"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

conserveren vloerplaat 400 TL 1983
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 12:42    Onderwerp: Reageren met citaat

De meeste beitsen moet je elke twee jaar oversmeren en daar zitten we niet op te wachten. Hoewel, als je verder niks te doen hebt.... Wink Dan kun je het beter gewoon schilderen, want dan heb je minstens vier jaar de tijd.

Ik heb al ergens een grote bus menie zien staan, nou nog een beetje koolteer... Dan ben ik er voor de komende vijftien jaar van af!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 14:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Na twee jaar opnieuw in de beits zetten? Zonnetje schijnt er niet op dus dat zal wel mee vallen. Trouwens kijk met die caravan niet verder dan twee/drie jaar dus dat zou mooi uitkomen.
Zonder dollen die koolteer heeft natuurlijk ook wel wat, dat smeerde men vroeger op de onderkant van een roeiboot,.dus dat hout wat haast nooit nat wordt moet het eeuwige leven hebben?
Ruikt zomers ook lekker . Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 16:57    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
koolteer
Dat is waarschijnlijk het spul waarmee ik het niet gegalvaniseerde chassis van mijn Extase ingesmeerd heb.
Prima spul daarvoor, jaren geen omkijken meer naar gehad. Very Happy

Over de bodemplaat. Ik heb het eens gevraagd aan een vochtdeskundige.
Hoewel hij hier ook niet zoveel over wist te vertellen, veronderstelde hij wel dat zo'n bodemplaat helemaal niet zoveel te lijden heeft.
Als hij nat wordt tijdens een rit, waait hij daarna waarschijnlijk weer snel droog. Hij zou eigenlijk nauwelijks onderhoud vergen. Zolang de triplexonderplaat maar onbeschadigd is. De kopse kanten zijn de kwetsbaarste plaatsen. Als je die nou lekker in het 'sop' houdt, voorkom je misschien wel alle problemen.

Een probleem waar je meer over hoort, is delaminatie, het loslaten van de samenstellende platen. In dat geval moet de bodemplaat op de bewuste plekken geinjecteerd worden met geschikte lijm.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 18:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Een probleem waar je meer over hoort, is delaminatie, het loslaten van de samenstellende platen. In dat geval moet de bodemplaat op de bewuste plekken geinjecteerd worden met geschikte lijm.


Dat hangt een beetje van de verlijming af, maar daar kan alleen Jeroen uitsluitsel over geven.
Bij WBP verlijmde platen zal delaminatie doorgaans pas na een jaar of 15 optreden. Rotting van de houtlagen ligt bij deze verlijming wat meer voor de hand, maar komt eigenlijk bij standaard onderhoud nooit voor.

De kwetsbaarheid van de koppen staat niet voor elke deskundige vast. Sinds een jaar of tien wordt ook wel aangenomen, dat hout het meeste opneemt door het langshout ipv het kopshout, óf dat het door het langshout opgenomen vocht schadelijker is dan het door het kopshout opgezogen vocht.

Nog even over beitsen: De vochtwerende werking van beits is na uiterlijk twee jaar voorbij, dat is ook de reden dat je tegenwoordig nauwelijks nog gebeitste ramen en kozijnen ziet. Bij beits moet je er eigenlijk van uitgaan, dat het een kleurstof is en verder niks. De meeste mensen verwachten echt te veel van beitsen, vooral van pantserbeitsen....

Dat het vocht er ook wel weer af zou waaien is alleen waar bij een rijdende caravan, de invloed van zon is inderdaad gering, maar de invloed van vuiligheid in het spatwater, bijvoorbeeld pekel, moet je niet onderschatten.
Aanhangende druppels bij een "sta"caravan zijn ronduit gevaarlijk. Ik had ooit een caravan zonder lekranden, waar vandaan de druppels direct op de grond vallen, en die caravan had plaatselijk zulke rotte plekken in de vloer, dat ik er met mijn vinger door kon prikken.
Wat dat betreft zijn de driekeur en de albino goed gebouwd: Water wat van de wand druipt, komt nooit aan de vloer te hangen!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 21:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Weet dat koolteer al een paar jaar in de watersport verboden is.
Ben net wezen Googelen en het schijnt dat het thans niet meer verkocht en verwerkt mag worden. (PAK)
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 13 Jan 2005 22:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat klopt, Joop. Menie mag ook niet meer gebruikt of verkocht worden, dacht ik. Vandaar dat het zwaar zoeken wordt naar restantjes. De menie heb ik inmiddels al in iemands magazijn zien staan Wink

En als het niet lukt, zal de lijnolie en de siccatief best nog wel ergens te koop zijn en dat is toch ook een uitstekend alternatief. Tijdens het drogen trekt dat in het hout en de rest droogt op als een deklaag, die volgens mij nog ademt ook, maar daar heb ik niet echt verstand van...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 14 Jan 2005 00:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Een paar jaar geleden is er door de consumentenbond een onderzoek gedaan naar beitsen.
Het beste kwam Perkoleum van Koopmans naar voren.
Het goedje is op lijnoliebasis. Tweemaal aanbrengen.
Toch wel het vermelden waard lijkt mij.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 16 Jan 2005 00:21    Onderwerp: Reageren met citaat

http://www.pkkoopmans.nl/informatie/#1

Joop, ik ben meer onder de indruk van dit materiaal, dan ik verwachtte. Misschien komt dit wel min of meer overeen met dat ouwerwetse lijnolie & verharder, zoals dat op binnenschepen werd gebruikt, zelfs op staal.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.