"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

420 TD: lekkend voorraam hersteld

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Apr 2006 16:51    Onderwerp: 420 TD: lekkend voorraam hersteld Reageren met citaat

Vandaag heb ik de lekkage aan het lekkende voorraam van mijn caravan hersteld door het hele spul er uit te halen en opnieuw in de kit te zetten. Het bleek, dat er al meer zogenaamde deskundige aan gewerkt hadden, allen zonder succes en zonder het raam te verwijderen.

Voor hen, die aan de gang willen met dezelfde klus: Het is goed te doen, maar je hebt speciale bitjes nodig om de klemplaatjes los te maken. De oude kit lijmt wat, dus moet je voorzichtig met een klauwhamer de rand wat optillen en met een slap, maar scherp mes de oude kit doorsnijden. Als je dan ook nog de klemplaatjes los hebt, kun je het hele spul er simpel uit lichten en op een tafel leggen om alle oude kit te verwideren. Dat lukte me het beste met behulp van een schroevendraaier.

De kitresten op het polyester heb ik met een steekbeitel verwijderd. Als alles schoon is, kun je het beste schildertape langs de duidelijk zichtbare rand op de caravan plakken en ook rondom de raamlijst, zodat je meteen na plaatsing de uitpuilende kit netjes kan afwerken.

In tegenstelling tot wat Frank waarschijnlijk aan het begin van dit bericht voetstoots aannam Wink namelijk: dat de door mij gebruikte kit wel Polymax zou heten, heb ik een heel andere kit gebruikt: transparante antilekkagekit van Bison.

Het hecht erg goed aan heel veel materialen, maar je moet er wel snel mee werken.

Om het raam weer goed tegen het polyester aan te trekken, kun je beter het bestaande vulhout wat opdikken met strookjes hardboard, zodat je zeker weet, dat er een goede aanklemming is. Dat aanklemmen moet snel gebeuren, omdat het anders moeilijk wordt om de uitpuilende kit goed af te werken.

Bereid dus alles goed voor en leg je spullen goed binnen handbereik.

Veel plezier!
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 16 Apr 2006 23:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, jouw bericht zit in mijn map caravan, voor het geval dat.... .
Maar speciale bitjes?Wat voor bitjes?
Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 17 Apr 2006 20:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Peter, jouw bericht zit in mijn map caravan, voor het geval dat.... .
Maar speciale bitjes?Wat voor bitjes?
Groeten,
Johan


Van die sterbitjes, heten die geen torxbitjes? In ieder geval zitten ze in elke uitgebreidere bitset.
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 17 Apr 2006 21:41    Onderwerp: Reageren met citaat


_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 18 Apr 2006 18:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:


Yep!
En wat zit er aan het andere andere eind, Frank?
Ik heb het namelijk met een handschroevendraaier gedaan waar losse bits in passen, en dat beviel me erg goed.
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 18 Apr 2006 18:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
En wat zit er aan het andere andere eind, Frank?

Geen idee, Peter... Wink
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.