"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wat te doen bij een TE witte deur...?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 13:54    Onderwerp: Wat te doen bij een TE witte deur...? Reageren met citaat

Beste BIOD-vrienden.

Ik ben een beetje in de war en kom er niet uit. Rolling Eyes Er is in het verleden iets met mijn caravan gedaan dat ik niet kan volgen of reconstrueren, maar misschien ligt dit aan mij. Ik ben nog maar een nieuweling, per slot van rekening.

Probleem:
mijn caravan is geheel parelwit (RAL1013) maar alleen de deur is spierwit.
Wat dunkt jullie? Hoe los je zoiets op??

Smile A) schilder de deur parelwit (RAL1013), of
Confused B) schilder de caravan spierwit
Crying or Very sad C) schilder 40% van de caravan spierwit, inclusief een proefstip met de spuitbus op de disselkast
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 14:18    Onderwerp: Reageren met citaat

A
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75


Laatst aangepast door Frank Selen op Di 07 Mrt 2006 14:20; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 14:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Laat even bij een goede verfzaak checken of je parelwit nog echt parelwit is, anders verf je de deur en heb je nog niet dezelfde kleur!!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 14:30    Onderwerp: Re: Wat te doen bij een TE witte deur...? Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Beste BIOD-vrienden.

Ik ben een beetje in de war en kom er niet uit. Rolling Eyes Er is in het verleden iets met mijn caravan gedaan dat ik niet kan volgen of reconstrueren, maar misschien ligt dit aan mij. Ik ben nog maar een nieuweling, per slot van rekening.

Probleem:
mijn caravan is geheel parelwit (RAL1013) maar alleen de deur is spierwit.
Wat dunkt jullie? Hoe los je zoiets op??

Smile A) schilder de deur parelwit (RAL1013), of
Confused B) schilder de caravan spierwit
Crying or Very sad C) schilder 40% van de caravan spierwit, inclusief een proefstip met de spuitbus op de disselkast

drums D) Schilder de deur knalrood of .... Dan gaat West Friesland er weer wat vrolijker uit zien. Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 14:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
A


Hum.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 14:38    Onderwerp: Re: Wat te doen bij een TE witte deur...? Reageren met citaat

Lex M schreef:
drums D) Schilder de deur knalrood of .... Dan gaat West Friesland er weer wat vrolijker uit zien. Very Happy


Rood is geen optie, m/i niet realistisch. Dit is een serieuze aangelegenheid, vrienden. Ik ben zoals gezegd nogal in de war geraakt, om niet te zeggen "van streek."
Teneinde mijn gedachten te kunnen ordenen dient er uit de opties A t/m C gekozen te worden.

Frank zegt "A" (en wie "A" zegt hoeft in dit geval géén "B" te zeggen) maar ik krijg de indruk dat hij daar een beetje alleen in staat.

Om dat uit te sluiten ben ik benieuwd naar de oprechte meningen van praktisch ingestelde mensen met kluservaring. Dus: A. B of C?
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 14:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Laat even bij een goede verfzaak checken of je parelwit nog echt parelwit is, anders verf je de deur en heb je nog niet dezelfde kleur!!

Had wel een toelichting gegeven.
Peter ik kan me voorstellen dat je van streek bent. Hoe moet je je wel niet voelen als je met een TE witte deur in je Extase door het nederlandse landschap rijdt. Trots zou het gevoel erbij moeten zijn, maar schaamte lijkt er meer bij te passen. En dat met een Biod achter je auto Shocked Confused Embarassed Rolling Eyes Wink
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 16:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Il wil toch even reageren, want zelfs personen met waarschijnlijk een goed pedagogisch inzincht dreigen ernstige schade te veroorzaken.
Bij mensen zoals Peter, die in de war zijn en door verkeerde adviezen in een crisisituatie terecht kunnen komen, moet je struktuur in het denken aanbrengen en zekerheden in het eigen handelen bevorderen.
Peter ik geef je wat afweegcriteria, geef daaraan nog wat cijfers voor de belangrijkheid en je bepaalt het helemaal zelf. En trek je niets van de overige adviezen in deze rubriek; die heet toch.....

1 wil je origineel blijven of juist niet
2wil je veel of weinig werk
3 mag het veel of weinig kosten
4 ......
5......

even serieus, in het verleden zijn de bodies en de deuren wel vaker niet in combinatie gespoten bij meerdere spuitbedrijven in Oldenzaal. Daar ligt waarschijnlijk ook de oorzaak.

Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 16:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind geen van je drie opties iets hebben, al denk ik dat je dan toch nog het beste de deur kan aanpakken.

Eerlijk gezegd vind ik de optie van Lex heel wat meer karakter hebben, al geloof ik niet, dat je dan een extreme kleur moet kiezen.
Misschien zou je kunnen overwegen om die deur een paar tinten donkerder te kleuren dan de caravan?

Succes!
Terug naar boven
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 17:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:

even serieus, in het verleden zijn de bodies en de deuren wel vaker niet in combinatie gespoten bij meerdere spuitbedrijven in Oldenzaal. Daar ligt waarschijnlijk ook de oorzaak.


Razz Ah!
Dank Johan, zo'n constructief antwoord had ik onder deze draad niet verwacht.
Hiermee is stap 1 gereconstrueerd.

Maar, beste forumleden, zoals gezegd ben ik van slag doordat ik niet kan reconstrueren wat er in het verleden met mijn caravan gebeurd is, en of ik nou gek ben of de rest van de wereld, WANT...

...IEMAND van de vorige eigenaren heeft bij mijn caravan ooit voor stomstom OPTIE C indewar gekozen Exclamation
En dit ook "met verve" uitgevoerd Shocked
Het is optie C, ik weet het zeker: zelfs de witte proefstip op de disselkast ontbreekt niet.

Maar dan rijst nu voor mij onmiddellijk deze prangende vraag:
Zijn de nieuwe caravans dan met verf in kleur gespoten??
Ik dacht dat de gelcoat de kleur gaf! Pigment uit de gelcoat, de eerste laag die de mal in is gegaan.

Ik heb speciale afbijt staan die de gelcoat niet aantast, en dacht daarmee de spierwitte verf te kunnen gaan verwijderen... ...zodat de parelwitte oorspronkelijke gelcoat weer bloot komt.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
wendy



Geregistreerd op: 10 Nov 2004
Berichten: 77
Woonplaats: Uden

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 19:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Johan de Jong schreef:

even serieus, in het verleden zijn de bodies en de deuren wel vaker niet in combinatie gespoten bij meerdere spuitbedrijven in Oldenzaal. Daar ligt waarschijnlijk ook de oorzaak.


Razz Ah!
Dank Johan, zo'n constructief antwoord had ik onder deze draad niet verwacht.
Hiermee is stap 1 gereconstrueerd.

Maar, beste forumleden, zoals gezegd ben ik van slag doordat ik niet kan reconstrueren wat er in het verleden met mijn caravan gebeurd is, en of ik nou gek ben of de rest van de wereld, WANT...

...IEMAND van de vorige eigenaren heeft bij mijn caravan ooit voor stomstom OPTIE C indewar gekozen Exclamation
En dit ook "met verve" uitgevoerd Shocked
Het is optie C, ik weet het zeker: zelfs de witte proefstip op de disselkast ontbreekt niet.

Maar dan rijst nu voor mij onmiddellijk deze prangende vraag:
Zijn de nieuwe caravans dan met verf in kleur gespoten??
Ik dacht dat de gelcoat de kleur gaf! Pigment uit de gelcoat, de eerste laag die de mal in is gegaan.

Ik heb speciale afbijt staan die de gelcoat niet aantast, en dacht daarmee de spierwitte verf te kunnen gaan verwijderen... ...zodat de parelwitte oorspronkelijke gelcoat weer bloot komt.

je zou dit voorzichtig kunnen proberen en dan beginnen bij de proefstip op de disselkast.......
_________________
extase 2L bezitster
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Mrt 2006 20:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Eerlijk gezegd vind ik de optie van Lex heel wat meer karakter hebben, al geloof ik niet, dat je dan een extreme kleur moet kiezen.
Misschien zou je kunnen overwegen om die deur een paar tinten donkerder te kleuren dan de caravan?

Mijn suggestie was serieus, behalve misschien wat betreft de kleur, maar zelfs dat is een kwestie van smaak.
Je kunt ook denken aan de kleur van de trekauto.
Onze Excellent heeft een donkerblauwe en een fel gele bies. Vooral de gele is niet mijn smaak. Maar als je het verbindt met de trekauto en de kleur van de kentekenplaten, krijg je dit:



Kleurt best goed.

Ik neem aan dat je weet dat Extases ooit in verschillende kleuren in de markt gezet zijn?
Zie de fotoos van de weekeinden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 08 Mrt 2006 00:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, voor zover ik weet zijn ook in de beginjaren alle caravans met gelcoat door de leverancier van de bodies aan de toenmalige sociale werkplaats De Schakel afgeleverd. Hoeveel dat voorkwam weet ik niet, maar als de huid er niet goed uitzag, werd er geplamuurd, geschuurd en ging de caravan daarna naar een spuiter. Mijn Extase is ook zo behandeld in 1971, zelfs nog met een primer tussenlaag. Die laklaag was in 1995 ook zo slecht, dat opnieuw spuiten noodzakelijk was.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 08 Mrt 2006 07:05    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="Lex M"]
Peter schreef:
Mijn suggestie was serieus, behalve misschien wat betreft de kleur, maar zelfs dat is een kwestie van smaak.
Je kunt ook denken aan de kleur van de trekauto.

Ik neem aan dat je weet dat Extases ooit in verschillende kleuren in de markt gezet zijn?
Zie de fotoos van de weekeinden.


Wel, Lex (goedemorgen overigens), afstemmen op de trekauto is bij ons een minder goed plan omdat die in de loop van de tijd nogal wisselt: we hebben de afgelopen jaren een kanariegele en een zilvergroene auto gehad, en nu een knalblauwe. Maar mooi staat dat wel. Als ik een oldtimer gehad zou hebben in vaste combinatie, zou ik het zeker meewegen.

Wat de tweekleurextases betreft: ik heb die foto's gezien en dacht tot nu toe dat die kleurstellingen later door de betreffende eigenaren aangebracht waren, maar dat is dus origineel. Kan heel fraai zijn, vind ik persoonlijk. En lekker uniek.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 08 Mrt 2006 07:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Ja, voor zover ik weet zijn ook in de beginjaren alle caravans met gelcoat door de leverancier van de bodies aan de toenmalige sociale werkplaats De Schakel afgeleverd. Hoeveel dat voorkwam weet ik niet, maar als de huid er niet goed uitzag, werd er geplamuurd, geschuurd en ging de caravan daarna naar een spuiter. Mijn Extase is ook zo behandeld in 1971, zelfs nog met een primer tussenlaag. Die laklaag was in 1995 ook zo slecht, dat opnieuw spuiten noodzakelijk was.
groeten,
Johan


Bedankt voor deze informatie, Johan. Het is dus niet zeker of mijn casco al dan niet door Biod bijgewerkt en gespoten is. Ik ga dus gewoon de afbijt proberen, ik heb niets te verliezen want nu ziet het er ook echt niet uit.

Wendy suggereerde met de stip op de disselkast te beginnen. Dat had ik ook al bedacht, daar kan altijd nog een stickertje overheen als het echt mis gaat. Maar als de disselkast lukt, kan het bij het casco alsnog anders liggen... Wieweet is de disselkast kale gelcoat, maar het casco overgespoten! De tijd zal het leren.

Als het op overschilderen uitdraait doe ik dat liever op wat langere termijn. En dan wordt het meteen maar een tweekleur, ook... ...denk ik.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.