"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koppeling-stabilisator
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 29 Jan 2004 16:54    Onderwerp: Koppeling-stabilisator Reageren met citaat

Hoewel een BIOD als je hem goed belaadt, heel goed zonder kan, kan een koppeling-stabilisator toch zinvol zijn, zeker voor de grotere, zwaardere modellen. Ik heb er ook een sinds een paar jaar en naar mijn oordeel neemt het rij-comfort behoorlijk toe.
Als je naar de caravanhandel gaat voor zo'n ding, gaat het meestal om een Alko of misschien een Winterhoff of heel misschien een SSK. Maar zelden om een Stabifix.
Daarom wil ik in deze rubriek eens wijzen op de mijns inziens superieure Stabifix 4, een k-s voor het leven, en dus passend bij BIOD.
Op de nieuwe BIODs wordt helaas (in voorkomende gevallen) door koppelverkoop altijd een Alko gemonteerd.
Maar wil je zo'n ding via de reparatieafdeling van BIOD, dan krijg je waarschijnlijk de Stabifix geadviseerd.
In geval van een nieuwe BIOD kun je bij de dealer natuurlijk wel bedingen dat je een Stabifix 4 wilt ipv een Alko.
De Stabifix 4 is een brok mooie techniek, opgebouwd uit roestvrijstaal en brons en kunststof. Het frictiemateriaal is onverslijtbaar (brons). En hij is nog mooi ook.

Ik besef dat ik reclame maak. Maar ik kan het niet laten, ook al omdat de Anwb de Stabifix 4 negeert.
Kijk zelf maar eens op http://www.stabifix.nl , van harte aanbevolen Idea
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Vr 30 Jan 2004 17:44; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 29 Jan 2004 20:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Reclame maken lijkt streng verboden te zijn, sinds de overheid heffingen oplegt als een zendgemachtigde de regels overtreedt en bijvoorbeeld een merknaam noemt buiten het daarvoor geëigende reclameblok.

Het maken van reclame is echter een heel goed ding voor naar kwaliteit hongerende mensen als wij BIOD-eigenaren nu eenmaal zijn.

De eeuwige vragen als: wat is goed? waar wordt het verkocht? wat kost het? hoe houdt het zich na jaren kampeergenot? vind je hier gemiddeld vaker dan elders.

Ik ben het volledig met Lex eens, waar het Stabifix betreft en schaam me er niet voor om dat vaak te zeggen. Het is inderdaad reclame, maar ik gun jullie allemaal alleen maar het allerbeste.
En op een BIOD hoort dus niets minder dan een Stabifix.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2006 19:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom een Stabifix?
Op onze 420T van '96 zit een alko 2000. Zijwaarts goed ook bij hoge snelheid. Maar het geheel dompt mij teveel.
Waarom is de Stabifix daar met name goed in?
Is daar ook een technische verklaring voor.
Benieuwd naar reakties
groeten
Johan.
Ik heb 2 fietsen achterop en een Opel Omega 2,5Td ervoor.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2006 19:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Waarom een Stabifix?
Op onze 420T van '96 zit een alko 2000. Zijwaarts goed ook bij hoge snelheid. Maar het geheel dompt mij teveel.
Waarom is de Stabifix daar met name goed in?
Is daar ook een technische verklaring voor.

Jawel, Johan.
Alko 'knijpt' links/rechts de kogel. Bij deinen draaien de remsegmenten vrij mee.
Stabifix (en Winterhoff) 'knijpen' voor/achter de kogel. De verticale beweging wordt daardoor ook gedempt.
Grasduin eens wat op http://www.stabifix.nl.
Waarschijnlijk wordt het dan wel duidelijk.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2006 21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is nu ook een AlKo met 4 cups: één voor, één achter en twee links en rechts van de kogel.
De cups die de kogel voor en achter knijpen, zouden het doordeinen moeten afremmen en ook goed genoeg moeten zijn om het slingeren te dempen.
Het aanklemmen schijnt volgens een test nog te moeilijk te zijn voor AlKo, waardoor wél het slingeren goed gedempt wordt, maar niet het doordeinen. Dat systeem is niet naderhand na te stellen.
Na een aantal duizenden kilometers moeten de remcups vervangen worden. Bij mijn weten kan er alleen een los (duur) slot worden bij gekocht, maar in dat laatste kan ik me vergissen.

De Stabifix heeft twee bronzen remcups, die aan de voor- en achterkant van de kogel aanklemmen. De klemdruk is instelbaar. De cups ga je in je caravannend leven waarschijnlijk niet verslijten, het mechaniek is bijzonder robuust en is voorzien van een ingebouwd, goedgekeurd slot. Je koopt dus in één keer alle toeters en bellen!

Ik ben begonnen met de Stabifix 3, een gietstalen apparaat, oersterk en een aanwinst voor de kogeldruk Wink Binnenkort, zodra ik de kans krijg om de caravan uit de stalling te plukken, ga ik die omwisselen voor de Stabifix 4, die de kogel op een nog betere manier aanklemt, een stuk mooier is en me wat meer vrijheden veroorlooft met de kogeldruk, maar vooral uitgevoerd is in roestvast staal en met een betere handgreep.

Ik zie, dat Lex een stokoud bericht van me gebruikt heeft.
Het verbaast me niet, dat ik er nog steeds vierkant achter sta en nog steeds mijn Stabifix dé voorwaarde vind voor mijn rijplezier!



ola Idea toppie
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2006 22:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Ik zie, dat Lex een stokoud bericht van me gebruikt heeft.

Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2006 22:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankjewel Lex en Peter.
Ik had de site van Stabiflex reeds doorgenomen, maar het waarom werd me niet echt duidelijk. Er moet bij goed aanklemmen op een kogel toch niet zoveel verschil zijn vwb deinen en slingeren tussen een frictie opzij of voor en achter . behalve dan dat vwb het deinen het voor en achter een langere remweg op de kogel heeft.
Ik lees nu dat bij deinen bij Alko de cups vrij meedraien of dat het nieuwe 4-cupsysteem het aanklemmen nog een probleem vormt.
Daarnaast uiteraard de voordelen van nastelbaarheid, altijd op slot bij wel/niet aangekoppeld en ook niet weg ;een mooie vormgeving.
We wachten eerst de winterslaap af en bezien dan of Ing.buro Sanders z'n belofte '350 euro gratis montage bij u thuis'waar wil maken.
Nogmaals bedankt voor jullie toelichting
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Jan 2006 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Ik lees nu dat bij deinen bij Alko de cups vrij meedraien of dat het nieuwe 4-cupsysteem het aanklemmen nog een probleem vormt.

De voor-/achtersegmenten van de Alko 2004/3004 worden niet aangedrukt en daarom hebben ze weinig tot geen effect.
Johan de Jong schreef:
of Ing.buro Sanders z'n belofte '350 euro gratis montage bij u thuis'waar wil maken.

Als hij in de gelegenheid is, doet hij dat.
Je bent ook altijd welkom in Rolde Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 00:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
Ik zie, dat Lex een stokoud bericht van me gebruikt heeft.

Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question Question


O wacheffe, ik ben zelf effe niet bij de les: Johan reageert in een stokoude draad.... sorry Lex, ik zal het nooit meer doen! Wink
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 00:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan, als ik het goed heb, is er binnenkort een soort van caravanshow in Zuidlaren. Misschien ben je in de gelegenheid om daar eens binnen te vallen?
Dan kun je de werking helemaal uitgelegd krijgen!

Caravana toch, Lex?
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 01:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja het is een oude draad, maar voor mij wel een aktueel onderwerp.
De caravana past helaas niet in mijn agenda, maar ik ben nu na een avondje googleen (schrijf je dat zo?) en jullie info, wel voldoende overtuigd. Na 20 pagina's Google is me de onfrisse opstelling van de ANWB wel wat duidelijk geworden. Op veel gebieden worden de laatste tijd good governance codes opgesteld. Als ze dat daar (ANWB) al niet hebben, dan zal het nu tijd worden.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 10:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Na 20 pagina's Google

Ten overvloede Wink een een verhaal uit De Caravan (dec 2004), het periodiek van de Nederlandse CaravanClub.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 11:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Duidelijk verhaal in bovenstaand bericht.

Ik wil niet doorkouwen, maar....
Het verhaal van M.F.A. Tromp over het deinen en de versterking daarvan door verplaatsing van het zwaartepunt van de aanhanger is heel duidelijk waarneembaar bij het rijden met een lege auto-ambulance in vergelijking met beladen auto-ambulance. (bij dezelfde kogeldruk)

Dat bij een auto-caravan combinatie daardoor verschil in snelheid zou gaan optreden lijkt me wel heel theoretisch, en neem ik persoonlijk, wat de praktische uitwerking betreft, voorlopig met een korreltje zout.
Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 14:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, dank voor de aanvullende info. Zo diepen we het aardig uit!
Maar dan lees je op de site van de NCC onder Tecniek - Disselslot tijdens het rijden , dat dat in de BRD niet is toegestaan en ook dat het sterk wordt ontraden. De geleerden zijn het dus niet eens.
Of zou het kunnen zijn, dat het niet expliciet verbieden of toestaan in de europese regelgeving, elk land in de gelegenheid stelt dat zelf maar in te vullen? Hoe zit het nou?
Ik heb nog niet de gelegenheid gehad duitse sites op te zoeken.
Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jan 2006 14:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Maar dan lees je op de site van de NCC onder Tecniek - Disselslot tijdens het rijden , dat dat in de BRD niet is toegestaan en ook dat het sterk wordt ontraden. De geleerden zijn het dus niet eens.
Of zou het kunnen zijn, dat het niet expliciet verbieden of toestaan in de europese regelgeving, elk land in de gelegenheid stelt dat zelf maar in te vullen? Hoe zit het nou?

De Stabifix4 is goedgekeurd, puntuit Wink
Van Sanders mag je de Duitsers uitnodigen je daarom te bekeuren. Hij betaalt desnoods de boete. Very Happy
Wat mogelijk niet mag, is rijden met een los slot zoals bij Alko. De Alko-stab is wel goedgekeurd, maar de combi niet.
Om de een of andere reden vinden de betrokkenen van de NCC het niet aanbevelenswaardig met de koppeling op slot te rijden. Dat is een mening.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.