"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Inregenen via dakraam

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 00:12    Onderwerp: Inregenen via dakraam Reageren met citaat

Beste mede-liefhebbers,

Het is mij al een paar keer overkomen bij een hevige regenbui, dat de vaste vloerbedekking onder het dakraam goed nat is geworden. De regendruppels spatten van het dak tegen de onderzijde van het geopend dakraam en vallen dan naar binnen. Caravan betreft 400 TL. Herkent iemand dit probleem? En zijn er mogelijk oplossingen voor? Nee, raam dichtdoen is geen optie, ik wil graag een beetje ventilatie houden.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 00:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk herkent iedereen dat wel, de overstekende rand van het luik is veel te smal. Ik heb er ook altijd last mee gehad. Toen in dit voorjaar het ook nog eens in gesloten toestand langs een van de handgrepen begon te lekken, heb ik domweg een ander merk luik gemonteerd.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 00:20    Onderwerp: Re: Inregenen via dakraam Reageren met citaat

Leen schreef:
Beste mede-liefhebbers,
Het is mij al een paar keer overkomen bij een hevige regenbui, dat de vaste vloerbedekking onder het dakraam goed nat is geworden. De regendruppels spatten van het dak tegen de onderzijde van het geopend dakraam en vallen dan naar binnen. Caravan betreft 400 TL. Herkent iemand dit probleem? En zijn er mogelijk oplossingen voor? Nee, raam dichtdoen is geen optie, ik wil graag een beetje ventilatie houden.

Dat is een bekend fenomeen.
Ik vind het niet echt een probleem.
Ik sluit het dakraam wel.
Ventilatie blijft, want het 'ventileert' ook in gesloten toestand.
Wat je zou kunnen doen is een dakraam zoeken dat een grotere 'oversteek' heeft.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 00:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen, ik denk dat het er bij hoort. ìK sluit het dakraam tijdens de regen en open het als het droog is... Kun je niet dmv de gewone ramen ventileren?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 13:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de reacties.
Frank (en Lex overeenkomstig) schreven:
Citaat:
Leen, ik denk dat het er bij hoort. ìK sluit het dakraam tijdens de regen en open het als het droog is... Kun je niet dmv de gewone ramen ventileren?

Ha, ha, zo'n antwoord had ik kunnen verwachten; áls ik in de caravan aanwezig ben, dan ben ik ook zo slim om het raam te sluiten. Maar ik heb het over situaties dat ik níet aanwezig ben. En dan wil ik liever de ramen ook niet wijd open hebben staan.
Ik begrijp inmiddels dat het een algemeen bekend euvel is, voor de één meer dan voor de ander een probleem. Voor mij in ieder geval wel een probleem vanwege de vaste vloerbedekking.
Als ik Peter goed begrijp, zijn er dakramen met een bredere overstek. Daar ga ik dan maar eens naar op zoek.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 14:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Bedankt voor de reacties.
Frank (en Lex overeenkomstig) schreven:
Citaat:
Leen, ik denk dat het er bij hoort. ìK sluit het dakraam tijdens de regen en open het als het droog is... Kun je niet dmv de gewone ramen ventileren?

Ha, ha, zo'n antwoord had ik kunnen verwachten; áls ik in de caravan aanwezig ben, dan ben ik ook zo slim om het raam te sluiten. Maar ik heb het over situaties dat ik níet aanwezig ben. En dan wil ik liever de ramen ook niet wijd open hebben staan.

Nogmaals: er is geen enkele reden om het luik niet te sluiten als je niet bij de caravan bent.
Het dakluik is ook in dichte stand ventilerend jazeker jazeker jazeker
Tenzij jij een simpel enkelschalig dakluik hebt, maar dat is niet gebruikelijk op BIODs.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 01 Aug 2006 17:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als ik Peter goed begrijp, zijn er dakramen met een bredere overstek. Daar ga ik dan maar eens naar op zoek.


Ik heb een raam met een ander soort kap, die sluit nauwer aan. Het merk is Omnivent. Ben benieuwd, hoe dat ding door de winter komt..
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Vr 01 Sep 2006 12:28    Onderwerp: Re: Inregenen via dakraam Reageren met citaat

Ik zag onlangs bij de fa. de Wit in Schijndel een kap, compleet met handgrepen en veren welke op het binnenwerk van mijn standaard dakluik zou moeten passen (Biod 420LT bouwjaar 2000).
Deze kap heeft een aanzienlijk grotere maat en is ook beter gestroomlijnd dan de standaard "trapjeskap".
De prijs is ca. 27,= euro.

Voor de BIOD-puristen: Origineel is een leuk streven, maar Beter Is Ons Devies!

Ik ga een dezer dagen terug naar de Wit om de maten (tussen de bevestigingspunten) te vergelijken met die van mijn originele kap. Ik heb zin dit probleempje op te lossen.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
hlaauwen



Geregistreerd op: 04 Feb 2005
Berichten: 6
Woonplaats: Velp Gld

BerichtGeplaatst: Vr 01 Sep 2006 15:59    Onderwerp: inregenen dakraam Reageren met citaat

Probleem doet zich niet alleen bij Biods voor. Ik heb eens ergens gelezen dat je om de rand van het open dakluik een reep schuimplastic kunt plakken. Dan zou de regen er niet onderdoor kunnen spatten. Maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Als ik wegga, doe ik het raam altijd dicht. Idea
_________________
Hen Laauwen
350TL Excl 1993
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.