"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Disselhoes?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 18 Mrt 2006 10:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Terloops zij opgemerkt dat de betekenis van de naam BIOD impliceert dat montage der vensterbanken en bedopleggingen vóór aflevering indertijd door het ijkwezen (thans Verispect) op horizontale montage gecontroleerd en in orde bevonden zullen zijn. jazeker


De ervaring leert, dat juist dit onderdeel van het fabricageproces behoorde tot de veelbezochte valkuilen van het bedrijf....

kijk kijk
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 28 Mrt 2006 20:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:

....Erop lettend, <uiteraard!> dat de sleufjes der schroeven netjes in de rijrichting wijzen. Dat verkleint ongetwijfeld de luchtweerstand bij het rijden met geopend venster... ....

Tja, Peter, hoe moet ik dan in het licht van jouw lumineuze luchtweerstandsgedachte deze schroefjes draaien????




_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 29 Mrt 2006 09:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Tja, Peter, hoe moet ik dan in het licht van jouw lumineuze luchtweerstandsgedachte deze schroefjes draaien????

schrik FRANK, STOP!!

Pfff.... Shocked Láát het zo, zo staan ze goed.

Rolling Eyes In tegenstelling tot wat op Internet vaak wordt beweerd, is de extra luchtweerstand als gevolg van een verkeerde stand van kruiskopschroeven en/of kruiskopparkers verwaarloosbaar klein. Dit in schrille tegenstelling tot de klassieke schroeven, waarbij de juiste stand der schroefsleuven de CW-waarde (=luchtweerstand) significant omlaag brengt. Bij klassieke bolkopschroeven, zoals mijn messing exemplaren, treedt dat effect nog sterker op.

Bij kruiskopmodellen speelt slechts de esthetica een rol van betekenis: netjes recht in het gelid is de leuze. Ofschoon de meningen verdeeld zijn, en ikzelf wel eens tegendraads, geef ik in dit geval de meerderheid gelijk: rechte plusjes staan mooier dan diagonale kruisjes. Ergo: Bitte nicht berühren! Wink
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 29 Mrt 2006 10:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Laughing Oh Peter, bedankt voor je verduidelijking en je advies. Had vannacht al bijna geen oog dicht gedaan Crying or Very sad Maar nu voel ik me weer top!!
Ich berühre die Kreutzkopfschrauben nicht!!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Do 25 Jun 2009 16:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Mag ik dit draadje nog eens wat nieuw leven inblazen?
De reden is het volgende. Laatst hoorde ik van een medecaravanner dat hij op advies van zijn dealer altijd een disselhoes gebruikte. UV-straling zou nl. het kunststof van de handgrepen van de Alko-stabilisator aantasten waardoor dit bros wordt en gemakkelijk zou afbreken.
Op zich lijkt mij dit een plausibele reden voor het gebruik van een disselhoes, zo ongeveer vergelijkbaar met hoezen om de banden ter afscherming van de zon. Nu heb ik weliswaar geen Alko-stabilisator, maar de Stabifix heeft, dacht ik, ook een kunststof handgreep.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 25 Jun 2009 19:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik neem een caravanpyama mee. Uit voorzorg. Very Happy
Zonder dollen, het is wel zo dat die handgrepen van ALKO gauw flets worden wat kleur betreft.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 26 Jun 2009 00:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Als in kunststof bij de fabricage onvoldoende UV-stabilisator is ingebracht, zal onder invloed van de zonnestraling een langzame afbraak plaatsvinden. Ik kan me niet voorstellen, dat daar bij het maken van deze onderdelen geen rekening mee is gehouden. O.K. de kunststofdelen verkleuren, dwz de buitenste huid van mijn stab.4 en de rode knoppen van de handrem en het neuswiel worden flets. Dat los ik op met inwrijven van een goede polymeer/teflon was, bijv. van het in de watersport bekende merk 'Schoonschip". Daar behandelde ik in het verleden jaarlijks m'n Extase en later de 420 ook mee. Een heel seizoen glimmendeglad als een aal.Maar bros worden en afbreken en verpulveren, forget it. Trouwens, wie wil mij eens duidelijk maken , dat hoesjes om de banden ook nut heeft.
Ze staan bij mij van de 6 jaar dat ze dienst doen 4 jaar binnen in de stalling zonder zon.
Mijn auto staat 4-5 jaar buiten in weer en wind en om die banden doe ik nooit hoesjes!
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr 26 Jun 2009 01:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Mogelijk dat het een 'broodje aap verhaal' is, hoewel het m.i. niet onmogelijk is, afhankelijk van de kwaliteit kan de zonzijde verpoederen. Daarom doe ik er toch maar een disselhoes overheen, kost niks.
Wat de banden betreft is bekend dat caravanbanden worden vervangen vanwege droogtescheurtjes die ontstaan o.a. t.g.v. UV-straling, en niet omdat het loopvlak is versleten. Een band zonder droogtescheuren hoeft niet te worden vervangen, ook al is hij 8 jaar oud. Wanneer bandenhoesjes het ontstaan van droogtescheuren vertragen, heb ik de moeite van het erom doen graag ervoor over. Maar ik geef toe dat bij mijn weten nooit wetenschappelijk is gemeten, hoeveel vertraging de hoesjes opleveren.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.