Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Zo 30 Apr 2006 09:49 Onderwerp: Vervangen torsie-staven (BB 350) |
|
|
Tijdens de inspectie van onze 350 kreeg ik als opmerking mee dat de as op max. stond en dat de rubber torsiestaven waarschijnlijk de volgende keer vervangen moeten worden. Kosten ca. 350 a 400 euro.
Volgens mij zitten er ijzeren torsiestaven in onze (peitz) as, heeft iemand deze wel eens vervangen? Zo ja waar en wat mag dat dan ongeveer kosten.
De caravan was op kleding en voedsel na ingepakt, dus ook dit weegt de nodige kilo's. Dit heeft natuurlijk ook invloed op de stand van de as. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 30 Apr 2006 12:00 Onderwerp: |
|
|
Onder BIOD´s zitten zowel stalen als rubberen Peitz torsie-assen. Kijk ook eens hier: http://www.triorep.nl/index.html
succes! |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Di 16 Mei 2006 06:48 Onderwerp: |
|
|
Egbert,
in Assen zit ook een goed bedrijf wat gespecialiseerd is in "assen".(maar ben even de naam kwijt!)
De Peitz assen zijn een gegeven moment "moe" en dan wijzen de torsiearmpjes niet meer naar beneden , maar staan recht.
Het probleem doet zich ook vaak voor bij de Biod Expert (max 850 kg.).
Ik heb onder onze toenmalige Expert een nieuwe op maat gemaakte as gezet , wat een enorme verbetering geeft (vooral bij drempels!) _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Za 11 Aug 2007 18:35 Onderwerp: |
|
|
Zo ik ben net klaar met het vervangen van de 2 torsie staven van de peitz as. Dit is veel makkelijker dan ik had gedacht.
Iedereen die een beetje handig kan dit goed zelf doen en zo veel geld uitsparen, in drie en half uur was ik klaar.
Middelbos in Assen had de torsiestaven op voorraad liggen a € 44,00 ex. BTW
Als iemand een keer uitleg wil hebben moet hij/zij zich maar melden dan zal ik er een verhaaltje van maken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 11 Aug 2007 19:03 Onderwerp: |
|
|
Egbert schreef: | Als iemand een keer uitleg wil hebben moet hij/zij zich maar melden dan zal ik er een verhaaltje van maken. |
Wat mij betreft mag dat verhaal nu al komen.
_________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Zo 12 Aug 2007 13:50 Onderwerp: |
|
|
Hierbij de beschrijving van het vervangen van de torsiestaven van onze staal geveerde Peitz as EBD 10/62 U met 2 korte torsie staven, oudere assen kunnen uitgevoerd zijn met een lange torsiestaaf volgens specialist Middelbos. Op het typeplaatje van onze caravan staat produktiedatum 9/85.
Je kunt een staal geveerde as van een rubber geveerde as onderscheiden door de vetnippels (4 st.) op een staal geveerde as.
Voor het vervangen van de Torsiestaven heb je het volgende nodig:
- Krik en blokken.
- Ring/steek sleutel 24mm
- Ring/steek sleutel 19mm (2x)
- Inbus sleutel 8mm
- Waterpomp tang
- Vetspuit
- Schroevendraaier
- nwe torsiestaven natuurlijk.
Het gaat als volgt:
Caravan aan een zijde stevig op blokken zetten. (niet met de steunpoten natuurlijk)
Wiel verwijderen, remtrommel kan blijven zitten.
Remkabel los maken bij het brugstuk midden onder de caravan, en vrijmaken zodat de remkabel met de veerarm onder de caravan uit kan.
Schokbreker aan onderzijde los maken.
Aan de voorzijde van de as zitten (per as helft) twee inbus stelbouten met veerring en borgmoer.
Een stelbout zit bijna in het midden van de as en de ander zit aan de wielnaaf zijde. (ze zitten in lijn bij een rechte torsie staaf)
Deze draai je er beide uit, denk om het lengte verschil, de langste zit aan de naafzijde.
Je kunt nu door (voorzichtig) met een hamer tegen de schokbrekersteun te slaan de veerarm uit de as halen en de torsiestaaf er uit pakken.
Let op de afstand van de boor duppen tot het uit einde van de staaf, de zijde waar de boor dup het dichtst bij de het uiteinde zit hoort aan de naaf zijde.
Je kunt nu de nieuwe torsie staaf in de as schuiven, je kunt met bijv. een schroeverdraaier voelen of de boor dup bij het gat van de stelbout zit en de korte stelbout midden onder caravan er weer in draaien (nog niet vast draaien maar wel zover er in dat je de torsie staaf er niet meer uit kunt trekken)
Nu kan de (ingevette)veerarm er weer in geschoven worden evt. met behulp van een hamer. Het vierkant van de torsie staaf moet in het vierkant achter in de veerarm, is even proberen. Door het gat van de stelbout moet de boor dup weer te voelen zijn en kan de stelbout er in gedraaid worden.
Draai de beide stelbouten goed aan borg ze met de moer en veerring.
Pomp een paar slagen vet in de vetnippels en zet de schokbreker weer vast.
Monteer de remkabel weer en zet het wiel erop.
Een zijde is klaar nu de andere zijde, het zelfde verhaal.
Als er nog vragen zijn of onduidelijkheden dan hoor ik het graag.
Egbert |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 12 Aug 2007 15:05 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel voor je uitleg! Je maakt me wel nieuwsgierig naar een paar dingen....
Vraag 1:
Wat is een boor dup?
Vraag 2:
Was het lastig om onder de caravan te werken, maw: is het handiger om de caravan zo hoog mogelijk op vier bokken te hebben? |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Ma 13 Aug 2007 21:04 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Vraag 1:
Wat is een boor dup?
|
Een boor dup zie je bijvoorbeeld vaak in boorklemmen al je door het materiaal heen in de klem hebt geboord. De Stelbouten zijn aangepunt aan de voorkant en vallen in deze uitsparingen.
Citaat: | Vraag 2:
Was het lastig om onder de caravan te werken, maw: is het handiger om de caravan zo hoog mogelijk op vier bokken te hebben? |
Ik had het wiel net vrij en kon er zo goed onderkomen. Verder heb ik een kant op blokken gezet en aan de andere kant het wiel laten zitten, leek me stabieler als de hele caravan op blokken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 13 Aug 2007 22:13 Onderwerp: |
|
|
Dankjewel!
Hoewel ik m'n hele leven naar zulke boordupjes heb zitten kijken, had ik geen idee, dat ze een naam hadden...
En wat de hoogte betreft: Er is wat verschil tussen een stapel blokken en stelbokken. De laatste hebben een trapeziumvorm en zijn vaak traploos instelbaar en zijn doorgaans stabieler dan gestapelde blokken.
Maar als ik jou dus goed kan volgen, heb je het meeste werk dus liggend moeten doen?
Voor mij is dat geen optie, ik moet minstens kunnen zitten, anders moet ik er door de brandweer onderuit gesleept worden
Als ik wil kunnen zitten, zal de onderkant van de vloer dus minstens 90 cm boven de straat moeten staan.
In zo'n geval zou ik de as op blokken zetten en de caravan op de vier hoeken met stelbokken ondersteunen om een stabiele situatie te krijgen...
Ik zit hier uiteraard alleen maar even hardop te denken, misschien hebben andere lezers er iets aan..., al was het alleen maar om weer verbeteringen uit te lokken... |
|
Terug naar boven |
|
|
benmaas
Geregistreerd op: 09 Jun 2010 Berichten: 4
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|