"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

conserveren vloerplaat 400 TL 1983
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mark



Geregistreerd op: 11 Dec 2003
Berichten: 1
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do 11 Dec 2003 13:45    Onderwerp: conserveren vloerplaat 400 TL 1983 Reageren met citaat

Beste Biod liefhebbers,

Wij hebben recent onze eerste Biod gekocht, een 400 TL uit 1983. De caravan verkeerd in goede staat, alleen heb ik geconstateerd dat de vloerplaat aan de buitenkant rondom over een afstand van ongeveer 2 cm zachter is. Natuurlijk door water/vocht dat aan de kopse kant de vloerplaat binnendringt. Ik heb hierover twee vragen.

Hoe erg is dit? Om dit te kunnen bepalen is het van belang te weten wat de breedte is van het contactvlak tussen romp en vloerplaat. Heeft iemand een doorsnede van de opbouwvan de onderkant van de caravan?

Hoe zou ik deze randen het best kunnen behandelen? Insmeren met lijnolie? Kaal maken en lakken?

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet Mark Eker
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 11 Dec 2003 14:05    Onderwerp: Re: conserveren vloerplaat 400 TL 1983 Reageren met citaat

mark schreef:
Wij hebben recent onze eerste Biod gekocht, een 400 TL uit 1983.

Welkom bij de 'club', Mark.
mark schreef:
De caravan verkeerd in goede staat, alleen heb ik geconstateerd dat de vloerplaat aan de buitenkant rondom over een afstand van ongeveer 2 cm zachter is. Natuurlijk door water/vocht dat aan de kopse kant de vloerplaat binnendringt. Ik heb hierover twee vragen.
Hoe erg is dit? Om dit te kunnen bepalen is het van belang te weten wat de breedte is van het contactvlak tussen romp en vloerplaat. Heeft iemand een doorsnede van de opbouwvan de onderkant van de caravan?
Het is voor het eerst dat ik hier van hoor.
Dat kun je mijns inziens zelf wel vaststellen als je bijvoorbeeld de bankkast induikt en de vloerbedekking optilt.
Hier een schetsje:

mark schreef:
Hoe zou ik deze randen het best kunnen behandelen? Insmeren met lijnolie? Kaal maken en lakken?

In ieder geval goed laten drogen en behandelen met bijvoorbeeld ademende beits? Of impregneren met iets?
Bel even met Jeroen Bolks van BIOD of laat hen desnoods er even naar kijken.
Succes en veel plezier met de wagen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Wo 12 Jan 2005 21:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Do 11 Dec 2003 18:29    Onderwerp: vloer Reageren met citaat

Hallo Mark
wat je zou kunnen doen,is de kopse kanten insmeren met Tenko pal .
Goed insoppen zodat het goed in de naden loopt,dit spul wordt keihard en vormd een super afdichting.
Het is te koop bij de betere verf zaak, het werd vroeger veel gebruikt op schepen,(stinkt wel maar als het uitgehard is ruik je het niet meer Exclamation )G
Metvr gr Bob. Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 11 Dec 2003 21:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor de behandeling van die onderkant zou tectyl ook wel een probaat middel kunnen zijn.

Ik ben met hout altijd een beetje huiverig voor zeer harde deklagen, Bob. Vroeger maakten we voor zulke plekken soms een mengsel van loodmenie en koolteer, maar dat is niet meer te koop. Dat spul werd ook wel wat hard, maar het hechtte vooral erg goed.

In ieder geval moet het plaatmateriaal eerst goed drogen. Trek daar maar eens eens een week of drie voor uit op een goed geventileerde plek, dan heeft hij intussen mooi de gelegenheid om overal eens vragen te stellen. Vooral carrosseriebouwers weten vaak goede coatings.
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Vr 12 Dec 2003 00:54    Onderwerp: vloer Reageren met citaat

Ha Peter
Ben het in dit geval niet helemaal met je eens. Tectyl word niet hard , blijft kleverig,daar in tegen istenkopal een probaat middel ,het vormt na enige tijd een keiharde film laag wat de vloer ten goede komt Exclamation
Maar Mark kan ten alle tijden om zich heen vragen voor advies, ik zelf werk graag met boven genoemd middel Wink
EN verder hebben we Jeroen Bolks nog Idea

groet Bob.
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.


Laatst aangepast door Bob op Vr 12 Dec 2003 01:14; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 12 Dec 2003 01:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Waar ik met zulke harde deklagen op dun hout bang voor ben, Bob, is het ontstaan van haarscheurtjes en barstjes, misschien ook wel losspringen.
Maar volgens jou is die hechting dus gewoon steengoed? Heb je het ook onder je eigen caravan gebruikt en zit het er al lang onder?

(Ik wil altijd bijleren Rolling Eyes )
Terug naar boven
Bob



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 530
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: Vr 12 Dec 2003 01:18    Onderwerp: hechtlaag Reageren met citaat

HA vriend
Nee nog niet onder de caravan, maar wel gebuikt in de boot,en verder ook op de binnen schermen van m,n auto,s,het knapt niet kapot Wink
_________________
Bob
BIOD-fan
Rijdend in een
Mercedes 320 TE station op Gas 1986
dus belasting vrij,Nu nog wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 12 Dec 2003 11:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Mensen, mensen.
Waar zijn we nu allemaal mee bezig?
Zitten we hier elkaar een beetje vliegen af te vangen!
Er zijn verschillende wegen naar Rome nietwaar?
Krijgt Jeroen Bolks niet een sik van die simpele vragen?
gegroet, joop brand Twisted Evil

(gewoon beits) Razz
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 12 Dec 2003 14:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee hoor Joop, de één gebruikt dit en de ander dat........
Als je het daar nooit met elkaar over hebt, leer je nooit wat bij.

Wat ik bijvoorbeeld uit het verhaal van Bob leer, is dat zijn Tenko-pal heel goed is toe te passen op een flexibele ondergrond, zonder dat het barst, ook al wordt het keihard.
Misschien weet jij nog wel iets, waar Bob en ik samen weer wat van opsteken.

Volgens mij is dat juist de bedoeling van dit forum.
Terug naar boven
jeroen bolks



Geregistreerd op: 09 Aug 2004
Berichten: 13
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jan 2005 15:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo allemaal,
Ik denk, ik zal ook maar eens wat nieuws toevoegen.
Zoals mij altijd verteld is en conform onze voorschriften behandel ik een droge vloerplaat met tectyl (merk). Een dunne laag uit een spuitbus of met de kwast is voldoende. Belangrijk is wel dat de kopse kant van de vloerplaat overal los staat t.o.v het casco. Komt trouwens maar weinig voor.
M.V.G jeroen Bolks
_________________
Jeroen
420 TD
Excellent ZW
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jan 2005 17:04    Onderwerp: Reageren met citaat

jeroen bolks schreef:
Zoals mij altijd verteld is en conform onze voorschriften behandel ik een droge vloerplaat met tectyl (merk). Een dunne laag uit een spuitbus of met de kwast is voldoende.
Laat ik daar dan maar eens een discussie over starten.
Voor zover ik begrepen heb, kan er er in de vloerplaat vocht trekken vanuit het interieur. Dat moet er aan de onderzijde weer uit kunnen (verdampen). Daarom moet de vloerplaat aan de onderzijde kunnen 'ademen'.
Is het niet zo dat tectyl de plaat damptechnisch 'afsluit'?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 12 Jan 2005 20:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hoort daar wel eens meer verhalen over, maar waarschijnlijk is het allemaal gezever. Honderden jaren zijn kozijnen dampdicht geschilderd en zijn ze pas gaan rotten toen de verf niet werd onderhouden.

De nieuwe sandwich vloeren laten misschien wel wat vocht door, maar de uiterst geringe hoeveelheid zal al op weg naar de achterkant van de bovenste plaat verdampen en nooit bij de onderste plaat aankomen.
Eerlijk gezegd geloof ik er helemaal geen bal van, dat door het vinyl van de vloer vocht wordt opgenomen.

Veel meer vocht is daarentegen te verwachten aan de buitenkant, dus die moet je heel behoorlijk beschermen. Bij mijn caravan begint die beschermingslaag te bladderen, er heeft dus geen goede hechting plaatsgevonden.
Nu Jeroen vertelt dat BIOD altijd tectyl heeft gebruikt, heb ik toch wat minder vertrouwen in dat materiaal. Maar misschien heeft het op hout een of andere primer nodig om goed z'n werk te doen... Of zou tóch Bob z'n spul de juiste oplossing zijn? Of doen we net als die carosseriebouwer, die aan de onderkant van vrachtwagenvloeren een rubbercompound smeerde?
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jan 2005 21:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben na een jaar nog niet veel wijzer geworden.
Heb in het verleden ook veel met auto's van doen gehad.
En wat mij opviel dat bitac, eind jaren vijftig, begon te scheuren en de roest lekker onder de bitac voort woekerde.
Een binnenvaart schipper heeft eens zijn auto behandeld met lijnzaadolie, perfect.
Tectyl krijgt ook scheurvorming, beetje mengen met gewone motorolie.
Ik blijf gewoon bij beits, en de kopse kanten lekker insoppen.
Sorry, draadje ging verder over de vochtinwerking.
Vochtinwerking vanuit het interieur naar de vloerplaat toe ben ik helemaal niet bang voor. en wel om de volgende reden.
Een auto wordt sávonds vochtig door condenserende waterdamp uit de lucht op de kouder wordende auto.
Die vloerplaat gaat niet dagelijks in temperatuur op en neer..
Zou je het hemeltje uit de caravan halen dan hangen er binnen een paar dagen druppels aan het dak, uiteraard als die caravan buiten staat.
En dan maakt het niet uit of dat dak van alluminium of polyester is.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 12 Jan 2005 23:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Tectyl krijgt ook scheurvorming, beetje mengen met gewone motorolie.


Ah, zie je wel!
Ik kan het er zowat met een harde borstel afborstelen. Misschien moet ik eens in een oud magazijn gaan kijken naar koolteer en rode menie, daar kun je hele goede beschermlagen van brouwen Wink Werd vroeger veel gebruikt onder stalen beslag van houten dekken en dat rotte nooit.
Of inderdaad lijnolie met een verharder er in, dat werkt ook best goed.

Eerst maar eens goed rondkijken, we hebben nog tijd genoeg! kijk
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 00:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Na de laatste reacties lijkt mij ademende dekkende buitenbeits nog steeds een prima alternatief: dekt en ademt, wat wil je nog meer?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.