Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Wo 28 Jun 2006 23:31 Onderwerp: Reservewieldrager; alternatief, nu met foto's |
|
|
Kogeldruk
Ik kampte met mijn 420TL met een wat lage kogeldruk, met bij
oprakende gas- en watervoorraad met een (half) vol toilet.
Remedie:
- Water in disselkast op peil houden.
- Toilet vaak legen en spoelwatervoorraad maximaal 5 liter.
- Uiteraard de rest van de bagage zorgvuldig verdelen.
- Reservewiel naar voren verplaatsen
Het verplaatsen van het reservewiel van achteren naar net voor de as levert ca. 25kg meer kogeldruk op.
Bovendien hangt het wiel vaster op z'n plaats wat de stabiliteit van de caravan ten goede komt.
Het gewicht van de reservewieldrager wordt vervangen door het veel lagere gewicht van een tapeind, twee stukjes aluminium kokerprofiel en wat moeren en ringen.
Simpele reservewielhouder
In de linker bankkast heb ik een M12 bout door de vloer gestorken. Schetsplaten (aluminium kokerprofiel) en zelfborgende moeren op de vloer en onder het reservewiel zorgen dat het wiel aan het tapeind blijft hangen.
Uiteraard heb ik aan de onderzijde van het tapeind een gat geboord met daarin een stevige splitpen.
Ter plaatse van de vloer zijn maatregelen genomen tegen het indringen van vocht.
Het deel van de constructie onder de vloer heb ik in de Tectyl gezet.
De ontstane koudebrug kan natuurlijk geïsoleerd worden. Dat is er bij mij nog niet van gekomen. Er zijn overigens nooit condensproblemen ontstaan. (De soep van koudebruggen wordt niet altijd heet gegeten).
Reservewiel ophangen en afnemen
Het gemak van het ophangen en afnemen van het wiel is een kwestie van detailleren en handigheid.
Afnemen: De moeren in de bankkast losdraaien en het wiel ploft op de grond.
Ophangen: na een noodgeval het wiel in het interieur leggen, laten repareren en met mooi weer terughangen.
Ik leg wat blokken (die van de uitdraaisteunen) onder het wiel, laat het tapeind er in zakken en draai op de tast de onderste moer er op en steek de splitpen door het tapeind.
Met twee moeren in de bankkast het wiel tegen de vloer trekken.
Niet te strak, dan vervorm je de vloer.
Let op
- Zelfborgende moeren blijven niet altijd zelfborgend. Na een aantal montages en demontages de moeren vervangen.
- De ruimte is krap. Het wiel hangt tegen de chassisbalk.
- Het tapeind is iets schuin aangebracht daar deze anders niet in de bankkast maar onder de tafel uitkomt.
_________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 11:33; in totaal 9 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Do 29 Jun 2006 00:17 Onderwerp: |
|
|
Hans,
Wat is een lage kogeldruk?
De oplossing die jij beschrijft om dat reservewiel op die manier te bevestigen, heb ik eens toegepast. Jaren geleden, kant en klaar gekocht.
Vierkante plaat waaraan een stuk draadeind aan vast was gelast.
Gat door de bodem, plaat blijft op de vloer liggen , op de hoeken vier parkers. Onder de vloer een ring en knevel om het reservewiel te borgen .
Doordat de band van het reservewiel tegen de bodem wordt gedrukt blijft die lekker zitten, ik had, voor mijn gemoedsrust, nog een splitpen toegepast.
Dat was alles.
Het nadeel is natuurlijk die plaat van ongeveer 20cm.vierkant, die in het zicht kan blijven zitten, ga je meer naar de zijkant, ook al om de remtoestand te ontwijken, dan is die plaat misschien weg te werken.
Is er in de disselkast geen ruimte? _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Vr 30 Jun 2006 11:42 Onderwerp: |
|
|
Joop,
De kogeldruk is af en toe minder dan pakweg 20kg. Slingerneigingen zijn het gevolg en instappen voordat de poten staan laat de hele hut kiepen.
Ik ga het allemaal eens uitmeten.
Als ik het tapeind aan de rand van de schetsplaat bevestig en het wiel tegen de linker chassisbalk hang past het denk ik in de bankkast (Een schetsplaat in het zicht is voor mij vloeken in de kerk). Lassen is een goed idee: tapeind geborgd en het geheel lekker plat!
Isoleren met gealuminiseerd noppenfolie. Het voor de operatie teruggelegde zeil er over en je ziet er (bijna) geen barst van.
Ik denk dat mijn gemoedsrust ook een splitpennetje behoeft.
Hans |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 30 Jun 2006 16:56 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij moet het mogelijk zijn om de wielslede meer naar voren te schuiven. Ik zal straks eens kijken.
Verder snap ik je verhaal helemaal niet.
Als ik het goed heb, zit in je caravan een kontkeuken. Het is verleidelijk om dan die keukenkastjes helemaal vol te proppen met keukenspullen en voorraad.
IMHO zit de kogeldrukfout bij jezelf en minder bij het reservewiel?
Bij mijn caravan heb ik de fietsen achterop en de kabels met nog heel wat zwaar spul in de achterste bank liggen. Toch heb ik geen enkele moeite om mijn kogeldruk (te) hoog te krijgen door te spelen met de belading. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 03 Jul 2006 19:58 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Volgens mij moet het mogelijk zijn om de wielslede meer naar voren te schuiven. Ik zal straks eens kijken. |
Sorry, vergeten te kijken... Nu staat het kind weer in de stalling
Maar kennelijk heb je zelf de caravan in de buurt? Eigenlijk ben ik wel benieuwd, of het naar voren schuiven van de wielslede een uitvoerbare optie is |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 03 Jul 2006 22:56 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | of het naar voren schuiven van de wielslede een uitvoerbare optie is |
Als het zo'n ALKO ding is gaat die door gaten die daarvoor in het chassis zitten. Met veel geluk heb je die ook wel vóór de as.
Daar zit dat reservewiel namenlijk bij mijn caravan. Maar ja...... _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 03 Jul 2006 22:59 Onderwerp: |
|
|
Nee, het is Peitz en het is daadwerkelijk een slede, die in het frame glijdt. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|