"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

totaal gewicht
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 22:20    Onderwerp: totaal gewicht Reageren met citaat

Deze vraag zal ongetwijfeld al gesteld zijn, maar ik kan het niet zo gauw vinden,dus hier komt tie Very Happy

Als je gecontroleerd word op het gewicht van je caravan onderweg.
Word de caravan dan in z'n geheel gemeten?(dus met disseldruk)
Of alleen de wieldruk?
Daar kan dus ongeveer 50 kg(of soms meer) verschil in zitten.

mvg Freek
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Freek,
Ik spreek uit ervaring, ben eenmaal gecontroleerd en moest met de caravan met beide wielen op een weegschaaltje.
De disseldruk werd niet gemeten, omdat ik ruim onder het totaal gewicht zat is er verder geen aandacht aan geschonken.
Bij mijn weten zijn de cijfers van de weegschaaltjes maatgevend.
Zo rekenen sommige caravanboeren ook met te krappe banden wat laadvermogen betreft, dan trekken ze de disseldruk er vanaf. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 28 Feb 2006 23:23    Onderwerp: Reageren met citaat

De kogeldruk hoort bij het laadgewicht van de auto.
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 01:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben bij mijn vorige werkgever ook eens van de weg geplukt (politiemotor).
Ik reed met een vierwielaangedreven auto met daarachter een enorme tandemasser aanhangwagen.
Ik moest achteruit rijden op 2 weegschaalplaatjes en daaruit bleek dat ik 50 kg onder het toegestane maximaal gewicht van aanhangwagen zat? (ik moest toen nog spullen ophalen, dus ik schrok er wel een beetje van wat het allemaal woog!)
Dus net wat Joop zegt het gewicht wat op de as(sen) staat!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 01 Mrt 2006 17:49    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

freek schreef:
Deze vraag zal ongetwijfeld al gesteld zijn, maar ik kan het niet zo gauw vinden,dus hier komt tie Very Happy

Als je gecontroleerd word op het gewicht van je caravan onderweg.
Word de caravan dan in z'n geheel gemeten?(dus met disseldruk)
Of alleen de wieldruk?
Daar kan dus ongeveer 50 kg(of soms meer) verschil in zitten.

mvg Freek

Formeel is de TMM (Toegestane MaximumMassa) van de Extase niet meer dan 750 kg.
(Als de as minder aangeeft, sloop dan het plaatje van de as. Evil or Very Mad)
Is de totale beladen massa meer dan 750 kg, dan zit je fout.
Hoe men hier in de praktijk mee omgaat, is iets anders.
Wat je meestal hoort, is dat men de druk op de wielen meet, waarbij je de kogeldruk cadeau krijgt.
Ik, noch iemand anders, kan dat garanderen, want TMM = 750 kg is een hard gegeven.
Een andere vraag is: hoe gaat men hier in de respectievelijke buitenlanden mee om?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 14:10    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

Lex M schreef:
Formeel is de TMM (Toegestane MaximumMassa) van de Extase niet meer dan 750 kg.
(Als de as minder aangeeft, sloop dan het plaatje van de as. Evil or Very Mad)


Mijn ervaring heeft zijdelings met deze discussie over het totaalgewicht te maken, want...

... Shocked Sommige Extases (de laatste in ieder geval) zijn voor 850 kg gebouwd! Toen ik mijn Extase kocht zat er een as voor 850 kg onder, en op het plaatje aan de binnenkant van de deur stond ook 850 kg als maximum toelaatbaar gewicht. Aflevergewicht 510 kg, laadvermogen 340 kg, maximum totaalgewicht 850 kg. Hij had echter geen kentekenbewijs... Crying or Very sad







Alsnog een kentekenbewijs was geen optie, aldus de RDW via de telefoon, want dan zou de caravan aan de nieuwste eisen moeten voldoen. En dat zou praktisch op nieuwbouw van onderstel en remmen neerkomen. Maar zonder gele kentekenplaat met plaatjes van 850 kg rondrijden kon absoluut niet. Men adviseerde mij het volgende te doen:

1) Inderdaad Lex: het plaatje 850 kg van de as halen (was al door de vorige eigenaar gedaan)

2) Het originele typeplaatje aan de binnenkant van de deur ook verwijderen (heb ik gedaan)

3) Een nieuw plaatje laten maken, identiek aan het originele, met daarop 750 kg als maximum totaalgewicht & het laadvermogen dienovereenkomstig (100 kg in dit geval) verminderd ten opzichte van het origineel. Dit vooral om problemen of discussies in het buitenland te voorkomen. Aankomen met de originele BIOD-folder waarin een totaalgewicht van 750 kg staat vermeld wordt door de gemiddelde gendarme namelijk niet geaccepteerd. Het plaatje heb ik op zwart aluminium laten graveren bij Grafico in uitgeest ( www.grafico.nl ) en kostte me nog geen dertig euro. Bovendien vind ik het er nog mooier uitzien dan het originele armoedige aluminiumfolie met slaglettertjes. Rolling Eyes

4) Laatste en belangrijkste instructie van de RDW was: zorgen dat je ook daadwerkelijk met je gewicht niet boven de 750 kg uitkomt.

Mocht je zelf dus een vergelijkbare situatie hebben, waarbij op je typeplaatje meer dan 750 kg vermeld staat terwijl je er geen kenteken bij hebt (er zullen vast nog wel andere late Extases zijn die dat hebben), voorkom dan problemen en regel zo'n plaatje, zou ik zeggen.

Mijn laadvermogen is nu alleen wel gereduceerd tot 240 kg, waardoor ik best moet gaan opletten wat ik meeneem. Of de kogeldruk wel of niet meetelt scheelt in mijjn geval zo twintig procent laadcapaciteit. Het lijkt me de moeite waard om zeker te weten hoe dit zit.

Wat denken jullie. Zal ik er een briefje aan wagen, om schriftelijk bij de politie te informeren hoe en wat?
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 14:24    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Mijn ervaring heeft zijdelings met deze discussie over het totaalgewicht te maken, want...

Zinnige bijdrage, Peter jazeker jazeker jazeker
Peter Glas schreef:
Wat denken jullie. Zal ik er een briefje aan wagen, om schriftelijk bij de politie te informeren hoe en wat?

Zinloos, en helaas is het heel goed mogelijk dat je een fout antwoord krijgt. Wink
Waarom steeds dat gekronkel om onder een heel duidelijk voorschrift uit te komen? Rolling Eyes

Caravans met een Toegestane MaximumMassa van ten hoogste 750 kg hebben geen eigen kenteken
EN van caravans zonder eigen kenteken is de Toegstane MaximumMassa ten hoogste 750 kg.


Wat wil je nog meer weten Question Question Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 15:42    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

Lex M schreef:
Waarom steeds dat gekronkel om onder een heel duidelijk voorschrift uit te komen? Rolling Eyes


Misschien is dat nog wel een betere vraag dan of de kogeldruk nou wel of niet meetelt, ja. Embarassed
Maar twintig procent van mijn laadvermogen... ...20%, da's nog sterker dan sherry! Wink
Maar inderdaad: grindtegels vervoer ik er niet mee. Komende vacantie wordt mijn eerste Biodvacantie. Bij het beladen zal blijken of ik moeite heb onder de 750 te blijven of niet. Want ja, vrouwen eh? Confused De fietsen moeten mee, lekkere stoelen (ook Lafuma ja), voor vier personen bagage, en wat al niet meer... En onze auto zit met z'n viertjes qua ruimte ook al vrij vol.
Als de kogeldruk bij de auto telt, heb ik toch een ruimere marge. En vooral het idee dat het in mijn geval alleen maar een wettelijke regel is, dat hele 750 kg verhaal... Technisch gezien kunnen zowel mijn auto als mijn caravan honderd kilo meer gewoon aan, en 850 kg veroorzaakt evenmin een rijbewijstechnisch probleem. Het is puur jammer dat de vorige eigenaar de kans voorbij heeft laten gaan die honderd kilo extra laadvermogen middels een kenteken te regelen. Nu zit ik alleen daardoor (puur juridisch) aan de 750 gebonden.

Kortom, als blijkt dat ik net die vijfitg kilo tekort kom, ga ik in mijn geval zeker uitzoeken hoe het precies zit! Mede omdat specifiek mijn Biod affabriek voor 850 geschikt geacht is.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 16:34    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Lex M schreef:
Waarom steeds dat gekronkel om onder een heel duidelijk voorschrift uit te komen? Rolling Eyes

Misschien is dat nog wel een betere vraag dan of de kogeldruk nou wel of niet meetelt, ja. Embarassed

Het antwoord is NIET. Kogeldruk heeft niets met massa te maken.
Ik snap echt niet wat er zo moeilijk aan is Crying or Very sad

Toegestane MaximumMassa is een NIET-ONDERHANDELBAAR begrip.
Een voorbeeldje: Je eigen massa (gewicht, zo je wilt) bepaal je door met 2 voeten op een weegschaal te gaan staan. Alle andere lichaamsdelen hebben daarbij geen contact met andere mogelijk ondersteunende dingen. En ook niet: 1 voet op de weegschaal en de andere voet op de grond. Nee, de totale kracht die door je lijf (door de zwaartekracht) uitgeoefend wordt, wordt louter en alleen opgevangen door de weegschaal.
Bij het bepalen van de massa van een (beladen) caravan geldt hetzelfde. Je zult daar wel voor naar een weegbrug moeten. Dan loskoppelen van de auto en let op dat de auto niet (gedeeltelijk) op de weegbrug staat.

Is het zo duidelijk?

Ik heb de beladen Extase nooit gewogen. Een keer weggeweest naar Zweden, 2 volwassenen + 2 kinderen, 4 fietsen in het interieur. Bij thuiskomst zag dat de wielen scheef stonden. Beetje overbelast dus. Ik heb toen wel nieuwe veerrubbers moeten laten plaatsen (kost nu 350 a 400 eur).
Overigens sinds 1975 nog nooit staande gehouden, dus ook nooit gecontroleerd.
Bij ons liggen nu de Lafuma-stoelen achterin de auto.
Je fietsen kunnen op het dak van de auto.
Watvoor auto heb je eigenlijk Question Question Question
Advies (ik garandeer niks Wink): belaad het ding in alle redelijkheid. Zorg dat je, als de nood aan de man komt, zaken kunt overladen naar de auto. Dan kun je mi niet zoveel builen vallen.
Kan dat allemaal niet, dan zul je toch bijvoorbeeld aan de Hobby moeten bukken schaamte help!
Er zijn ook 400/420-exemplaren met een as goed voor 1350kg drums
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Do 02 Mrt 2006 19:55; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 17:34    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

Lex M schreef:
Watvoor auto heb je eigenlijk Question Question Question


Een peugeotje 206.
Lediggewicht auto 860 kg, maximum treklast geremd 1100 kg Wink maar dat laatste is voor ons geen optie met rijbewijs B. Onze caravan mag daardoor niet zwaarder zijn dan onze lege auto, c.q. 860 kg. Daarbij is ons 206'je niet de allerlichtste versie uit die serie (1600 cc, ABS) maar het lijkt me geen rijden hoor, 1100 kg aan de haak. Dan komen we Barsingerhorn alleen met wind mee uit...

Het weegschaalverhaal begrijp ik, natuurlijk is de kogeldruk gevolg van de massa van de caravan. Maar ik begrijp ook Freeks vraag. Als de verkeerscontroleurs zo werken, rekenen ze de kogeldruk in feite dubbel. Kogeldruk weglaten bij je autobelading is immers minstens zo arbitrair als weglaten bij je caravan. En bij rijdende combinatie (en daar zijn de veiligheidseisen toch voor opgesteld) komt de kogedruk toch echt op de as van het trekkend voertuig te rusten.
Uit de verschillende ervaringen van Abel, Joop en anderen blijkt dat ze de configuratie beschouwen zoals deze op de weg rijdt: asdruk bepaalt de massa, er wordt niet afgekoppeld. Is dat toeval of regel?

De vraag is daarom niet natuurkundig: wat is nu wel en geen caravanmassa?
De vraag is juridisch: hoe gaat de politie in binnen- en buitenland hiermee om?

Je adviezen inzake beladingverdeling & dergelijke acht ik opvolgenswaardig.

En een Hobby? duimneer
Ik heb net het blauwe lijntje van mijn caravan verwijderd!
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 18:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Uitmelken, dat is zo lekker, hier nog iets.
Waaruit ik nogmaals concludeer, dat je over de toegestane totale massa (in Nederland) mag gaan. (disseldruk)
http://www.smokkelhoek.nl/wegen_caravan.htm Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 18:20    Onderwerp: Re: totaal gewicht Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Lex M schreef:
Watvoor auto heb je eigenlijk Question Question Question

Een peugeotje 206.

Dan maar "de tering naar de nering zetten".
Het wordt dus caravannen of fietsen
Ooit heb ik onze Extase eens laten wegen. Resultaat 535 kg (zat geen koelkast in). Dus ruim 200 kg 'laadruimte'. Daar kun je toch wel wat mee?

Peter Glas schreef:
De vraag is juridisch: hoe gaat de politie in binnen- en buitenland hiermee om?

U bent dus een doorbijtertje geintje
Deze vraag is in het geheel niet juridisch Wink
Het beste antwoord op de vraag lijkt me: dat is afhankelijk van het humeur van wie er onder de pet zit. Mr. Green
Niet tevreden Question
Zoek zelf dan maar eens hier Idea
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Do 02 Mrt 2006 19:00; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 18:54    Onderwerp: Reageren met citaat

In Nederland is de algemene regel dat men over gaat tot een Proces Verbaal bij:
1: een aslast overschrijding van 10%.
2: een totale massa overschrijding van 5% Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 20:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Dé manier om je caravan de eerste keer met verstand te beladen:
Haal hem helemaal leeg en zet het ding op een weegbrug. Daarna draag je alles binnen en neemt een tussenstap op een personenweegschaal. Als je eerlijk de boekhouding bijhoudt, weet je ten eerste wat je spullen afzonderlijk wegen en waar te beknibbelen valt. Verder weet je na optellen van alle troep ook weer wat je hebt binnengedragen. Het is wat veel werk, maar als je echt zeker wilt zijn, is dit een toch wel een prettige werkwijze.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 02 Mrt 2006 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Haal hem helemaal leeg en zet het ding op een weegbrug. Daarna draag je alles binnen en neemt een tussenstap op een personenweegschaal.

En wat bleek in mijn geval.
Afleveringsgewicht, volgens boekje: 950kg.
Met voortent, luifel, reservewiel, zo van de dealer: 1060 kg.
Inventaris dat in september mee ging 100kg, (via het weegschaaltje)
Luifel en voortent bleven thuis.
Zat dus op krap 1100 kg., T.T.M. mag 1300 kg zijn.
Zwaardere spullen zoals verlengsnoeren, buitentafel en voormalige tuinstoelen, krik, leeswerk wringer gaan in de auto.
Die wringer is echt een uitkomst, we zijn aan de tweede toe, en je weet hoe lang die spullen mee gaan uit Oma's tijd. Very Happy
Twee keer een caravan gehuurd in Engeland, gingen er uiteraard met de losse auto heen, pa, ma en twee kinderen plus alle benodige spullen in een normale sedan, en dat voor veertien dagen, kan allemaal.
IK wil hier eigenlijk mee zeggen dat wij alleen het hoogst noodzakelijke meenemen en daardoor ruim onder het T.T.M. blijven.
En nu gaat deze o.h. naar z'n werk. Wink
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.