"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Disselhoes?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 15 Mrt 2006 15:42    Onderwerp: Disselhoes? Reageren met citaat

Vele caravanners gebruiken een disselhoes om de koppeling en omgeving te bedekken?
Waarom doen zij dat? Question Question Question Question
Tegen vocht lijkt me niet zo voor de hand liggend, want het ventileert slecht onder zo'n hoes en daarom bevordert het oxidatie. duimneer schrik
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 15 Mrt 2006 17:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Shocked Hoezoe ineens dit onderwerp, Webmaster?
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 15 Mrt 2006 17:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Shocked Hoezoe ineens dit onderwerp, Webmaster?

Doe eens een gok Wink Wink Wink
Interessant Babbel-onderwerp, vind ik. babbel
Met serieuze ondertoon. jazeker jazeker
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 15 Mrt 2006 21:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha, ha, ik heb weer wat te tikken.
Nooit begrepen wat ik verder met zo'n ding moest doen.
Om je koppeling droog te houden?
Om te voorkomen dat je vet aan je benen krijgt, als je nog geen stabilisator gebruikt?
En dan ruim je dat ding op en dan zit het vet aan je handen.
Om reclame te maken voor de dealer?
Hoe minder "rommel" ik mee neem hoe vrolijker ik ben.
En ik schrijf dit in een zeer serieuze bui.
Het is dus duidelijk aan mij niet besteed. Smile
Even off-topic:
Plankjes onder de uitdraaisteunen en een losse waterpas zie ik ook niet zo zitten.
Er zijn nog steeds mensen die rondrijden met die sticker van de KCK of zoiets, waarom doen zij dat?
Ik krijg het altijd een beetje benauwd als ik dat zie.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 00:51    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:

Plankjes onder de uitdraaisteunen en een losse waterpas zie ik ook niet zo zitten.


Heb ik ook bij me. nog van de vouwwagentijd, en die blijven mooi in gebruik. Waarom niet? Plakwaterpasje op de dissel ofzo? en extra brede voetjes moteren onder de uitdraaisteunen?

joop brand schreef:

Er zijn nog steeds mensen die rondrijden met die sticker van de KCK of zoiets, waarom doen zij dat?
Ik krijg het altijd een beetje benauwd als ik dat zie.


Dat is natuurlijk om gefotografeerd te worden en een cadeautje te krijgen! Dat snap je toch wel! Wink
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 10:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Plakwaterpasje op de dissel ofzo? en extra brede voetjes moteren onder de uitdraaisteunen?

Kijk zo'n plakwaterpasje is wel handig, een blik op dat ding en je weet waar je mee bezig bent.
Mijn caravan had bij aflevering ook van die extra brede voetjes, omdat het geen extra werk geeft worden ze gedoogd, alleen zijn de voorste twee er af gehaald, ze belemmeren het uitzicht op de caravanbanden tijdens het rijden.

Citaat:
Dat is natuurlijk om gefotografeerd te worden en een cadeautje te krijgen! Dat snap je toch wel!


Ik snap niks, dat fotograferen is dat nog steeds aan de gang???
Daar zijn ze geloof ik tien jaar geleden of zo mee begonnen.
IK had vroeger een caravan die ongeveer 100 gulden kostte, daar zaten ook stickers op, op de raarste plaatsen. Je hoeft niet diep na te denken waarom. Very Happy
Lex, jij begon dit draadje waar blijf je nu???
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 10:48    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Lex, jij begon dit draadje waar blijf je nu???

Het draadje heeft (had?) als onderwerp 'Disselhoes'.
Maar blijkbaar heb ik de meute erg in verwarring gebracht.
Misschien zijn ze allen aan het nadenken wat ze nu met hun disselhoes aan moeten Question Wink
joop brand schreef:
Plankjes onder de uitdraaisteunen en een losse waterpas zie ik ook niet zo zitten.

Beide heb ik in gebruik.
En ik wil ze ook niet kwijt.
Waarom zou ik die niet mogen zien zitten Question Question Question Question Question
joop brand schreef:
Er zijn nog steeds mensen die rondrijden met die sticker van de KCK of zoiets, waarom doen zij dat?

Voor veel zogenaamde caravanners zijn bevindelijken met de KCK als 'Bijbel'. Wink Wink Wink
Kijk maar eens op het forum Kamperen van de Anwb.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Boeskool



Geregistreerd op: 28 Jul 2005
Berichten: 27
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 12:02    Onderwerp: Disselhoes, plankjes, KCK, en wat al niet meer ;) Reageren met citaat

Tja wij krijgen ook het blad thuis, maar die sticker komt er echt niet op! Kep er een fantastische sticker opzitten van onze plaatselijke trots "het boeskoolmenneke" en de sticker van BIOD.

Disselhoes, tja euh nu ik het zo lees.....waarom? Ach ja ut staat wel geinig Wink en idd geen smeer aan de blote benen.....toch maar eens schoonmaken dus.

Plankjes haha mijn Biod lag helemaal vol, ik heb gewogen en kwam tot 8,4 kilo aan hout.....heb er maar 4 kleine plankjes in laten liggen voor noodgevallen. Onder mijn pootjes hangen van die kunststof gevallen waar er al 1 van is afgedonderd. Toen had ik wel effe een plankje nodig op de zachte, natte ondergrond.

Oh ja en ik heb zo'n klein waterpasje op de dissel gemonteerd in waterpasstand. Nu hoef ik alleen maar bij neuswiel de boel waterpas te zetten en heb ik het waterpasje altijd goed staan....
_________________
BIOD Bambino 300
bouwjaar 1981
Verkocht
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 13:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom een disselhoes Question Goede vraag Exclamation

Naar mijn mening heeft heeft een disselhoes in volgorde van belangrijkheid twee functies:

1) Reclame voor degene die de disselhoes (doorgaans kosteloos) verstrekt. Zie onderstaande "figuur 1."


Figuur 1: een prachtig voorbeeld van een typische disselhoes in actie. Barsingerhorn, maart 2006.

Het moge duidelijk zijn dat deze voornaamste rede primair noch het belang der caravanner zelf, noch dat der diens materieel dient. Neutral

2) Voorkomen van vastvriezen van de demper e.d. bij echt winterkamperen, als er sprake is van neerslag of ijzel. Dit is het "enige enigszins zinnige" argument dat ik ken.

Zelf gebruik ik de disselhoes overigens voor een heel andere rede.
Ik woon in een appartementencomplex, met aan de achterkant een parkeerterreintje.
Op dat parkeerterreintje is het altijd een beetje dringen en geldt de huisregel vol = vol.
Met de lichte disselhoes valt de nogal ver uitstekende dissel met name in het donker veel beter op. De kans dat mijn gewaardeerde buren bij het inparkeren hun portier openhalen of in het donker over mijn dissel struikelen wordt hierdoor kleiner.

In de stalling gooi ik hem er altijd vanaf.

Redenen:
- de gestalde caravans staan in mijn stalling in drie rijen van tien achter elkaar opgesteld. Als iemand zijn caravan moet hebben, moet de stallingsbeheerder daarom aan de zeul en dan zou het wel erg lastig voor hem zijn als hij ook nog eens disselhoezen moet loshalen. In sommige stallingen zijn disselhoezen daarom ook niet toegestaan.
- en inderdaad: een hoes doet meer kwaad dan goed. De zaak zal eerder roesten omdat het langer vochtig blijft en er condens optreedt.

Op de camping gaat hij er alleen omheen als er kans is op flukse stuifsneeuw of fikse ijzel, hetgeen ik in de zomer op ons halfrond dusdanig onwaarschijnlijk meen te mogen achten dat ik me vrij voel de hoes thuis te laten.
Reeds. Embarassed
Alszodanig. Crying or Very sad

Oh ja, en wat de waterpas betreft: in de landmeterij stellen we onze toestelletjes doeltreffend op met een doosniveau. Een automatische waterpas heeft daar voldoende aan. De vroegere instrumenten hadden buisniveau's, waarvan je er dan twee nodig hebt die haaks op elkaar staan, en die ook veel nauwer luisteren. Voor een caravan is een doosniveautje ruimschoots voldoende, en het neemt weinig plaats in.
In mijn caravan heeft de vorige eigenaar er bereids een gemonteerd, en nog een fraai klassiek exemplaar ook. banaan



Hij zit voorin op de vensterbank, in het midden. Een goed doordachte plaats: dichter bij de deur dan de achtervensterbank en tussen de drie "duimschroeven" waarmee je de hoogte regelt, te weten
1- het neuswiel
2- het caravanwiel dat het hoogst van de twee staat
3- het caravanwiel dat met de leveler op hoogte wordt gedraaid.

De bodemplaten van het stapelbedje hebben ieder een halfronde uitsparing gekregen, waar dit doosniveautje ruimschoots in past. Ijdel als ik ben, heb ik wel de drie verschillende oude roestige schroefjes vervangen door messing exemplaartjes. Erop lettend, <uiteraard!> dat de sleufjes der schroeven netjes in de rijrichting wijzen. Dat verkleint ongetwijfeld de luchtweerstand bij het rijden met geopend venster...
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 17:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou, zal ik dan dan maar dat ene serieuze antwoord geven?

Welnu, in deze tijd van vogelgriep en andere enge kwalen, valt het met de disselhoest nogal mee, al zijn de verschijnselen niet te missen:
Het is een knerpend soort instabiele Alko-kuch, te herkennen aan een rode kop, die goed moet worden bijgehouden met schuurpapier en wasbenzine.
De disselhoest is overigens heel goed te stabifixeren en zal in die staat, mits goed afgesteld, nauwelijks extra aandacht vergen.

Beterschap! rotfl rotfl stabifix rotfl rotfl
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex schreef
Citaat:
Beide heb ik in gebruik.
En ik wil ze ook niet kwijt.
Waarom zou ik die niet mogen zien zitten

Dat zei ik niet, ik zie dat niet zitten.
Wat een ander doet moet die zelf weten.

Babbel box Dus ik ga nog even door.
En waarom zie ik dat niet zitten??
Ik probeer het me zelf zo makkelijk mogelijk te maken, ga daarom niet in de weer met een waterpas of met plankjes waarvan ik het nut niet direct zie.
Of een disselhoes die ik ook nog moet vastbinden anders ligt die aan de andere kant van de camping.
Zorg dat alles in orde is bij vertrek, en daarna is het overmacht.
Als we weggaan weet ik precies wat de kogeldruk is en ga dat de rest van de vacantie niet meer controleren.
Eigenlijk vind ik dat ik genoeg moet doen bij aankomst op de kampeerplaats, meestal voor hoogstens twee, drie dagen.
Draai meestal de linker voorsteun ook niet uit, waarom zou ik. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 17:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
1) Reclame voor degene die de disselhoes (doorgaans kosteloos) verstrekt.

Ik heb nog nooit zo'n ding cadeau gekregen nee
Is deze tot nu toe zich niet geopenbaard hebbende frustratie misschien onbewust de oorzaak geweest van het starten van deze draad Question Wink

Peter Glas schreef:
Oh ja, en wat de waterpas betreft: in de landmeterij stellen we onze toestelletjes doeltreffend op met een doosniveau. Een automatische waterpas heeft daar voldoende aan. De vroegere instrumenten hadden buisniveau's, waarvan je er dan twee nodig hebt die haaks op elkaar staan, en die ook veel nauwer luisteren. Voor een caravan is een doosniveautje ruimschoots voldoende, en het neemt weinig plaats in.
In mijn caravan heeft de vorige eigenaar er bereids een gemonteerd, en nog een fraai klassiek exemplaar ook. banaan
Hij zit voorin op de vensterbank, in het midden. Een goed doordachte plaats: dichter bij de deur dan de achtervensterbank en tussen de drie "duimschroeven" waarmee je de hoogte regelt, te weten
1- het neuswiel
2- het caravanwiel dat het hoogst van de twee staat
3- het caravanwiel dat met de leveler op hoogte wordt gedraaid.

De bodemplaten van het stapelbedje hebben ieder een halfronde uitsparing gekregen, waar dit doosniveautje ruimschoots in past. Ijdel als ik ben, heb ik wel de drie verschillende oude roestige schroefjes vervangen door messing exemplaartjes. Erop lettend, <uiteraard!> dat de sleufjes der schroeven netjes in de rijrichting wijzen. Dat verkleint ongetwijfeld de luchtweerstand bij het rijden met geopend venster...

Ondanks het feit dat hij er al in zat, straalt het verhaal toch iets uit van (vreselijk Nederlands Twisted Evil ) "hier is over nagedacht " toppie
Toch mis ik nog iets: hoe horizontaal is de vensterbank, als je begrijpt wat ik bedoel Question Question Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 16 Mrt 2006 23:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Welnu, in deze tijd van vogelgriep en andere enge kwalen, valt het met de disselhoest nogal mee, al zijn de verschijnselen niet te missen:
Het is een knerpend soort instabiele Alko-kuch, te herkennen aan een rode kop, die goed moet worden bijgehouden met schuurpapier en wasbenzine.
De disselhoest is overigens heel goed te stabifixeren en zal in die staat, mits goed afgesteld, nauwelijks extra aandacht vergen.


Peter, waarschijnlijk is dat disselhoestje uit Duitsland gekomen waar de stabifixatie nog onbekend is en dus geen onderzoek naar de gevolgen wordt gedaan.
Je kan ook zeggen, onbekend maakt onbemind. (Ignoti nulla cupido)

rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl rotfl
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Vr 17 Mrt 2006 13:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Ik heb nog nooit zo'n ding cadeau gekregen nee

Toch mis ik nog iets: hoe horizontaal is de vensterbank, als je begrijpt wat ik bedoel Question Question Question


Niet cadeau gekregen? Mmm. Peter van Baaren Caravans + Campers uit Winkel (NH) heeft klaarblijkelijk geen filialen in de rest van het land.
kijk
Hum! Zie je wel, WEER reclame!

En hoe horizontaal mijn vensterbank is?
Precies zo horizontaal als het bed voorin, en daar is het toch allemaal om begonnen. Voorin slaapt mijn enige zoon Wink , stamhouder en erfgenaam, dus die moet in elk geval een beetje vlak kunnen pitten. zz

Terloops zij opgemerkt dat de betekenis van de naam BIOD impliceert dat montage der vensterbanken en bedopleggingen vóór aflevering indertijd door het ijkwezen (thans Verispect) op horizontale montage gecontroleerd en in orde bevonden zullen zijn. jazeker
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)


Laatst aangepast door Peter Glas op Vr 17 Mrt 2006 16:27; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 18 Mrt 2006 02:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Vele caravanners gebruiken een disselhoes om de koppeling en omgeving te bedekken?
Waarom doen zij dat?


Het zal zijn oorsprong wel hebben dat de vrouw nog een rok droeg tijdens camperen, jaren geleden, en als ze bij de dissel de hoek om ging, naar de waslijn, waaide die rok tegen die vette dissel aan, kon ze weer opnieuw gaan wassen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.