"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

afdak boven deur ?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Wo 05 Jul 2006 20:01    Onderwerp: afdak boven deur ? Reageren met citaat

Wij zijn in het bezit van een 420 tlh. Op dit moment ben ik de houten lat waaraan de scharnieren van de deur bevestigd is aan het vernieuwen. Deze is door inwatering via de scharnieren kompleet verrot. In het polyester zitten drie gaten waarachter de houten plank zit. Bij regenval stroom er altijd water over deze scharnieren. Een gaatje in de afdichting zal er voor zorgen dat dit weer opnieuw zal gebeuren. Nu dacht ik hier ergens gelezen te hebben dat er soort afdakje was welke boven de deur kan worden geplaatst waardoor niet al het water meer over de deur loopt. Wie o wie kan mij verder op weg helpen. bij voorbaat dank
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 05 Jul 2006 21:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij je hele verhaal heb ik eigenlijk wel ideeën:
Kun je in plaats van die lat ook een alu kokerprofiel gebruiken? Dat zou, in verband met het lekkagegevaar, aan te bevelen zijn.
De gaten in het polyester zijn altijd wel met een of ander spul te vullen, ten eerste met polyester, ten tweede met Bison Polymax. De lat zou je in een dikke laag Bison lekkagekit kunnen drukken, dan lekt het ook nooit meer.
Dan als antwoord op je vraag: Als ik het moest oplossen, boog ik een klein alu waterdorpeltje om de deuropening, liefst ondersteboven, dus als een gootje, gemonteerd. En ik zou dat profieltje in de Bison lekkagekit wellen.
Het hoeft niet in dezelfde bocht te lopen als de deur, ik denk meer in de richting van de vorm van een handboog. dan kun je het aan weerskanten nog een stuk of tien centimeters laten doorlopen, zonder dat dit er storend uitziet.

Een andere optie is het gebruik van een klein luifeltje, dat gewoon in de peesrail geschoven wordt. Als je dat driehoekig maakt, met de punt ter hoogte van het scharnier, kun je volstaan met één stok, die je in een schroefoog of in de grond kunt plaatsen. Drie touwtjes om het opwaaien en verschuiven tegen te gaan, completeren dan de boel.

Mogelijkheden te over, succes!
Terug naar boven
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Wo 05 Jul 2006 22:09    Onderwerp: afdak boven deur Reageren met citaat

Aluminium kokerbalk is niet te gebruiken. De lange dunne zijde (2 cm) van de plank dient in de vorm van de bolling van de wand geschaafd te worden. Het is de plank aan de rechterbinnenzijde gelijk als je binnenkomt. Bij mij zit hij aan de bovenzijde vast aan de bovenkastjes en beneden aan een opbergkast. Volgens mij is dat bij de 420TD de kast om de ijskast. Deze plank is voordat de deur omtrek er in gezet. Dat zie ik omdat er een aantal schroeven van af de buitenzijde zitten. Deze zitten verborgen achter de deur omtrek. Het is een heel gedoe om het goed schoon te maken omdat de oude plank geplastificeerd multiplex was. De print blijft nu achter met de verlijming. Ik heb op de site van Bison gekeken en daar raden ze montagekit heavy duty aan. Maar het gaat mij eigenlijk om een bescherming als de caravan niet in gebruik buiten staat. Als wij kamperen dan staat meestal de luifel op. Wat ik denk ooit gezien heb was in een halve circel die de bovenzijde van de deur omsloot.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 05 Jul 2006 23:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Maar het gaat mij eigenlijk om een bescherming als de caravan niet in gebruik buiten staat. Wat ik denk ooit gezien heb was in een halve circel die de bovenzijde van de deur omsloot.


Ja, dat is goed uitvoerbaar met een ondersteboven aangebracht waterdorpeltje. Het wordt ook wel lekdorpelprofiel of weldorpelprofiel genoemd. De doorsnede ziet er uit als een K, maar dan zonder de bovenste schuine poot. Als je het met de overgebleven poot omhoog monteert, heb je een gootje. Met een beetje geduld is dat wel in vorm te buigen.
Je kan het gewoon op het polyester popnagelen, met een dunne laag lekkagekit er onder. De kit die jij noemde, is volgens mij niet blijvend flexibel en gaat daardoor op den duur weer lekken.
Of vergis ik me in die fexibiliteit? (Per slot van rekening heb jij het laatste daar gekeken...) Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.