling, maar ik schat het hoekijzer op 20x20mm en het zal 2 a 3 mm dik zijn. Je boort in het hart van de chassisbalk. Maar let wel; ik ken het onderstel van de Bambi niet en weet dus niet of die situatie te vergelijken is met de 420!

Het opstapje van Lex kende ik niet, ziet er mooi uit. Maar bij 32,5 cm hoogte moet je nog behoorlijke rekoefeningen doen.
Groeten,
Johan



20mmx20mm hoekijzer lijkt mij heel erg klein.
Hangt daaraan dan die omnistep?
_________________
Met Vriendelijke Groeten,
Bert.

BIOD Bambi 2L 1975
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 08:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Het opstapje van Lex kende ik niet, ziet er mooi uit. Maar bij 32,5 cm hoogte moet je nog behoorlijke rekoefeningen doen.

Question Question Question Question Question
Ik weet niet waar je op doelt, maar ik heb nog niet ervaren dat het tekortschiet mbt de dingen die ik er mee doe: gebruiken als toegangstrap, het af/oprollen van de CaravanStore en bij het vullen van de tentrail.
Wij ervaren vooral de 2 treden als zeer comfortabel in vergelijking met de simpele opstapjes. Dat is voor mij ook een reden om geen vast opstapje te willen.
Ik heb toe nu toe slechts één probleem ervaren: schuine ondergrond in de lengterichting van de caravan. In dat geval moet je het wel 'waterpas' zien te krijgen.
En nog een vraag: steekt zo'n Omnistep voldoende ver uit? Is de trede voldoende breed? Of moet je heel voorzichtig uitstappen?
Misschien is het wel zo dat de Omnistep niet zo comfortabel is daardoor?
En misschien is dat ook wel de reden dat je hem nauwelijks op caravans aantreft, maar wel op campers?

Ik heb dit trapje van IngBur. Sanders nog liggen.
Maar ik zie nog niet hoe dat enigszins simpel te monteren is op mijn 400.
Iemand een idee?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Zo 26 Feb 2006 13:07; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 13:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Bij aluminium (plaat of strip) boor je 1 a 2 mm minder dan de diagonaalafstand van het vierkant onder de boutkop. Bij het aantrekken van de moer trekt de bout zich in het aluminium en hoef je niets te vijlen.


Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is wel je reinste knoeiwerk en kan toch wel een flauwe deuk in je plaat trekken. Met een laag vloerbedekking er over, is dat natuurlijk geen bezwaar, maar als je dit als zichtwerk gaat uitvoeren, bijvoorbeeld in traanplaat, kun je beter even vijlen. Een mens zal er niet overwerkt van raken... Wink
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 13:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik heb toe nu toe slechts één probleem ervaren: schuine ondergrond in de lengterichting van de caravan. In dat geval moet je het wel 'waterpas' zien te krijgen.


Citaat:
Ik heb dit trapje van IngBur. Sanders nog liggen.
Maar ik zie nog niet hoe dat enigszins simpel te monteren is op mijn 400. Iemand een idee?


Naar mijn bescheiden mening veroorzaakt de trap van Sanders op een in de lengterichting schuine ondergrond dezelfde scheve gevoelens.

Als je dat trapje meebrengt naar het paaskampje, breng ik mijn gereedschap mee, en kunnen we eens kijken, wat er mee te verhapstukken valt.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 13:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Naar mijn bescheiden mening veroorzaakt de trap van Sanders op een in de lengterichting schuine ondergrond dezelfde scheve gevoelens.

Zeker, maar dat is bij deze gemakkelijk te corrigeren met een plankje, balkje, baksteen, tegel, .....
Bij de mijne is dat iets minder gemakkelijk.

Peter schreef:
Als je dat trapje meebrengt naar het paaskampje, breng ik mijn gereedschap mee, en kunnen we eens kijken, wat er mee te verhapstukken valt.

Ik schat de kans dat wij daar niet zullen zijn, hoog.
Als je zelf nog eens bij Sanders komt, ......
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 13:38    Onderwerp: Reageren met citaat

De hoekijzers kunnen ook wel 30x30 zijn. Bij de 420 lopen er aan rechterkant 2 chassisbalken behoorlijk dicht langs de kant en daarop zijn deze 2 profielen geschroefd. Op deze manier kan de omnistep iets verder naar buiten worden gemonteerd waardoor een redelijke aantrede gaat ontstaan. Lex wat ik zo op de tekening zag moet dat ook kunnen met het door jou getoonde trapje, nl de 2 alu hoekprofielen besvestigen aan de door mij omschreven 2 hoekijzers. Dat trapje heeft wel een heel mooie op- en aantrede.
Peter, ik ben niet tegen vijlen en ik heb er genoeg liggen in de schuur.
En in het zicht o.k. vijlen en uit het zicht kleiner boren en aantrekken die handel en het draait nooit meer door.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.