"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

100 km/h op duitse autobahn
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006 19:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben even de weg kwijt, en begrijp er niks meer van.
Moet ik het zo zien dat Peter altijd goedgekeurd zou worden, bij zijn aanvraag in het verleden.
Zonder stabilisator of met niet-goed gekeurde stabilisator ( dus zijnde geen stabilisator).
Want hij voldeed gewoon aan de regels, dat zou in mijn geval ook zo zijn geweest.
Ben ik weer bij de les? Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006 19:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Een ontheffing verkrijgen voor Duitsland om met uw auto & caravan(aanhanger) combinatie 100 km/h te mogen rijden bestaat tot te mogelijkheden indien aan bepaalde eisen voldaan wordt.

De ontheffing geldt alleen op de duitse autobahn en autosnelweg. Op de grote weg buiten de bebouwde kom geldt de normale 80 kilometer per uur.

De voorwaarden zijn:

1. Het trekkende voertuig:

- ABS vereist

- Dient op het kentekenbewijs als personenauto omschreven te zijn OF het maximale toelaatbare gewicht is niet meer dan 3.500 KG

2. Het getrokken voertuig (caravan/aanhanger)

- dient geschikt te zijn voor 100 km/u

3. Gewichten

- Bij een aanhanger zonder rem of zonder hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 30% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een caravan met rem EN met hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan maximaal 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.

- Bij een aanhanger met rem en hydraulische schokbreker mag het maximale toelaatbare gewicht van de aanhanger maximaal 110% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen.


Attentie! Relevant is het leeggewicht van het trekkende voertuig en het maximale toelaatbare gewicht van het getrokken voertuig.

Het toelaatbare gewicht van het trekkende voertuig en het leeggewicht van het getrokken voertuig is niet van belang!

4. banden van het getrokken voertuig (zie foto’s)

- mogen niet ouder zijn dan zes(6) jaar dienen minimaal aan de snelheidskategorie “L” (120 km/u) te voldoen.
- mogen voor de snelheid 100 km/u geen marge op de gewichtsindex hebben.

Gevonden op: http://www.tuev-nord.nl/Tempo%20100.htm


Dit zijn de oude regels.
Staat hier het woord "stabilisator" tussen?
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006 21:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop schreef:
Citaat:
Moet ik het zo zien dat Peter altijd goedgekeurd zou worden, bij zijn aanvraag in het verleden.
Zonder stabilisator of met niet-goed gekeurde stabilisator ( dus zijnde geen stabilisator).
Want hij voldeed gewoon aan de regels,

Juist, hij voldeed aan de oude regels, zijn caravan voldeed aan de eis: "Bij een caravan met rem EN met hydraulische schokbrekers mag het maximale toelaatbare gewicht van de caravan maximaal 80% van het leeggewicht van het trekkende voertuig bedragen." Het al dan niet hebben van een stabilisator deed er gewoon niet toe. En dat is volgens mij nog zo. Als de caravan niet meer weegt dan 80% van het leeggewicht van de auto heb je geen stabilisator nodig om voor goedkeuring in aanmerking te komen en je uiteraard voldoet aan alle andere voorwaarden.
De nieuwe regels zijn soepeler in het geval de caravan meer weegt dan 80% van het leeggewicht van de auto. Dan is er nu de mogelijkheid van goedkeuring tot een gewicht van maximaal 100%, mits de caravan is voorzien van een stabilisator met typegoedkeuring.
Of de Stabifix deze goedkeuring heeft, moeten we nog horen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006 22:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee, kennelijk was ik even de weg kwijt en heb ten onrechte verondersteld, dat de eisen genoemd in de KCK in het openingsbericht van Leen op de oude situatie betrekking hadden.
Dan moet het inderdaad mogelijk geweest zijn voor een combinatie met een bepaalde gewichtsverhouding zonder stabilisator of zonder stab. met E-keur een T-100 goedkeuring te krijgen.Dat correspondeert overigens niet met de info ( zie mijn bericht 74) die ik uit Vaassen kreeg.
Na hun bericht volgende week over de Stabifix zal ik hen opnieuw benaderen met de vraag of en onder welke voorwaarden een T-100 kan worden verkregen zonder een (goedgekeurde ) stabilisator.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 12 Mrt 2006 18:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:

Dan moet het inderdaad mogelijk geweest zijn voor een combinatie met een bepaalde gewichtsverhouding zonder stabilisator of zonder stab. met E-keur een T-100 goedkeuring te krijgen.Dat correspondeert overigens niet met de info ( zie mijn bericht 74) die ik uit Vaassen kreeg.
8<
groeten,
Johan


Ik knip en plak uit jou geknipte en geplakte bericht uit Vaassen:

Indien geen antislingerkoppeling aanwezig:
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 80% van het lege autogewicht. (massa rijklaar)
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 110% van het lege autogewicht.


...
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 22 Mrt 2006 11:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Vanmorgen het volgende bericht uit Vaassen ontvangen: 'Voor de Stabifix koppeling zijn in Dld geen gegevens bekend, vooralsnog is ontheffing voor Tempo 100 niet mogelijk.
De gegevens van de Stabifix zijn door ons doorgestuurd naar de afd. type goedkeuringen in Dld. om te bezien of de testgegevens van de RDW overgenomen kunnen worden.'Daarop heb ik nog een telefoontje met ze gepleegd en daaruit de volgende info:
Ze verwachten volgende week donderdag bericht. Ze hebben 1x een stabifix zonder keurmerk gezien in Vaassen en deze kreeg daarom geen goedkeuring. In Dld gaan ze niet opnieuw keuren, maar wordt beoordeeld of de RDW volgens de juiste europese richtlijnen de typegoedkeuring heeft verleend. Zoja, dan kan Vaassen de koppeling ook accepteren.
Bij bericht kom ik er volgende week, ik denk in het weekend, op terug.
Groeten,
Johan

Nog niks gehoord, Johan?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 25 Mrt 2006 01:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry, het duurde even voor ik kon reageren. We waren aan het oppassen op de kleinkinderen in Gorkum en ik kon daar wel deze site maar niet het forum bereiken. Zal wel aan mij liggen.
Nee Lex, taal nog - nee het is noch- teken uit Vaassen. Ik ga ze maandag bellen en vragen wat er aan de hand is. Hun reactie vind je hier.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 27 Mrt 2006 10:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Vanmorgen tlfn. kontakt gehad met de heer Beumer uit Vaassen. Hij had mijn telefoontje al verwacht want een medewerker had onze correspondentie op dit forum al gelezen.
Vorige week was er een bericht uit Dld gekomen dat in het kader van de nieuwe 1oo km-eisen, dwz met de gewijzigde gewichtsverhouding, goedkeuring kan worden verkregen voor de Stabifix als de fabrikant dmv een bijgeleverd certificaat ( dient bij de keuring aanwezig te zijn) het volgende aantoont:
-keuring volgens Iso norm 1155 5-1
-de D- waarde
- het europese goedkeuringsnummer.

Ik acht mezelf niet deskundig genoeg om hier mijn commentaar op te geven. Ongetwijfeld zijn anderen daartoe wel in staat en dat zien we hier dan wel.
De heer Beumer is bereid nadere vragen te beantwoorden.

Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 27 Mrt 2006 10:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
goedkeuring kan worden verkregen voor de Stabifix als de fabrikant dmv een bijgeleverd certificaat ( dient bij de keuring aanwezig te zijn) het volgende aantoont:
-keuring volgens Iso norm 1155 5-1
-de D- waarde
- het europese goedkeuringsnummer.

Bedankt Johan.
De D-waarde en het Europese goedkeuringsnummer staan op de Stabifix4.

Ik zal aan Sanders vragen hoe het zit met Iso-norm 1155 5-1.
Ik zie hem vanmiddag.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 27 Mrt 2006 18:41    Onderwerp: Reageren met citaat

De Stabifix4 voldoet niet aan de Iso-norm.
De oorzaak bleef een beetje duister, maar zou te maken hebben met het feit dat de frictie-elementen van de Stabifix4 van een soort brons zijn.
Kortom, vooralsnog zijn degenen die afhankelijk zijn van een stabilisatorkoppeling bij de toelating tot 100km in D, aangewezen op de Winterhoff als alternatief.
Sanders beschouwt het voorlopig "als een samenzwering van de Duitse industrie". Wink
Maar hij is er nog niet klaar mee.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 27 Mrt 2006 22:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Toch teleurstellend voor een koppeling die er ook technisch gezien zo mooi uitziet en waar zulke goede ervaringen mee zijn. Op de Winterhoff-site staan de Iso goedkeuring en de testresultaten van de WS 3000 tegenover 3 andere veel voorkomende koppelingen.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 30 Mrt 2006 20:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag met John Sanders bij RDW op bezoek geweest.
Het is mij nu duidelijk waarom de Stabifix4 niet door de ISO-test gekomen is.
De oorzaak is inderdaad het frictiemateriaal.
Hij voldoet niet aan de eisen van 1 test en dat is de volgende.

De koppeling wordt onderworpen aan een duurtest (zo'n 24 uur) die ononderbroken plaats dient te vinden.
De duurtest omvat 50000 cycli (wat overeen zou komen met 50000 km).
Het wrijvingsmoment wordt op 2 momenten vastgesteld: na 250 cycli en na 50000 cycli.
Het wrijvingsmoment na 50000 cycli mag niet meer dan 15% minder zijn dan dat na 250 cycli.


Wat blijkt nu bij de Stabifix4? (De vermelde getallen zijn relatief).
Bij aanvang van de test is het wrijvingsmoment 146 Nm.
Daarna neemt het moment vrij snel toe tot 320 Nm na 250 cycli.
Het neemt nog verder toe tot een maximum van 430 Nm na 7700 cycli.
Dan neemt het moment heel geleidelijk af tot 140 Nm na 50000 cycli, van dezelfde orde van grootte als de beginwaarde dus.
Maar de afname van 330 Nm tot 140 Nm is veel meer dan 15%.
Dus voldoet hij niet aan de eis van de test.

Wat is nu de oorzaak?
In tegenstelling tot het frictiemateriaal van de andere koppelingen is dat van de Stabifix4 een soort brons.
Het moment wordt aanvankelijk snel groter door het 'inslijten' op elkaar van kogel en frictieschijven.
Daarna treedt normale slijtage op.
Dat is bij de Stabifix4 geen enkel probleem, want hij moet na enige tijd nagesteld worden en dat kan ook.
Maar de eisen van de duurtest verbieden dit.
Zou de Stabifix4 tijdens de duurtest een keer bijgesteld mogen worden, dan zou hij ruimschoots slagen voor de test.

Kortom de ISO-test is een test die geen rekening houdt met de nastelbaarheid van de Stabifix4.

Met dank aan de medewerker van RDW, Lelystad Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Vr 31 Mrt 2006 11:44; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 30 Mrt 2006 20:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat neemt dat koppel trouwens toe.
Al zitten brainstormen onderweg?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 30 Mrt 2006 21:15    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Wat neemt dat koppel trouwens toe.
Al zitten brainstormen onderweg?

Ja.
Waarover?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 30 Mrt 2006 21:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Waarover?

Verschil Winterhoff/Stabifix??????
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.