"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Reparatie deurscharnieren

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Do 31 Aug 2006 23:48    Onderwerp: Reparatie deurscharnieren Reageren met citaat

Misschien zit iemand met het zelfde probleem waar ik mee zat en kan hij van mijn volgende ervaringen zijn voordeel doen.
Mijn deurslot kreeg steeds meer kuren, ging vooral moeilijk van slot. Op een zeker moment kon de deur helemaal niet meer van slot. Gelukkig stond het zijraam in de ventilatiestand en was het mogelijk de raamsluitingen open te doen zodat ik in de caravan kon komen en de deur van binnenuit kon openen. Omdat ik zo iets niet nog eens wilde meemaken, heb ik de deur eens goed bekeken. Aan het slot mankeerde niets, maar de deur was gezakt waardoor de schoot de deur ging meedragen en dat gaf problemen met het van slot halen. Dat de deur was gezakt, kwam doordat de nylonbussen in de scharnieren waren uitgelubberd. De nylonbussen vormen de lagers in de scharnieren. Nu zitten er heel speciale scharnieren in de caravans, nl. met een kort en een lang bled. Ik verwachtte dat die niet zomaar nieuw zijn te verkrijgen, dat was dus een probleem. Ik zat mij al suf te piekeren hoe ik daar een oplossing voor kon bedenken, maar gelukkig kwam ik er achter dat de nylonbusjes wel nieuw zijn te verkrijgen. De nylonbusjes zitten uit oogpunt van inbraakpreventie met kleine stalen imbusboutjes geborgd. Deze zaten natuurlijk volkomen vastgeroest in het aluminiumscharnier. Die heb ik er uitgeboord.
Na terughangen van de deur bleek dat deze nog lang niet goed hing, van onderen kon ik zo naar buiten kijken, hoewel ik de scharnieren op de oude gaten had bevestigd! Na controle met een dun spandraadje langs de knopen/draaipunten bleken de 3 scharnieren helemaal niet op één lijn te zijn gemonteerd, er zat minstens 1 cm verschil in. De deur en scharnieren moeten bij het draaien natuurlijk erg hebben gewrongen. Dat de nylonbussen het spoedig hebben laten afweten is dan ook goed te verklaren. Na opnieuw te hebben afgehangen draait de deur nu probleemloos.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Vr 01 Sep 2006 17:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen, als ik jouw was zou ik de zijkant van de caravan maar eens goed bekijken. Misschien is het dat de bevestiging cq verstijving van de caravan niet meer dragend is. Hierdoor zakt de zijkant ter plaatse van de deur door het gewicht van de bovenkastjes naar buiten uit. Heel waarschijnlijk is door lekkage op de scharnieren de houten plaat deels verrot en draagt niet meer. Was bij mij ook het geval ik heb de gehele plank die zit aan de binnenzijde scharnierpunt moeten vernieuwen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 02 Sep 2006 09:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Bleekie, bedankt voor je reactie, maar ik denk dat de houten versteviging (kozijnstijl) bij mij nog wel in orde is. Het is moeilijk om de stijl te inspecteren, want dan moet de bekleding worden verwijderd. Maar ik weet het toch vrijwel zeker, omdat het indraaien van de schroeven om de scharnieren te bevestigen, behoorlijk wat kracht vroeg. En dat was voor alle scharnieren het geval, ook de onderste. Het hout was daar in elk geval nog prima in orde.
Maar ik zal je tip zeker ter harte nemen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.