Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 13 Jan 2005 12:42 Onderwerp: |
|
|
De meeste beitsen moet je elke twee jaar oversmeren en daar zitten we niet op te wachten. Hoewel, als je verder niks te doen hebt.... Dan kun je het beter gewoon schilderen, want dan heb je minstens vier jaar de tijd.
Ik heb al ergens een grote bus menie zien staan, nou nog een beetje koolteer... Dan ben ik er voor de komende vijftien jaar van af! |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Do 13 Jan 2005 14:56 Onderwerp: |
|
|
Na twee jaar opnieuw in de beits zetten? Zonnetje schijnt er niet op dus dat zal wel mee vallen. Trouwens kijk met die caravan niet verder dan twee/drie jaar dus dat zou mooi uitkomen.
Zonder dollen die koolteer heeft natuurlijk ook wel wat, dat smeerde men vroeger op de onderkant van een roeiboot,.dus dat hout wat haast nooit nat wordt moet het eeuwige leven hebben?
Ruikt zomers ook lekker . _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Do 13 Jan 2005 16:57 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | koolteer | Dat is waarschijnlijk het spul waarmee ik het niet gegalvaniseerde chassis van mijn Extase ingesmeerd heb.
Prima spul daarvoor, jaren geen omkijken meer naar gehad.
Over de bodemplaat. Ik heb het eens gevraagd aan een vochtdeskundige.
Hoewel hij hier ook niet zoveel over wist te vertellen, veronderstelde hij wel dat zo'n bodemplaat helemaal niet zoveel te lijden heeft.
Als hij nat wordt tijdens een rit, waait hij daarna waarschijnlijk weer snel droog. Hij zou eigenlijk nauwelijks onderhoud vergen. Zolang de triplexonderplaat maar onbeschadigd is. De kopse kanten zijn de kwetsbaarste plaatsen. Als je die nou lekker in het 'sop' houdt, voorkom je misschien wel alle problemen.
Een probleem waar je meer over hoort, is delaminatie, het loslaten van de samenstellende platen. In dat geval moet de bodemplaat op de bewuste plekken geinjecteerd worden met geschikte lijm. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 13 Jan 2005 18:11 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Een probleem waar je meer over hoort, is delaminatie, het loslaten van de samenstellende platen. In dat geval moet de bodemplaat op de bewuste plekken geinjecteerd worden met geschikte lijm. |
Dat hangt een beetje van de verlijming af, maar daar kan alleen Jeroen uitsluitsel over geven.
Bij WBP verlijmde platen zal delaminatie doorgaans pas na een jaar of 15 optreden. Rotting van de houtlagen ligt bij deze verlijming wat meer voor de hand, maar komt eigenlijk bij standaard onderhoud nooit voor.
De kwetsbaarheid van de koppen staat niet voor elke deskundige vast. Sinds een jaar of tien wordt ook wel aangenomen, dat hout het meeste opneemt door het langshout ipv het kopshout, óf dat het door het langshout opgenomen vocht schadelijker is dan het door het kopshout opgezogen vocht.
Nog even over beitsen: De vochtwerende werking van beits is na uiterlijk twee jaar voorbij, dat is ook de reden dat je tegenwoordig nauwelijks nog gebeitste ramen en kozijnen ziet. Bij beits moet je er eigenlijk van uitgaan, dat het een kleurstof is en verder niks. De meeste mensen verwachten echt te veel van beitsen, vooral van pantserbeitsen....
Dat het vocht er ook wel weer af zou waaien is alleen waar bij een rijdende caravan, de invloed van zon is inderdaad gering, maar de invloed van vuiligheid in het spatwater, bijvoorbeeld pekel, moet je niet onderschatten.
Aanhangende druppels bij een "sta"caravan zijn ronduit gevaarlijk. Ik had ooit een caravan zonder lekranden, waar vandaan de druppels direct op de grond vallen, en die caravan had plaatselijk zulke rotte plekken in de vloer, dat ik er met mijn vinger door kon prikken.
Wat dat betreft zijn de driekeur en de albino goed gebouwd: Water wat van de wand druipt, komt nooit aan de vloer te hangen! |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Do 13 Jan 2005 21:02 Onderwerp: |
|
|
Weet dat koolteer al een paar jaar in de watersport verboden is.
Ben net wezen Googelen en het schijnt dat het thans niet meer verkocht en verwerkt mag worden. (PAK) _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 13 Jan 2005 22:20 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, Joop. Menie mag ook niet meer gebruikt of verkocht worden, dacht ik. Vandaar dat het zwaar zoeken wordt naar restantjes. De menie heb ik inmiddels al in iemands magazijn zien staan
En als het niet lukt, zal de lijnolie en de siccatief best nog wel ergens te koop zijn en dat is toch ook een uitstekend alternatief. Tijdens het drogen trekt dat in het hout en de rest droogt op als een deklaag, die volgens mij nog ademt ook, maar daar heb ik niet echt verstand van... |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Vr 14 Jan 2005 00:38 Onderwerp: |
|
|
Een paar jaar geleden is er door de consumentenbond een onderzoek gedaan naar beitsen.
Het beste kwam Perkoleum van Koopmans naar voren.
Het goedje is op lijnoliebasis. Tweemaal aanbrengen.
Toch wel het vermelden waard lijkt mij. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 16 Jan 2005 00:21 Onderwerp: |
|
|
http://www.pkkoopmans.nl/informatie/#1
Joop, ik ben meer onder de indruk van dit materiaal, dan ik verwachtte. Misschien komt dit wel min of meer overeen met dat ouwerwetse lijnolie & verharder, zoals dat op binnenschepen werd gebruikt, zelfs op staal. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|