"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Conservering contactdoos en stekker (elektrisch)

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2006 14:08    Onderwerp: Conservering contactdoos en stekker (elektrisch) Reageren met citaat

Mijn ervaring met het in orde houden van het autostopcontact en caravanstekker.
Vooral de eerste is van belang, want die zit 365 dagen per jaar op een heel verkeerde plek om goed te blijven functioneren. Jaren geleden liep mijn accu van de auto leeg en ik kon geen stroomverbruiker vinden . Totdat ik ging meten en toen bleek dat de contante stroomdraad van het stopcontact stroom afnam terwijl er niets áanhing'.
Het stopcontact was warm. Bij demontage kwam er wel een zoutvaatje zout uit, wegenzout, de tule om de kabel was niet echt dicht en alles was gecorrodeerd. Sindsdien spuit ik de achterkant VOL met vaseline uit de spuitbus en ik spuit ook de stekkerkant van het contact en de caranstekker in met een vleugje vaseline.
Als je dat vanaf het begin met enige regelmaat doet, zul je geen contactproblemen hebben.
Heb je die al, dan is er speciale contactspray Die is in ieder geval in elke electronica-onderdelenwinkel te koop. En daarna voor de conservering en tegen verdere corrosie, opnieuw vaselinespray.En m.i. geen teflon, WD40 kruipolie etc gebruiken, hooguit siliconen zou nog kunnen vanwege het waterverdijvende effect, maar dat geeft geen langdurige bescherming en vaseline wel.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2006 16:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan,
Alle ellende die je op noemt komt me dus zeer bekend voor, vooral die corrosie via het kabeleind.
Echter de aansluiting bij m'n huidige auto is iets meer doordacht.
De kabeldoorvoering verandert in een soort flens die tussen het staal en de doos komt.
Alleen onder het dekseltje spuit ik en af en toe. Smile
Wat ik trouwens ook gangbaar blijf houden zijn die drie boutjes en moeren.
Stelt niks voor, en als je het moet gebruiken is het " in the middle of nowhere".
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 07 Aug 2006 17:45    Onderwerp: Reageren met citaat

ook een hele goeie is: buig het stopcontact wat omlaag, zodat water uit het pennendeel kan lopen. Scheelt kilo's vaseline Wink
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Vr 25 Aug 2006 13:02    Onderwerp: Re: Conservering contactdoos en stekker (elektrisch) Reageren met citaat

Pas zoiets meegemaakt. De 20A zweefzekering achter mijn auto-accu ging er uit. Mijn 3 contactdoos boutjes zaten (te) goed vast. Later ging ook de smeltveiligheid in mijn omvormer er uit.
Moet e.e.a. nog onderzoeken en oplossen.

Het is overigens lastig als je onderweg zonder stromend water zit en je "souvenirs" op de terugweg niet gekoeld kunnen worden.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.