"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

100 km/h op duitse autobahn
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 13:52    Onderwerp: 100 km/h op duitse autobahn Reageren met citaat

Op de KCK-site las ik dat één van de voorwaarden om in het bezit te komen van een vergunning om op Duitse Autobahnen 100 km/u in plaats van 80 km/u) te mogen rijden, is dat de caravan/aanhanger moet voorzien zijn van:
- eventueel anti slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk)

Goedgekeurde antislinger koppelingen (stabilisatorkoppeling) zijn:
- ALKO - AKS 1300 met E-keur e1*0030
- AKS 2000 met E-keur e1*0153
- AKS 2004 met E-keur e1*0930
- WESTFALIA -SSK 3 met E-keur e1*1054
- WINTERHOFF-WS 3000D met E-keur e1*0065
- WS 3000H met E-keur e1*0337

De veelgeroemde Stabifix (die ik binnenkort wil aanschaffen) ontbreekt in dit rijtje! Crying or Very sad Komt de Stabifix niet in aanmerking voor de E-keur? Question
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 15:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Komt de Stabifix niet in aanmerking voor de E-keur?

Dat zal die heus wel hebben
Richtlijn EEG 94/20
E4 nr.00-2332 max.2000kg (is dit het?)
www.stabifix.nl
KCK Sad Sad Sad Sad
IK dacht zal als "buitenstaander" ook maar reageren, want hier wordt men echt droevig van. En dan bedoel ik uiteraard het negeren door dat advertentieblaadje.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Di 28 Feb 2006 22:24; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 16:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij is de Stabifix ook goed gekeurd door onze
oosterburen ,want Peter heeft volgens eigen zeggen z,n
sleurhut met zo,n ding laten keuren,ik vraag me alleen af
of die grijze Laughing bus wel genoeg paarden onder de kap heeft
om 100 km per uur te rijden op de duitse autobahn Laughing
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 18:52    Onderwerp: Reageren met citaat

De Stabifix vormt geen enkel probleem.
Er is een door mij gestarte draad over Tempo 100, waarschijnlijk staat daar nog wel iets handigs in... Wink

Groeten,
Peter
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 22:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Die verplichting van een stabilisator was er "vroeger " zeker niet.
Of hierdoor de gewichten aangepast zijn weet ik niet meer, ik dacht dat in de oude situatie het toelaatbaar totaal gewicht van de caravan 80% van het leeggewicht van de auto niet mocht overschrijden.
IK weet wel met mijn bruinband voldeed ik aan de eisen. Smile
Maar het is dus aangepast.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 23:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Een ontheffing verkrijgen voor Duitsland om met uw auto & caravan(aanhanger) combinatie 100 km/h te mogen rijden bestaat tot te mogelijkheden indien aan bepaalde eisen voldaan wordt.

De ontheffing geldt alleen op de duitse autobahn en autosnelweg. Op de grote weg buiten de bebouwde kom geldt de normale 80 kilometer per uur.

De voorwaarden zijn:

1. Het trekkende voertuig:

- ABS vereist

- Dient op het kentekenbewijs als personenauto omschreven te zijn OF het maximale toelaatbare gewicht is niet meer dan 3.500 KG

2. Het getrokken voertuig (caravan/aanhanger)

- dient geschikt te zijn voor 100 km/u

3. Gewichten

- Bij een aanhanger zonder rem of zonder hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 30% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een caravan met rem EN met hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan maximaal 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een aanhanger met rem en hydraulische schokbreker mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 110% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.


Attentie! Relevant is het leeggewicht van het trekkende voertuig en het maximale toelaatbare gewicht van het getrokken voertuig.

Het toelaatbare gewicht van het trekkende voertuig en het leeggewicht van het getrokken voertuig is niet van belang!

4. banden van het getrokken voertuig (zie foto’s)

- mogen niet ouder zijn dan zes(6) jaar dienen minimaal aan de snelheidskategorie “L” (120 km/u) te voldoen.
- mogen voor de snelheid 100 km/u geen marge op de gewichtsindex hebben.

Gevonden op: http://www.tuev-nord.nl/Tempo%20100.htm
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 09:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
8<

- Bij een caravan met rem EN met hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan maximaal 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een aanhanger met rem en hydraulische schokbreker mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 110% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

8<

Wat is het verschil tussen bovenstaande voorwaarden? De eerste EN moet waarschijnlijk een OF zijn?
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 14:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:

- Bij een caravan met rem EN met hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan maximaal 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een aanhanger met rem en hydraulische schokbreker mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 110% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.


Citaat:
at is het verschil tussen bovenstaande voorwaarden? De eerste EN moet waarschijnlijk een OF zijn?


Dat zou dan worden: caravan met rem OF met hydraulische schokbrekers.
Met alleen hydraulische schokbrekers remt die voor geen meter.

Men maakt verschil tussen caravan en aanhanger, hoewel strikt genomen elke caravan een aanhanger is, en niet elke aanhanger een caravan.
Ben je er nog?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 15:37    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:

- Bij een caravan met rem EN met hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan maximaal 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een aanhanger met rem en hydraulische schokbreker mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 110% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.


Citaat:
at is het verschil tussen bovenstaande voorwaarden? De eerste EN moet waarschijnlijk een OF zijn?


Dat zou dan worden: caravan met rem OF met hydraulische schokbrekers.
Met alleen hydraulische schokbrekers remt die voor geen meter.

Men maakt verschil tussen caravan en aanhanger, hoewel strikt genomen elke caravan een aanhanger is, en niet elke aanhanger een caravan.
Ben je er nog?


En een aanhanger hoeft maar 1 schokbreker te hebben ofzo???
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 18:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Er wordt verschil gemaakt tussen caravans en alle andere aanhangers.
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 22:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Er wordt verschil gemaakt tussen caravans en alle andere aanhangers.

Ik zie het, maar ik snap het niet. Waarom zou, zeg een paardentrailer, zwaarder mogen zijn dan een caravan?
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 00:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk vanwege de manier van beladen en het soort bestuurders?

Onder de aanhangers is de caravan waarschijnlijk de instabielste door de zeer grote variatie in de beladingsmogelijkheden en door het grote aantal amateurs onder de chauffeurs.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 05 Mrt 2006 00:15    Onderwerp: Reageren met citaat

In de KCK van febr. 06 lees ik op pag 15 dat eind vorig jaar de eisen zijn versoepeld. Te weten;
het max. laadgewicht van de caravan mag het ledig gewicht van de auto niet overschrijden,een stabilisator op de caravan is niet langer verplicht als er een ander antislingersysteem bijv. Leas aanwezig is ( ik ken dat niet) of als de trekauto een electronisch antislingersysteem heeft. ABS blijft verplicht. En de kogeldruk moet gelijk zijn aan het max toegestane voor de auto of zoveel lager als voor de caravan of aanhanger is bepaald.

Dit geeft wel heel veel meer mogelijkheden lijkt mij.
De nederlandse website hierboven genoemd zegt over deze nieuwe eisen nog niets.

groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 05 Mrt 2006 01:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Neue Tempo 100 Regelung für Kfz-Anhänger-Kombinationen auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen


Die Voraussetzungen für die Zulässigkeit von Tempo 100 für Kfz-Anhänger-Kombinationen auf Autobahnen wurden an die technische Entwicklung der Fahrzeuge angepasst. Folgende wesentliche Änderungen gibt es:

* Die Bindung an ein bestimmtes Zugfahrzeug ist entfallen.
* Am Zugfahrzeug muss keine Tempo 100 Plakette mehr angebracht sein.
* Die einzuhaltenden Massenverhältnisse zwischen Zugfahrzeug wurden für bestimmte Kombinationen erhöht.

Die neue Regelung:
Wenn folgende Voraussetzungen erfüllt sind, dürfen Kfz-Anhänger-Kombinationen auf Bundesautobahnen und Kraftfahrstraßen 100km/h schnell fahren. Auf Landstraßen außerhalb geschlossener Ortschaften gilt für Pkw mit Anhänger und LKW bis 3,5 t Gesamtgewicht mit Anhänger nach wie vor Tempo 80. Für sonstige Kraftfahrzeuge mit Anhänger, wie z. B. Wohnmobile mit Anhänger, gilt 60 km/h.


1. Voraussetzung: Das Zugfahrzeug...
...muss entweder beschrieben sein als

* PKW
* Kraftomnibus bis 3,5 t Gesamtgewicht und Tempo 100-Genehmigung oder
* anderes mehrspuriges Kraftfahrzeug mit maximal 3,5 t Gesamtgewicht


2. Voraussetzung: Der Anhänger...
...muss

* für eine Höchstgeschwindigkeit von 100 km/h geeignet sein.
* so beladen sein, dass die maximal zulässige Stützlast der Kombination annähernd erreicht wird. Zu beachten ist, dass dabei weder die zulässige Stützlast des Zugfahrzeugs noch die des Anhängers überschritten wird.
Grund: Durch eine hohe Stützlast wird das Fahrverhalten der Kombination deutlich verbessert.


3. Voraussetzung: Die Anhängerbereifung...

* darf nicht älter als 6 Jahre sein
* müssen mindestens den Geschwindigkeitsindex L (120 km/h) aufweisen
* darf keinen Tragfähigkeitszuschlag für den Anhängerbetreib in Anspruch nehmen

4. Voraussetzung: Masseverhältnis
Die zulässige Gesamtmasse des Anhängers (zG Anh) darf folgenden Wert nicht überschreiten:

zG Anh = X x m Zugfz leer

mit m Zugfz leer = Leermasse Zugfahrzeug

Für X gelten in Abhängigkeit von der technischen Ausstattung der Kombination folgende Werte:

Technische Ausrüstung des Anhängers

ohne hydraulische Stoßdämpfer


mit Bremse und hydraulischen Stoßdämpfern

Wohnwagen


andere Anhänger

0,3


0,8 bzw. 1,0*


1,1 bzw. 1,2*

Die mit * versehenen Werte dürfen in Anspruch genommen werden wenn:

Der Anhänger mit:

* einer Stabilisierungseinrichtung für Zentralachsanhänger (Schlingerkupplung) ausgerüstet ist, für die der Nachweis der Einhaltung der ISO 11555-1 vorliegt oder
* mit einem anderen Bauteil bzw. einer selbständigen technischen Einheit ausgestattet ist, bei der durch eine ABE oder ein Teilegutachten nachgewiesen ist, dass der Betrieb einer Kombination bis Tempo 120 km/h verbessert wird,

oder

das Zugfahrzeug…

… ein spezielles fahrdynamisches Stabilitätssystem für den Anhängerbetrieb hat, für das eine Herstellerbestätigung über die Verbesserung der Fahreigenschaften des Gespanns bis 120 km/h vorliegt.

In jedem Fall gilt, dass die zulässige Anhängermasse nicht größer sein darf als die zulässige Gesamtmasse und die zulässige Anhängelast des Zugfahrzeugs.

5. Voraussetzung: Eintrag im Fahrzeugschein

Der Fahrzeugschein Ihres Anhängers muss einen Hinweis enthalten, dass der Anhänger für den Tempo 100 Betrieb in einer Kombination geeignet ist.

Hat der Anhänger keine eigene Fahrdynamik-Stabilisierungseinrichtung nach 4. und sollen die erhöhten X-Werte 1,0 oder 1,2 in Anspruch genommen werden, muss im Fahrzeugschein des Zugfahrzeugs eingetragen sein, dass das Fahrzeug mit einem Stabilisierungssystem ausgestattet ist, das den Betrieb des Fahrzeugs mit Anhänger bei hoher Geschwindigkeit verbessert.

Falls diese Hinweise nicht vorhanden sind, begutachten wir Ihr Fahrzeug gerne und erstellen Ihnen einen Änderungsvorschlag für Ihren Fahrzeugschein, der alle erforderlichen Angaben beinhaltet. Zusätzlich erhalten Sie ein Informationsblatt über die Voraussetzungen zur Nutzung der Tempo 100 Regelung.

6. Voraussetzung: 100 km/h Plakette

Unter Vorlage unseres Änderungsvorschlages können Sie bei der Zulassungsstelle einen neuen Fahrzeugschein und die gesiegelte Tempo 100 Plakette beantragen. Erst nachdem Sie diese Plakette an der Rückseite Ihres Anhängers angebracht haben, können Sie die Tempo 100 Regelung nutzen.

Sofern in Ihren Fahrzeugdokumenten bereits ein Hinweis auf die Tempo 100 Eignung vorhanden ist, können Sie die gesiegelte Tempo 100 Plakette direkt bei der Zulassungsstelle beantragen.



FAZIT:
Ist eine der unter 1 – 6 genannten Voraussetzungen nicht mehr erfüllt, können Sie die Tempo 100 Regelung für Kfz-Anhänger-Kombination nicht in Anspruch nehmen.

Nach der alten Tempo 100 Regelung ausgestellte Genehmigungen für eine Kfz-Anhänger-Kombination behalten als Nachweis der Tempo 100 Eignung des Anhängers ihre Gültigkeit.

Zo, en wie gaat dit nou eens lekker voor me zitten vertalen? Wink

http://www.tuev-nord.de/23590.asp is de plek, waar ik het vond...
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 05 Mrt 2006 01:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Ik heb de Tuev-Nord.nl in Vaassen een mailtje gestuurd met de vraag de nieuwe eisen in het nederlands op hun site te zetten.
Dan krijgen we direkt van de bron de juiste gegevens. Ik waag me ook niet aan een vertaling.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.